Nieuwe filter


K

Kenan

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar een nieuwe filter omdat mijn oude er mee ophoudt en toe is aan vervanging. Weten jullie misschien een goed merk. Ikzelf zat te denken aan Eheim, maar welke filter moet ik dan nemen. Het is een 180L bak met veel planten en mijn vorige pomp had een capaciteit van 2000 L/per uur. Het was wel een goedkoop ding dus ik denk niet dat hij dit echt rondpompte elk uur. Ikzelf zat te denken aan de Buitenfilter PRO 4+ Eheim 600 L. Deze heeft een capaciteit van 1250 L/per uur. Is dit een goede optie of is de capaciteit te weinig? Of hebben jullie nog een ander goed idee? Of misschien een ander merk? En kan ik gewoon het oude filtermateriaal hierin doen en is het dan goed. Of moet de filter indraaien op een ander aquarium? Of samen met mijn oude filter?

Alvast bedankt.

Groet,
Kenan
 
Wij gebruiken op een rio 180 2x eheim classic 2215, dus 2x 620ltr per uur.


Het bevalt ons erg goed.
We gebruiken wel 4 lengtes spraybar over de hele achterwand dus de stroming is wel verspreid.

We hebben bij beide de plus versie genomen waar dubbele kranen en sponsfiltervulling bijzit.
 
Je kan de uitstroomkracht ook reduceren door de gaatjes in de sproeibar op te boren naar 4 of zelfs 5 mm. werkt perfect. Ik prefereer een spraybar aan de zijkant, de vissen gaan in de stroom "staan" en laten dan hun mooiste kant, de zijkant zien...
 
Ikzelf zat te denken aan de Buitenfilter PRO 4+ Eheim 600 L. ...En kan ik gewoon het oude filtermateriaal hierin doen en is het dan goed. Of moet de filter indraaien op een ander aquarium? Of samen met mijn oude filter?
Woaw je komt met grof geschut, dat is een prijzige pomp. Ik zou zeggen dat als je het oude filtermateriaal zorgvuldig overzet op de nieuwe pomp, en je doet geen waterwissel die week, je gelijk aan de slag zou moeten kunnen met de nieuwe pomp. Maar misschien hebben de anderen op het forum hier een andere kijk op. Als je echt geen risico wilt nemen kun je hem even een paar weken laten indraaien samen met de huidige pomp.

Eheim classic, kan nooit mis gaan.
Tenzij je zelf even snel denkt de pomp goed schoon te maken en dan de keramische as breekt. Maar gelukkig is ieder onderdeel los te koop en gaan die pompen ontzettend lang mee!

"Wij gebruiken op een rio 180 2x eheim classic 2215, dus 2x 620ltr per uur.


Het bevalt ons erg goed..."
Waarom gebruik je er dan twee?

Overigens is een Eheim experience 350 ruimschoots voldoende voor jouw bak
Dat lijkt mij ook. Een hele goede keuze ook trouwens!
 
Er is zoveel verschrikkelijk veel mogelijk voor dit formaat. 2000l/u lijkt me wat overdone, ik zou zelf al genoegen nemen met 1x eheim classic 2215 denk ik maar goed ik weet niet wat voor vis er in je bak zit. Misschien heb je wel een overstocked cichlide bak en dan kun je inderdaad wel een flinke motor gebruiken. Zelf niet zo'n fan van de PRO Eheim series, heb dan liever een wat economisch geprijsde JBL 902 of als je toch perse meer debiet wilt de 1502.

Opnieuw indraaien is m.i. niet nodig, mits je het filtermateriaal overzet in je nieuwe filter.
 
Woaw je komt met grof geschut, dat is een prijzige pomp. Ik zou zeggen dat als je het oude filtermateriaal zorgvuldig overzet op de nieuwe pomp, en je doet geen waterwissel die week, je gelijk aan de slag zou moeten kunnen met de nieuwe pomp. Maar misschien hebben de anderen op het forum hier een andere kijk op. Als je echt geen risico wilt nemen kun je hem even een paar weken laten indraaien samen met de huidige pomp.


Tenzij je zelf even snel denkt de pomp goed schoon te maken en dan de keramische as breekt. Maar gelukkig is ieder onderdeel los te koop en gaan die pompen ontzettend lang mee!


Waarom gebruik je er dan twee?


Dat lijkt mij ook. Een hele goede keuze ook trouwens!

Wij gebruiken er 2 omdat dat samen een goede stroming geeft voor ons. Daarnaast maken wij geregeld ons filter schoon en op deze manier kan dat met minder impact op de bacteriën. En als laatste vinden we het prettig dat we de stroming links en rechts in de bak apart kunnen regelen als dat zo uitkomt.

2 is geen noodzaak voor ons, maar als het zo uitkomt is dat prettig.
 
Bedankt voor jullie reacties. Dus de filter die ik in gedachten had is een beetje overdreven. Ik wil wel graag echt een goede filter dus houdt het wel bij Eheim. Welke zou dan het beste zijn?
 
Op een bak van 180 liter is een 2217 meer dan genoeg want die heeft een cap van 1000 liter. Bij een niet zware belasting zal een 2215 ook wel volstaan denk ik.
 
Om de twijfel weer terug te brengen; op mijn Juwel 180 draait een JBL 1502 tot tevredenheid. Met overigens een spraybar over de gehele achterkant. Prima apparaat. Er heeft ook al een JBL 902 op gedraaid, zelfs die voldeed.
 
Er heeft ook al een JBL 902 op gedraaid, zelfs die voldeed.

Deze had ik ook op de meterbak maar ik merk nu dat de Eheim 2217 veel meer uitstroomkracht heeft en zou in dit geval daar dan dus voor kiezen ondanks dat deze wat meer stroom verbruikt. Verder was ik altijd wel tevreden over de 901 hoor.
 
Deze had ik ook op de meterbak maar ik merk nu dat de Eheim 2217 veel meer uitstroomkracht heeft en zou in dit geval daar dan dus voor kiezen ondanks dat deze wat meer stroom verbruikt. Verder was ik altijd wel tevreden over de 901 hoor.

Over kracht gesproken; nu draait er een 1502, goed voor bruto 1400 l/h, op. Ik zou, normaal gesproken, gebleven zijn bij mijn 902 die inderdaad ook voldeed. De 1502 kocht ik bij het failliet gegane Veldhuis voor 4 tientjes. Het apparaat had toen net een week gedraaid op een show aquarium dat ook verkocht was aan iemand die de pomp niet nodig was.
 
Hier ook gewoon de jbl e901 op de 180 liter, voldoet wat mij betreft meer dan genoeg. Denk ook dat we snel te veel vermogen willen qua filter. Van eheim zijn er ook al goede opties genoemd, daar heb ik verder geen ervaring mee maar ook een prima merk.
 
Over kracht gesproken; nu draait er een 1502, goed voor bruto 1400 l/h, op. Ik zou, normaal gesproken, gebleven zijn bij mijn 902 die inderdaad ook voldeed. De 1502 kocht ik bij het failliet gegane Veldhuis voor 4 tientjes. Het apparaat had toen net een week gedraaid op een show aquarium dat ook verkocht was aan iemand die de pomp niet nodig was.

Ja zo n kansje mag je ook niet laten lopen denk ik ;)
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga sws voor Eheim denk ik. Ik hoor hier gewoon eigenlijk alleen maar goede verhalen bij. Dus dan weet ik zeker dat ik goed zit. Toch neig ik nog steeds naar de Buitenfilter PRO 4+ Eheim 600. Ik wil graag echt een goede filter waar ik erg lang mee kan doen. En ik denk dat je beter te veel capaciteit kan hebben dan te weinig. Of is dit allemaal echt te overdreven?
 
Groter is beter qua filtering en naar mijn mening niet overdreven, heb hier 2 cubes staan van zo'n 60 liter per bak en daar staat een eheim 2224 op per bak, bevalt me prima. Belangrijkste is dat je naar je innerlijke stemmetje moet luisteren, en als die zegt dat je een pro4 wil--> doen :thumbs:
 
Of teveel capaciteit verstandig is zal mede afhahangen van de bewoners want niet alle vissen waarderen een sterke stroming.
 
Ik heb wel veel hoge planten die stroming aardig afzwakken. Verder geen vissen die er erg last van zullen hebben denk ik, misschien de diamantgouramies. Ik kan natuurlijk ook altijd de stroming zachter zetten. Of is deze filter echt te over powerd voor deze bak.
 
Hoewel dat weer perfect af te regelen is met je spraybar. Zo'n (over-)capaciteit is trouwens ook weer handig wanneer er iets tussen filter en bak moet op CO2 gebied.

Daar heb je een punt en met wat aanpassingen is dat wel weer te minderen inderdaad. Ik denk alleen dat veel dat niet weten of niet doen en ja dan kan het voor sommige bewoners erg lastig zijn en iets om rekening mee te houden.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga sws voor Eheim denk ik. Ik hoor hier gewoon eigenlijk alleen maar goede verhalen bij. Dus dan weet ik zeker dat ik goed zit. Toch neig ik nog steeds naar de Buitenfilter PRO 4+ Eheim 600. Ik wil graag echt een goede filter waar ik erg lang mee kan doen. En ik denk dat je beter te veel capaciteit kan hebben dan te weinig. Of is dit allemaal echt te overdreven?
De moderne Eheim is lang zo goed niet meer.
Zoek maar eens op lekkage Eheim pro.

Ik de kop gaat een ring lekken, welke alleen door Eheim vervangen wordt.
 
Ja, dat kan wel zo zijn. Maar elke pomp kan gaan lekken. En het is denk ik echt niet zo dat dat bij elke Eheim pomp gebeurt.
 
Welke filter is dan beter?
Zelf gebruik ik JBL maar dat wil zeker niet zeggen dat dit de beste filters zouden zijn. Ze zijn wel erg compleet en bevallen mij erg goed. Vaak is dit toch wat persoonlijk. Maar Fluval kent ook prima filters, zo ook Oase! Om er maar eens een paar te noemen.
 
Wij zijn van alles jbl naar alles eheim classic gegaan. En naar volle tevredenheid. Alleen de groene stukken voor inlaat en spraybar vinden we vreselijk, maar die kopen we voor een tientje los van jbl :)
 
Oke, aangezien de meeste wel tevreden zijn over eheim ga ik daar dan toch maar voor.
 
Zeg niet dat we je niet gewaarschuwd hebben.
Over paar maanden header " help heb een waterplas"

BILJOENBLIK reageert: zei het toch!

Ja zulke reacties kunnen komen.


TS inderdaad elk filter kan lekken net zoals elk aquarium kan barsten.

Maar bij de Eheim series (buiten de classic) is de kans groter.

Ik zou het maar aannnemen.
Maar wij maken niet de keus voor jou. Die maak je zelf.

Wij geven enkel advies.

Doe er je voordeel mee.
 

Terug
Bovenaan