Nieuwe filter


Dus de classic gaat niet lekken?
Ik moet je bekennen bij ons is het omgedraaide van GCJ.

Wij hebben alle bakken met eheim classics gehad. Alle kweekbakken enz hadden de eheim classic 250 of 150 ligt eraan per grootte van de bakken. En ons showbak had 2 keer de eheim 600 . Kweekbakken zitten nu op de jbl e702 pf de e902 en de showbak op 2x de JBL e1502.
 
Jeetje wat is dit lastig:DEr is zoveel keus en iedere filter heeft zijn nadelen en voordelen. Je ziet door de bomen het bos niet meer
 
Vast niet elke Eheim pro zal gaan lekken maar de bouwkwaliteit is wel een stuk beroerder geworden terwijl de prijs alleen maar omhoog is gegaan. Het 'vertrouwen' wat je in het oude Eheim laat zien is begrijpelijk maar mijn inziens wel misplaatst. Ergens hebben ze de boot gemist. Ik gebruik nog liever een Chinese Sun-Sun potfilter voor de helft, als het niet minder is, van de prijs.

Ik zou geen cent meer uitgeven aan een Eheim pomp behalve de luchtpompjes (erg tevreden over!) en de classic serie.
 
Oke, bedankt voor je reactie. Ik had een goed beeld van Eheim maar dat stort nu weer in. Dan toch maar gaan voor JBL? Wil wel graag echt een krachtige pomp, want wil misschien in de toekomst een grote aquarium aaschaffen. Dan hoef ik dan geen nieuwe pomp meer te kopen. Welke is dan het meest geschikt? Of toch maar een ander merk?
 
Ik heb al jaren eheim in gebruik en nog nooit problemen ondervonden, ook de pro 4 in gebruik gehad naar volle tevredenheid, heb hem verkocht omdat de bak waar die op draaide ook verkocht is
 
Aangezien ik echt geen zin heb in een lekkende filter en me moeder dat denk ik ook niet zo leuk vind ga ik dan maar voor jbl
 
JBL e902/902/1502 is een goede pomp idd, maar.... hier is de startknop ook gaan lekken, ik heb het kunnen verhelpen met wat schoonmaken en een likje vasaline, maar mijn advies is; BLIJF VAN DIE STARTKNOP AF :D
De meeste buitenfilters zijn wel goed, maar als ze gaan lekken is het bij de startknop, en die nieuwe Eheim schijnt daar erg goed in te zijn.

Opstarten zonder de knop is eenvoudig, gewoon even zuigen aan het uitstroomgedeelte en het filter loopt vol, en dit is ook alleen maar nodig als je de slangen hebt schoongemaakt.
Als je alleen het filtergedeelte loskoppeld (om schoon te spoelen) en daarna weer aansluit loopt het filter vanzelf weer vol als je de kraantjes open zet, als die vol is stekker erin en gaan.
 
Laatst bewerkt:
Dat is ook mijn tip. Ik gebruikte hem incidenteel maar al snel kwam die niet meer omhoog en moest ik de boel er weer uit trekken met een grote tang.
Bij ingebruikname gelijk de knop aan de buitenkant, laag aan de onderkant insmeren met wat vaseline, dat voorkomt dat de knop vast gaat zitten en met groot onderhoud herhalen.
 
laag aan de onderkant insmeren met wat vaseline,
Dat zal helpen maar datgene wat het meest vast gaat zitten is de O-ring aan de binnenkant, omdat ie knop maar weinig gebruikt wordt gaat dat vastzitten/plakken en moet je vaak erg hard duwen om er beweging in te krijgen.
Om die O-ring in te smeren dien je de kop los te maken, en daarna de startknop zelf ook.
 
Dat zal helpen maar datgene wat het meest vast gaat zitten is de O-ring aan de binnenkant, omdat ie knop maar weinig gebruikt wordt gaat dat vastzitten/plakken en moet je vaak erg hard duwen om er beweging in te krijgen.
Om die O-ring in te smeren dien je de kop los te maken, en daarna de startknop zelf ook.
En dat verkoopt men dan als gebruiksvriendelijk filter.............
 
Lekkende eheims, daar staan op dit forum genoeg verhalen over denk ik zo :D De classics zijn inderdaad wat betrouwbaarder. Hier een jbl en die is na 5 jaar nog niet gaan lekken en heb ik nooit wat aan hoeven te vervangen. Die startknop is een ander verhaal, maar heb je eigenlijk ook niet meer nodig naar de eerste keer starten. Ik kan je echt van harte een jbl aanraden, maar de keus ligt natuurlijk bij jou.
 
Dat zal helpen maar datgene wat het meest vast gaat zitten is de O-ring aan de binnenkant, omdat ie knop maar weinig gebruikt wordt gaat dat vastzitten/plakken en moet je vaak erg hard duwen om er beweging in te krijgen.
Om die O-ring in te smeren dien je de kop los te maken, en daarna de startknop zelf ook.

Ja leuk voor de handige Harry s maar ik blijf er zelf liever vanaf want anders moet ik daarna misschien nog meer vervangen.
 
Haha, toevallig heb ik m afgelopen woensdag opengemaakt, stelt niets voor hoor paar schroefjes en het past maar op één manier weer in elkaar
 
Bij mij ging die bij de eerste keer al heel zwaar en juist daarna wat soepeler, nu een jaar later is ie gaan lekken, gelukkig zag/hoorde ik het op tijd, was net van plan om naar bed te gaan.
Er zit waarschijnlijk nog wel garantie op maar ik ga m niet terug sturen voor alleen die startknop, nieuw te koop voor iets meer dan een tientje, of goed insmeren en niet meer aankomen :D
 
JBL e902/902/1502 is een goede pomp idd, maar.... hier is de startknop ook gaan lekken, ik heb het kunnen verhelpen met wat schoonmaken en een likje vasaline, maar mijn advies is; BLIJF VAN DIE STARTKNOP AF :D
De meeste buitenfilters zijn wel goed, maar als ze gaan lekken is het bij de startknop, en die nieuwe Eheim schijnt daar erg goed in te zijn.

Opstarten zonder de knop is eenvoudig, gewoon even zuigen aan het uitstroomgedeelte en het filter loopt vol, en dit is ook alleen maar nodig als je de slangen hebt schoongemaakt.
Als je alleen het filtergedeelte loskoppeld (om schoon te spoelen) en daarna weer aansluit loopt het filter vanzelf weer vol als je de kraantjes open zet, als die vol is stekker erin en gaan.
Vaak komt dit doordat er met de knop gedraaid wordt. Dit gebeurd wanneer het ding zich vastzuigt. Men wringt en wiebelt er dan wat mee. Het is overigens heel eenvoudig te verhelpen dit probleem. Je kan het ding dus echt gerust gebruiken.
 
Oke, bedankt voor jullie hulp ik weet bijna zeker dat ik voor de JBL e1502 ga. Morgen nog ff vragen wat ze bij Ocean and Lake (aquariumspeciaalzaak) er van vinden. Moet er toch heen i.v.m. lege CO2 fles.
 
Oke, heb je misschien een voorbeeld of staat dat gewoon op het etiket?
 
Dat staat op het etiket, maar ik denk dat je zelfs moeite moet doen om een wel zure variant te verkrijgen, maar dat is mijn idee omdat ik deze nog niet ben tegen gekomen.
 

Terug
Bovenaan