Wat is er nieuw

"nieuwe" garnalen, ik zie door de bomen het bos niet meer

• Onderwerp starter Onderwerp starter Siemie
  • Startdatum Startdatum
S

Siemie

Guest
Sinds ik weer een beetje online actief ben in de "aquarium" wereld kwam ik er achter dat er nu ook diverse "nieuwe soorten" garnalen zijn, super leuk!

Alleen ik raak een beetje in de war van al die namen en heb ook het idee dat ze door elkaar worden gebruikt? Kan iemand me misschien helpen wat nou wat is? Ik zit er namelijk wel aan te denken om nog een bakje op te starten (heb nu alleen nergens plek ervoor) en te kijken of ik daar een leuke soort garnalen in kan houden. Maar dan wil ik wel weten welke nou welke is.

Zo heb je de blauwe garnalen. Er zijn fellere blauwe garnalen soorten en fletsere, maar welke is nou welke?

De neocaridina heteropoda var blue (blauwe vuurgarnaal) is dat dan weer een andere dan de blauwe sakura en de blue pearl of is dat allemaal dezelfde? Ik kom ook tegen dat de blue pearl neocaridina cf. zhangjiajiensis var "blue" wordt genoemd dus dan is die wel een andere?

Dan is de blue rilli dezelfde als de blue fairy, de neocaridina davidi var blue fairy? Ik kom hierbij ook namen tegen als blue dream en blue velvet.

En dan heb je ook nog de blue crystal bee, Caridina sp. "Blue Bee" maar die is weer anders dan bovenstaanden toch, dat is er eentje die aan de crystal red verwant is? En ook de blue bee?

En er zijn ook nog de panda/king kong/taiwan garnalen die stammen ook af van crystal red/black?

Sorry voor het lange verhaal maar misschien is er iemand hier er wat meer vanaf weet.

Duurt een beetje lang om uit te leggen maar kijk eens op een site die heet Rendo Shrimp en lees eens in.

Ik snap je helemaal hoor en is ook bijna niet bij te houden want bijna elke maand komt er wel weer een soort of variant bij met de geweldigste naam.
En om het nog makkelijker te maken veranderen ze ook met regelmaat de latijnse benaming bv.

Is o.a. allemaal begonnen met de wildvorm van de vuurgarnaal en door te kweken en selecteren zijn er weer allemaal varianten ontstaan en komen er dus nog steeds nieuwe bij.

Zo is het ook ontstaan met de wilde hommel en bijengarnaal waaruit weer allemaal varianten zijn gekomen zoals taiwan bee's gewone crystals red en black en de bijna ontelbare andere varianten die je al aangaf.

Hoe het precies allemaal zit en de offici�le benamingen zijn weet ik ook niet maar om enkel al de geschiedenis van kruisingen en de daaruit voortkomende varianten en de juiste volgorde aan te geven moet je hier volgens mij 10 pagina's vol zetten en dus ook elke maand weer updaten 😉

Oke, dan ligt het dus niet helemaal aan mij haha. Bedankt elk geval voor de info en tips. Als iemand meer weet is dat nog steeds welkom!

Oh en de gewone rode vuurgarnaal kan zeker niet samen met de blauwe variant, omdat ze dan kruisen? Wie weet komt er weer een nieuw kleurtje uit haha, al worden ze vast weer gewoon rood

Ja de blauwe en de rode kunnen ook kruisen dus. Alle Davidi (heteropoda) soorten kruisen onderling.

Kijk anders eens bij het garnalen en Kreeftenforum voor meer info en de database.

Dat kruisschema van voorheen als je dat nu moet doen heb je 4 a3 vellen nodig

Eigenlijk moet je gewoon puur kijken naar de wetenschappelijke naam als die bekend is, en er dan vanuit gaan dat alle Neocaridina soorten met elkaar kunnen kruisen, en alle Caridina soorten met elkaar (al klopt dat niet 100% uit der aard, maar dat is een goede indicatie).

Overigens is de nieuwe naam van de Neocaridina heteropoda inderdaad N. davidi).

Zo had ik het inderdaad bedacht omdat ze beide neocaridia soorten zijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan