Wat is er nieuw

nieuwe gezelschapsbak 1.30x40x40 (L3ct3r)

• Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
L

L3ct3r

Guest
ik ben vandaag mijn nieuw aquarium gaan ophalen.
gekregen van een lid hier op het forum.

De bedoeling gaat een gezellige plantenbak zijn.

het visbestandje ben ik nog niet volledig uit, maar de vissen van mijn 60cm gaan zeker hierin verhuisd worden.
hoe ik dit het best kan doen moet ik ook nog bekijken 😛

na de eerste poetsbeurt is dit het resultaat:

167336_0_82_img_9640.jpg

morgen ga ik hem verder schoonmaken en dan eens kijken of de filters die erbij zaten nog waterdicht zijn.

Ben benieuwd! Is een bak waar je iets mooi van kan maken...

Welke bodem komt erin?

Fijne lengte, jammer dat hij wat ondiep is. Toch is er vast iets moois van te maken, blijf je volgen.

Gaaf, goed bezig! Ziet er nu al stukken beter uit. Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken 🙂

Veel plezier ermee.

Over de diepte moet je je niet teveel zorgen maken.. Mijn bak is ook maar 40 cm diep maar met wat aandacht voor de plaatsing van je planten komt het heus wel goed :thumbs:

nog wat verder gepoetst vandaag.
binnenkant is zo goed als 100% kalkvrij.
enkel de verkleuring op de achterwand krijg ik niet weg. Opgedroogde alg?
ik heb de bak ook al eens vol laten lopen, het is nu gewoon bijna een zwarte achtergrond.
Vind dit absoluut niet storend want voor ik deze bak had wou ik de achterkant en zijwanden verven met schoolbord verf.

De ondergrond ben ik nog niet uit.
ik heb corydoras paleatus en deze hebben het liefst zand.
echter zou het ook achterhaald zijn dat deze absoluut NIET met grind kunnen.
heb ze atm in een bak met zwart grind van hs aqua, ze vertonen geen ander gedrag dan wanneer ze met mijn ronde bolletjes bodem zaten (kaviar?)

Wat me ook weerhoud om toch voor een donkere zandbodem te gaan is dat ik van iemand te horen kreeg dat de plantjes zich ook makkelijker zouden hechten in een grindbodem.

ik ben er dus nog niet 100% uit ofwel a: donkerfilterzand (zou niet dicht slibben) ofwel b: het zwarte hs aqua grind (niet optimaal voor m'n corys maar beter voor mijn planten)
Een insteek van iemand hierop mag natuurlijk altijd 🙂

982442_0_82_img_9655.jpg

414242_0_82_img_9651.jpg

292571_0_82_img_9652.jpg

292571_0_82_img_9652.jpg

edit: oh ja als een mod even de naam van het topic kan veranderen, was mijn naam vergeten

gisteren mijn uitstroom beginnen plannen.

ben bij het volgende uitgekomen voor semi-automatische verversing

258586_0_82_img_9709.jpg

689425_0_82_img_9711.jpg

zie dat ik enkel nog eens naar de bouwmarkt moet, ben 2 aansluitingen vergeten haha

nog maar eens een update

bijna klaar met al het voorbereidend werk en techniek.
afvoer aan elkaar gelijmd en alles past lekker 🙂
Spraybars staan ook fijn op hun plaats en alles is demonteerbaar.

morgen maar eens mijn bodem gaan halen en wat filtersponzen, alles fijn sneller als geplanned

921112_0_82_img_9723.jpg

177846_0_82_img_9718.jpg

355178_0_82_img_9719.jpg

571943_0_82_img_9720.jpg

best tevreden met het resultaat.
De andere spraybar hangt ook recht wanneer ik de buis vastklikt

paar dagen zonder camera gezeten, maar vandaag terug een foto kunnen maken.

het is filterzand van hornbach geworden, maar helaas niet het zwarte, leek wel wat zwart in de winkel.

afvoer was op verschillende plekken slecht gelijmd maar ook dat is terug in orde 🙂

hier een foto van de avond verlichting, morgenmiddag maak ik ook ��n van de dag verlichting.
voeg zelfgemengde plantenvoeding en bio CO2 toe, ph waarde zit op 6.8, dus tevreden hierover

779675_0_82_img_9753.jpg

hier met dagverlichting.

976872_0_82_img_9773.jpg

edit: wel lekker wazig 🙄

Lastig he foto's maken! 😉
Ziet er volgens mij al best wel goed uit.

best lastig, vroeger moest je gewoon zoomen, beetje scherpstellen en klikken 😛

nu moet je eerst langs 5 instellingen passeren om dan misschien een beeld te krijgen

ik merk wel dat de foto op mijn pc iets scherper is dan die wat je hier ziet 🙂

enne bedankt 😀

Klopt,het downloadprogramma van het forum doet geen 100% goed aan de kwaliteit van de foto's.

Lekker hoor zo'n lengte. Ben alleen wel benieuwd naar een foto waarop je het grind beter ziet. Aangezien je zegt dat het in de winkel wel wat zwart leek en nu toch echt licht beige lijkt. Maar wat Seabait al zegt, dat kan ook komen door de kwaliteit die uit het uploadprogramma komt!

toen ik het in de wasbak uitspoelde dacht ik ook nog steeds dat het zwart/grijs was.

nu is het idd beide of lichtbruin, op zich ook nog wel mooi maar hoopte toch op wat donkerder eigenlijk.

het is filterzand van hornbach 0.4-0.8 korrelgrootte. Voor ik naar kerkrade reed had ik hier op het forum nog met iemand over gehad, en bij hem/haar was het wel grijs/zwart

misschien met mijn verlichting oid?

ik heb er nu led (van mijn oude bak) boven hangen, maar is het eerder veel/weinig licht?
veel moeilijker in te schatten dan met TL..

kan er eventueel nog een TL bijzetten die ik hier heb liggen

Is geen twijfel dat er nu gewoon filterzand in je bak zit ipv dat zwarte,verlichting kan wel iets van invloed zijn maar echt niet dat je het verschil niet meer ziet tussen dit en dat zwarte zand van de Hornbach.

ik had in de winkel gevraagd naar filterzand en de verkoper zei dit is het enige dat we hebben.

misschien was het andere op?

maar zoals ik het zei, toen ik het uit aan het spoelen was, was ik nog steeds overtuigd dat ik de juiste had 😛

Ziet er heel leuk uit, leuke inrichting 🙂

Dat andere noemen ze geen filterzand.

Dit is het,

219771_0_82_20130815152546_zpsa07e1dbf.jpg

hehe ik heb een heel andere soort 😛
maar ook wat klein als ik naar mijn bak kijk

een weekje verder en op zich gaat alles nog vlot.
net mijn bioballen van mijn huidige, draaiende filter over gezet naar deze bak.

een week ingedraaid en nu dan ingedraaid filtermateriaal toegevoegd..
hoelang zou ik nog wachten met het over zetten van de vissen?

foto is wel goed gelukt deze keer 😀

KPa_F3kxBo2Xn0OzaFg4K1OoA0ZznpgB.jpeg

Dat is een hele andere foto idd,mooi hoor!
Wat betreft hoe en wat met indraaien,meten is weten! 😉

tnx 😀
opmerkingen over in de indeling mag natuurlijk 😀

het gaat toch om de NO2? kijken dat deze 0 is of welke waarde is nog van belang?
ammonium waarschijnlijk

ph is constant op 6.8 en kh 6 (identiek als het water waar de vissen nu inzitten)

Kan dat schema niet meer vinden maar is een verloop van nh3/4 en vervolgens no2 en 3.
Wat betreft de inrichting denk ik dat de plantjes in het midden aan de voorkant te hoog worden.
Net als die lange stengels rechts van het hout,kan je bv voor de inlaat van je filter zetten zodat die uit het zicht is.

ok zal het schema wel zelf vinden, wist niet dat er zo iets bestond

ik zal eens kijken voor de middelste plantje.
probleem is dat deze in het licht moeten staan, maar ze zullen id te hoog worden

het gras is doelbewust daar geplaatst, het is de bedoeling dat het richting rechtsboven tegen de voorkant gaat drijven.
rechtsboven heb ik ook geen gaatjes geboord aan mijn uitstroom.
wil nl een harem bettas en had een stukje met weinig stroming nodig.

net gemeten

no2 0.4
nh4 0

is dit dan de nitrietpiek?

gisteren had ik dan ingedraaid filtermeteriaal toegevoegd, en 2 glazen water uit mijn huidige bak

Er zit al nitriet in dus de baccies zijn bezig in ieder geval. Hoe hoog de piek kan worden is moeilijk te zeggen.
De no2 zal nu naar no3 moeten worden omgezet en weer op 0 uitkomen.
Ben benieuwd wat het eindresultaat zal worden hoor.
Ga je ook de EI toepassen?? Of had jij dat niet in je andere bak?

ja ik ben al bezig met de EI, gewoon vanaf het moment dat er planten in gingen. Net zoals bio CO2.
ik voeg alles in eens toe, behalve micro en macro laat ik een halve dag tussen.

waarschijnlijk komt het door het 'vervuilde' water en het ingedraaide filtermateriaal? Want vrijdag is ook de laatste dag van mijn cyclus.

net ververst, morgen best dan nog eens om de no2 meten.

het enigste waar ik nog voor vrees is dat er zo'n slakkengif op de planten gaat zitten waar garnalen niet tegen kunnen. Aan de andere kant heb ik wel al een paar slakken gespot 😛

nadat mijn no2 gisteren voor het eerst naar 0.2 gezakt was, is deze vandaag naar 0.8 gestegen, ik vermoed dus dat het wel nog een tijdje zal duren voor ik mijn vissen kan overzetten.

gewoon rustig de tijd nemen, komt vanzelf!

mijn no3 is de afgelopen 2 dagen al gezakt naar 0.2, morgen of overmorgen staat hij waarschijnlijk op 0 🙂

iemand enig idee waarom mijn Echinodorus amazonicus (midden achteraan, net wel/niet zichtbaar) niet groeit?
ook de cabomba (en rotala vietnam) aan de linkerkant groeien zeer slecht tov de cabomba aan de rechterkant...
verder zijn de gekleurde planten wel mooi op kleur denk ik zo.

745489_0_82_img_9869.jpg

No3 op 0 is toch slecht? Omdat planten nitraat nodig hebben?

kaylee_D zei:
No3 op 0 is toch slecht? Omdat planten nitraat nodig hebben?

idd foutje, ik bedoel dat de no2 aan het dalen is (nitriet)

edit: voeg obv EI voedingsstoffen toe, dus no3 0 is onmogelijk 😛

Gaaf die 130 cm. Oogt lekker ruim. Zelf doseer ik nitro en fosfo van easylife. Verhouding 20:2 mg/l.
Met voldoende CO2-dosering groeien de planten goed.

Bij mij duurde het even voor de Echinodorus amazonicus aansloeg, maar hij vindt zeker wat klei(/lateriet)bolletjes bij de wortels erg fijn.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan