Wat is er nieuw

Nieuwe inrichting plantenbak

• Onderwerp starter Onderwerp starter Polarbear
  • Startdatum Startdatum
P

Polarbear

Guest
Ik wil ik het nieuwe jaar een nieuwe inrichting maken van onze 1.20 bak. We willen voornaamste laag beplanting hebben met enkele middel tot hoog. We hebben op internet eens gezocht naar voorbeelden met juiste planten namen. Eens keer gedaan maar werden totaal andere soorten wat dus niet overeen kwam met werkelijkheid.

Wie zouden ons hierbij kunnen helpen?
We hebben 2 grote grove hout. Geen stenen. En we willen zoiezo onze rode lotus erbij hebben (heeft zich vermeerderd)

Misschien is de site aquarium-planten.com een optie. Daar staan alle planten per categorie geplaatst van laag tot hoog. En ze hebben veel duidelijke informatie over in welke situatie de planten het beste geplaatst kunnen worden.

Veel plezier met de voorbereiding 🙂

Je moet goed opletten of je de planten qua hardware kan bieden wat ze vragen. Ik vindt zelf de makkelijke Crypto s en Echino s ideale planten want ze vragen weing je hoeft ze niet wekelijks te snoeien. Op hout zou Javavaren leuk staan denk ik of de Anubia.

Het voornaamste was dat ik totaal niet kon "stylen". Waardoor ik voorbeelden zocht om degelijk na te doen, maar die voorbeelden kloppen dan totaal niet met de plantennamen.

Ok, ja daar heb ik nog nooit op gelet omdat ik de planten zelf kies en ze neerzet wat me leuk lijkt. Wel slordig als dat niet correct is zeg.

Ok, ja daar heb ik nog nooit op gelet omdat ik de planten zelf kies en ze neerzet wat me leuk lijkt. Wel slordig als dat niet correct is zeg.

Vaak als ik planten uit kies, passen ze niet bij elkaar of omdat ik geen benut heb van stylen. Waardoor ik sneller iets kies wat leuk lijkt maar uiteindelijk rommelig oogt in de bak omdat de grootte toch anders uitvalt.

Heb nu bak met rode lotus, anubias, valisneria tot 1.20 lang, div crypto, java varen en wat braziliaanse klimop en ander snel groeier en twee bodembedekkers (gras en kleinbladigere plantje)

Ik wil ik het nieuwe jaar een nieuwe inrichting maken van onze 1.20 bak. We willen voornaamste laag beplanting hebben met enkele middel tot hoog. We hebben op internet eens gezocht naar voorbeelden met juiste planten namen. Eens keer gedaan maar werden totaal andere soorten wat dus niet overeen kwam met werkelijkheid.

Wie zouden ons hierbij kunnen helpen?
We hebben 2 grote grove hout. Geen stenen. En we willen zoiezo onze rode lotus erbij hebben (heeft zich vermeerderd)

Verreweg het grootste deel van de planten die wij in onze aquariums houden zijn moerasplanten! Planten dus die soms boven water en soms onderwater staan. Kwekers vermeerderen en kweken planten vaak op in emerse vorm. Daarom worden planten worden ook aangeboden in deze emerse, dus bovenwater, vorm. Wij zetten ze dan in onze bak en vervolgens vormen de planten zich om in submerse, onderwater vorm. De bladeren veranderen dan van vorm, passen zich aan het onderwater leven aan. Dat verklaart waarom hun uiterlijk er soms anders uit gaat zien. Toch blijft het een goed idee om voor de koop goed te kijken wat planten vragen, eigenschappen dus, om ze zo goed bij elkaar te laten passen. Overigens zijn er genoeg platjes die laten zien hoe de planten er na verloop van tijd uitgaan zien. Op YouTube kan je ook veel filmpjes bekijken met planten. Zet bij je inrichting je planten zoveel mogelijk in groepen bij elkaar, dus niet door elkaar. Zet geen dezelfde bladsoorten bij elkaar maar juist verschillende. Het kan ook leuk zijn om een enkele hoge plant, als solitair, voorin te zetten om diepte te creëren. Zet blikvangers op een derde deel van je bak etc. Hopelijk heb je hier iets aan.

Verreweg het grootste deel van de planten die wij in onze aquariums houden zijn moerasplanten! Planten dus die soms boven water en soms onderwater staan. Kwekers vermeerderen en kweken planten vaak op in emerse vorm. Daarom worden planten worden ook aangeboden in deze emerse, dus bovenwater, vorm. Wij zetten ze dan in onze bak en vervolgens vormen de planten zich om in submerse, onderwater vorm. De bladeren veranderen dan van vorm, passen zich aan het onderwater leven aan. Dat verklaart waarom hun uiterlijk er soms anders uit gaat zien. Toch blijft het een goed idee om voor de koop goed te kijken wat planten vragen, eigenschappen dus, om ze zo goed bij elkaar te laten passen. Overigens zijn er genoeg platjes die laten zien hoe de planten er na verloop van tijd uitgaan zien. Op YouTube kan je ook veel filmpjes bekijken met planten. Zet bij je inrichting je planten zoveel mogelijk in groepen bij elkaar, dus niet door elkaar. Zet geen dezelfde bladsoorten bij elkaar maar juist verschillende. Het kan ook leuk zijn om een enkele hoge plant, als solitair, voorin te zetten om diepte te creëren. Zet blikvangers op een derde deel van je bak etc. Hopelijk heb je hier iets aan.
Hier ben ik van op de hoogte qua kweekvorm. Het inrichten met de juiste beplanting blijft lastig, waardoor ik juist zocht naar voorbeelden met plantennamen. Alleen dan kreeg ik juist totaal wat anders dan gehoopt.

Dus hoop dat er mensen zijn hier die eventueel voorbeelden hebben met namen (bakken die beetje overeenkomt met wensen (voornaamste laag tot middel grootte)

Misschien kan je een paar foto's plaatsen van wat je mooi vindt. Ik denk dat mensen dan wat gerichter advies kunnen geven.

Hier ben ik van op de hoogte qua kweekvorm. Het inrichten met de juiste beplanting blijft lastig, waardoor ik juist zocht naar voorbeelden met plantennamen. Alleen dan kreeg ik juist totaal wat anders dan gehoopt.

Dus hoop dat er mensen zijn hier die eventueel voorbeelden hebben met namen (bakken die beetje overeenkomt met wensen (voornaamste laag tot middel grootte)
Ga hier eens rondkijken: bakken kan je filteren op moeilijkheidsgraad, inhoud en type. Plantenlijsten staan erbij, net zoals fotos van het eindresultaat ecty. KLIKKERDEKLIK

Ik zou eerst kijken wat voor stijl je wil in je aquarium, door veel plaatjes te kijken hier op het forum, google, pinterest. Helaas weet ik uit ervaring dat er weinig te vinden is met grote stukken hout. Ik heb hier zelf ook naar gezocht omdat ik dit ook in mijn aquarium heb. Wat ikzelf mooi vind zijn de zgn. Hollandse bakken en bij aquascapen de nature style. De Hollandse bakken gebruiken alleen geen hout en de nature style bakken vaak alleen spiderwood. Ik doe nu een poging hier een soort van combinatie van te maken, kijk hiervoor gerust in mijn fotoalbum. Op aquaplantsonline hebben ze de planten gesorteerd op voor, midden en achtergrond planten, vaak hebben ze ook een foto met de onderwatervorm. Veel succes ermee!

Ga hier eens rondkijken: bakken kan je filteren op moeilijkheidsgraad, inhoud en type. Plantenlijsten staan erbij, net zoals fotos van het eindresultaat ecty. KLIKKERDEKLIK
Dankjewel. Zijn er meerdere (nederlandse of engelse) websites met een vergelijking als Tropica?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan