Nieuwe inrichting


Cédric Vleminckx

Well-known member
Lid geworden
18 december 2015
Berichten
8,821
Leeftijd
23
Locatie
Glabbeek (België)
Beste mede-aquarianen,

Zoals jullie al wel hebben kunnen lezen, ga ik overstappen naar Malawi.
Nu gaat ook weer alles veranderen qua inrichting natuurlijk.
Ik ben op zoek achter stenen die ik kan gebruiken, maar waar kan ik ze vinden (liefst ook betaalbaar ;))

Het gaat om een Juwel Rio 180 zoals jullie wel weten ;)
 
Je zou eens langs het spoor kunnen kijken:D:D:oops:.

De lfs zal vrij duur zijn of anders een bouwmarkt?
 
Bij een grote rivier liggen veel mooie stenen. Bijvoorbeeld de Maas.
 
Maansteen is te scherp.

Breuksteen en maaskeien zijn t meest gebruikt. Beide lagen hier bij de intratuin voor 29ct de kilo. Zelf 125kilo breuksteen meegenomen voor iets van 35euro.

In principe kunnen alle stenen mits ze niet scherp zijn.

Je weet dat planten het amper zullen overleven he?
 
Laatst bewerkt:
Breuksteen en maaskeien zijn t meest gebruikt. Beide lagen hier bij de intratuin voor 29ct de kilo. Zelf 125kilo breuksteen meegenomen voor iets van 35euro.

In principe kunnen alle stenen mits ze niet scherp zijn.
Super, dan ga ik eens in de Intratuin kijken.
Maar was het niet zo dat sommige stenen kalk bevatten en je ze dan moet testen door middel van bijvoorbeeld azijnzuur?
 
Een beetje? Mbuna malawi bakken horen vol steen te liggen hoor :petjeaf:stapels tot de waterlijn is zeer gewenst.
 
Super, dan ga ik eens in de Intratuin kijken.
Maar was het niet zo dat sommige stenen kalk bevatten en je ze dan moet testen door middel van bijvoorbeeld azijnzuur?

Malawi's kunnen hogere kh en ph's goed hebben. Als het water maar niet kanon hard word (kh 12+)

Geldt zeker voor nakweek.
 
Ik heb me er al over zitten inlezen. Maar als je ze tot boven stapelt, heb ik altijd bang dat ze kunnen omvallen.
En stel je maar eens voor, zo dwars door de voorruit...

Gewoon vanaf de glasplaat (wel iets van piepschuim eronder) beginnen stapelen. Dan pas je je zand erover.
Zo kunnen de vissen de stenen niet ondergraven waardoor de stapels instabiel worden.

Je zult alleen zelf een stevige stapel moet maken, maar is makkelijker dan je denkt hoor. Je kan altijd eerst buiten de bak ff oefenen.
 
Ik hoop dat het niet al te moeilijk is om het stevig te maken, ik heb namelijk geen zin om een aquarium zonder een glasplaats vooraan aan te treffen ;)
 
Inderdaad geen Maansteen gebruiken. Je vissen kunnen zich er ernstig aan verwonden.
 
Oke. Maar gewoon even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom wordt het dan verkocht voor aquaria en wordt het ook nog redelijk veel gebruikt?
 
Laatst bewerkt:
Ja waarom worden er nogsteeds vissenkommen en komgoudvisjes verkocht?

Dingen zijn niet altijd goed ookal worden ze wel verkocht.

Kleine kanttekening bij die stenen.
Zolang ze er rustig doorheen zwemmen is er niks aan de hand.
Maar bij malawi's word er veelvuldig op elkaar gejaagd en elkaar uitgedaagd.
Dit betekent dus ook hard zwemmen en alle kanten opschieten. Vanaf dit punt worden de stenen wel gevaarlijk.
 
Had t over de scherpte van de maanstenen hoor. Niet over de stabiliteit van de stapels.

Een vis gaat een steen niet zomaar omver gooien hoor, zeker geen klein mbuna visje
 
in België ook hoor, net als de stenen van de spoorwegbedding jatten natuurlijk. Ook het meenemen van stukken rivier- of kanaaldijk is diefstal :rolleyes:, je zou de rekening maar eens gepresenteerd kunnen krijgen:deal:. Daguitstapje naar de ardennen kan je een mooie portie steen opleveren, maar ook daar moet je opletten dat je niet onbewust aan het stelen gaat. Ga bvb geen stenen uit natuurgebied meezeulen.
 
Heb je geen connecties bij Volkert Wessels, weet niet wie de aannemer op het spoor in België is.
 
in België ook hoor, net als de stenen van de spoorwegbedding jatten natuurlijk. Ook het meenemen van stukken rivier- of kanaaldijk is diefstal :rolleyes:, je zou de rekening maar eens gepresenteerd kunnen krijgen:deal:. Daguitstapje naar de ardennen kan je een mooie portie steen opleveren, maar ook daar moet je opletten dat je niet onbewust aan het stelen gaat. Ga bvb geen stenen uit natuurgebied meezeulen.
Bij Intratuin is in ieder geval veiliger ;)
 
Heb je geen connecties bij Volkert Wessels, weet niet wie de aannemer op het spoor in België is.
Nee ik denk niet dat ze hier connecties hebben, maar bij de Intratuin is het denk ik altijd eenvoudiger.
En ik denk ook dat je dan in grootverpakking aankopen gaat moeten doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is de vraag of dat verstandig is.

Een dooie vis tussen stenen vandaan halen is makkelijker als de stenen niet aan elkaar vast gekit zitten.
 

Terug
Bovenaan