Nieuwe kweekbak!


T

Thomba

Guest
Hoi allemaal,

ik heb gisteren een 80 cm juwel aquarium op de kop getikt voor 5 euro met eheim buitenpomp!
vandaag nog een aquarium meubel erbij gekocht, ook voor 5 euro, lang leve de tweedehands markt.

ik wil deze bak inrichten als kweekbak, heb er 2 grote stukken kienhout in liggen en een fijne zandbodem

iemand tips voor een makkelijk te kweken visje voor in deze bak?!

heb ervaring met corydora's, betta's garnalen en guppen kweek.

waterwaardes volgen nog!

:help:

132116_0_82_20151010_221147.jpg
 
zo kan je het ook noemen bertus, haha ik kan in ieder geval weer aan de slag :p

het pompje had wel wat nieuw filter materiaal nodig en heb de lamp van de bak ook maar meteen vervangen aangezien ik die nog had liggen.

wil over de bodem een flinke hoeveelheid (snel)groeiend mos hebben, iemand nog tips voor een bepaalde soort?
 
Heb je ervaring met Guppen vermeerderen of met Guppen kweken? http://www.guppyclub.be/nl/artikels/kweekprogramma.html

Voor je gaat kweken heb je al nagedacht over eventuele afzet. Ik weet wat vis bij de groothandel kost + dat een winkelier enige garantie op zijn geleverde vissenkrijgt. Dus een winkel zou wel gek zijn vis af te nemen van een particulier.

Gezien je bak inrichting zou ik het wellicht eens proberen met een cichlide. Maar geen kerenbuiken want die raak je aan de straatstenen nog niet kwijt.
 
ik heb een goede band met de locale aquariumzaak, vaak neemt hij de kweek over in ruil voor een tegoed bon of wat anders om mijn hobby te steunen.
deels verkoop ik ook vissen via 2e hands websites.
ook heb ik nog andere bakken om de vissen in te huisvesten, het gaat vooral om de lol die het met zich meebrengt!

nog tips voor leuke vissen om te kweken? niet al te moeilijk?
 
@remcovoortman
killi's spreken me op zich wel aan heb je toevallig een handige link met meer info of een bepaalde soort welke je aanraad om mee te beginnen?
 
Dat is geen geld! Je zou er een koppeltje Herotilapia multispinosa in kunnen plaatsen, echt hele mooie en rustige vissen welke ook vrij gemakkelijk kweken. Het is wel handig om een bak te hebben waar je de jongen in kunt op kweken.
 
Ook een mooie soort inderdaad Ludger,
heb je zelf ervaring met de kweek toevallig?
 
Multi s kweken ook vrij snel en volgens mij heeft Ludger daar veel ervaring mee :D ;).

Leuk bakje overigens om in te richten voor de kweek hoor.
 
thanks john

ik heb het bakje vandaag verder afgebouwd, filter systeem werkt nu helemaal, verwarming hangt, stukjes hout en waterpest toegevoegd, bacteri�n zijn toegevoegd en het eerste tiental guppen zwemt vrolijk rond (om de bak mee in te draaien)

foto's volgen!
 
Thomba zei:
Ook een mooie soort inderdaad Ludger,
heb je zelf ervaring met de kweek toevallig?

Ja, ik had zelf jaren een erg mooi koppeltje zwemmen. Deze legden regelmatig eitjes in mijn gezeldschap bak zonder dat ik hier iets voor deed. De jongen overleefden het nooit in het aquarium doordat andere vissen de jongen op aten.

Ik heb 2 keer de jongen appart gezet en zelf op gekweekt met gekweekte artemia, dit was erg succesvol. Helaas raakte ik ze toen niet heel makkelijk kwijt (Ik had er ook heel veel). Ik denk dat dit ook deels kwam door mijn woonplaats (Friesland). Men heeft meestal geen zin om een uur te rijden voor een paar visjes.

Helaas is mijn mannetje enkele weken geleden gestorven nadat deze pop-eye had. Ik heb het vrouwtje nu nog zwemmen en nog een jong van het paartje.

jessicapilon zei:
Multi s kweken ook vrij snel en volgens mij heeft Ludger daar veel ervaring mee :D ;).

Leuk bakje overigens om in te richten voor de kweek hoor.

Mutli's kweken inderdaad ook makkelijk (Bij mij althans) en zijn ook erg leuke visjes. Ze zijn wel wat kleiner en minder kleurijk maar hebben wel een leuk gedrag. Mocht je eens in Friesland zijn stuur je me maar een PB, ik heb er genoeg zwemmen ;)
 
282641_0_82_20151014_13.jpg


morgen wat beplanting halen en eens kijken wat ze bij de LFS allemaal hebben aan visjes!
 
Als ik het goed begrijp blijven de ouders permanent in dit onderkomen? Dat maakt de keuze weer net wat ingewikkelder.

Anders zou ik zeggen; iets kweken waarmee je wildvang kunt voorkomen. Voor de goede zaak, zeg maar. En dan natuurlijk niet de soorten die je aan de straatstenen niet kwijtraakt.

Overigens, dit is wel een pracht van een 'kweek'bak hoor. Ik vind die term eigenlijk geen recht doen. Dit is gewoon een mooi aquarium waarin ook gekweekt wordt.

Is dat mos op de bodem trouwens? Zelf doe ik dat nooit omdat mos niet echt lekker aan de bodem wil hechten, helemaal niet bij zand. Ik bevestig mos dan op hout/steen, en vul aan met fijnbladige (laagblijvende) planten. Kleine bolbitis bijv.
 
als de ouders er in kunnen blijven zou het mooi meegenomen zijn, maar heb ook nog een gezelschapsbak waar ze eventueel in kunnen (mits het botert met mijn harem apistogramma cacatoides.

de bodem wil ik inderdaad laten begroeien met mos, het begin is gemaakt. dit blijft toch redelijk goed op zijn plek liggen hier.

bedankt voor het compliment!

ik neig erg richting de killi's om een kweekpoging mee te wagen, maar welke soort...

apyiosemion australe bijvoorbeeld!

tips en info over kweek van deze soort is welkom!
 
de eerste vruchten zijn afgeworpen!

464988_0_82_20151103_19.jpg



iemand nog tips bij het uit laten komen van deze uitjes?





verdere update bak: 3 x aphyosemion australe man toegevoegd met 4 vrouwen en een dijk drijfplanten!
 
totaal van de nieuwe kweekhoek:

938936_0_82_20151103_195405.jpg


in de andere bak wil ik een leuke dwergcichlide gaan kweken (tips zijn welkom)
 
* eitjes bedoelde ik uiteraard :)
van de appelslakken (zie rand aquarium)
 
gewoon laten hangen en zorgen dat ze niet nat worden of in het water vallen binnen 2 tot 5 weken heb je de jonkies in je bak deze zoeken zelf het water op

komkommer en courgette vinden ze heerlijk
 
Je hebt kans dat je de hele bak vol met jongen hebt en die vervuilen ook flink dus dat is iets om denk ik rekening mee te houden nog.
Zoals Patty al zegt lekker zn gang verder laten gaan hoor.
 
Zorgen dat ze niet nat worden?
Ze hangen op de rand van de bak, waar zich condens vormt en de eitjes dus vochtig zijn.
Kan dit kwaad ? Of is lichtvochtig juist goed? Ik lees verschillende verhalen
 
Ik had ze ook aan de binnenkant van de kap en door condens word dat enigszins wel wat vochtig.
 
buitenkant wordt vochtig, deze eitjes komen vaak ook niet uit, maar beschermen de binneste eitjes.
 
Ah zo! Dankje voor de reacties.
Ik laat ze gewoon hangen, als de helft ervan uitkomt heb ik nog een bak vol!
 
Ik laat de trossen altijd gewoon hangen in de kap. Bij mij komen ze altijd precies na 14 dagen uit. Watertemp. in de bak is 25 graden en de lampen (tl) geven natuurlijk ook de nodige warmte af.
 
Succes!,

hele bak nu vol appelslakken haha, ze doen het goed.

ik ga de kroost wat verdelen over mijn 3 bakken, zodat het water niet al te zwaar word belast.

over een tijdje zet ik ze te koop, vanaf welke leeftijd zouden jullie dit doen?

mochten er forumleden interesse hebben hoor ik het wel!

(foto's volgen wanneer het internet thuis weer werkt :( )
 
vanaf dat ze bijna 1 cm zijn
leeftijd kan ik je niet geven de ene groeit harder dan de ander

waterverandering kan het leven van je jonge appeltjes kosten nu zou ze laten zitten
weet niet wat er nog meer in de bak zit
misschien een optie om dat over te plaatsen
 
ja, wanneer ze wat gegroeid zijn wil ik ze overzetten bedoelde ik eigenlijk te zeggen. Dan moeten ze het wel aankunnen en overleven.

het is een 80 cm bak met een (kweek)koppel ramirezi, deze leven nu samen met de slakjes, welke ze ook zo nu en dan proberen op te eten. Dit lijkt ze echter niet te lukken, ze happen een keer en laten de slakjes dan met rust.

opzich moet het in deze bak wel even kunnen(ruim 100 liter) , tot ze wat groter zijn.

ik ververs wekelijks 10 tot 20 % van het water.

vroeg me wel af of de temp. 27 graden (aan de hoge kant voor de slakjes) echt kwaad kan?
ook heeft deze bak een ph van 6.5,is dit schadelijk voor de slakjes en het groeien van de schelp?

ervaringen zijn welkom!
 
misschien iets meer verversen als je twijfelt houd je waardes anders goed in de gaten en die lage PH waarde is wel slechter
voor een appelslak mag deze zelfs op 8 staan
allen kan dit niet voor je ramirezi
 
na veel gedoe en gezeur met de huisbaas, internet werkend gekregen!

haha zoals beloofd nog wat beeldmateriaal:

676177_0_82_20151113_15.jpg


991254_0_82_20151113_15.jpg
 
het slakkengrut groeit stevig door en begint nu ook kleur te krijgen:


674128_0_82_20151125_16.jpg


867421_0_82_20151125_16.jpg


ze zitten nog bij de ramirezi's, als ze nog wat groter zijn gaan ze naar een bak met hogere PH om op te groeien.
 

Terug
Bovenaan