Nieuwe lamp...met uiteraard alg als gevolg

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Berichten
209
Leeftijd
80
Bak draaide prima, visjes zwemmen rond, planten groeiden gestaag zonder rare duidelijke gebreken, geen tot nauwelijks kaamlaag. Maar het was wat duister, ik had in verhouding eenbehoorlijke zwakke lamp en eigenlijk zag je de visjes nauwlijks behalve als je heel dicht bij ging zitten des avonds zodat er weinig omgevings licht was zodat je ogen gewend waren aan het donker. na lang wikken en wegen een lamp aangeschaft en meteen maar een lamp met veel licht. En ja veel licht geeft ie in vergelijk met de oude lamp. meteen een dimmer/controller erbij gedaan om de boel te dimmen. De lamp blaast dus niet full power. 8:00 gaat ie laan en gaat langzaam richting 50% wat ie om 12:00 haalt, dan piekt ie om 14:00 op 85% om dan via 18:00 (35%) weer naar 0% te gaan om 22:00.

Maar des ondanks wat te verwachten was gebeurd nu ook ; algengroei. Als leek eerst maar eens de vraag welke alg heb ik? Volgens mij groene (punt ?) alg. van die groene alg die op raam en op de Anubias zit, deels gaat het er makkeljk af met filterwatten, deels moet de oude pinpas er aan te pas komen; Zie de plaatjes onder.

    • Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
      • 60 liter maand of 6
    • Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
      • PH 7.6 (digitale meter)
      • NO3 10 (Colombo druppel test)
      • PO4 1 - 0.5 (schommelt afhankelijk van wanneer ik meet tov de waterwissel inclusief AiO voeding) (Colombo druppel test)
      • KH 1 (Druppeltest)
      • CO2 geen idee, volgens de tabel zou die 1 zijn?
      • Temp: 25 graden C
    • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
      • 50% per week
    • Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
      • AiO voegde erst 10 ml per twee weken toe, sinds nieuwe lamp en algengroei 15 ml per week omdat ik merkte dat ik 2/3 van de week de PO4 op 0 stond
    • Voeg je CO2 toe aan het water?
      • Nee
    • Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
      • nee
    • Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
      • Twinstar 300S = 1100 Lumen (gedimd dus zie boven)
    • Om welke algen gaat het (indien bekend)?
      • Ik gok groene Alg
    • Heb je een foto van je aquarium en de algen?
      • Zie odner
    • Welke planten staan er in je aquarium? En hoeveel?
      • Low maintance/low light;
        • Anubias (die zal ik denk ik echt moeten verwijderen zijn enorm groot en zijn niet echt laag in de schaduw te plaatsen
        • Echinodorus Amazonica
        • Waterpest
        • javavaren
        • Limnophila Heterophylla
        • restjes java mos (deze doet bij mij altijd slecht, van alles geprobeerd maar dat is ander topic)
      • sidns die lamp bewonder ik ook het wodnerlijke pearling effect...?
    • Hoe lang heb je dit probleem al?
      • Dag of wat....10 dagen geleden nieuwe lamp erboven gehangen
    • Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
      • behalve meer PO4 toevoegen middels AiO (en dus daarmee ook verhoging andere voedingsstoffen) nog niet zoveel behalve veel erover gelezen en dus dcht ik aan de volgende opties:
    A) Lamp dimmen tot hee laag niveau, maarja waarom heb ik die lamp dan aangeschaft?
B) Niks doen en gewoon heel vaak poetsen en Anubias weghalen(en vervangen door andere plant)

C) CO2 unit installeren, Anubias vervangen door andere plant.


iemand nuttige input?
 

Bijlagen

  • 20210528_123520.png
    20210528_123520.png
    1.5 MB · Weergaven: 149
  • 20210528_123535.png
    20210528_123535.png
    1.1 MB · Weergaven: 124
  • 20210528_123625.png
    20210528_123625.png
    989.5 KB · Weergaven: 116
  • 20210528_123735.png
    20210528_123735.png
    1.4 MB · Weergaven: 114
  • 20210528_123815.png
    20210528_123815.png
    936.8 KB · Weergaven: 120
De puntalg is meestal een tekort van co2 en/of po4 en als je co2 1 is dan zit daar al een groot tekort. Hoe komt die kh zo laag eigenlijk of heb je een aparte bodem?
ook zou ik de fosfaat verhogen naar 1.
 
Het is niet vreemd dat je algen krijgt als je een veel sterkere lamp plaatst. Een alg vrij aquarium is een balans, als een kruk met 3 poten, en de poten zijn dan licht, voedingsstoffen en CO2. Als je een veranderd maar de rest niet gaat het mis. Je hebt inderdaad ±1ppm CO2, dat is veel te weinig. pH is zowiezo te hoog en KH te laag (maar deze staan met elkaar in verbinding). Is de uitstroom van het filter wel onder water en heb je een luchtfilter?
 
Leg het mij maar uit waar die ph en kh waarden vandaan komen: ik maak osmose water aan en voeg dat gemengd toe aan bak middels wekelijkse waterwissels (osmose 4 : kraanwater 1)... dat doe ik al een hele tijd en daarmee krijg ik deze waarden. ( Water uit kraan: ph 7.8/ 7.9, kh 7-11 wisselt)
 
Het is normaal dat de KH daalt. Een lagere KH betekent dat de pH sneller kan veranderen. Planten gebruiken door de hogere lichtintensiteit nu meer/sneller CO2 uit het water, dit verhoogd de pH. Je mengsel zal dus aangepast moeten worden, 50:50 of 60:40, je wilt een KH van ±4 onderhouden.
 
Dus 1 deel kraanwater en 4 delen osmose. Als de kh 7 zou zijn dan ga je met die verhouding al heel snel richting de kh van 1-2.
 
Afhankelijk van factoren als volume, verversing, nitrificatie, visbezetting, hoef je daar niets van te merken.
 
Voordat de goedbedoelde discussie alle kanten op schiet, resumerend stelt verbeek voor:
andere verhouding osmose - kraanwater -> hogere KH -> lagere PH -> meer CO2 -> minder alg

Dit is de samengevat wat je zegt? (Voor ik het verkeerd begrijp)
 
Met een ph van 7.8 heb je altijd vrij weinig co2 en met veel licht is dat funest. Een kh van 7 is niks mis mee voor gemiddelde vissen en planten dus je zou dan de ph met co2 moeten verlagen. Tenminste zo zie en begrijp ik het verhaal.
Ik vindt een kh van 7-11 wel een groot verschil en dat kan best veel verschil maken als je co2 zou gaan gebruiken. Als ik in je schoenen stond dan zou ik overgaan tot het toevoegen van co2 want anders zul je denk ik een co2 tekort houden.
 
50% water versen waar is dat goed voor ? je hebt geen co2 dan wil je niet meer dan 20% verversen anders kan dat je natuurlijke co2 lvls verstoren
 
50% water versen waar is dat goed voor ? je hebt geen co2 dan wil je niet meer dan 20% verversen anders kan dat je natuurlijke co2 lvls verstoren
Ik denk dat dit wel meevalt want je kunt ook de EI volgen zonder co2 en dan ververs je ook 50%.
 
Voordat de goedbedoelde discussie alle kanten op schiet, resumerend stelt verbeek voor:
andere verhouding osmose - kraanwater -> hogere KH -> lagere PH -> meer CO2 -> minder alg

Dit is de samengevat wat je zegt? (Voor ik het verkeerd begrijp)

Klopt, alleen een hogere KH leidt niet vanzelf tot een lagere pH. Ik lees nu dat het aquarium pas 6 maanden oud is, in oudere aquaria gaat de pH vaak zelf wel omlaag, maar nu zul je zelf wat moeten doen, b.v. wat CO2 toevoegen. Jessica/John heeft gelijk dat een KH van 7 geen problemen geeft voor vissen en planten alleen het is wel weer moeilijker de pH omlaag te krijgen dan. Hoe hoger de KH des te groter het bufferend vermogen, daarom wil je ook niet dat de KH 0 of 1 is want dan kan de pH alle kanten op springen.
 
Ik denk dat dit wel meevalt want je kunt ook de EI volgen zonder co2 en dan ververs je ook 50%.
oh maar als je dan bijvoorbeeld dat artiekel lees van stijn zeggen ze dat veel voeding wel voor algen zorgt ?
 
Algen zijn pioniersorganismen. De truc is om de juiste omstandigheden te creëren voor planten, die zullen dan de algen wegconcurreren, ook indien er veel voedingsstoffen zijn (dit staat ook in je artikel, ik heb het wegens de tijd alleen vluchtig doorgenomen, dus kan niet beoordelen of alles ook correct is)
 
oh maar als je dan bijvoorbeeld dat artiekel lees van stijn zeggen ze dat veel voeding wel voor algen zorgt ?
Dat is al heel lang achterhaald hoor want anders zouden de gebruikers van de EI een bak vol algen hebben. Tekorten geven algen en nh3/4 is vaak een trigger voor algen.
 
Wat jessica/john zegt is nog in lijn met wat er in het artikel besproken wordt. Overigens is ook prima mogelijk om het ph te verlagen met bijv elsenproppen of filteren over turf. Een wat minder grote investering (op kort termijn) dan een co2 systeem.
 
Je kan de ph ook verlagen met andere middeltjes maar dat geeft geen hogere co2 waarde want de tabel werkt alleen met co2 gerelateerde toevoegingen.
 
Dat is al heel lang achterhaald hoor want anders zouden de gebruikers van de EI een bak vol algen hebben. Tekorten geven algen en nh3/4 is vaak een trigger voor algen.
maar dat heeft niks mee de natuur te maken want daar heb je in schoon ecosysteem geen nh3/4 en geen algen
 
Nou met voldoende zonlicht heb je in de natuur genoeg algen denk ik. Daarbij kun je onze bakken niet met de natuur vergelijken.
 
maar dat heeft niks mee de natuur te maken want daar heb je in schoon ecosysteem geen nh3/4 en geen algen
Jij bent de bordjes 'pas op - blauwalg' bij menig natuurplas afgelopen zomers alweer vergeten?
Alg is geen onnatuurlijk verschijnsel dat alleen in aquaria voorkomt hoor.

@ TS; het helpt als je het aantal watt / lumen vergelijkt voor/na de wissel van de lamp. Als je weet dat je 2x zoveel nu geeft dan voorheen, ga je ook 2x zo snel door je voedingsstoffen heen in je bak. Dat gecombineerd met zo'n lage KH is vragen algen.
 
Jij bent de bordjes 'pas op - blauwalg' bij menig natuurplas afgelopen zomers alweer vergeten?
Alg is geen onnatuurlijk verschijnsel dat alleen in aquaria voorkomt hoor.

@ TS; het helpt als je het aantal watt / lumen vergelijkt voor/na de wissel van de lamp. Als je weet dat je 2x zoveel nu geeft dan voorheen, ga je ook 2x zo snel door je voedingsstoffen heen in je bak. Dat gecombineerd met zo'n lage KH is vragen algen.
ja bedoel met een schoon ecosysteem geen vervuilingen je hebt hier in de buurt een aantal prive meren daar is dat niet aanwezig waar je dan dus blauw alg ziet op duiken is in openbaren plassen met een slecht werkend eco systeem wat zou dat vlooie spul op je hond/kat in het water doen garnalen vallen er meteen van om als je met een vinger je hond aan raakt moet je na gaan wat dat doet in een open baren plas en zo zijn er veel meer reden waarom dat blauw alg op duikt natuurlijk
 
ja bedoel met een schoon ecosysteem geen vervuilingen je hebt hier in de buurt een aantal prive meren daar is dat niet aanwezig waar je dan dus blauw alg ziet op duiken is in openbaren plassen met een slecht werkend eco systeem wat zou dat vlooie spul op je hond/kat in het water doen garnalen vallen er meteen van om als je met een vinger je hond aan raakt moet je na gaan wat dat doet in een open baren plas en zo zijn er veel meer reden waarom dat blauw alg op duikt natuurlijk
Blauwalg is overal aanwezig, het leidt alleen niet overal tot een merkbare algexplosie en waarschuwingsbordjes. Die paar honden zetten echt geen zoden aan de dijk hoor wat dat betreft. Zware regen na een periode van droogte wel; hitte; lozingen van afvalwater bijvoorbeeld wel.
 
wat zou dat vlooie spul op je hond/kat in het water doen garnalen vallen er meteen van om als je met een vinger je hond aan raakt moet je na gaan wat dat doet in een open baren plas
Nu vergelijk je weer een nano met garnalen met een grote plas water in de natuur. Als een hond met anti vlooien middel op in een plas springt dan zal dat van veel minder invloed zijn dan wanneer jij in je nano bezig gaat. Die verhouding is dan heel anders en niet vergelijkbaar.
 
Algen in de natuur zijn overal? Ze evolueren heus niet in een aquarium.
 
Maar ummm wat te doen dus? Co2 systeempje bestellen of dusdanige verhouding osmose - kraanwater dat kh stijgt en daarmee co2?
 
ja bedoel met een schoon ecosysteem geen vervuilingen je hebt hier in de buurt een aantal prive meren daar is dat niet aanwezig waar je dan dus blauw alg ziet op duiken is in openbaren plassen met een slecht werkend eco systeem wat zou dat vlooie spul op je hond/kat in het water doen garnalen vallen er meteen van om als je met een vinger je hond aan raakt moet je na gaan wat dat doet in een open baren plas en zo zijn er veel meer reden waarom dat blauw alg op duikt natuurlijk
Het gebrek aan interpunctie doet pijn
 
Voor een 60 liter aquarium? Ik zou gewoon even een suiker/gist mengsel maken. Hoeveel en wat voor vissen zitten er in?
 
Maar ummm wat te doen dus? Co2 systeempje bestellen of dusdanige verhouding osmose - kraanwater dat kh stijgt en daarmee co2?
Co2 is wel de makkelijkste en beste oplossing. Wel prijzig, maar uiteindelijk betaald het zich uit
 
Voor een co2 set kun je ook eens op MP kijken en ik heb alle 3 setjes daar gekocht.
 
Pas je KH waarde aan de wensen van je planten en vissen aan. Meestal zal dat tussen de 4 en 8 zitten.
Als je kritische planten in je aquarium hebt of wil gaan houden, dan ontkom je niet aan CO2 bemesting. Door CO2 toe te voegen verlaag je de PH en voorzie je je planten van de benodigde koolstoffen (1 van de essentiële meststoffen). Kies aan de hand van de CO2 tabel de juiste PH waarde zodat je CO2 waarde tussen de 20 en 3o mg/liter uit komt.
 
Terug
Bovenaan