Wat is er nieuw

Nieuwe lamp...met uiteraard alg als gevolg

Als je kritische planten in je aquarium hebt of wil gaan houden, dan ontkom je niet aan CO2 bemesting
Dat klopt inderdaad maar ook bij veel licht kun je baardalgen krijgen als je niet veel co2 hebt ondanks dat de planten niet veel vragen. Vaak zie je dit ook op dode voorwerpen verschijnen zoals een achterwand of de houder van de heater.
 
  • Leuk
Waarderingen: Drup
Mhhh interesant. ik heb onderhand wat waterwissels gedaan en de KH is opgelopen tot 3. Best logisch gezien dat ik met minder osmose en meer kraanwater aanvul. Maar mijn ph is dus van 7.6 naar 8.26 gestegen??? Eerst dacht ik de digitale meter defect was, daarom puur kraanwater gemeten als test en die is nog steeds zo rond de 7.75 zoals gebruikelijk.

"Vreten" die planten nu zoveel CO2 door dat extra licht dat er zo veel CO2 wordt onttrokken dat de PH zo hard omhoog schiet??
 
Mhhh interesant. ik heb onderhand wat waterwissels gedaan en de KH is opgelopen tot 3. Best logisch gezien dat ik met minder osmose en meer kraanwater aanvul. Maar mijn ph is dus van 7.6 naar 8.26 gestegen??? Eerst dacht ik de digitale meter defect was, daarom puur kraanwater gemeten als test en die is nog steeds zo rond de 7.75 zoals gebruikelijk.

"Vreten" die planten nu zoveel CO2 door dat extra licht dat er zo veel CO2 wordt onttrokken dat de PH zo hard omhoog schiet??
Licht is een eerste en belangrijkste deel voor een plant om groei mogelijk te maken. Meer licht zal resulteren in een snellere groei mits er voldaan wordt aan extra, en dus door de plant gevraagde, bemesting waaronder CO2.
 
Licht is een eerste en belangrijkste deel voor een plant om groei mogelijk te maken. Meer licht zal resulteren in een snellere groei mits er voldaan wordt aan extra, en dus door de plant gevraagde, bemesting waaronder CO2.
??? Ik ben niet de slimste, klopt dus mijn veronderstelling dat door extra licht de planten zoveel co2 gaan onttrekken dat de ph zo snel stijgt?
 
Wat kan is dat er meer co2 wordt verbruikt dan door gasuitwisseling wordt opgenomen door het water en dan wordt de co2 lager en dan kan de ph hoger worden.
Hoe hoger de ph bij een bepaalde kh des te minder co2.
 
Je pH zal inderdaad stijgen door het verbruik van CO2. Maar er spelen hier meer zaken een rol. Je KH bijvoorbeeld. Welk water je toevoegt. Welke planten heb je. Welke bodem is er. Etc.
 
Je pH zal inderdaad stijgen door het verbruik van CO2. Maar er spelen hier meer zaken een rol. Je KH bijvoorbeeld. Welk water je toevoegt. Welke planten heb je. Welke bodem is er. Etc.
Al die zaken ( kh, waterwaardes, grootte bak, planten etc) heb ik in eerste post geplaatst.......
 
Al die zaken ( kh, waterwaardes, grootte bak, planten etc) heb ik in eerste post geplaatst.......
Jawel, maar als er iets veranderd, alles hangt in verhoudingen in en aan elkaar, zijn de overige waarden ook gewijzigd t.o.v. elkaar.
 
Jawel, maar als er iets veranderd, alles hangt in verhoudingen in en aan elkaar, zijn de overige waarden ook gewijzigd t.o.v. elkaar.
Hmmmm tja daar kan ik dus niet veel mee...?
 
Hmmmm tja daar kan ik dus niet veel mee...?
Jawel, daar kun je wel wat mee. Mijn werkwijze is als volgt; Ik begin er altijd mee mijn licht af te stemmen op de vraag van mijn planten. Dat wordt dus een vast gegeven waar ik dan verder van af blijf. Dientengevolge gaan planten groeien en ontstaat er een bemestingsvraag waaronder dus ook CO2. Zodra je nu ergens een tekort hebt merk je dat meteen aan de plantengroei en/of aan de vorming van algen. Bij planten aan misvorming en/of afwijkende kleuren. Aan de soort alg is ook het bepaalde tekort te zien. Jij bent heel anders tewerk gegaan. Je hebt een sterkere lamp geplaatst zonder je af te vragen of je verlichting afgestemd was op je plantenbestand. Vervolgens ben je bezig om aan allerlei gevolgen te morrelen en/of je af te vragen of dit gewijzigd moet worden.. Dit heeft elke keer tot gevolg dat er weer andere afwijkingen naar voren komen. Omdat, ik merkte het al eerder op, alles in je bak bak weer samenhangt met alles. Wijzig je dus iets heeft dat gevolg voor iets anders. Juist daarom is het nodig dat je een vast punt creëert van waaruit de rest afgeleid wordt! Licht is een eerste vereiste voor planten, zonder dat is groei onmogelijk. Dat is dus altijd het begin! In de gouden driehoek wordt dit duidelijk omschreven, het licht staat in de top. Al het andere heeft een correlatie met die top. Als gezegd, dit is mijn werkwijze en m'n plantenbak vaart er wel bij.
 

Bijlagen

  • gouden_driehoek-600x600.jpg
    gouden_driehoek-600x600.jpg
    54.1 KB · Weergaven: 84
Dus feitelijk zeg je: wissel die lamp weer in voor de oude?
 
Als ik kijk hoeveel co2 je hebt met de gegeven waarden dan heb je in beide gevallen veel te weinig co2 als je het mij vraagt. Wellicht dat dit met de oude lamp qua algen minder en in dat geval moet je de hoeveelheid lict wat je nu hebt verminderen of overgaan tot het toevoegen van co2.
 
Interessant: des ochtend ph van 7.6 en eind van de middag ph van 8.3. (kh inmiddels richting de 4)
 
Ja als je planten co2 gaan verbruiken dan daalt de co2 dus en dan stijgt de ph als gevolg daarvan.
 
Klopt, daarom dus altijd pH op dezelfde tijd(en) van de dag meten.
 
Maar dat blijft altijd een afgeleide, van een juist ingestelde lichtintensiteit. Een gevolg dus.
Klopt helemaal maar wel een factor die je niet moet vergeten want anders kun je nog bakken ellende (lees algen) krijgen.
 
Nee, ik beweer dat je jouw licht intensiteit moet afstellen op de vraag van je plantenbestand.
Maar klaarblijkelijk is de intensiteit van de oude lamp de juiste voor mijn plantenbestand. Toen geen last van algen. Dus kan ik beter due oude lamp terugzetten.
 
Je moet je afvragen of de oude goed past bij de vraag van je planten maar dat kun je denk ik zelf het beste beoordelen aan de hand van hoe de groei en de staat van de planten was onder de oude lamp. De nieuwe zal meer licht geven dus daar moet de hoeveelheid voeding op worden aangepast.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan