Nieuwe led lamp - 5x Cree cxb3590


roym

Active member
Lid geworden
30 april 2014
Berichten
39
Locatie
Heerhugowaard
Na een lange tijd aan te modderen met ledstrips was ik het zat dat zelfs mijn waterpest er niet meer uitzag.
En dat terwijl ik al 9 ledstrips boven de bak had hangen.
Het was tijd voor het zware geschut, onder het mom van liever teveel zodat ik kan dimmen ben ik aan de slag gegaan met de volgende lampen.

De Cree CXB3590 5000k, dit zijn lampen die op 36v draaien en een max amperage aankunnen van 3,8A (in andere woorden 36v * 3,8 = 136,8W per lamp)

Wanneer deze lampen worden voorzien van een constante voeding van 1,4A zijn deze maarliefst 56% efficient. Wat erin resulteert dat 1 lamp wel 8416,8 lumen afgeeft :)

Wat ik heb gedaan is de leds gemonteerd op een heatsink die alle hitte passief kan afvoeren, vervolgens een eiken plank gepakt en daar gaten in gefreesd voor de heatsinks.

Oke, genoeg details: Plaatjes! :)

Plank frezen
roymcxb1.jpg


Heatsink voorboren en tappen voor m3 schroeven
roymcxb2.jpg


Thermal paste op leds en plaatsen op heatsink
roymcxb3.jpg


Het resultaat:
Hij lijkt iets door te buigen, maar dat is mijn camera die niet helemaal lekker is
roymcxb4.jpg


De onderkant
roymcxb5.jpg


Zoals jullie kunnen zien is de lamp eigenlijk iets te groot voor deze bak, maar dat komt omdat deze al is gemaakt voor een aquarium van 180cm die deze 150cm zal vervangen :)

Alles geeft nu volgens de theorie +/- 42084 lumen, Veels te veel natuurlijk want toen ik hem aanzette moest ik hem al gelijk dimmen aangezien het hele huis zowat licht gaf :)

Ik denk zomaar dat de plantjes het erg fijn vinden aangezien ik ze na een paar uur voor het eerst in mijn leven heb zien assimileren
 
Bedankt voor de foto's en duidelijke uitleg. Het resultaat ziet er mooi en stijlvol uit
Zelf loop ik ook al maanden met LED's in mijn hoofd en heb daarom wat vragen. Niet als kritiek maar meer waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt
- heb je al de 5 lampen op een en dezelfde controller zitten of kan elke lamp individueel bedient worden?
- heb je bewust gekozen voor geen actieve koeling van de heatsink mbv een ventilator?
- heb je gebruik gemaakt van een lens en welke stralingshoek?
- en als laatste wat is de afstand tussen licht en water?
 
Vragen kan altijd natuurlijk :)
Daarom zitten we ook juist op het forum, om informatie te delen.

M.altispinosus zei:
- heb je al de 5 lampen op een en dezelfde controller zitten of kan elke lamp individueel bedient worden?
Ja, ik heb ze in serie aangesloten op een Mean Well hlg-240h-c1400b.
Hier konden er precies 5 van deze lampen op. Op deze driver zit ook een dimming optie waardoor ik met een simpele 100k ohm potmeter hem kan dimmen tot 10%.
Ze zijn hierdoor niet individueel te bedienen.

Ik heb in het verleden wel hele constructies gehad met ledstrips die je per led kan aansturen waardoor je leuke effecten kan krijgen, maar ik was er echt klaar mee dat de planten het er niet op deden en wilde een clean and simple look, maar vooral ook niet te veel electronica geneuzel voor nu ;)

M.altispinosus zei:
- heb je bewust gekozen voor geen actieve koeling van de heatsink mbv een ventilator?
Daar heb ik inderdaad specifiek voor gekozen. Ik wil altijd alles zo stil mogelijk.
Deze heatsinks zijn er zelfs op berekend om nog meer aan te kunnen dan wat de leds nu afgeven. Dit voor het geval het alsnog te weinig licht zou geven en ik dan alleen de driver hoefde te wisselen, maar vooralsnog hoeft dat zeer zeker niet.

M.altispinosus zei:
- heb je gebruik gemaakt van een lens en welke stralingshoek?
Ik heb gebruik gemaakt van 60 graden lenzen van glas (die kan je ook zien op de foto's.

M.altispinosus zei:
- en als laatste wat is de afstand tussen licht en water?
Ik had alles precies zo berekend zodat de afstand tussen licht en water 50cm zou zijn, maar de lenzen zijn helaas niet precies 60 graden waardoor ik de lampen nu wat meer naar beneden heb gezet (40cm) anders krijg ik teveel strooilicht in de woonkamer, ik denk dat ik ze binnenkort zal vervangen voor 45 graden lenzen zodat de lamp weer wat meer omhoog kan (vind ik persoonlijk mooier, volgende bak wordt dan ook een echte rimless bak)
 
Super mooi project en goede keuze qua hardware. :thumbs:

Mocht je problemen hebben met de electro, dan kun je me altijd benaderen..
 
mooie lampen hoor ;)
maar waarom ben je niet voor bridgelux gegaan? had iets vriendelijker voor je portomonee geweest ;)
 
Dank jullie wel :).

Ik heb wel nog lang getwijfeld tussen de Cree cxb3590 en de Bridgelux Vero 29, aangezien de vero's een stuk goedkoper zijn, maar de cree's zijn effici�nter wanneer ze op 1,4A draaien en dat scheelt uiteindelijk weer aan maandlasten en gegenereerde warmte.

Wanneer ze beiden op hogere Amperage worden aangestuurd dan scheelt het niet zo heel veel meer.

Ondanks dat was deze set denk ik wel goedkoper dan een professionele set met dezelfde lichtoutput en dit past natuurlijk ook meer in het interieur :)
Vooral met de kast die ik binnenkort ga maken voor het nieuwe aquarium.

Nu alleen nog op zoek naar een betaalbare par meter want ik ben nu toch wel benieuwd hoeveel hij echt output :)
 
welkom bij de club :p
ik heb een lichtmeter app op me ikphone en dan reken ik het denk ik om naar PAR om een grove indicatie te hebben.
me bak is momenteel nog in de opbouw dus nu kan dat nog ;)
 
Zal eens kijken of er ook zoiets beschikbaar is voor de android :)

Oh was nog een plaatje vergeten zie ik, ik heb een kabelgoot geboord in het hout om de kabels vanuit de heatsink netjes weg te werken naar achteren

roymcxb6.jpg


Moet het zoals je kan zien nog verder mooi afwerken ;)
Wilde eerst testen hoe het allemaal stond en of alles goed draaide voordat ik de boel aan elkaar vast soldeer :)

En nog een wip foto
roymcxb7.jpg
 
Nice,

Misschien heb je nog geen last van verstoringen maar ik zou voor de zekerheid wel wat zwaardere bekabeling gebruiken..
 
Welke bekabeling bedoel je?
De elektra kabels zijn 1.5mm harde kern.
En de ophanging is van staaldraad :)
 
oh...

Ja, het leek alsof het iets veel dunners was.. :thumbs:
 
Begrijpelijk :)
Op de foto is niet echt lekker te zien dat een heatsink 15cm bij 20cm is.
 

Terug
Bovenaan