Nieuwe MAF bak 150 70 65


M

Marco S

Guest
Dag allemaal

Mijn huidige bak is momenteel zo'n 16 jaar oud dus het wordt langzamerhand tijd om iets anders op te zetten, voor we hier natte voeten krijgen.

Daarom nu een ontwerp gemaakt voor een nieuwe bak. Mijn idee gaat uit naar een MAF bak om verschillende redenen:
- Na het binnensjouwen van mijn 2 meterbak heb ik geen vrienden meer die dat nog een keer willen doen. Gewicht dus.
- Hout isoleert beter dan glas dus minder energieverlies
- Mijn ontwerp vraagt een overhang en dat kan een MAF bak goed hebben, aldus de bouwer, en glas lastiger

Zoals gezegd nu een 200 60 60 bak. Ik wil wat meer praktische ruimte voor de rest van de familie dus de onderkast moet gewoon kastruimte worden. De bioloog komt naast het aquarium, daarmee is de kast even groot als nu met 2 meter.

Ik wil de onderkast en bak bestellen bij ADX en een meubelmaker zoeken voor de verder afwerking. De bak steekt 15 cm uit het meubel, het meubel is ca 55 cm diep, de bak 70.

Wat vinden jullie van het ontwerp? Discussie over de gekozen filteropstelling heb ik geplaatst bij filters dus daar graag opmerkingen daarover.

smoutaqua1.jpg

Basis: beoogde levering ADX. Links de bak, daarnaast de ruimte voor de bioloog, daarnaast de ruimte voor elektra.

smoutaqua2.jpg

Met open kap. De bovenkant van het uitstekende frame gaat mee ophoog. De kap is een sandwichkap.

smoutaqua4.jpg

Close up van de kapconstructie zonder de afdekking op de sandwichkap. Pianoscharnier aan de achterkant.

smoutaqua3.jpg

Hier het meubel gesloten. Over de achterkant heb ik sleuven gemaakt voor afvoer warmte en vocht.
 
Eerlijk ontwerp ziet er echt tof uit!
Ben benieuwd naar het daadwerkelijke resultaat.
 
Schetsen zijn gemaakt in sketchup. Gratis software van Google. Ik waarschuw je, is beetje verslavend!
 
Mooi ontwerp.
Marco S zei:
Schetsen zijn gemaakt in sketchup. Gratis software van Google. Ik waarschuw je, is beetje verslavend!
Inderdaad als je de mogelijkheden door hebt, kan het zeer verslavend werken. :D
 

Terug
Bovenaan