Nieuwe nanocube


J

Jordi89

Guest
Hallo,
Net mijn nano cube 30 liter compleet plus binnen Yes!!!

Mooi formaat alles.

Maar de vraag van vandaag:
Zal ik de voedingsbodem Deponit Mix gebruiken of niet?

Het gaat wel om een aquarium ZONDER Co2.

ik heb ook nog 1/3 zak shrimpsoil liggen. Zal ik anders die als voedingsbodem gebruiken waar de achtergrond planten komen?

of gewoon een paar kleiballen halen?

De meeste plantjes die voor en midden zitten zijn namelijk Microsorum pteropus soorten of een mos als javamos.
 
die shrimpsoil is wel precies de zelfde kleur als het grind. Maar is het een goed idee om te combineren?
 
Combineren is niet slim.
Welke bodembedekking vind je zelf het mooist?
 
Wat wil je gaan houden aan bewoners?
 
ja ze zijn allenbij het zelfde maar de grind vind ik mooi.
Hoezo kan het niet gecombineerd worden? wat kunnen de gevolgen zijn?
Las net wel dat sommige landscapers dit wel doen.

Jessicapilon:

Ik ga er garnalen in houden zat denken aan crystal reds.

En misschien door de tijd rasbora's (galaxy?) eerst meer verdiepen in dat visje en het aquarium vullen met planten, decoratie en garnalen.
was het plan om er een garnalen bak van te maken.
 
Combineren kan trouwens wel idd maar het moet niet met elkaar mengen.
Kans bestaat dat het dan een compacte massa wordt met bodemrot als gevolg.
 
kun je trouwens de hydor mini heater 7,5w watt ook onder aquasoil plaatsen, of alleen onder grind? (voor een 20 liter nano cube)
 
dan gaan we het proberen :D
 
Hier onder wat hardscapes:
1:
2a7zi1e.jpg


2:
2cfsic.jpg


3:
25oxngi.jpg


4:
2eatg6q.jpg


5:
5p21l0.jpg


Persoonlijk vind ik de 3e mooi.

graag feedback :D
 
nog een nr 6:
34y3cwm.jpg
 
hoe kun je seiryu steen stof vrij maken?
 
hahaa oke

ik dacht koken. en ik had een filmpje gezien dat iemand het in zoutzuur doet enzo.

maar ik heb ze al gekookt. toen het droog was kwam er stof vanaf. dus ik neem aan nu goed afspoelen met koud water?
 
Als je ze in het zoutzuur doet zal het kalk gaan oplossen en vallen de stenen uit elkaar vrees ik of ging dat goed in het filmpje?zou een beetje zonde zijn van zulke mooie en prijzige stenen.
Afspoelen moet voldoende zijn idd.
Is de soil ph verlagend trouwens?
 
mijn stenen kook ik altijd uit, en dan nog even onder een lopende kraan afspoelen en borstelen. maar alleen afspoelen moet al voldoende zijn.

je weet wel dat je kh omhoog zal gaan met deze stenen? weet niet of dat heel veel zal zijn of maar 1 puntje ofso maar houd hier rekening mee.
 
Als de bodem een ph verlagende werking heeft zal de invloed op het kalk van de stenen meer zijn.
 
Tja ieder zijn ding,lekker bezig op z'n teenslippers zo! ;)
Vind zelf de combinatie van zulke stenen en een ph verlagende bodem niet zo ideaal.
 
ja dat vondik ook al zoutzuur en slippers :D
 
na een hoop puzzelen passen en meten.

vond ik het mooier zonder hout....
ik voor de minimalistische style. (persoonlijk hou ik ook van de minimalistische stroming dus ik denk dat dit wel een goede combo is.

209fvhl.jpg


2zsbb51.jpg


zo g ik denk Eleocharis acicularis en Hemianthus callitrichoides 'Cuba' bestellen :)
 
Heerlijke bakjes vind ik het. Succes! Laatste foto is prachtig!

HCC (Hemianthus callitrichoides 'Cuba') gaat het niet redden zonder Co2 en extra verlichting.

Dan kan je beter voor Micranthemum 'Monte Carlo' gaan.
 
nou het aquarium is beplant en nu lekker indraaien.
De planten die ik heb:

Eleocharis Acicularis
Eleocharis Acicularis 'Mini'
Utricularia graminifolia


Maar wat voor garnalen kunnen er het best in? Gewone vuurgarnaaltjes of kunnen er ook Crystal Reds in? tussen het gras is in ieder geval genoeg schuilplek. Maar ik lees net dat garnalen een stuk hout nodig hebben om micro-organismen af kunnen afgrazen. Maar ik naar iwagumi kijk van Amano hebben deze ook geen hout. Iemand hier meer info over de garnalen? of een ander soort garnaal wat kan.

De Garnalen die ik leuk vind zijn:

Crystal red
Red sakura
Vuurgarnalen

Hier onder foto hoe het er nu uitziet.
De filter en de Co2 vallen nog erg op maar als de Eleocharis Acicularis is gegroeid moe die als het goed is minder in de spotlight zijn.


ng907b.jpg
 
Prachtige scape hoor!! Mooie start, maar dat kan ook bijna niet met zon prachtige bak!

Keus van de garnaal is sterk afhankelijk van de gebruikte bodem. Heb je grind dan zou ik voor neocaridinas gaan. Heb je een Ph-verlagende bodem dan kan je voor Crystal Reds (caridina's) gaan.

En hout is voor zover ik weet geen must. Ik heb zelf een bak met Crystal Reds zonder hout.
 
Niwla zei:
Prachtige scape hoor!! Mooie start, maar dat kan ook bijna niet met zon prachtige bak!

Keus van de garnaal is sterk afhankelijk van de gebruikte bodem. Heb je grind dan zou ik voor neocaridinas gaan. Heb je een Ph-verlagende bodem dan kan je voor Crystal Reds (caridina's) gaan.

En hout is voor zover ik weet geen must. Ik heb zelf een bak met Crystal Reds zonder hout.

Wat maakt dat verschil qua bodem? Hebben Caridina's een lagere pH waarde nodig ofzo? Geldt dat voor Neocaridina's niet?
 
cardina soorten zijn meestal gekweekt op een lage ph/kh, de lagere gradaties weer meestal niet dus daar kan je ook naar kijken. de neocardina soorten zijn meestal op gewoon leidingwater gekweekt dus daar heb je geen ph/kh bodem nodig.

dus de vraag is welke bodem je erin hebt zitten :D
 
ik heb Aqua soil met ph verlagend :biggrin:
 
Als je je garnalen op gewoon leidingwater wilt houden zonder hier iets aan te bewerken zou ik altijd kiezen voor de neocaridina soorten.

Deze zijn in de verzorging ook wat makkelijker en ook in het kweken.
Stukjes hout of steen met javamos of ander mos vinden ze echt heel erg fijn.
Verder houden ze van bijvoorbeeld catappa bladeren.

De neocaridina soorten zijn er in allerlei kleuren, rood oranje geel blauw bruin zwart groen wit etc.
Ze zijn er vervolgens in verschillende uitvoeringen en gradaties. Dat is de manier en de mate van kleuring.

Je hebt een mooie zwarte bodem, in jouw geval zou ik dan gaan voor een kleur die daar mooi bij afsteekt, rood geel of oranje of zo.
En niet voor kleuren die een beetje tegen de bodemkleur wegvallen zoals bruin en zwart.

Veel plezier met het kiezen!
 
dan zouden cardina soorten wel kunnen, als de geleidbaarheid van je kraanwater niet te hoog is. anders zul je ook nog met osmose erbij moeten werken
 
oke bedankt voor de antwoorden

Hoe wel ik de CR erg mooi vind ga ik denk toch voor de Vuurtjes.
Het word mijn eerste garnalen bak en ik lees dat vuurtjes erg makkelijk zijn te kweken.
Omdat ik veel groen in mijn aquarium heb ga ik zowiezo voor kleur rood.

Hoe zijn jullie ervaringen kwa moeilijkheidsgraad?

Ik kan er in ieder geval nog 5 weken over na denken.
cr of vuurtjes....
cr of vuurtjes....
cr of vuurtjes....
 
vuurtjes is het makkelijkst en kweken het snelst, binnen de kortste keren zul je er heel veel hebben.
CR en dan voornamelijk de B.C gradatie worden ook nog wel regelmatig op kraanwater/normale bodem of kraanwater/ph bodem gekweekt. zit zou je dan eventueel even na moeten vragen bij een kweker.
voor de vuurtjes kan het overigens ook geen kwaad om te vragen op welke waardes ze zitten. maar die vinden het niet zo erg als de water samenstelling wat wijzigt

edit: hoe dan ook is het altijd verstandig om ze rustig via een druppel methode over te zetten. staat er even los van maar meld het maar even.
 
Jordi89 zei:
cr of vuurtjes....
cr of vuurtjes....
cr of vuurtjes....

Ik heb ze beide (in aparte bakken) en geniet van beide even hard!!!!!... Al vind ik de CR-bak spannender.... En dan bedoel ik niet in een positieve zin.... Die bak is hi-tech dus veel variabelen en zijn veel kosten voor gemaakt..... Natuurlijk is dat mijn eigen keus geweest dus hoor mij niet klagen..... Maar met die bak heb ik dus veel te verliezen zeg maar.... De bak met vuurtjes is low-tech.... Die laatste heb ik dus minder zorg om... Dus wil je het laagdrempelig houden zou ik voor vuurtjes gaan.... Als dat slaagt kan je de lat altijd hoger leggen!

En de ervaring leert dat als je eenmaal de smaak te bakken hebt het niet bij 1 bak blijft bij velen.
 
oke bedankt.

Dan ga ik een beetje rustig rond kijken en zoeken.
waar de garnalen vandaan komen en op wat ze worden gekweekt.
en wat mijn uit eindelijke water waarden is.

Als er iemand toevallig CR heeft en woont in de buurt van Rotterdam.
Stuur me maar een PB-tje :biggrin:

oja de smaak heb ik al aardig te pakken niwla dit is me 3e bak :p
 

Terug
Bovenaan