nieuwe opstart 180L (Rinusje)


Rinusje

Active member
Lid geworden
5 mei 2021
Berichten
33
Leeftijd
33
Beste mede-aquariumnaren,

Tijdens het voorstellen heb ik gezegd dat ik van plan was om een kleinere bak te nemen ipv de 180L die ik nu heb. Nu ben ik er achter gekomen dat het verkopen van mijn aquarium niet wilt lukken en ik dus ook niet een kleinere ervoor in de plaats kan nemen. Aangezien me hier ook aangeraden is om geen kleiner bakje te nemen ivm dat het creëren van een balans veel lastiger is ben ik nu toch van plan om mijn huidige bak aan te houden maar opnieuw in te richten.
Hiervoor heb ik zelf een stappenplan in gedachten en wil deze graag delen om te kijken of jullie ergens tegen aan zouden lopen wat ik nu niet bedenk. Goed voorbereid is het halve werk uiteraard!

Wat ik wil gaan doen is een tweede bak van 180L tijdelijk gebruiken voor het opvangen van de vissen, zodat ik de tijd kan nemen om de nieuwe bak draaiend te maken.
Dus stap 1;

grind wat ik nog over heb in de tijdelijke bak om een laagje te maken en voor de helft vullen met aquarium water uit me huidige bak.

stap 2;

planten uit de huidige bak halen en voor korte tijd in emmers opslaan zodat de bodem vrij komt.

stap 3;

de vissen en garnalen van de huidige bak naar de tijdelijk bak overplaatsen.

stap 4;

de rest van het water overhevelen zodat de bodem zo droog mogelijke komt te staan en vervolgens zo veel mogelijk grind uit de huidige bak naar de tijdelijke bak overbrengen zonder dat ik te dicht bij de voedingsbodem in de buurt kom. Daarna de hardscape verwijderen. Op deze manier wil ik de voedingsbodem laten zitten zodat ik nieuw grind er overheen kan plaatsen.

Stap 5;

de oude planten in de tijdelijke bak plaatsen nu de grindlaag wat dikker is. Zodat de vissen een betere leefomgeving hebben tot de tijd dat de nieuwe bak klaar is.

stap 6;

De huidige bak weer opbouwen met grind, stenen en planten. en weer een gedeelte van de tijdelijke bak aan water terug brengen naar de huidige bak zodat er zoveel mogelijk goeie bacteriën terug in de bak komen om de opstart fase zo kort mogelijk te maken. Daarna de beide bakken weer aanvullen met water

Als dit allemaal klaar is moet ik uiteraard de huidige nieuw ingerichte bak in de gaten gaan houden met water tests, ik denk dat dit ongeveer een week of 2 gaat duren voor alles weer goed geworteld zit en ik dit vissen terug kan plaatsen. Dit omdat ik corydoras heb en borstel neuzen. Die schijnen nogal wild te kunnen zijn en de planten weer uit de bodem kunnen trekken en vooral de bodembedekkers moeten goed wortelen.

De nieuwe bak wil ik gaan aankleden met dragon stone, een stuk kiemhout en planten met laag onderhoud behoefte. Welke planten dit worden moet ik nog goed uitzoeken aangezien er wel een plant in moet zitten voor de zuurstofbehoefte en tegenwerking van algen oftewel een snel groeier. Ook wil ik de achterkant zwart gaan maken ipv het blauw wat ik nu heb. Mijn allereerste stap nu is de hardscape bij elkaar gaan zoeken en een idee creëren wat ik wil gaan maken, aankomende maandag haal ik al wat dragonstone op en ga ik daar eerst mee aan de slag. Vanaf dan zullen ook de foto`s tevoorschijn komen!

Graag hoor ik natuurlijk wat jullie vinden van het idee hoe mijn stappenplan in elkaar steekt en of jullie er nog op of aanmerkingen over hebben!
 
Mag ik aannemen dat de filter nog draait en dat die gewoon weer dienst gaat doen? En waarom wil je de bodem er ook helemaal uithalen? Kun je niet beter de bodem en filter intact laten en gewoon de planten en inrichting anders doen?
 
Mag ik aannemen dat de filter nog draait en dat die gewoon weer dienst gaat doen? En waarom wil je de bodem er ook helemaal uithalen? Kun je niet beter de bodem en filter intact laten en gewoon de planten en inrichting anders doen?
Ja klopt, zelfde filter blijft. Een oase met voor filter. Ik vind de huidige bodem niet passen bij wat ik wil gaan maken, ik wil zwart grind nemen en er ook zeker van zijn dat dit goed is voor de corydoras. Daar heb ik niet aan gedacht met de huidige inrichting en weet niet zeker of het wel goed grind is
 
Ok, ik heb ook weleens de bodem vervangen en als je filter goed is ingedraaid dan vangt die het meeste wel op. Ik zou de vissen dus gewoon laten zitten en de eerste tijd even zuinig voeren en goed de waterwaarden in de gaten houden.
 
Ik snap denk ik wat je bedoelt. Het ding is alleen dat de stenen die ik nu in de bak heb zitten omringt zijn door de voedingsbodem. Waar ik bang voor ben wanneer is dat als ik deze onder water weg probeer te halen of teveel grind weg haal dat alles omhoog komt en de hele bak onder zit. vandaar deze oplossing. Zekerheid dat de vissen nergens last van krijgen en ik gewoon me ding kan doen.
 
iets verlaat maar hier volgt de update(tje). Van de week de stenen opgehaald die ik wil gaan gebruiken. Op de foto staan ze nog niet zoals ik ze hebben wil, daar moet ik nog even mee puzzelen. De dragon stone wil ik gaan combineren denk ik met het stuk kienhout wat ik heb of stenen die nu ook in me aquarium zitten die dezelfde kleur hebben.

Daarnaast heb ik al een lijstje met planten die ik wil gaan gebruiken. Deze heb ik op maat laten maken bij Heems in Heemstede dus als het goed is dan is het goed op elkaar afgestemd voor een mooi balans. Dit zou er voor moeten zorgen dat ik minder hoef te snoeien in de maand en ik dus wat meer tijd heb voor werk en school zonder dat de bak verwaarloosd wordt. Het is allemaal in-vitro om de kans te vergroten dat alles mooi gaat groeien. Ze zijn in de winkel bekend met de techniek van mijn bak dus dat zou de groei ook niet moeten belemmeren. Waarschijnlijk groeit het daarom op dit moment als kool allemaal :rolleyes:.

Ik hoop dit weekend de tijdelijke bak op te kunnen halen, dan is het alleen nog het zwarte grind en de planten in huis halen om te kunnen starten met mijn 2de project (en hopelijk dit keer wat meer doordacht dan de huidige bak:D).
 

Bijlagen

  • planten lijst.jpeg
    planten lijst.jpeg
    107 KB · Weergaven: 64
  • herbruikbare stenen.jpeg
    herbruikbare stenen.jpeg
    248.4 KB · Weergaven: 66
  • ``nieuwe stenen``.jpeg
    ``nieuwe stenen``.jpeg
    143.6 KB · Weergaven: 68
Ik zou zelf nadat je water hebt overgeheveld in je andere opvang bak, je vissen uitvangen en daarin doen. Dan aanvullen met water wat je gebruikt bij een waterwissel (meestal kraanwater of osmose). En pomp erop aansluiten.

Daarna je oude bak verder afbreken en weer gaan opbouwen (incl. Weer gaan planten). Ik zou niks meer vanuit je oude bak gaan toevoegen in je tijdelijke bak. Kan alleen maar problemen geven

Daarna kan je jou heropgebouwde bak de tijd gaan geven om weer in evenwicht te komen.

Gr. Ed
 
Dankjewel voor je advies! Jij zou dus eerder de nieuw opgebouwde bak helemaal vullen en indraaien met “nieuw” water en op balans laten komen? Ik ben een beetje huiverig namelijk dat ik dan weer alle opstart problemen ga krijgen. Daarom het idee om het water gewoon weer te gaan gebruiken wanneer de opstelling en bodem goed zijn, dan wel met een halve bak aan waterverversing uiteraard.
 
Oud water gebruiken helpt amper iets want daar zitten de juiste bacterien niet in eigenlijk.
 
Bedankt voor de tips zo ver!

Wederom een kleine update; ik heb de tijdelijke bak opgehaald en schoongemaakt. Wat grind dat ik over had schoongespoeld alvast, zodat ik een kleine opstelling kon maken en een idee kan gaan creëeren voor mezelf wat ik met de stenen kan gaan maken.
De opstelling is snel even in elkaar gezet en staat niet op de juiste plek in het aquarium en ook de filter op de achtergrond verdwijnt, maar het was meer het idee hoeveel ruimte het in beslag zou gaan nemen in het aquarium.
Wat ik zelf graag nog zou zien is dat het grootste stuk wat meer omhoog gaat staan denk ik en de twee linker stenen wat platter staan maar wel spits blijven. Uiteindelijk moet het meeste van het steen natuurlijk groen worden van de planten.

Alle tips en tricks zijn uiteraard weer welkom!
D69737AB-C313-4251-B216-242866F3C471.jpeg
BF9F2450-119D-41AF-B2AB-581F13465711.jpeg
 
Belangrijkste tip die ik je kan geven ter voorkoming van een zwemparadijs: leg die stenen niet zo op d ebodem maar doe er piepschuim tussen of een andere rubber coated iets
 
Na een heftige dag van allerlei tegenslagen zitten de vissen nu (eindelijk, ze lieten zich niet makkelijk vangen) in de tijdelijke bak.
Ik heb alvast het nieuwe grind in de bak gedaan zodat ik een beter beeld kan gaan vormen van wat ik wil, samen met de stenen uiteraard.
Helemaal tevreden ben ik nog niet, ik wil toch iets met vehogingen gaan doen zodat de bodem niet zo vlak blijft. Weet alleen nog niet hoe...
hierbij nog de foto’s;
D9D6F53F-E448-4B1A-8332-1FB698B5CCFB.jpeg
030D6706-0873-4741-A4F4-6F25D1B04251.jpeg
49593D79-ABCF-4361-BBC6-F0B9B7DF8C8F.jpeg
 
Stapje voor stapje komen we er wel. Toch nog wat aanpassingen gedaan op verzoek van vriendin lief en zo de grote stenen achter gelegd en de kleineren naar voren gebracht. Daarnaast opgezocht hoe ik verhogingen ga aanbrengen. De tak wat verkleint zodat er niet een groot vlak hout zichtbaar is maar wel de mooie krullen van de tak. De grote steen wat verplaatst en bedacht dat deze blijft staan. Ik heb nog zo een zelfde die wat aan de grote kant is. Deze ga ik in kleinere stukken slaan en er voor leggen/stapelen. Dan vanuit midden achterin wil ik een heuvel maken die achter de stenen verdwijnt en naar voren afloopt.
Met een beetje geluk kan ik dit weekend de laatste hardscape op ze plek leggen en de planten gaan aanbrengen!
Wordt vervolgd!
98FC43CE-0457-4AE6-9B97-319E233ECE29.jpeg
0C99E7E1-D32C-46E7-9420-1DE6AB8E3888.jpeg
356F866A-D54C-454A-80BA-7AA8DE82522F.jpeg
 
Next step, check!
gister de heuvel gecreeerd met lava steen en een panty. Meerdere zakjes gemaakt en in de bak gelegd. Daarna weer een goeie laag grind er over (er gaat meer in dan je denkt).
vervolgens ben ik begonnen aan het monniken werk wat beplanten heet. Het beplanten zelf vind ik zeer leuk om te doen op deze manier maar het loshalen van het wol en gel vind ik zown gepiel. Maar goed het zit er in. De planten die ik nu heb gebruikt zijn;
- links achter - valisnaria
- links voor - cryptocoryne petchii pink
- midden achter - lilaeopsis
Met daar tussen cryptocoryne beckettii
- rechts voor - cryptocoryne parva
- op het dragon stone - bucephalandra
- op het kienhout - christmas mos
- tussen de stenen rechts voor - hemianthus
Rechts achter moet ook nog een hoge plant komen, dat zou ook valisnaria worden maar dan een donkerdere variant. Die zijn ze alleen vergeten mee te geven.
Ik denk alleen toch dat het mooier wordt als ik daar een plant doe die grote bladeren heeft, alleen nog even kijken wat past bij het geheel en onderhoud makkelijk is.

Zelf ben ik er zeer tevreden over tot nu toe. Het was alleen jammer dat de tak weer begon te drijven. Nu zit ligt de witte steen er op om hem laag te houden, maar ik hoop die snel weg te kunnen halen.
Nu 1 a 2 weekjes laten wortelen en dan kunnen de bewoners er hopelijk weer in. Goed de waterwaardes in de gaten houden en zsm stabiel krijgen en nog een apart tijd klokje aanschaffen zodat ik de co2 wat eerder kan laten starten dan het licht. Ze zitten nu op hetzelfde klokje maar daar kreeg ik altijd wel veel co2 schommelingen van.
More to come!

647EE257-B47C-421C-AC22-0D673B1F0A1D.jpeg
3B59EFA8-7D71-4EAC-A18C-9FF42F71B9A1.jpeg
0380CE19-2515-49CD-A2A8-E2E3FB4217C8.jpeg
 
Bijzonder de blauwe achtergrond, heeft daarentegen ook wel weer wat
Ja, dat moet nog zwart gaan worden. Die was ik vergeten mee te nemen uit de winkel. Eerst alles een beetje laten groeien, misschien wordt het idd wel mooi. Anders toch nog omgooien. Dan trek ik de bak naar voren met een waterwissel.
 
Een week verder dus het is tijd voor de eerste week groei foto’s!

Naar mijn idee groeit alles lekker. Ik had nog me bedenkingen over de valleseniria, maar nu zie ik toch de worteltjes over de grond kruipen en nieuwe stekjes ontstaan. Er was een kaamlaag ontstaan. Ik denk doordat het filter toch iets te lang uit heeft gestaan. Dus heb ik vandaag een kleine waterwissel gedaan en met de slang het meeste opgezogen aan het oppervlak. Volgende week wil ik het filter zelf even proberen “schoon” te maken. De waterwaardes zijn gemeten met een staafje en die blijft goed stabiel!
De tak heeft weer de bacterie van dat hij gedroogd is boven water, ik dacht dat dit niet nog een keer zou gebeuren alleen nu maak ik me er wel minder zorgen om dan vorige keer dat dit gebeurde. Wel heb ik vandaag de eerste bewoners weer terug geplaatst namelijk de japonica garnalen! Ik hoop dat deze wat rustiger zijn dan de vissen en niet gelijk alle planten uit de stenen trekken maar vooralsnog gaat het goed.
De tak bleef trouwens weer staan zonder een steen dus de hardscape is nu ook helemaal compleet zoals bedacht.
Zelf ben ik zeer tevreden en word er weer helemaal happy van hoe het met de bak gaat. Ik raak er weer helemaal enthousiast van en ben blij dat ik de bak dus opnieuw heb gestart ipv het te verkopen.
C16584D9-B39E-4347-AAB6-908EFD603C1E.jpeg
743C3B7C-D673-4B04-AFD8-5091AF6D0A36.jpeg
0FA25920-08D7-48E9-B91E-819CDDDAB92C.jpeg
 
Tnx, eens kijken als ik de bakken over een paar weken ga scapen hoe die er dan bij jou bij staat. Zeker een mooie kanshebber
 
Na wat opstart problemen (kaamlaag, bruine alg en waterwaardes onstabiel) lijkt het nu weer de goeie kant op te gaan!

Helaas ben ik wel de plantjes verloren die ik in de dragonstone had geklemd. Deels is verloren vanwege dat ik de co2 stekker vergeten was terug in de timer te doen en deels vanwege de vissen die ik heb herplaatst om de bruine alg weer te bestrijden. Mochten er mensen zijn die andere aanraders hebben om hier in te klemmen die wat meer vis bestendig zijn dan hoor ik het graag!
Voor de rest lijkt alles aardig te groeien, zeker de christmas moss komt er geweldig uit te zien naar mijn mening!
De vallisneria groeit als een jekko en heb ik ook al gestekt aan de rechterkant van de bak zodat deze langs de aanzuigbuis gaan lopen.
Ik had voor de zekerheid de zwaarddragers die ik had over gezet in de nieuwe bak vanwege dat het vrouwtje er hoog zwanger uit zag. In de tijdelijke bak hadden deze geen kans van overleven omdat er nauwelijks schuilplekken waren. Dit is een goeie keuze geweest want ik zie kleintjes zwemmen! Het was een aardige klus maar heb er eentje op de foto weten te krijgen.
Al met al ben ik zeer tevreden met het resultaat tot nu toe, ook al was het even stressen!

EE54121F-1F24-4258-A248-B6F03278DE94.jpeg
71B70C59-0E47-4152-9984-77E6429B8BED.jpeg
861F8C7D-9DAA-4888-A9BB-C3B4EE203286.jpeg
ECBA39F9-11BA-4145-8584-AB82A8A2F1F0.jpeg
45BD28F6-1D8E-48E5-AD5C-C368C217D681.jpeg
 

Bijlagen

  • 420CDC13-2821-4B08-AC7A-CA84CE3BE311.jpeg
    420CDC13-2821-4B08-AC7A-CA84CE3BE311.jpeg
    441.4 KB · Weergaven: 62
Na langere tijd afwezigheid vanwege van alles en nog wat wil ik er toch nog een update uit gooien.
Alles leek goed te gaan maar ik had de laatste tijd wat rare uitval van verschillende vissen. Alles getest en gedaan maar niks kunnen vinden waar het aan kon liggen. Dus ik ben maar uit gegaan van ouderdom oid.
Omdat de valisnaria behoorlijk is gaan groeien en ook aan het wateroppervlak aanwezig is, heb ik ervoor gekozen om toch over te gaan op een co2 diffusor ipv met het inblaas systeem mee te laten gaan. Het jammere is wel dat je hiermee een veel grotere mist krijgt van belletjes. Voordeel is wel weer dat je goed ziet of het goed door je aquarium verspreid.
Omdat ik het toch wel zielig vond dat de albino coridora opeens alleen was, heb ik die wat vriendjes gegeven. Hopen dat die het goed kunnen vinden samen.
Het enige wat ik nog als “probleem” heb is dat het gras op me heuvel bruinig alg blijft houden. Ik neem aan dat dit is vanwege vervuiling in het water dus ik heb even goed de bodem schoon gemaakt. Aankomende weekenden maar wat meer water verversen en hopen dat dat weg gaat. Ik zou graag een groene grasmaten creëeren, maar dat valt nog niet mee haha.
Uiteraard hieronder nog wat recente foto’s!
E149ED88-2217-41F7-8C4D-1C6EDA91FC4B.jpeg
1C8EE37F-EA20-47D6-9F37-4660608CF5FA.jpeg
17D9D520-C02C-4518-97F0-602B9931F9A7.jpeg
38FD9969-8408-4EEF-801F-8EC4E0D22546.jpeg

P.s. Wat ik nu zie als ik de foto’s vergelijk, is dat het mos helemaal niet meer zo mooi groen is. Is dit altijd zo?
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff


Ziet er goed uit, wat een reus is die loner vergeleken met de nieuwe ukkies. Bak ziet er goed uit verder!
Thanks! Ja de loner is wel echt gigantisch. Die is dan ook wel al 4-5 jaar oud haha..
 
Mos heeft een soort hoogtegrens, afhankelijk van het aangeboden licht. Boven een bepaalde grens is er teveel licht krijgt de plant het moeilijk en trekt het algen aan.
het lijkt me dat jouw mosje vrij hoog zitten. En vol in het licht. Dan helpen drijfplanten of een waterlelie om wat schaduw te geven.
Of gewoon wat lager opbinden.
Het helpt ook om ze af en toe uit te schudden. Wordt het ook weer wat frisser groen.
 
Mos heeft een soort hoogtegrens, afhankelijk van het aangeboden licht. Boven een bepaalde grens is er teveel licht krijgt de plant het moeilijk en trekt het algen aan.
het lijkt me dat jouw mosje vrij hoog zitten. En vol in het licht. Dan helpen drijfplanten of een waterlelie om wat schaduw te geven.
Of gewoon wat lager opbinden.
Het helpt ook om ze af en toe uit te schudden. Wordt het ook weer wat frisser groen.
Top! Ik ga er even naar kijken. Bij nadere inspectie zie ik ook dat de wat langere sprieten donker zijn, maar daaronder wel een mooie groene gloed zit. Kan het ook helpen ze wat te snoeien?
 

Terug
Bovenaan