Nieuwe ph meter eerst kalibreren?


Altijd eerst kalibreren. Staat ook op de site van bol.
 
Oke bedankt. Weet iemand hoe dit precies werkt? Die gebruiksaanwijzing kun je namelijk echt niets mee.
 
Beide vloeistoffen aan maken, dan eerst de 7. meten .daarna de 4.

pH kalibratie | Delta Ohm Benelux B.V.

pH meter kalibratie Kalibreren: een onderwerp waarover veel wordt gesproken en waarover veel misverstanden bestaan. Zoals met de meeste zaken die ...
https://www.deltaohm.nl/home/ph-kalibratie
 
Zoals Bertus zegt even calibreren met de vloeistof en daarna is hij gelijk te gebruiken. Nadeel bij deze pennen vind ik dat er geen bewaarvloeistof in de dop kan dus ik heb in een vierkant bakje van voertabletten een inkeping gemaakt waar de pen precies inpast. Daar de bewaarvloeistof in en dan kan de pen daar mooi instaan.

Btw, ik heb naast die van Voltcraft hier een rode zoals uit de link van Veldhuis liggen.
 
Beide bedankt maar weer. Zal even batterijen halen en kijken of ik er uit kom.

@John
Wat bedoel je precies met bewaarvloeistof en dat bakje? Is mij niet helemaal duidelijk. Moet ik mijn pen ook in e.o.a. vloeistof bewaren?
 
Dat kan. Ik leg mijn pen eens per maand een nacht in bewaarvloeistof. Dan kalibreer ik en doe hem terug in het aquarium. Dit om de levensduur van de pen te verlengen.
 
Zover ik weet is het beste om hem constant daarin te bewaren om uitdrogen tegen te gaan. Maar wellicht is minder ook voldoende hoor. Ik heb zo n laag vierkant bakje genomen van algentabletten en de vorm van de pen uit de deksel gesneden. Dan een laagje vloeistof in het bakje gedaan en dan kun je de pen daar mooi rechtop inzetten en zo staat hij 24/7 in de bewaarvloeistof.

Je pen heeft zo n glazen bolletje die gevuld is met een bepaalde vloeistof namelijk. Daar gaat het dus om.
 
Oke, en waar vind ik die bewaarvloeistof? Was ik nu maar weer voor de gewone druppeltest gegaan, wat een gedoe:)
 
Pardon, je hebt gelijk. Dacht dat het om iets heel specifiek ging maar dat valt dus goed mee. De materie is nieuw voor mij.
 
Is het erg wanneer ik de ph pen nu gebruik en een paar dagen nog niet in bewaarvloeistof doe? Ik zou dat namelijk moeten bestellen. Of is er ook een huis/tuin/keuken middeltje waarmee ik zelf een vloeistof kan maken?
 
kraikkonen zei:
Is het erg wanneer ik de ph pen nu gebruik en een paar dagen nog niet in bewaarvloeistof doe? Ik zou dat namelijk moeten bestellen. Of is er ook een huis/tuin/keuken middeltje waarmee ik zelf een vloeistof kan maken?

Kijk bij de benzinepomp voor een flesje gedistelleerd water.

Is nog zuiverder dan kraanwater.
 
De pen wordt toch ook droog aangeleverd dus zal een aantal dagen geen probleem zijn.
Ik heb vernomen dat een pen die droog wordt aangeleverd ook droog kan worden bewaard.
 
Bertus zei:
kraikkonen zei:
Is het erg wanneer ik de ph pen nu gebruik en een paar dagen nog niet in bewaarvloeistof doe? Ik zou dat namelijk moeten bestellen. Of is er ook een huis/tuin/keuken middeltje waarmee ik zelf een vloeistof kan maken?

Kijk bij de benzinepomp voor een flesje gedistelleerd water.

Is nog zuiverder dan kraanwater.

Schijnt het slechtst te zijn wat je kunt doen.
Ben zelf geen chemicus maar er is veel info te vinden over het hoe en waarom.
 
Zover ik weet is gedistilleerd water inderdaad niet goed voor zo n pen.
 
Heb met een paar apothekers gebeld, maar kennelijk wordt die oplossing niet meer zelf gemaakt, alleen verkocht in grote hoeveelheden. Op de beschrijving van mijn pen staat trouwens ook dat hij na gebruik schoon moet worden gemaakt met gedistilleerd water, en daarna het kapje er weer overheen, kan ik dat dan aanhouden?

Dan even over de kalibratie. Moet ik met het schroevendraaijertje de pen instellen tot de waarde die achter op het zakje kalibratievloeistof staat bij een zekere temperatuur?
 
Ja je lost de poeder op zoals is aangegeven en dan doe je de pen daarin en met dat schroevendraaiertje stel je de goede waarde af wat op het zakje staat genoemd. Verder best simpel hoor.
Ik spoel de pen altijd even af onder de kraan en doe dan de dop er weer op. Als er op staat dat dit zo kan dan zal dat vast goed zijn.
Zoals ik al zei is mij ook verteld dat een pen die droog wordt geleverd ook niet continu in de bewaarvloeistof hoeft.Ik kocht die vloeistof overigens bij een Growshop die hier in de buurt zat.
 
Wanneer ik de pen in de kalibratievloeistof deed, kwamen daar meteen de waarden 6.8 en 4.0 uit. Betekent dat, dat het meteen goed is en ik niet hoef af te stellen met de schroevendraaier?

Wanneer ik daadwerkelijk ga meten kom ik namelijk vermoedelijk wat lager uit dan de werkelijkheid. Ph van kraanwater zou dan 7.3 zijn (was meende ik rond 7.6) en het water van het aquarium op 6.5. Met druppeltest zat dit meestal net onder de 7.0
 
Eerst (gedurende enkele uren!) inwateren, dan calibreren, dan pas gebruiken.

Een pH-elektrode dient steeds nat bewaard te worden. Als ze toch uitdroogt dien je ze opnieuw in te wateren en daarna steeds opnieuw te calibreren. Best is dat je ze nog eve, droog bewaart als je nog geen bewaarvloeistof hebt.

Om de pH-pen schoon te spoelen mag je wel gedemineraliseerd water gebruiken. Om ze gewoon op te bergen is dat niet nodig. Dat klein beetje leidingwater dat aan de elektrode zit zal de bewaarvloeistof niet verontreinigen en niet nadelig zijn, zeker niet als je de bewaarvloeistof regelmatig (bijv. wekelijks) ververst. Gedemineraliseerd water gebruik je best wel voor en tijdens het ijken om de buffers niet te verontreinigen zodat je deze meerdere malen kan gebruiken. Je spoelt dan best eerst de grootste verontreinigingen en/of de vorige buffer er af met leidingwater en spoelt daarna nog eens grondig met gedemineraliseerd water voor de elektrode in een buffer gaat.

Meestal wordt een pH-elektrode bewaard in kaliumchloride. Dus als je daar een oplossing van kan maken (bijv 2M = ong. 150 g/l) heb je zelf je bewaarvloeistof. Hoeveel je exact oplost maakt eigenlijk niet echt uit zolang het maar voldoende is. Toch is het geen slecht idee grondig af te wegen hoeveel je hiervoor zou gebruiken zodat je de elektrode altijd in exact dezelfde bewaarvloeistof zit. Verander je van bewaarvloeistof dan betekent dat: de elektrode enkele uren aan deze 'nieuwe' bewaarvloeistof laten wennen en daarna opnieuw calibreren.

Check ook ff of je een pH-meter met eenpunts of tweepuntscalibratie hebt. In dat eerste geval zit je met het nadeel dat je alleen het nulpunt of de slope bijregelt en dus niet beide, ooit veranderen beide en zit je met een slechte pH-meter. Dat nulpunt ligt voor een pH-meter op buffer 7. Dus regelen op buffer 7 is eigenlijk gewoon onnauwkeurig. Heb je een eenpuntscalibratiemodel, calibreer deze dan met buffer 4 (of eender welke buffer ver genoeg weg van 7) en controleer met 7. Een 2-puntscalibratiemodel kan je nog eens controleren met een 3de buffer om echt zeker te zijn van de goede staat van de elektrode.
 

Terug
Bovenaan