Wat is er nieuw

Nieuwe plant gezocht

• Onderwerp starter Onderwerp starter Biologist
  • Startdatum Startdatum
B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Helaas heeft mijn ceratopteris siliquosa het behoorlijk begeven. Ik verwacht dat dit door het weinige licht komt. Hij staat namelijk nog al een beetje in een donker hoekje en de rest van de planten groeit gewoon goed.

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een vervanging voor deze plant. Het moet dus een achtergrondplant zijn die maar weinig licht nodig heeft. Mijn aquarium is 30 cm hoog (en deze hoogte moet de plant ook ongeveer zijn). Ik voeg verder geen co2 toe, wel de voeding van easylife.

De plant komt achter lobelia cardinalis mini te staan dus het beste zou zijn als hij daar qua kleur/bladvorm een beetje tegen afsteekt. Mij leek het dus mooi om een plant te kiezen met of hele grote bladeren (zoals een echinodores) of een heel fijnbladerige plant. Graag hoor ik jullie suggesties 🙂

Anubias barteri var. barteri?

Ziet er mooi uit 🙂 naar zoiets ben ik opzoek. Alleen moet deze opgebonden worden en ik zou niet weten waaraan op de plek waar hij moet komen

Als de wortelstok maar boven de bodem uitkomt is het goed.
Anders lavasteentje scoren bij het tuincentrum.

Biologist. Wat ik doe: ik sla de bodem uit het goedkoopste (kleine) terracotta potje uit het tuincentrum. Zit ook al handig gaatje in. Dus heb je een soort stenen ringetje om je Anubias aan vast te binden. dat is voldoende, gewoon in je bak laten zakken. Eventueel het terracotta iets in de bodem duwen.

Werkt uitstekend voor alle planten die geen wortels hebben, of geen wortels in de bodem willen: java-varen, anubias, hoornblad, mossen etc. etc.

Tja, dat is een idee zeg met een stenen ring of potje.

Ik heb een rol Tin soldeer, knip 2 cm af, knel het vast, en het zinkt.
Tin is niet giftig. t.o. van lood.

En kleien ringen, komen al uit potjes.

Super tips allemaal dankjewel, gaan we proberen. Eventueel kan ik hem tegen de achterkant van een steen binden maar daar kan hij dan niet echt aan hechten. Weet niet of dat erg is?

Zolang de wortelstok niet in de bodem komt is dat niet erg. op een Lavasteen willen ze wel vrij snel binden door de structuur. op een gladde steen zal dat niet snel gebeuren denk ik.

Het is een gladde steen dus daar zal hij niet aan gaan hechten nee. Maar de wortelstok zit dan wel boven de grond. Ga mijn ogen openhouden voor deze plant, heb ze in de lfs namelijk nog niet gezien.

Ik vind het juist wel makkelijk dat het niet al te vast gaat zitten, dan kun je nog eens je bak aanpassen.

Bertus, ja die klei/ringen die wel eens bij een aquariumplant zitten zijn heel fijn. Maar probeer daar maar eens los aan te komen. Wel altijd bewaren als je ze hebt inderdaad!

Bedankt voor de tips allemaal! Toch nog een vraagje: is er misschien ook een kleine echinodorus soort die zou kunnen? Eentje die ook niet al te breed wordt?

Echinodorus Parviflorus. Deze heb ik in de 80cm bak zoals je in mijn fototopic kan zien. Die worden niet hoog en zo n 15cm breed denk ik. Die zou nog in een 60cm kunnen op de voorgrond.
Via Google kun je diverse foto s ervan zien.

Parviflorus wordt 15 cm lees ik? Dat vind ik een beetje te klein voor op de achtergrond. Zijn er ook nog fijnbladerige planten die kunnen? Ik zoek eigenlijk een plant waar de toekomstige ringbandsnoekjes goed in kunnen schuilen (hoeft niet biotoopcorrect).

Eikebladvaren is een mogelijke denk ik of een mooie bos met snelgroeiers??
Ik denk dat drijvers het belangrijkste zijn want daar zitten ze hier ook altijd tussen hoor.

Heb er nu salvinia natans als drijver inzitten, maar die kan erg slecht tegen condens op de bladeren en sterft dus langzaam af. Er zit ook een plantje limnobium in en die doet het wat beter. Kan eikenbladvaren wat beter tegen condens op de bladeren of sterft deze daar ook snel door af?

Ja die verbrand dan zeg maar. Ik heb deze ook in de 60cm en groeit als kool hier.

Je hebt 2 soorten eikenblad dacht ik. De ene is een plant voor in de bodem en de ander drijft dus als drijver.
@Tom verkoopt de drijver regelmatig en je kan hem vragen.

De Drijfbamboe heeft ook lange wortels en die heb ik ook. Daar zijn ze vast ook happy mee . Dat is de Hygoryza Aristata uit mn hoofd hoor.
Is te koop bij APO.

Hele mooie plant die heteranthera, maar ben bang dat ik hem niet genoeg licht kan bieden 🙁 anders misschien vallisneria nog maar eens proberen.

Die moet het goed kunnen doen hoor in een 60cm. ik heb die daar ook instaan en groeit ook als kool voor een 60cm dan.
Maar soms is de plant wel lastig. Maar in de regel zal het wel aanslaan hoor.
In mijn andere 60cm doet deze het minder terwijl het hetzelfde licht is dus.

Tja had juist de salvinia gekozen omdat die wat kortere wortels had maar is hier dus niet echt een succes. Daar moet ik dus op korte termijn wat anders voor gaan vinden, maar misschien is de eikenbladvaren dan een idee (geen idee hoe lang de wortels daarvan worden)

Die kunnen ook erg lang worden. Die van de drijfbamboe knip je makkelijk op lengte hoor. Dat is geen probleem verder.

Dan ga ik denk ik op zoek naar de drijfbamboe 🙂 om dat als enige plant bij apo te bestellen vind ik wat overdreven, maar misschien heeft hier wel iemand wat stekjes over 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan