Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Heb de 80 cm bak helemaal leeg gehaald.
Vissen en planten verhuisd naar een 60 cm bak.
De 80 cm schoon gemaakt, nieuw grind er in en ook allemaal nieuwe planten er in.
De volgende planten heb ik er in gezet:
Als ik een nieuwe plant koop dan komt die direct in de bak met het normale aantal uren aan licht. ook in de lfs staan ze al in het licht. Opbouwen hoeft dus niet en ik doe het dan ook nooit.
Als ik het zo zie dan heb je het licht een uur of 7 aan. Ik heb het in mijn bakken iets langer dan 8 uur aan.
Je kan als je een nieuwe plant koopt die ook niet laten wennen aan het licht.
Aangezien je opstart gewoon de verlichting op 6 uur per dag houden (achter elkaar zonder pauze) voor de komende 4 weken. Lekker veel co2 en meststogffen toevoegen daar zullen je planten heerlijk van groeien. En als je planten goed groeien zullen de algen beperkt blijven.
Na 4 weken zou je daarna per week op kunnen schoeven met een half uur tot je op de 8 uur zit. * uur is meer dan genoeg voor de fotosynthese. Dat aan en uit schakelen tussentijds is nergens goed voor.
Omdat je co2 toevoegd is er ook meer vraag naar meststoffen dus beperk dat niet anders krijg je andere problemen. zolang er geen vissen in zitten is een te hoog co2 gehalte niet erg (niet overdrijven natuurlijk) merk je dat de planten beter gaan groeien doe dan ook wekelijks een stevige waterverversing omdat er ook veel afval stoffen aangemaakt worden door je planten.
Op zich is de pauze nergens goed voor, behalve als je zoals bij mij hierdoor het licht in de avond wat langer kan aan houden.
Sommige mensen doen het ook zodat het co2 peil zich in die pauze wat kan herstellen.
Daar heeft Tramtram wel gelijk in.
Maar ik denk dat je best gelijk op 8 uur kan beginnen met het licht. Zoals ik zei krijgt een nieuwe plant die je koopt ook direct het aantal uren licht voor de kiezen die jij je bak geeft.
Tramtram geeft ook al aan dat er meer vraag is naar voeding met co2. Daarom wel goed in de gaten houden dat ook je fosfaat en nitraat op orde is en dat je voldoende plantenvoeding toevoegt.
Test setjes kunnen het verschil maken ook al ben ik hier geen voorstander van. Maar soms kan het wel makkelijk zijn. maar ach er zit geen vis in dus zou me niet zo druk maken nu kan je nog makkelijk opnieuw beginnen. sommige mensen willen langer het licht aan hebben omdat ze het mooie vinden in de woonkamer wat ook logisch is als je een prachtige bak heb De vraag naar andere meststoffen etc word dan automatisch meer en het is moeilijk er een balance in te vinden dus altijd in hele kleine stapjes te werk gaan. Geduld is het belangrijkste in houden van een aquarium.
Als voorbeeld 15 jaar geleden ofzo me eerste bak. Planten groeide niet Co2 wtf is dat dacht ik voeding ja ik geef toch water dacht ik....
De bak heeft een paar jaar gestaan en was meer een algen bak. dan een aquarium... mijn planten groeide niet tot heel slecht en lelijk vervormt. ik dacht oh ze missen meststoffen dus ik bleef toevoegen en er gebeurde maar weinig.
Het is altijd een combinatie van licht, co2 , meststoffen. heb je alg dan is 1 van de 3 niet goed. groeien je planten niet goed dan weet je dat 1 van die 3 niet goed is met als gevolg alg. balanc zoeken is het moeiljkste wat er is maar als het eenmaal goed is en je onderhoud je bak gewoon dan heb je er jaren plezier van ipv frustratie.
Even afgezien van de bovenstaande adviezen, raad ik je aan te kijken naar gewone planten.
Dit zijn meestal planten die iets makkelijker groeien en ook wel zuurstofplanten genoemd worden.
Even afgezien van de bovenstaande adviezen, raad ik je aan te kijken naar gewone planten.
Dit zijn meestal planten die iets makkelijker groeien en ook wel zuurstofplanten genoemd worden.
In dit geval heeft de TS al behoorlijk wat planten in de bak staan. Daar kunnen misschien wat snelgroeiers bij nog.
In principe klopt je advies wel maar ja nu zijn er al planten aangeschaft 😉.