Wat is er nieuw

Nieuwe planten voor 60x60x30

• Onderwerp starter Onderwerp starter Julian D
  • Startdatum Startdatum
J

Julian D

Guest
Omdat uit een andere topic door mij gemaakt blijkt dat ik 2x spathiphyllum in mijn aquarium heb staan en deze dus eruit moet gaan halen, ben ik op zoek naar leuke planten die wel geschikt zijn voor een aquarium(60x30x30).

Dus wat heb ik nodig?
Ik zou graag wat langere planten voor achter willen en kleine voorin, iemand tips welke planten mooi en geschikt zijn?

Waterpest / cabomba / vallisneria / lobelia mini/ een mos soort.

Kleine bakjes hebben meestal VEEL licht vandaar de Vallisneria.
Andere plantjes die het licht wat dempen zoals kikkerbeet of
silvina natans kunnen natuurlijk ook.

Zo veel mogelijkheden.

zou gewoon eens kijken op klik bijvoorbeeld en kijken wat je leuk vind en dan hier vragen oif t te doen is 🙂

Zoek dan wel makkelijke planten uit anders kom je ook nog plantenvoeding aan t geven 🙂

Hmmm ik heb sowieso al waterpest erin staan, maar die vind ik heel lelijk en nog lelijker geworden (dus daarmee gaat iets mis), zal een foto maken nog.

Verder heb ik als drijfplantjes:
Pistia stratiotes

Ik gebruik al plantenvoeding, ook hiervan zal ik dan nog wel een foto nemen.

Kan nog wel kijken of ik Vallisneria, cabomba of lobelia mini erin wil hebben en zal inderdaad die site wel even afgaan. Dankjewel in ieder geval al.

Ik heb nog best wat te kooop, weet niet waar je vandaan komt. Maar heb

Vallisneria spirales,Cambomba rood en groene variant. Pm me anders eens

Waterwaarden en een eventuele foto , verlichtingsduur en of / wat en hoeveel je toevoegt
is ook niet onbelangrijk.

Als waterpest al niet goed gaat zou ik eerst bovenstaande plaatsen voor je aan andere /
moeilijkere planten begint.

Ja dat is het hem juist de rest doet het prima en groeit lekker alleen de waterpest lijkt alsof die dood gaat.
Waterwaardes:
NO2: 0
NO3: tussen 0 en 10
CL2: 0
GH: 7
KH: 3 tot 6
PH: rond de 7

En doe ongeveer 12 uur licht van 10 uur sochtends tot 10 uur savonds.

En elke week doe ik 1 pompje van plantenvoeding spul erin (hiervan volgt nog een foto🙂

Denk dat 12 uur licht een beetje veel van het goede is, zou zeker max 10 uur doen
maar nog eerder tussen de 8 en 9.

En verversen, hoeveel, wekelijks?

Foto van de bak 🙂 ben wel benieuwd geworden nu.

http://postimg.org/image/76nqapcv1/

Indeling van planten is iets anders inmiddels maar links is dus de waterpest te zien die nu nog meer dof van kleur is geworden

Ziet er toch goed uit? Zijn het algen op de waterpest of zijn ze aan het verslijmen?

webhond zei:
Kleine bakjes hebben meestal VEEL licht vandaar de Vallisneria.
Andere plantjes die het licht wat dempen zoals kikkerbeet of
silvina natans kunnen natuurlijk ook.

In kleine bakjes zit in de regel juist niet veel licht. Zo zit in de 60 cm in de regel 15W.
In bakjes die veel voor garnalen worden gebruikt zoals de aqua 30 en 40 zit vaak een niet felle pl lamp.
Bij de wat grotere bakken krijg je in de regel juist meer licht vaak tgv een T5 die ook al een meer opbrengst hebben.
Ik heb 3 van 60 cm en met wat drijvers kun je daar zeker wel de verlichting 10 uur aanlaten hoor.
Ik ervaar er geen problemen mee maar gebruik dan ook drijvers erbij

Bij zijn startpost had ie nog niet vermeld dat er al drijvers inzaten 😛

Internet ligt er thuis uit dus even via de mobiel een reactie.

Ik had beetje last van bruine alg dus dit kan het zijn wat op de waterpest zit maar krijg het er niet echt vanaf heb de stekjes een beetje uit elkaar gezet nu. Misschien dat dit helpt.
Zal me verlichting wel van 10 tot 8 gaan zetten of ik het ook mogelijk om hem van 9 tot 14 en dan van 17 tot 22 aan te doen?
Mijn verlichting is inderdaad een T8 15 watt.

Jessicap zegt dat het niet uitmaakt die 10 uur dus leg ik mee daar bij neer.

Weet er meer van dan ik. Een rustpauze aka de dennerle methode zou ik niet toepassen.
De reacties hierop waren ook niet denderend , tenminste die ik heb gelezen.

Heb het zelf geprobeerd in het begin en het ging voor geen meter.

Weet niet of je zelf 's morgens zo per se in de bak moet kijken maar aan buiten
licht is er al genoeg. Als je ze dan aan zet van 13 tot 22 of zo, dan is het toch ook goed?

Als je veel licht boven de bak hebt dan kun je beter niet te lang het licht aanhebben.
Maar ik heb hier zelf 3 van 60 cm staan met ieder 15W erboven met wat drijvers en in geen bak komt er alg.
Natuurlijk moet je ook niet met deze bakjes telang het licht aan hebben maar een uur of 10 moet m.i. wel kunnen.

Ik heb het licht aan van 9 tot 12 en van 2 tot half 9 ongeveer dus een pauze is hier geen probleem. Dat doe ik bj alle 9 bakken hoor. In de grote bakken waar ik de EI toepas groeit het ook als een tierelier.
kijk maar in mijn fotoalbum onder in het onderschrift om ook de 60 cm te kunnen zien met o.a. de Panda s en de Betta s.
Maar ik heb ook weleens mindere geluiden gehoord over de lichtpauze maar ik heb er geen last mee hoor.

Je hebt overigens maar o,27W/l licht erboven en dat is vrij weinig. Bij een 80 cm en een 1 meter bak zit je snel al rond of oven de o,40W/L aan licht.

Door het te proberen kom je er ook natuurlijk wel achter.

Dankjewel voor de reacties. Ik heb weer internet dus hier de plaatjes:

De waterpest:

mtaTJXYtPkE5MyJr5EAGPoTFVXXhLAIF.jpeg

Plantenvoeding:

Iemand? is de plantenvoeding dat ik gebruik geschikt? Of hebben jullie andere aanraders dat wellicht goedkoper is. (deze was volgens mij iets van �15)

ik gebruik de plantenvoeding van aquariumbemesting.nl en ben er zeer tevreden over.

je kan kiezen voor zelf mengen of kant en klaar. de laatste heb ik en kost rond de 7 euro.
Als je je dan wat verdiept in bio CO2 ben je goedkoop klaar voor de
helft. met zo'n fles doe jij dik een jaar en bio CO2 is een 50 ct per week.

Aquaforum, leuker kunnen we het niet maken. Wel goedkoper 🙂.

Dat is geen 'plantenvoeding' zoals normaal bedoeld wordt. Dat is co2 - ook nuttig voor planten. Wordt vaak in combinatie gebruikt met de normale alles-in-1 plantenvoeding.

Een van de bekenste merken is Easy-Life.
Die hebben ProFito: "complete universele plantenvoeding alle voedingsstoffen in ��n product, zoals o.a. ijzer, kalium en mangaan"
En ook EasyCarbo (te vergelijken met jouw fles): "krachtige en effectieve koolstof�voeding voor aquariumplanten. Bovendien wordt �algengroei actief tegengegaan"

Oke lekker dan, ben wel blij dat ik lid geworden ben van dit forum. Wel iets te laat maybe omdat ik al half opgelicht ben🙂 Maar goed dan kan het tenminste niet erger worden🙂

Dus ik moet ander plantenvoeding hebben kan ik hieruit opmaken?

Welke precies dan? Want er is zoveel en vind het moeilijk hieruit te kiezen.

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... tenvoeding

Dit dus nemen?

Ik heb achter, idiaal en doet goed met Easy-Life Carbo/Profito en co2 steentje

- Elodea densa
- Limnophila sessiliflora (Groeit als kool)
- Vallisneria

Voor:
- Anubias
- Lilaeopsis

Ben de sites ook afgegaan en dacht aan iets als dit: (zijn hierbij planten die af te raden zijn? Of advies hierover? Ook met betrekking tot waterwaardes en voeding.)

Achtergrond planten:

Lysimachia nummularia
Lysimachia nummularia "aurea"
Ceratopteris thalictroides

Midden planten:

Rotala sp. Green
ymphaea red (tijgerlotus)
Echinodorus vesuvius
Cardamina lyrata (chinese klimop)
Cabomba aquatica

Voorgrond planten:

Eleocharis acicularis (Naaldgras)