Wat is er nieuw

Nieuwe planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sjeff
  • Startdatum Startdatum
S

Sjeff

Guest
Hallo allemaal,

Mijn aquarium begint eindelijk weer een beetje bij te komen. Alle planten leken dood te gaan (veel zijn dit ook gegaan), maar nu wil ik dus voordat ik opnieuw planten ga kopen eerst even goed orienteren. Ik ben planten voeding toe gaan voeden op advies van forumbezoekers. Begonnen met EasyCarbo en Profito en nu lijken de meeste planten wel beter te gaan leven.

Huidige planten bestand:
Limnobium laevigatum (Erg toegetakeld, maar begint weer aan te sterken)
Staurogyne repens (Erg toegetakeld nog)
Ludwigia palustris (Erg toegetakeld nog, denk niet meer te redden)
Cryptocoryne wendtii (Doet het goed)
Bleheri (Doet het goed)
Javamos op steen (Doet het goed)
Vallisneria americana (Doet het goed, schiet als een malle nieuwe scheuten uit de grond)
Javavaren (Doet het goed)

3 x Onbekend (zie foto, foto is OUD!)
255e40c8f08cb425f09063990a0f30de.jpg

Ik begreep dat sommige planten voeding uit het water halen en sommige dan weer uit de grond. Het is nogal wat gevraagd maar ben erg benieuwd hoe dat met mijn planten zit.

Zouden jullie adviseren om de huidige planten hier en daar terug te laten komen of wat nieuwe planten toe te voegen?

Ik hoor graag van jullie! PB mag ook uiteraard 😀

Gr, Jeffrey

Weet je wat jammer is Sjeff... vorige maand had je ook een topic over je planten en kreeg je van verschillende mensen hulp maar helaas reageer je dan vervolgens niet meer op de vragen en komt natuurlijk niet zo netjes over...

Zie het inderdaad. Nooit mijn bedoeling geweest om niet meer te reageren... Heb wel tabletjes gehaald om extra ijzer toe te voegen (op jouw advies). Heb alleen nooit meer gereageerd erg slecht van mij. Heb ook een PB van Zwits gehad toen en ben daarna daarmee aan de slag gegaan. Maar mijn excuses daarvoor.

Kan gebeuren Sjeff! 😉
Heb je een foto van hoe de planten er nu bijstaan?

Zal ik vanavond even maken!

Er gaat ook vast en zeker een vraag komen over waterwaardes, maar ik heb geen testset helaas.
Kan je voor de waterwaardes ook teststrips gebruiken? Heb even geen geld om een hele set te kopen...

Edit: Wat voor testset kan ik het beste kopen? Dacht dat ze minimaal 100 euro kosten, maar valt enigsinds mee. Sera, JBL of Colombo? (JBL vind ik wel iets te duur eigenlijk)

Je kan ook aan de winkel vragen of ze dat voor je willen doen,schrijf je ze ff op.

Goed idee! Alleen zijn ze niet zo happig op die tests, vorige keer beetje mompelend te horen gekregen dat ik maar is een test moest kopen... Weet niet of het een off day was, maar opzich hebben ze wel gelijk natuurlijk.

Teststrips zijn vrij onnauwkeurig en ik vind het eigenlijk weggegooid geld.
De belangrijkste zijn denk ik eerst de no3 en de po4 om zo te kunnen zien of ergenoeg voeding in je bak zit.
Verder is de ph en de kh wel van belang. Alles tegelijk kopen is ook niet nodig hoor.
Met een stuk of 4 a 5 druppeltesten kom je een heel eind.

Ik zou anders de LFS nog eens vragen. Zoals ze reageren vindt ik geen service.

Sjeff zei:
Goed idee! Alleen zijn ze niet zo happig op die tests, vorige keer beetje mompelend te horen gekregen dat ik maar is een test moest kopen... Weet niet of het een off day was, maar opzich hebben ze wel gelijk natuurlijk.

Tja,dan moet er ook niet getest worden.
Wel testen en mopperen,is een reactie van niks.

Ik ben daarna ook niet meer terug geweest. Maar heb me erg vergist in de prijs van een testset. Denken jullie dat de set van Sera voldoet? Dan ga ik die bestellen namelijk 😀 Vriendin is de dode plantjes ook zat...

Oeps ik zit te klote... Gaat om deze set.

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/water ... sera/20190

Het 'huismerk' koffer van Wesdijk is niet zo duur (een van de goedkoperen) en bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt. Fabrikant is Colombo en dat is toch wel een betrouwbaar adres.

Edit: ik vergis me. Het was de testset van Colombo zelf die best gunstig geprijsd was: http://aquarium-planten.com/shop/5/wate ... ional-/195
Bij die online winkel is vanaf 40 euro gratis verzenden dacht ik, dus nog een paar plantjes erbij en je hebt de verzendkosten omgezet in plantjes 😉
Beide koffers (zijn dus gewoon dezelfde met een ander naamkaartje) 'missen' wel de ijzer test. Die heeft Sera dan weer wel.

~ Ivo

Die heb ik ook.(sera)
Het gaat erom of de test juist wordt uitgevoerd.
Dat begint al met het juist openen van de flesjes(de eerste keer) Gaatje te groot,drup te groot.
Dan het testen,flesje scheef of loodrecht maakt verschil qua druppelgroote.
Dan de hoeveelheid water 5ml of 5 en een beetje.
Daar valt of staat een test mee.

Mascha&Ivo zei:
Het 'huismerk' koffer van Wesdijk is niet zo duur (een van de goedkoperen) en bevat eigenlijk alles wat je nodig hebt. Fabrikant is Colombo en dat is toch wel een betrouwbaar adres.

Edit: ik vergis me. Het was de testset van Colombo zelf die best gunstig geprijsd was: http://aquarium-planten.com/shop/5/wate ... ional-/195
Bij die online winkel is vanaf 40 euro gratis verzenden dacht ik, dus nog een paar plantjes erbij en je hebt de verzendkosten omgezet in plantjes 😉
Beide koffers (zijn dus gewoon dezelfde met een ander naamkaartje) 'missen' wel de ijzer test. Die heeft Sera dan weer wel.

~ Ivo

Dank je wel! Aangezien ijzer toch het geen is wat in het vorige topic aangekaart was als oorzaak ga ik denk toch voor die van Sera. Scheelt 15 euro, maar dat "overleef" ik wel denk ik :O.

Mondeo zei:
Die heb ik ook.(sera)
Het gaat erom of de test juist wordt uitgevoerd.
Dat begint al met het juist openen van de flesjes(de eerste keer) Gaatje te groot,drup te groot.
Dan het testen,flesje scheef of loodrecht maakt verschil qua druppelgroote.
Dan de hoeveelheid water 5ml of 5 en een beetje.
Daar valt of staat een test mee.

Bedankt! Dus goed voor gaan zitten en proberen alles op dezelfde manier te doen!

Losse ijzer test is ook vaan niet de goedkoopste, dus dan is die bijkopen niet snel voordeliger. Zie ze bij de welbekende online shop staan voor 12 a 15 euro (Sera resp. JBL).

~ Ivo

Mascha&Ivo zei:
Losse ijzer test is ook vaan niet de goedkoopste, dus dan is die bijkopen niet snel voordeliger. Zie ze bij de welbekende online shop staan voor 12 a 15 euro (Sera resp. JBL).

~ Ivo

@Ivo Oh vergeten naar te kijken, maar had ooit een nitriet test gekocht voor 13 euro. Dus had wel al bedacht dat losse druppels haast niet voordeliger konden zijn! Bedankt voor de hulp zover!

Zodra de set binnen is zal ik de waardes plaatsen, foto's volgen sowieso vanavond alvast!

De test glaasjes goed neer zetten.

Een glas water nemen, en met de Pipet water opzuigen.
Dat rustig in de testglas spuiten.

Bertus zei:
De test glaasjes goed neer zetten.

Een glas water nemen, en met de Pipet water opzuigen.
Dat rustig in de testglas spuiten.

Dank je wel! Klinkt als een goed plan. Net verzendbevestiging ontvangen morgen zijn ze hopelijk binnen 😀 Wacht dus ook even tot morgen met de foto's...

Ik hoop vanavond de setjes binnen te krijgen, ik zal dan morgen pas kunnen testen. Is het beter om voor verversen en profito en easycarbo toevoeging te meten of erna?

Testset is gister binnengekomen en vandaag gelijk de waardes getest en foto's gemaakt. Ben erg benieuwd wat jullie ervan denken.

Waardes
Ph 7
Kh 5
Gh 8
Nh3 0
No2 0
No3 10
Po4 2
Fe 0,1

Ik heb dus geen idee of dit goed is of niet ik hoor graag van jullie.

Eerst even alles waar het wel goed meegaat.
"Naamloos" gekregen van Bertus. Doet het perfect, dode bladeren laat ik gewoon zitten. Zoals je ziet hebben de slakken het hier naar hun zin. Als ik de bladeren beter weg kan halen hoor ik het wel.
588261_0_82_dsc_0360.jpg

Doet het perfect.
542375_0_82_dsc_0362.jpg

Alg op de achterwand, doet het goed. Vind het zelf ook wel mooi.
148752_0_82_dsc_0365.jpg

Totaal. Mos, javavaren, Vallisneria doen het goed.
261293_0_82_dsc_0372.jpg

Planten die het dus niet doen.
Foto 1.
183196_0_82_dsc_0363.jpg

Foto 2.
822689_0_82_dsc_0363.jpg

Foto 3.
416373_0_82_dsc_0361.jpg

Ik hoor graag jullie mening! Als er nog meer informatie nodig is hoor ik het ook graag.

Groet, Jeffrey

Je waterwaarde zijn denk wel goed (heb er zelf geen verstand van ) maar als ik jou was zou ik een plant voor achterin kopen.en wat snelgroeiers zoals een cabomba soort en waterpest.

Dank je wel, hoop dat iemand nog wat kan zeggen over de waterwaardes. Ik ga er inderdaad wat meer planten inzetten maar wil graag dat het niet weer direct sterft...

Zijn er nog mensen die hun mening erover kwijt willen? Ben erg benieuwd.

Ik denk dat je waarden wel goed zijn want je gebruikt ook geen co2 en dus zal de groei niet explosief zijn.
Fe is net voldoende maar vaak enige tijd na het toevoegen ook al amper nog meetbaar.
Ik weet niet hoeveel plantenvoeding je doseerd. Advies is dacht ik 10ml per 100 liter, maar als er toch enkele planten het niet goed doen kun je dat nog wat verhogen naar bv 15ml op 100 liter. Zo krijg je voldoende sporen in je bak.
Planten moeten ook altijd even aanslaan hoor.
Je co2 is rond de 15 en best redelijk. Als je die wat hoger zou willen hebben kun je aan bio co2 denken.

Dank je wel 🙂 Ik voeg nu 4x per week easycarbo toe, rond de 2.5ml. Profito wordt aanbevolen om 10 per week op 100L te doen. Ik heb op aanraden van Zwits hier van het forum ervoor gekozen om 2x per week 5ml te doen. Blij dat de waardes in ieder geval in orde zijn 😀

Het lijkt erop dat de planten die het goed doen het ook gewoon goed blijven doen. Behalve dat de planten die op de terug weg zijn niet meer te redden zullen zijn...

Ik ga de volgende planten (wat er van over is) eruit halen en deze wil ik gaan vervangen.
Staurogyne repens
Ludwigia palustris

Ik wil deze gaan vervangen door de volgende planten, maar ik heb dus geen idee of ik moeilijke planten heb uitgekozen... Zouden jullie me hiermee kunnen helpen?

Voor de voorgrond:
Anubias nana Bonsai of Cryptocoryne wendtii (staat er al in)
Echinodorus red flame
Ludwigia arcuata
Vallisneria gigantea

Alvast bedankt weer 😀

De anubias Nana bonsai zou wel kunnen in je aquarium maar bind hem dan wel op hout/steen
De echinodorus red flame zou ik niet weten
Ludwigia arcuata zou ook wel kunnen
Vallisneria gigantea is een vrij sterke plant dus die zou ook kunnen
Maar ik zou ook nog een snelgroeiende plant nemen zoals waterpest of cabomba

DePlantenMan zei:
De anubias Nana bonsai zou wel kunnen in je aquarium maar bind hem dan wel op hout/steen
De echinodorus red flame zou ik niet weten
Ludwigia arcuata zou ook wel kunnen
Vallisneria gigantea is een vrij sterke plant dus die zou ook kunnen
Maar ik zou ook nog een snelgroeiende plant nemen zoals waterpest of cabomba

Ik heb zojuist de snelgroeiers toegevoegd 🙂

Top 🙂

Bedankt trouwens voor de overige informatie ook 😀

en hoe is het er nu mee????

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug