Wat is er nieuw

nieuwe plantenbakje welk producten

• Onderwerp starter Onderwerp starter malawi22
  • Startdatum Startdatum
M

malawi22

Guest
Ben afgelopen week nieuwe planten gaan halen om mijn visbak te vernieuwen.

De visbak is een Lido 120 met gezelschapvissen zoals platys en neontetra met 3 L 201 en corydoras albino's De bodem is een voedingsbodem ineen wat ook gewoon als bodem kan gebruik worden ziet eruit als kleine dikke bruine bolletjes.

Nu de vraag is wat is de doseer methode om een goede plantenbak te verkrijgen.

ik dacht aan deze middel Easycarbo en profito of ferropol van jbl wat raden jullie aan en hoeveel mag je er dan in doen van ieder?

Ik denk een co2 set voor zo een bak is dat niet overdreven omdat het gaat om 120 l en is dan daar een co2 set niet te groot voor of raden jullie een model aan ik had review gelezen van een jbl 602 of een dennerlee maar dan het beste een co2 controller erbij te nemen of is dat niet noodzakelijk te zijn

groet

ik geef nu vanaf deze morgen als het licht nog uit is

10 ml profito en 2.5 ml carbo is dat voldoende of moet minder of mag het meer in doen de

carbo moet dagelijkse en de profito 1 x per week.

de bak is 120 l

Ik heb ook de Rio 125 gehad met ongeveer dezelfde inhoud en daar had ik wel co2 nodig tenzij je het licht ging dempen.
Wellicht kun je zonder in je bak maar als je een plantenbak wilt dan moet je snel denken aan co2 hoor, en de andere voedingsstoffen.
De standaard dosering profito zal volstaan zolang je niet al teveel planten in je bak hebt.
Je zou ook aan bio co2 kunnen denken.
Wat zijn nu je waterwaarden?? En wat voor planten heb je??
Wellicht zal een foto van je bak wat verduidelijken.

Cladophora aegagropila/ Mosbal

Echinodorus uruguayensis

Vallisneria gigantea

Eleocharis acicularis

Rode tijgerlotus

Ludwigia repens Rubin

Normaal gaan dit mijn planten zijn als de foto heb bekeken op het internet.

Wat je aan voeding moet toevoegen ligt helemaal aan wat voor bak je wilt/hebt. Wil je een plantenbak, dan ontkom je bijna niet aan het toevoegen van (bio) CO2 en voedingsstoffen. Ik heb een rio 125 en daar wilde ik in eerste instantie geen CO2 aan toevoegen. Maar al snel kreeg ik alg. Die T5 belichting is simpelweg te sterk. Oplossing: planten voeden en CO2 toevoegen. Ik gebruik zelf de EI (Estimated Index) methode en de kleine CO2 set van Dennerle. Daarnaast heb ik er ook flink wat drijfplanten in zitten om het licht te verminderen.

Er zijn verschillende blogs en artikelen die uitleggen hoe je het beste kunt bemesten. Persoonlijk vind ik dit een duidelijk blog:

http://www.aquascaping-blog.com/258/pla ... g-aquarium

http://www.aquascaping-blog.com/302/co2 ... g-aquarium

Hbee81 zei:
Oplossing: planten voeden en CO2 toevoegen.
Andere oplossing: verlichting flink dempen met behulp van drijfplanten, pvc-buisjes etc. Werkt goed uitgevoerd net zo goed, getuige ook een aantal forumleden die niets toevoegen behalve misschien een kleibol bij de wortels van sommige planten. Je bent alleen wat beperkter in de plantenkeuze, maar er is nog steeds keuze genoeg.

Beide oplossingen zijn gebaseerd op het in balans krijgen van licht vs. voedingsstoffen en zijn op verschillende manieren in te vullen. Naar het verkrijgen van die balans zijn toe zijn er meerdere wegen.

De keuze is aan Malawi22.

~ Ivo

Nadeel van de keuze van Ivo is dat met minder licht de planten ook veel minder snel groeien en je minder snel een "volle" bak hebt.
De planten groeien dan veel langzamer door minder licht.
Ik zou gaan voor de keus van Hbee81 😉.
Maar dat is persoonlijk.

En het voordeel is weer dat je er minder onderhoud aan hebt want je hoeft niet wekelijks een half bos te snoeien 😉
Er wordt op dit forum vaak wel erg snel naar CO2 en de hele mikmak aan plantenvoedsel verwezen zonder ook maar te vermelden dat er andere opties zijn. Zonde is dat, want iemand meerdere mogelijke opties laten zien zorgt er alleen maar voor dat beter doordachte keuzes kunnen worden gemaakt.
Nu begint de topicstarter hier zelf over CO2, dus daarop ingaan is zo gek niet. Al heb ik de indruk dat het niet van harte is dat aan CO2 wordt gedacht. Misschien kan Malawi22 daar iets meer over zeggen?

Ja dat is ook helemaal waar en daty merk i zelf ook wel. Ik heb er heel veel drijvers boven en moet dan lekker minder snoeien.
Enige nadeel is dat het wat langer duurt voordat je bak goed vol is gegroeid, maar dat komt ook wel met wat geduld.
Natuurlijk zijn er ook andere opties maar met bv de Rio 125 moet je echt wel iets doen om co2 gebruik te voorkomen.
Ik had zonder ook snel last van algen namelijk.
Met voldoende dempen zou zonder best mogelijk zijn denk ik.

Dan is het de vraag aan Malawi22 waar de voorkeur naar uitgaat, een langzaam groeiende bak met minder onderhoud of een bak die snel groeit en daardoor meer onderhoud vergt?

Ik heb een beetje schrik in verband met co2 te gebruiken als teveel in een keer toevoegde is het schadelijk voor de vissen natuurlijker en dan kun je helemaal opnieuw beginnen heb ik gelezen klopt dit?

Dan zou beter zijn als je toch een co2 set wilt met een ph controller te werken of hoe kan je dat goed afstellen dat je toch niet teveel geeft aan wat kan je dat merken? bestaat er iets zoals een test dat water aangeeft of dat goed is of niet in plaats altijd te moeten meten als je gaat CO2 gebruiken.

Ik kan een co2 set krijgen van een familie van mijn das ene jbl 602 maar daar zit dan geen ph computer bij is dat noodzakelijk voor op safe te spelen.

Als lampen heb ik een lamp hangen das van merk easy led universal 6800 K van merk tecatlantis een led lamp dus geen ts 5 lampen meer deze heb ik weg gedaan er hangt er maar een in aan de voorkant.

greetz

Als je een flipper of taifun gebruikt kun je ien hoeveel bellen je doseert en je moet niet al te hoog beginnen.
Mocht dat niet genoeg zijn dan kun je het aantal rustig aan opvoeren.
Zo kunnen de vissen er ook even aan wennen.
Een computer of controller is dus niet nodig en die gebruik ik ook niet.

Zoals met alles dat je toevoegt, kan ook CO2 overgedoseerd worden. Ik gebruik geen computer of controller maar heb wel een CO2 permanent test in de bak hangen.

Maar zoals Ivo al aangaf is CO2 toevoegen 1 van de opties. Als je het liever niet wilt dan is er een alternatief. Zie dit artikeltje: http://www.aquascaping-blog.com/169/aquarium-zonder-co2

De keuze is aan jou. Maar je kunt het altijd eerst zonder CO2 proberen (zoals omschreven in het artikel) en kijken hoe dat bevalt.

Overdoseren is zeker mogelijk en je moet veel meten of zo n continutest gebruiken. Die gebruik ik ook in de bakken want zonder controle co2 doseren is een risico.

Hoe kom het dat sommige bellen dan in de taifun blijven steken bedoel daarmee dat ze blijven ophopen en niet via dat pijpje aan bovenkant uit komen dat geen bel zie omhoog schieten als je dan de taifun aan raakt beetje schuin doet dan komen ze ineens wel eruit en anders blijven ze zich maar ophopen aan de bovenrand? Doe er dan iets mis mee?

Is de taifun goed schoon en hangt hij niet scheef??
Toevallig ken ik een ander lid dat nu ook daar last van heeft.

De set is pas nieuw dus denk toch dat hij nog niet vuil mag of kan zijn?

Hij hangt met de zuignappen wat erbij zijn gewoon recht op aan het raam ik las dat beste was soms hem onder de filter uitstroom te hangen of is dat niet nodig want dan zou hem eigenlijk aan het filterhuis van de juwel pomp moeten hangen?

En dat lid zal nu even reageren 😛

Heb er inderdaad ook last van...

Hij moet echt kaats recht hangen...

En ik heb iets qua werk druk veranderd..zit nu zo beetje op 1.2 bar..

Maar het wissel heel erg , ene x loopt het als een zonnetje..andere keer niet..

Heb hem nu wat meer in de stroming...dan LIJKT het iets beter te gaan...maar toch te weinig co2 vespreiding vind ik.

Terwijl ik met een taifun p , het kleine broertje...minder hoef te geven qua co2...en toch de continu test mooi op kleur is...

Lang leven de mist haha...

tevens ook het nadeel

het lijkt er korst samen gevat op , dat er echt maximale stroming op de taifun moet staan...

wil het een beetje werken...

Bij mij werkte het prima zonder dat hij in de stroming hing. Ik ben toch bang dat als de taifun niet goed doorloopt dat hij niet goed schoon is of dat de ringen niet goed op elkaar aansluiten.
Ook moet de taifun vrij recht hangen.

hij hong/hangt kaats rechts...

Maar volgens mij is het ook belangrijk dat hij vrij hangt..

dus niet in een hoek..maar bijvoorbeeld...10 cm uit de hoek...

Bedacht ik me zelf net even haha

mag ook ...

Ik wil denk ik als test...eens van achteren de stromings pomp er op laten richten...

en hem dan iets uit de hoek hangen...

ben benieuwd wat er dan gebeurd..

De stroming moet denk ik niet echt heel hard erop staan want belemmerd dat niet de bellen om omhoog te gaan juist nog meer??
Het zou zonder veel stroming erop gericht goed moeten kunnen werken.
Ik heb hem weggedaan omdat het schoonmaken te lastig was in mijn ogen en de flipper eenvoudiger kan.
Verder voldeed de taifun op zich dus wel.

maar had jij ook 1 met verleng stukken ??

of gewoon de standaart grote

en volgens mij..hoe meer stroming..hoe dunner de belletjes als ze boven zijn?

dus beste is dan de taifun onder de uitstroom stukje van de pomp te plaatsen op het zwarte gedeelte van de juwel huis en dan zo de bellen mee te laten drijven aan de stroming of mag het aan de andere kant ook juist tegen over de pomp want denk dat op zwarte gedeelte hem toch niet recht of altijd gaat blijven hangen natuurlijk

heb je aan de andere kant nog voldoende stroming?

dan zou ik het daar doen

Ik had hem aan de andere kant van de bak en niet aan de kant van het uitstroompijpje hangen en dan wat uit de hoek.
Als de bellen niet goed op willen lossen is de taifun denk ik niet lang genoeg.
In mijn Rio125 had ik uit mn hoofd gedaan zo n 10 van die "ringen" als taifun.
Je kunt hem zo lang maken als je wilt.

haha ik zat op de maximale hoogte...

Omdat ik toen dat gedonder met die co2 had..

Volgens mij heeft t ook deels met je werkdruk te maken ..

ok dan ga hem aan de andere kant hangen tegenover de pomp daar zal de taifun misschien beter recht blijven als hem op de ruit kan plakken

Hoe draai je hem beste open een klein beetje of draai je hem helemaal open in het begin op hoeveel moet je de drukbar zetten kan je dat regelen met opendraaien

Net zoals de warme knop van je douche..

Ja ik bedoel daar gewoon mee moet je hem volledig open draaien of beetje per beetje. Ik heb de taifun op de bodem gezet tegen over de filterhuis. in de winkel hadden ze me verteld dat de bellen van de CO2 in de taifun boven blijven hangen dat normaal is dat dan nog altijd de CO2 word verspreid dus eigenlijk is er niks mis mee als je de bellen niet ziet ontsnappen uit de taifun altijd.

CO2-systemen moet je altijd beetje per beetje open draaien, anders loop je het risico dat je je vissen en garnalen verstikt 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan