Wat is er nieuw

Nieuwe plantjes spoelen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Cactus
  • Startdatum Startdatum
C

Cactus

Guest
Vandaag krijg ik via de post wat nieuwe plantjes binnen voor mijn garnalenbakje.
Hoelang moet ik de nieuwe planten (waaronder een mosbol en drijfplantjes) spoelen in een aparte emmer voordat het eventuele slakkengif er vanaf is?
Zelf zat ik te denken aan een dag of 4 waarbij ik twee maal per dag het water ververs.
De in het garnalenbakje zitten nu nog geen garnalen, alleen snelgroeiers en twee appelslakjes.
Graag jullie mening / advies.

Alvast bedankt!

Je kunt het beste zoals je al zegt een dag of 4-5 de plantjes in een emmer doen en dat water dagelijks even verversen.
Vooral planten als waterpest en Hoornblad willen vaak zijn bewerkt met gif.
Maar bij garnalen kun je beter altijd even de planten in een emmer weken.
Zou zonde zijn als je dat niet zou doen en de garnalen eraan dood gaan.
Zelf denk ik dat een mosbol en drijvers niet behandeld zullen zijn maar risico zou ik ook niet willen lopen hiermee hoor.

Oke bedankt!
Zojuist de plantjes uitgespoeld en staan nu in een emmer.
Bij de drijfplantjes (salvinia natans) zitten soort van wormpjes waarvan ik geen idee heb wat het zijn en of ze kwaad kunnen of niet.
Ze zijn ongeveer 3 millimeter groot.
Iemand hier mee bekend?

g_2RU4aZMSfVbPbbwqlBc1bJNBCxO0mx.jpeg

is dat geen planaria?, zal een beetje uitkijken met die dingen, ik las iets over flubenol om ze te bestrijden.
echt een killer onder de garnalen.

Het kan planaria zijn en die herken je aan een puntkop zeg maar. Zie ik op de foto moeilijk moet ik zeggen.
Die worden wel groter dan 3mm.
Ik zou de planten er zeker niet in zetten en ze eerst behandelen.

Had ook al gelezen dat planaria een puntkop (driehoek) hebben en heb filmpjes gezien van planaria (die een garnaal zat te vervelen) en die waren wel een stuk groter dan 3mm.
De foto hierboven is wel sterk uitvergroot.
Zolang ik niet weet wat het precies is kan ik het ook niet behandelen denk ik.
Wel jammer want de drijfplantjes vond ik juist zo mooi!

Je kan Flubenol gebruiken want dat werkt tegen de meeste wormen.
Kan ook een jong planaria zijn misschien??

Zou inderdaad een jong planaria zijn, er zaten er vrij veel in de emmer toen ik aan het spoelen was.
Kan planaria in drijfplanten zitten eigenlijk?
Zal van het weekend eens naar de lfs gaan voor Flubenol (en als ze het niet hebben bestel ik het wel elders)

Of er een planaria etende vis bij zetten.

Ja planaria kan zeker in drijvers zitten hoor.
Vissen eten vaak wel planaria maar aangezien die wormen merendeels in de bodem zitten heb je dan maar deels iets aan de vissen die planaria eten.

Bedankt dat jullie met mij meedenken!
Er komt sowieso geen vis in mijn nano bakje, alleen vuurgarnalen en wat appelslakjes.
Zojuist voor de derde keer het water vervangen van de emmer waar de drijfplantjes nu in zitten (om te spoelen) en zag er nog maar 1 zitten op de bodem van de emmer.
Ergens wringt het bij me om nu al medicijnen/middeltjes te gaan gebruiken voor mijn aquarium (gevoelskwestie).
Kan er ook voor kiezen om de drijfplanten er niet in te doen, maar dat zou weer zonde zijn van het geld (niet dat ze zooo duur waren, maar toch).

Nog een andere vraag:

Hoe kan ik de Micranthemum Monte Carlo goed (juist) planten?
Deze plantjes, heb er nu twee in een emmer staan om te spoelen, lijken me zeer tere plantjes.
Ze zitten nu nog in steenwol maar weet niet zo goed hoe ik het moet verwijderen zonder de plantjes te beschadigen.
Ook weet ik niet zo goed hoe ik ze moet planten in het aquarium.
Wat ik zou kunnen bedenken is om het aquarium zo ver mogelijk leeg te laten lopen zodat het grind 'droog' staat zal ik maar zeggen en dan de plantjes voorzichtig in het grind steken en vervolgens het aquarium weer vullen.

Iemand nog tips?

Zo zie je maar weer dat spoelen best verstandig is! 😉
Vind het beestje totaal niet op planaria lijken trouwens maar wat het dan wel is durf ik ook niet te zeggen.

Is een monnikenwerk om zulk soort plantjes van steenwol te ontdoen maar met dus veel geduld en iets van een tandenstoker voorzichtig te peuteren moet het lukken.
Als dat gelukt is kan je de stekjes ook met tandenstokers vast in de bodem zetten bv.

Ik moet John gelijk geven dat het als je goed kijkt niet echt op de planaria lijkt die ik van hier ken.
Het lichaam lijkt wel geleed of zo.
Is niet echt recht en dat is bij planaria wel het geval en een puntkop moet duidelijk zichtbaar zijn.
Vind het lichaam qua vorm meer op een made lijken.

Hoeft niet perse maar omdat het in drijfplantjes zit is de kans groot dat het iets van een larve is van een vliegend beest waar er 100.000 verschillende van zijn op deze aardbol die graag hun eitjes lozen op zulke plantjes.

Ja als het juist in de drijvers zit zou je dat wel denken ja.
Maar kruipt het beest tegen het glas omhoog of....??

Cactus geeft aan ze in een emmer te hebben dus lastig zeggen denk ik.

Ik heb laatst bij het verwijderen van de steenwol bij de Micranthemum Monte Carlo het volgende gedaan: met een pincet de worteltjes uit de steenwol gehaald i.p.v. andersom. Dan kost het nog steeds even tijd, maar ik vond het veel gemakkelijker gaan, dan als je de steenwol stukje bij beetje tussen de wortels uit moet peuteren.

Bedankt voor de tip!

Nu komt er steeds meer bruine alg in het aquarium te zitten, vooral op de stenen en ook wat op de planten.
Ook zit ik nu met een kaamlaag in mijn bak wat me niet eerder is opgevallen.

De plantjes die er nu in staan (snelgroeiers) hebben eerst ook een paar dagen gespoeld voordat deze in mijn bakje geplant werden.
De meeste van deze plantjes groeien goed, af en toe zie ik wel eens een afgestorven blaadje op de bodem (oorzaak van de kaamlaag?)

Er hebben twee appelslakjes van 4 maanden oud in gezeten, maar deze hebben het niet overleeft denk ik.
Ze stinken nog niet maar heb ze maar wel even apart gezet.
Ze begonnen een soort van wit slijm af te scheiden en kwamen niet van hun plek af (��ntje bleef de hele tijd drijven).
Voordat de slakjes erin gingen heb ik het water getest me een teststrip en alles leek goed te zijn (weet de waardes niet meer uit mijn hoofd).
De bak draaide al meer dan 5 weken en dacht dat het wel kon, maar niet dus.
Zou er dan toch al die tijd wat slakkengif in het bakje hebben gezeten of zit de oorzaak ergens anders?

:help:

Bruine alg is normaal bij opstart en verdwijnd wel als de bacteriecultuur op orde is hoor.
Misschien dat de slakje toch gif hebben binnengekregen of dat er toch nitriet in heeft gezeten.
Achteraf is dat moeilijk nog te bepalen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan