Nieuwe set t8 lampen

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
Het werd hoog tijd voor een nieuwe set t8 lampen want de bak staat al bijna 2 jaar en ze waren nog nooit vernieuwd. Ik heb er 2 van sera gekocht nl de plant-color en de daylight-brilliant. Omdat dit een heel andere combi en merk is dan ik had vraag ik me af of het wat uitmaakt welke ik aan de voorkant en welke ik aan de achterkant doe.
 
De daylight brilliant heeft volgens Sera een kleurtmperatuur van 6,000 Kelvin.
De plant color heeft volgens Sera een kleurtemperatuur van 4.900 Kelvin.

De eerste is dus wat 'witter' en 'kouder' dan de tweede.
De lamp die je vooraan zet heeft het meeste invloed op hoe jij het licht buiten het aquarium zult zien.
 
Bedankt Mascha&Ivo,

Ik had plant achteraan en daylight voor. Ik vond het licht zo kil aandoen en de vissen er een beetje flets van worden. Ik nam aan dat plantcolor achteraan moest omdat daar de meeste planten staan. Nu het niets uitmaakt welke er vooraan komt heb ik ze gelijk omgedraaid en ik moet zeggen dat ik het geheel beter vind ogen maar dat is uiteraard een kwestie van (mijn) smaak.
 
Hou er rekening mee dat de planten lamp zowat de slechtste lamp voor je planten is. Komt heel weinig licht van.
Heb ze ooit eens een maand geprobeerd, en bijna alle rood in de planten die er onder stonden veranderde in groen.
 
Oh? Volgens de verkoper was het het best om deze combi te nemen. Moet ik eerlijk zeggen dat alles beter is dan wat ik had want die waren na twee jaar wel op. Ik zal het in de gaten houden of de planten het minder gaan doen.
 
De plant color geeft licht in het juiste spectrum idd. Maar de lamp is te zwak doordat ze maar twee types fosforen heeft.

De JBL color gebruikt 5 fosforen en zal hetzelfde licht geven, maar v��l meer. Bijna evenveel als een normale lamp zelfs. Maar het kan zijn dat dit ene prima oplossing is voor jou. Meer licht is niet altijd beter. Het is in ieder geval wel juist licht. :)
 
Je kunt het beste eerst ��n lamp gaan vervangen. Dan laat je de planten een tijdje wennen aan het andere licht en dan na een maand of twee de andere lamp ook vervangen.
 
De verkoper vertelde dat als ik een armatuur had waar twee lampen in moesten dat dit een combinatie was die bij elkaar hoorde. Er was nog een andere combinatie (volgens mij sunlight en blue sky) maar dit was veel killer licht. Ik vermoed dat de planten het er niet slechter op gaan doen maar dat is natuurlijk nog afwachten. De vorige lampen waren echt niet veel meer want als ik kijk hoe de verlichting nu is dan is het er toch helderder van geworden.
 
Het kan zijn dat je planten dalijk een voedingstekort krijgen door het vele extra licht. Vandaar ook dat je beter eerst de ene en dan de andere lamp kan vervangen.

Houd het even goed in de gaten, dat je aquarium dalijk niet ineens vol komt met algen. Beetje extra voeding voor de planten is misschien een idee.
 
Yilleke zei:
De verkoper vertelde dat als ik een armatuur had waar twee lampen in moesten dat dit een combinatie was die bij elkaar hoorde. Er was nog een andere combinatie (volgens mij sunlight en blue sky) maar dit was veel killer licht. Ik vermoed dat de planten het er niet slechter op gaan doen maar dat is natuurlijk nog afwachten. De vorige lampen waren echt niet veel meer want als ik kijk hoe de verlichting nu is dan is het er toch helderder van geworden.

Klopt ook wel hoor. Kwa kleurenspectrum gaan die twee perfect samen. :)
En je hebt idd twee lampen nodig gezien ze in serie staan.

Ik zou me niet meteen zorgen gaan maken om het iets mindere licht. De kans bestaat dat je het verschil niet eens zal merken. :)
 
Yilleke zei:
Het werd hoog tijd voor een nieuwe set t8 lampen want de bak staat al bijna 2 jaar en ze waren nog nooit vernieuwd. ...
Is dat tegenwoordig nog nodig dan?
 
In principe niet. Goeie TL lampen verliezen slechts 10% van hun spectrum op 20000 branduren. Ook T8.

Maar een T8 met vsa gaat gemiddeld maar zo'n 12000 uur mee.

Aan 12 uur per dag zo'n 2.5 jaar of zo.
 
Ik heb hier wel eens gelezen dat ze elk jaar vernieuwd moesten worden. Op de verpakking staat het ook maar daar hecht ik geen waarde aan. Op de verpakking van filters staat ook dat je elke zoveel maand een nieuwe spons moet nemen en dat is ook niet nodig. Alleen goed voor de fabrikant. Mijn oude tl begon een beetje te flikkeren en brandde bij het opstarten wat zwakker vandaar dat ik twee nieuwe heb gehaald. Ik houd wel van dingen op reserve hebben dus de twee oude houd ik op reserve.
 
Ik heb geen idee hoe oud die van mij al waren, toen ik dit aquarium kocht zaten ze er al in en dat is bijna twee jaar geleden.
 
Dat was vroeger zo.
Philips en Eheim claimen elke 20000 uur
Dennerle claimt elke 3 jaar
JBL claimt 10000 uur. Maar dat zou ik met een korrel zout nemen gezien ze dezelfde techniek als de 9-- serie van Philips gebruiken.
 
Als je niet op de limiet aquarium gaat gaan houden mag je er van uit gaan dat je ze kan gebruiken tot ze stuk gaan of tot je de kleur beu bent. :)
 
En als je TL een beetje zwart is aan de uiteinden (het glas van binnen, niet de pinnen) maar het nog wel prima doet?
 
Zou ik me geen zorgen in maken.
Maar het is wel een teken dat de lamp zijn levensduur al flink geschoven is. :)
 
Terug
Bovenaan