Nieuwe soorten in mijn bestand


P

Pirke64

Guest
Een start gemaakt met een totaal nieuwe soort vissen voor mij, spannend en erg leuk. De volgende killi vissen bevolken nu enkele van mijn bakken:

Epiplatys Dageti Harbel
Aphyosemion australe Kaap Lopez
Aphyosemion australe Kaap Lopez gold
Fundulopanchax Sjoestedti blauw
Fundulopanchax Gardneri Nigerianum
Fundulopanchax Deltaensis
 
Wat een overweldigende hoeveelheid reacties van de killi aficionado's , kom op mannen!

Leuk bestand heb je Pirke64.
Is het de bedoeling om te gaan kweken of word het meer een biotoop gerichte aanpak?
Interessante vis die F. deltaensis, heb je misschien een paar foto's/filmpje van deze soort, ik heb ze nog nooit gezien.
In ieder geval succes met de killi's en start eens een fotoalbum!

groetjes John.
 
Hele mooie vissen zitten er tussen. Ben benieuwd hoe je ze houdt?
Ben ook erg benieuwd naar foto's.
 
Bedankt voor jullie reacties, het is duidelijk dat er minder animo is voor killi's dan veel andere soorten aquarium vissen.
Dat is ook de reden dat ik ze ga houden en uiteraard ook eens probeer te kweken al is dat niet het hoofd doel. Ik heb wel kweekbakken beschikbaar dus ga zeker een poging wagen als alle dieren een beetje gewend zijn. Het gaat al goed moet ik zeggen, in 1 bak zijn er twee afgevallen maar de andere bakken doen het goed en in de betreffende bak is nu ook meer rust en lijkt het beter te gaan.

Ik houd ze in redelijk begroeide bakken, zoveel mogelijk per soort apart, eventueel met wat cory's op de bodem (ik weet het niet biotoop zuiver maar wel leuk).

Ik zal eens proberen wat foto's te maken en zal ze dan hier posten.
 
Alvast snel enkele plaatjes van enkele bakken en vissen.

166427pirke64_0_82_bestand_171015_21_30_36.jpg


296379pirke64_0_82_bestand_171015_21_31_11.jpg


532525pirke64_0_82_bestand_171015_21_31_40.jpg


112772pirke64_0_82_bestand_171015_21_32_03.jpg


899446pirke64_0_82_bestand_171015_21_33_21.jpg
 
Hoi Pirke 64,

Ik denk er ook zo over.(animo)
Er is geen vissoort die zo simpel gehouden kunnen worden en zo kleurrijk zijn. Jammer dat niet meer mensen killies houden.

Het lijkt wel een complete kwekerij zeg!
Mooie vissen, veel planten, ziet er goed uit zo.
Die laatste is zeker deltaensis?
Mooie foto's!
Succes met de hobby en waarschijnlijk ga je ze toch allemaal wel een keer kweken :D

Groetjes John.
 
Dat ziet er erg mooi uit. Heerlijk zo'n ruimte met aqua's.
Ziet er allemaal goed verzorgd uit.
Denk dat er weer een killifan bij is op het forum.
 
Mooie verzameling bakken hoor. Ik heb ook al vrij lang Killi s in de gezelsschapsbak en vind het ook erg mooie vissen.
 
oeh.. zo een kamer moet ik ook hebben! :)
 
Nette collectie! Die deltaensis zijn prachtig! Lekker pittig deze rakkers?
 
jeffrey zei:
Nette collectie! Die deltaensis zijn prachtig! Lekker pittig deze rakkers?

Inderdaad een van mijn favorieten, samen met de Sjoestedti's.
De deltaensis zijn erg tam, ze komen uit mijn hand eten :)
Nog niet veel pittigs aan.

Ze zitten dan ook niet samen met andere soorten, 4 koppels in een 120 liter bak. Gaat prima samen, de mannen pronken naar elkaar maar vallen elkaar absoluut niet lastig.

Dat kan ik van mijn Nigerianums niet zeggen... die heb ik uit elkaar gezet (zaten ook in 120 liter maar dat was geen succes). Bij kweker zaten er veel meer bij elkaar maar mijn bak heeft hout en planten waardoor de vissen eerder territoriaal worden.

De Sjoestedti's gaan trouwens ook geweldig goed samen, die zitten met 4 koppens in een 300 liter bak samen met 10 corry's black Venezuela. Lekker rustige bak, de mannen laten zch schitterend zien. Zijn nog niet op volledige grootte (cm of 12 nu).
 
Mooi zeg al die bakjes, dat ziet er goed uit.
Geweldige vissen ook die Deltaensis, die mannen worden natuurlijk ontzettend mooi, maar vind die vrouwen van ze ook wel apart. De meeste Fundulopanchax vrouwen lijken wat opelkaar, maar deze zijn toch heel anders van bouw en kleur.
Leuk hoor, plaats maar gerust meer foto's :thumbs:
 
Leuk kort filmpje van mijn Sjoestedti's

Youtube
 
Even snel wat plaatjes gemaakt omdat panchax dat leuk vindt :)
Helaas met flits omdat mijn bakken door alle drijfplanten nogal donker zijn maar het geeft toch een goed beeld van de vissen.

972534_0_82_001.jpg

Fundulopanchax sjoestedti blue

924464_0_82_004.jpg

Fundulopanchax sjoestedti blue

583984_0_82_002.jpg

Fundulopanchax deltaensis

498494_0_82_003.jpg

Fundulopanchax gardneri nigerianum
 
Corydorasfan zei:
Mooi hoor! Hoe lang leven die killi's nou eigenlijk?

Beetje afhankelijk per soort, veel soorten zoals hierboven kunnen twee tot drie jaar oud worden. De echte jaarvissen, wat een minderheid is leven inderdaad ongeveer een jaar.
Ook de manier van houden speelt een rol hierin. Hogere temperaturen verkorten de levensduur.
 
Dank je :)
Je vissen zijn nog jong, verkleuren nog wel en groeien ook belachelijk snel, dus leuk om af en toe wat foto's te plaatsen en kan je de verschillen goed zien.
Gardneri's zijn wat mij betreft ook niet het vriendelijkste soortje, met meerderen hebben ze meer afleiding en is zo'n ruzietje snel gesust. Ook speelt de temperatuur hierbij een grote rol.
 
Mooie vissen vooral de Fundulopanchax deltaensis, heel mooi
 
Bedankt voor de reacties, ik zal regelmatig een foto update geven!
Ze groeien inderdaad echt razend snel.
 

Terug
Bovenaan