Nieuwe start met lowtech bak


kw_nl

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
266
Leeftijd
40
Locatie
Delft
Het staat al een tijdje op mijn lijstje, mijn huidige Juwel Rio180 te veranderen. Zo staat bij bak nu op een oude lage tafel, filter naast de tafel en de inrichting is al heel lang niet meer naar wens. Soms wil je gewoon veranderen na twee jaar.

Nu kwam ik de volgende bak tegen waar ik gelijk verliefd op was. Ik vind het een waanzinnig mooie lay-out:
y4mKWm67PFL6k88g2ndBNP8Z0S93Jtt6zHFWnuUPlIOuOVr6ujhWwYFqhGMkdKqi2NMbdT6HJj8uWw_pFtzrjsmKi3QEmrqcNCxzBTM8-KB-outrx170G7yfI5IWUNhzHPstrn2dxIckmRiFgrrngAZ21PjSm0U4eO0d-HAaCpreu_J0XMSBGtYY6oImCwjcwZv


Ik had nu een buitenkansje om een nog vrij nieuwe Juwel Rio180 met meubel te kopen voor een zacht prijsje (100 euro).

De oude haal ik leeg, en tegelijk vul ik de nieuwe. Eerst maar de bodem:

  • IJslandse javastenen
  • ADA Colorado zand als bodem (rechts)
  • Substraat op link voor de stenen (iemand tips hiervoor)
Dan de planten, het zijn allemaal simpele planten. De meeste gaan niet eens in de grond maar op steen of hout:
  • Microsorum pteropus (Javavaren)
  • Microsorum windelov
  • Cryptocoryne beckettii
  • Anubias nana mini
  • Bolbitis heudelotii
  • Anubias nana yellow heart
  • Microsorum pteropus petit
  • Cryptocoryne beckettii "Viridifolia"
  • Anubias nana pangolino
  • Bucephalandra blue green
  • Microsorum pteropus latifolia
  • Vesicularia montagnei (Christmas mos)
Het probleem wat ik heb, is dat ik in 1 dag over moet gaan. Ik kan de nieuwe niet indraaien, heb maar 1 filter en de nieuwe komt op de plek van de oude. Filter blijft wel gelijk en het water kan voor het grootste gedeelte ook mee (al maakt dat niet veel uit begreep ik). Volgens de LFS hier in Delft moet het wel goed gaan.

Wat ik moeilijk vind, is hoeveel steen heb ik nodig, hoeveel zand. En wat gebruik ik voor substraat onder de lavastenen?

En hoe kan ik het besten mijn huidige vissen huisvesten als ik aan de slag ga. Gewoon in een emmer?

En hoe doen jullie het met het kopen van kienhout, op één of andere manier vind ik nooit de stukken die ik in mijn hoofd heb... gaan jullie meerdere winkels af?

Als jullie tips of advies hebben, dan hoor ik het graag :)
 
Met een ingedraaid filter eenzelfde bak opstarten moet goed gaan, er zijn leden die een complete bodem wisselen in één dag en dat gaat ook goed (komt een beetje op hetzelfde neer)
Wel spaarzaam zijn met het aantal vissen en het voeren ervan, omdat je alle bacteriën in de bodem wel mist.
Heb je veel vissen?
Als je aan de slag gaat kun je de vissen in een emmer doen ja, laat dan ook het filter daar op mee draaien, en evt. nog een paar emmers ''oud'' water bewaren, maar of dit echt nodig is (zoals je zelf ook al aangeeft) weet ik niet.

Zand bereken is niet zo moeilijk, bepaal het aantal liters en doe dit maal 1,5 dat is dan het aantal kilo's wat je nodig hebt.
Onder de stenen kun je gewoon hetzelfde zand gebruiken, of niets en het zand tot aan de stenen laten lopen, wel iets van bescherming onder de stenen dan uiteraard.

Filterzand is dan het beste wat je kunt nemen btw, en nog goedkoop ook ;)
 
Laatst bewerkt:
Met een ingedraaid filter eenzelfde bak opstarten moet goed gaan, er zijn leden die een complete bodem wisselen in één dag en dat gaat ook goed (komt een beetje op hetzelfde neer)

Ik heb al enkele malen de bodem verwisseld en als je zuinig voert moet dat goed kunnen gaan.
 
Wat betreft je vraag over kienhout zou ik zeker meerdere zaken langs gaan. Niets zo frustrerend wanneer je aan het inrichten bent en het is toch niet zoals je het had voorgesteld omdat je een stuk hout hebt gepakt dat toevallig bij de LFS beschikbaar was en niet omdat je het mooi vond.

Ik zie trouwens in de titel dat je voor low-tech kiest, ik neem aan dat je ook wat vissen erin wilt gaan doen? In dat geval zou ik wat meer echte aquatische planten toevoegen. Op dit moment heb je vooral semi-aquatische planten, die overleven prima, maar doen het minder goed dan volledig aquatische planten. Het grootste nadeel is dat ze hierdoor een minder grote bijdrage leveren aan de stikstofkringloop waardoor de hoeveelheid afvalstoffen die je aquarium kan verwerken beperkt blijft (ergo, je visbestand).
Als je dicht bij de afbeelding wilt blijven, misschien wat Vallisneria toevoegen?
Of mijn persoonlijke favoriet, Rotala Rotundifolia (doet het bij mij erg goed in mijn low-tech aquarium, maar vereist denk ik wel een voedingsbodem).
 
Wel spaarzaam zijn met het aantal vissen en het voeren ervan, omdat je alle bacteriën in de bodem wel mist.
Heb je veel vissen?

Onder de stenen kun je gewoon hetzelfde zand gebruiken, of niets en het zand tot aan de stenen laten lopen, wel iets van bescherming onder de stenen dan uiteraard.

Filterzand is dan het beste wat je kunt nemen btw, en nog goedkoop ook ;)

Ik heb wel een redelijk vissenbestand, vooral levendbarende (zwartvis en blackmolly). De LFS adviseerde eventueel om wat bacteriën toe te voegen ter ondersteuning.

Het type zand wat ik voor ogen heb vind ik net wat mooier dan gewoon zand. Het is wat warmer van kleur. Maar wel een stuk duurder dan gewoon filterzand. Daarom dacht ik aan een ander donker substraat onder de stenen. Wellicht dat ik de huis-tuin-en-keuken substraat neem bij de LFS.

Ik zie trouwens in de titel dat je voor low-tech kiest, ik neem aan dat je ook wat vissen erin wilt gaan doen? In dat geval zou ik wat meer echte aquatische planten toevoegen. Op dit moment heb je vooral semi-aquatische planten, die overleven prima, maar doen het minder goed dan volledig aquatische planten. Het grootste nadeel is dat ze hierdoor een minder grote bijdrage leveren aan de stikstofkringloop waardoor de hoeveelheid afvalstoffen die je aquarium kan verwerken beperkt blijft (ergo, je visbestand).
Als je dicht bij de afbeelding wilt blijven, misschien wat Vallisneria toevoegen?
Of mijn persoonlijke favoriet, Rotala Rotundifolia (doet het bij mij erg goed in mijn low-tech aquarium, maar vereist denk ik wel een voedingsbodem).

Dank je! Ik wist niet dat er verschil was tussen planten met hoe ze omgaan met het stikstofkringsloopproces. Ik ga de genoemde planten toevoegen. Overigens heb ik nu al een CO2 set, dus heel low tech wordt het ook weer niet. Wat mij wel een voordeel lijkt, is dat de planten vrij langzaam groeien en daarom weinig onderhoud nodig hebben.

Nog een andere vraag, aan de andere kant van de bak (dus niet de zichtzijde) wil ik tussen de stenen PVC buizen plaatsen als schuilplek voor de Ancistrus en andere vissen. Gewoon PVC van de Hornbach moet goed zijn, maar welke maat is een beetje gangbaar?
 
Dank je! Ik wist niet dat er verschil was tussen planten met hoe ze omgaan met het stikstofkringsloopproces. Ik ga de genoemde planten toevoegen. Overigens heb ik nu al een CO2 set, dus heel low tech wordt het ook weer niet. Wat mij wel een voordeel lijkt, is dat de planten vrij langzaam groeien en daarom weinig onderhoud nodig hebben.

Ah, in dat geval is die toch niet zo low-tech :D
Dan mag je mijn opmerking over de planten rustig negeren, het kan geen kwaad om de planten alsnog toe te voegen, maar omdat je er al een behoorlijk aantal op je lijstje hebt zou ik niet te veel verschillende soorten gaan nemen, dat oogt meestal drukker.
 
Bijna klaar, nog wat meer groen, wat mos en de stenen op het hout weg, dan is het af :)

Thnx voor de tips.

y4m6zaWo2ouf6ctmrWIrcg3QuJa3m6VOcdwfX_gujgYxve7-qDvQ18TTZ1TvKRbAJ5IoaHInyk5edkLmJ4MejqC2iJGTDl1yPnWmzYNL2ONKwh4YCVIaPgeHhtE2--gQpsHUTu-zwH0woIRVlQjpTnye9lfQ9pybdMMZdkq38supzrdnZ4-v_VznmvJEMVOeSCR
 
Welke filter gebruik je want ik zie een srtomingspomp en vraag me af of dit wel nodig is.
 
Welke filter gebruik je want ik zie een srtomingspomp en vraag me af of dit wel nodig is.
Ik heb een JBL e902 staan. Op papier zou die sterk genoeg moeten zijn, maar ik vind het wat tegenvallen. Hij verliest vrij snel aan kracht. Het stromingspompje is om meer onderstroom te creëren. Het is een wat zwak pompje en met een schakelaar ingesteld dat hij 2 uurtjes aan staat, 1 uurtje uit. En in de nacht helemaal uit. Ik heb niet het idee dat de vissen er last van hebben.
 
Overigens verrassend hoe de vissen schijnbaar ruimtes weten te vinden om doorheen te zwemmen. Ik heb er niet bewust opgelet. Maar ik zie ze nu ruimtes tussen de stenen in zwemmen en totaal ergens anders weer uitkomen.
 

Terug
Bovenaan