Nieuwe start Rio 180 malawi


S

smidsy

Guest
Beste allen,
Afgelopen dinsdag mijn aquarium gaan lekken,dit was een 60 cm gezelschapsbakkie. Dus tijd voor een frisse en nieuwe start. Nu vind ik t minimalistische van 95% steen en een paar planten erg mooi.
Nu heb ik begrepen dat Malawi niet kan en Tanganjika een betere optie is om in een Rio 180 te plaatsen, ik heb er een extern filter bij, een Eheim 2213.
Zouden deze bewoners met elkaar kunnen?
Een groep van 10 a 15 Lamprologus multifasciatus op de bodem in slakkenhuisjes, of de Lamprologus Similis... zelfde aantal? of is dit teveel.
Neolamprologus Gracilis 1m x 2v
Pseudotropheus socolofi 1m x 3v
Labidochromis Caeruleus 1m x 3v(al lees ik net dat dit een malawi soort is, is er een zelfde vel gekleur gele vis in Tanganjika soort, of kan deze wat ik gelezen heb vredige soort wel bij de rest)?

De rest van het bestand zal zich meer tussen en om de rotspartijen ophouden neem ik aan?
Ik hoop dat iemand hier de antwoorden op heeft?
Groetjes!!

Alle tips en tricks zijn welkom in deze opstart fase....
 
Zoals eerder gezegd, je kunt geen Malawi En tanganiyka in 1 bak doen.

Dat is geen goeie start.
 
Pseudotropheus socolofi is ook een vis uit het Malawi meer.

Neolamprologus Leleupi is wel een gele Tanganyika bewoner, maar of die goed samen gaat met de Lamprologus durf ik niet te zeggen.
 
Socolofi en caeruleus zijn malawi. De rest die je noemt is tanga. Kiezen, OF malawi OF tanganyika!!!

Leleupi is 1 van de agressiefste tanga cichliden, kan niet in een te kleine bak, of alleen als koppel en dan verder niks erbij.

Gracilis houdt je of in een koppel, of in een groep. Geen harem. Voor een groep is jouw bak veel te klein, een koppel kan wel. Denk er wel om dat dit soort soorten fokken als konijnen, en je de jonkies aan de straatstenen niet gaat kwijtkunnen.

10-15 slakkenhuisbewoners zou ik zelf niet doen, beginnen met 2 harems is ruim voldoende: voor je het weet heb je jonkies zat.

Gracilis + slakkenhuisbewoners kunnen samen, dan is er nog plek voor een solo Altolamprologus (liefst een vrouwtje want die blijven kleiner) of nog een koppel rustige (!!) kleine rotsbewoners. Dus geen leleupi's. Bv een kleinere Julidochromis.
 
Mocht je wel voor malawi gaan, omdat je vooral kleur leuk lijkt te vinden en dat bij tanga's allemaal veel subtieler is, lees dan dit even door:

Tips voor Malawi mbuna:

Inrichting:
1) plaat piepschuim !!
2) grote stenenstapel/muur liefst tot aan de waterlijn (stenen mogen kalkhoudend zijn, GEEN lavasteen nemen)
3) zandbodem
4) water
(geen hout in een malawi bak, en planten overleven meestal niet)

Voer:
Plantaardig voer (droogvoer speciaal voor mbuna afgewisseld met verse groenten, diepvriesvoer voor mbuna etc), aangevuld met een beetje (!!) harde kreeftachtigen zoals diepvries mysis, gedroogde of diepvries vlokreeftjes enzo.
Absoluut geen rode muggelarven of vlees voeren, en in principe ook geen "standaard" visvoer.
Ik heb zelf het idee dat mbuna niet goed tegen voerpauzes kunnen, ze krijgen bij mij meer en vaker gevoerd dan de vlees/vis/insecteneters die ik ook heb.

Bakbezetting:
Mutjevol voor een mbuna bak. Bij eventuele toevoegingen: de hele inrichting opnieuw doen zodat de boel er heel anders uitziet, en dan alle vissen er tegelijk weer indoen, zodat de territoria geheel opnieuw kunnen worden verdeeld.

Verdeling:
Houden in harems, 1m/2v minimum. Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per harem.

Filter:
Flink overbemeten, ivm de overbezetting en het vele voeren. Geen standaard intern filter dus, een grote externe potfilter is noodzakelijk (voor grotere bakken is een bioloog natuurlijk beter). Ter referentie, ik heb zelf een potfilter van 1800 l/uur op een bak van 160 liter.


Als je een malawi bak wilt zonder agressie problemen, of je hebt een bak die aan de kleine kant is voor mbuna (1m tot 1.2m) neem dan alleen 1 of meerdere van de volgende 4 soorten:
Labidochromis caeruleus, Iodotropheus sprengerae, Pseudotropheus saulosi en/of Pseudotropheus socolofi.
Zolang je wat meer vrouwen dan mannen neemt kan dit eigenlijk niet fout gaan.

Als je een grote bak hebt (1.2m of groter) en het een beetje goed aanpakt kun je ook rustig als malawi/cichliden beginner de medium-agressieve soorten nemen:
Labidochromis sp hongi red top (en andere Labidochromis), Pseudotropheus cynotilapia, Pseudotropheus elongatus, Pseudotropheus sp perspicax orange cap, Cynotilapia axelrodi nkhata bay, Pseudotropheus sp. acei enz

Ik zou echt wegblijven van de zeer agressieve soorten, tenzij je er 1 van erg tof vindt en je hele bak zou willen voldoen met die ene soort, dan is het nog wel te doen.

Hoe agressiever de soort, hoe meer vrouwen per man je neemt.

Ik zou geen kleurvormen combineren (bv verschillende kleuren caeruleus) ivm kruisen.

Hoe agressiever de mbuna hoe beter je op moet letten met combineren van op elkaar lijkende sooren, bv zwart/blauw met strepen in dezelfde richting zijn nogal wat soorten van.

Voor ervaren malawi houders en grote 1.5m+ bakken (want: zeer agressieve soorten):
Alle Melanochromis, alle Labeotropheus, Pseudotropheus demasoni, Metriaclima lombardoi, Pseudotropheus crabro.

In een 1.5m+ bak kun je ook gaan voor een niet-mbuna bak: Aulonocara's al dan niet in combinatie met "haps". Dan is je inrichting veel meer open zand met wel wat stenenstapels, eventueel een veldje vallisneria, en niet al te veel vissen.


Gewoon beter niet doen: mixen van mbuna soorten en niet-mbuna, zoals Aulonocara. Kiezen dus, mbuna bak of Aulonocara's.
Ook beter niet doen: mixen van de zeer agressieve mbuna met minder agressieve soorten.
 
Beste, bedankt voor de reacties zover.
Ik was inderdaad van plan om een plaat piepschuim te plaatsen en dan daarop de stenen (ardennerbreuksteen) met hier en daar een plant, een Vallisneria en Anubias soort.
Aangezien mijn bakmaat denk ik dat ik er dan verstandig aan doe om niet voor malawi te gaan.
Echter zou ik een leuk gevulde bak willen hebben, en zou dan een combinatie van 1 soort slakkenhuis bewoners, en dan nog wat soorten van de wat meer vrijzwemmers en rond de ingeplande rotsformaties te huisvesten van tanganjika soorten.
Welke soorten zijn er mooi kleurrijk, en voor hoeveel vissen zouden jullie gaan?
het liefste heb ik niet van alle soorten 2 zoals een koppel, maar ook wat verschillende aantallen, van verschillende kleuren omdat dit mooier staat dan overal exact 2 stuks van.
Ik hoor weer graag de tips. al met al moet er toch een mooi bestand voor een leuk afwisselend in kleur te vinden bestand zijn?
Groetjes!!
 
Tja het is nu eenmaal niet anders. In een meterbak kun je houden, zoals hierboven staat:

- 1 koppel rustige kleine rotsbewoners samen met of een solo Altolamprologus of nog een koppel rustige kleine rotsbewoners, hiermee zit je middenlaag vol.
- een koppel of een harem of 2 slakkenhuisbewoners (kopel of harems ligt eraan we;ke soort je neemt, plus eventueel een stuk of 4 Synodontis petricola dwarf, hiermee zit je zandstuk vol.
- 10-15 stuks Aplocheilus pumilus (als je die kunt vinden), hiervoor zijn drijfplanten of overhangende slierten plant vereist.
 
Hey Hey,
wat zijn dan volgens jou 2 koppeltjes rustige kleine rotsbewoners (dus met 4 vissen in totaal zit de middenlaag vol?)
wat zijn mooie harems slakkenhuis bewoners, dus dat in combinatie met (de trouwens erg leuke) 4 synodontis is de onderlaag ook vol...
de genoemde aplocheilus is niet mijn soort vis om t zo maar te zeggen.
dus met in totaal pak hem beet 20 vissen in totaal zit de bak vol?
 
Tja die killi moet je leuk vinden, hij is ook nog eens best duur en leeft niet lang. Maar er zijn geen andere openwater bewoners voor een tanga bak van minder dan 1.5-1.2m.

Eigenlijk is de bak met 2 koppels rotsbewoners al wel vol. Vroeger hadden we die slakkenhuisbewoners en die syno's niet... Maar die kunnen er wel bij.

Qua slakkenhuisbewoners zou ik kiezen tussen multifasciatus of similis, omdat dat de makkelijkste soorten zijn onderling. Ze fokken ook lekker door maar dat is niet zo erg, je kunt er aardig wat van kwijt in een meterbak mits je een (van mijn part een paar) honderd slakkenhuizen erin doet. De koppelvormende slakkenhuisbewoners zijn lastig te koppelen en dan houdt je het dus ook maar bij 2. Meer iets voor een ervaren iemand die ze echt wil.

Rotsbewoners, 1 koppel uit de prinses van burindi groep kun je nemen, bv Neolamprologus gracilis, brichardi, daffoldil, helianthus etc. Makkelijk te koppelen, fokken dus wel door.
Vadaar dat je als 2e koppel misschien beter een solo Altolamprologus kunt nemen. Dat is een rover, valt wel mee maar pakt weleens jonkies. En zijn er ook met wat meer kleur, als je dat mooi vind kijk eens naar de verschillende kleuren van Altolamprologus compressiceps. Altolamprologus calvus is meer zwart/wit/grijs.
Andere optie koppeltje kleine Julidochromis, of Variabilichromis. Beide koppelen lastiger, dus mooiste is als je een bewzen koppel kunt kopen (bv van een liefhebber). Chalinochromis kan ook. Eventueel een andere Neolamprologus maar leleupi zou ik dus afraden.
 
die killi, is inderdaad niet mijn soort vis haha.
Dus 2x een koppeltje voor de rotspartijen.. de daffoldil spreekt mij aan qua uiterlijk in ieder geval.
wat bedoel je met een 2e koppel dat dat t best een 'solo' kan zijn (wow die zijn bes duur....)
Het leek mij juist zo mooi... haha filterzand op de bodem, ardennerbreuksteen met hier en daar een vallisneria, of een anubias variant, en een donkere achtergrond, waar dan de vel gekleurde vissen van afspatten, en dan meer dan 6 stuks....
 
Met solo bedoel k 1 vis, dus geen 2 (koppel). Op zich hoeft een Altolamprologus niet duur te zijn hoor, nou ja niet meer dan 25 euro. Wildvang en grotere exemplaren zijn duurder. Ze groeien ook maar heeeel erg langzaam. Je <kunt> wel een koppel Altolamprologus nemen, maar dan moet het wel een bewezen kopel zijn want ze koppelen heel erg lastig. Dus alleen via een liefhebber te krijgen, als je geluk hebt.

Als je fel gekleurde vissen wilt icm planten, misschien zuid amerika leuk? 1 koppel/harem mooie Apistogramma's op de bodem, een leuk meervalletje of 2, een school felgekleurde zalmpjes in het midden, en een schooltje voor boven? (Maar dan kun je dus maar 1 harem cichliden nemen).
 
Hey Hey, bedankt voor alle input zover ;) waardeer ik echt.
Nu de bak nog opgepoetst maar leeg staat, ben ik voornamelijk aan het inlezen, nu kan ik nog niks fout doen ;)
ik kom op verschillende sites verschillende adviezen tegen, en ik zal zo weer even een idee posten....
Ik wil juist niet veel planten, mijn vorige bakje had dat wel, maar ik vind juist een simplistische bak zo mooi, veel stenen en maar een paar groene sprieten ertussen.
vandaar dat ik dacht aan malawi(wat dus niet kan) of tanganyika, had de hoop dus inderdaad een mooi kleurrijk aquarium te kunnen maken...
Ik las dat het volgende misschien een mooi bestand zou zijn:

Voor op de bodem en in de slakkenhuizen:
Lamprologus similis 4x 2m x 2v (2 bergen slakkenhuizen moet dan voldoende zijn denk ik aangzien ik niet de hele onderlaag beschelpt((is dit een woord??)) wil zien maar ook grote stukken zand).
5x Synodontis petricola dwarf.

En dan voor de midden/boven/ overal:
Lamprologus leloupi 1m x 1v (of is dit ook een slakkenbewoner?) ik zie nu net dat hij dezelfde familie naam heeft ....
Neolamprologus daffoldil 1m x 1v
1 x Neolamprologus tretocephalus (misschien t beste een V ivm de grootte en het temperament)
haha..ik kan wel weer wat advies gebruiken dus...of dit zou kunnen of niet of dat ik de plank mis sla... (alweer....)
 
tretocephalus is veel te agressief en past nooit in een bak van jou formaat. De leleupi vormt vaak maar kortstondige koppels waarna man en vrouw niet goed meer met elkaar overweg kunnen. Daarnaast is deze vis ook behoorlijk agressief.

Ik zou gaan voor:
- Julidochromis transcriptus koppel
- 2 man, 4 vrouw Lamprologus multifasciatus
- Synodontis perticola dwarf

Of in plaats van de Synodontis kun je misschien nog een solo altolamprologus calvus plaatsen. Misschien zelfs samen met de Synodontis, maar dat weet ik niet zeker.

In Zuid Amerika bakken doe je ook niet 4 verschillende apistogramma bij elkaar in een meter bak. Dan vallen er geheid doden.
 
Wanneer je de daffodil, tretocephalus en leleupi bij elkaar houd dan heb je snel nog maar een soort over.
 
hoezo? omdat ze allemaal van de zelfde familie zijn?
 
iemand nog andere ideen om een redelijk goed gevulde bak met veel kleur te krijgen,en dan inderdaad zonder veel beplanting.....
 
Zuid Amerika bak maken met hout stenen en dode bladeren. Misschien een paar planten. Een dwergcichlide en een aantal scholen mooi gekleurde vissen.
Klinkt misschien lullig, maar als je een gevulde bak kleurrijke vissen wil hebben dan moet je niet bij tanganyika of Malawi zijn met een meter bak.
 
Het minimalistische met zand en stenen en maar 2 of 3 planten spreekt mij erg aan en dan de gekleurde vissen die alle aandacht naar zich toe trekken.
Met hout, wortels, veel planten, en/of bladeren trekt mij niet aan...
 
Neolamprologus leloupi is niet zo agressief als Neolamprologus leleupi, maar is ook geen watje. Moet denk ik wel kunnen in een meterbak, als je echt wil.

Tretocephalus kan inderdaad echt niet, ik vind hem zelf ook tof heb er ook de bak niet voor helaas... De reden dat een rover als Altolamprologus nog wel kan is omdat deze heeeeel rustig is, en ook heel plat trouwens lol. Een 'normale' vis qua bouw en gedrag kun je maar max 10cm kwijt in een meterbak. Als ze heel agressief of heel 'zwemmerig' zijn nog kleiner.

Kies 2 soorten uit voor midden/boven, geen 3 dat past niet, of je moet 1 koppel nemen en dan 2 solo's. Bv een koppel daffodil, 1 Variabilichromis, 1 Altolamprologus.
 
Maar de julidochromis en altolamprologus vind je dus niet zo mooi?

Overigens heb je ook in zuid Amerika biotopen waarin eigenlijk alleen maar stenen en zand voorkomen, vaak met een behoorlijke stroming. Ik kan me echter wel voorstellen dat je wat anders wilt.

SaskiaZ zei:
Neolamprologus leloupi is niet zo agressief als Neolamprologus leleupi, maar is ook geen watje. Moet denk ik wel kunnen in een meterbak, als je echt wil.

Moest even goed lezen wat er stond, leloupi en leleupi.
 
dus voor onder zou het bestandje wel kunnen??
Lamprologus similis 4x 2m x 2v (2 bergen slakkenhuizen moet dan voldoende zijn denk ik aangzien ik niet de hele onderlaag beschelpt((is dit een woord??)) wil zien maar ook grote stukken zand).
5x Synodontis petricola dwarf.

En dan in de middenlaag... 2 soorten?
Dus in totaal maar 4 vissen in de middenlaag, van een bakje van 1m?
 
Wat ik denk ik in jouw geval zou doen, is het filter vervangen voor en grotere en dan gaan voor een bak vol (1 kleurvorm van) Labidochromis caeruleus. Daarmee heb je nog de meeste kans dat een paar plantjes heel blijven en voor mbuna is dit de makkelijkste qua temperament, voer en de bakbezetting hoeft ook niet superhoog te zijn als je het bij deze soort houdt. Fokken doen ze toch wel, en de jonkies zijn over het algemeen nog wel kwijt te raken (iig makkelijker dan andere mbuna) vooral als ze goed op kleur zijn (bij de gele, geen zwarte vegen of witte stukken op het lijf, begin met goede exemplaren).
 
smidsy zei:
dus voor onder zou het bestandje wel kunnen??
Lamprologus similis 4x 2m x 2v (2 bergen slakkenhuizen moet dan voldoende zijn denk ik aangzien ik niet de hele onderlaag beschelpt((is dit een woord??)) wil zien maar ook grote stukken zand).
5x Synodontis petricola dwarf.

En dan in de middenlaag... 2 soorten?
Dus in totaal maar 4 vissen in de middenlaag, van een bakje van 1m?

Je houdt geen plek over voor alleen maar zand. 2 stenenstapels heb je nodig en een hooooop slakkenhuizen en een paar planten = bak vol.

4 soorten waarvan 3 cichliden soorten ja, en dat is al aan de volle kant hoor voor een meterbak. 3 cichlidensoorten lukt je verder niet, alleen bij malawi evt dus max de 4 genoemde soorten.
Anders zit je aan 1 cichlidesoort, plus een school zalmpjes in het midden en een meerval voor beneden.

Cichliden hebben nu eenmaal territoria...
 
Waar je een beetje rekening mee moet houden is waar de vissen zich graag in bevinden. Kies je veel vissen die territoria maken tussen de rotsen dan ga je geheid problemen krijgen. Het is niet zo dat deze vissen genoeg hebben aan een territorium van 10X10cm. Dus 3 soorten vissen die een territorium tussen stenen maken is echt teveel in een meterbak.

Dit kan je proberen, maar waarschijnlijk ga je dan ook problemen krijgen:
Bouw links en rechts een bult stenen met middenin een 100tal schelpen en neem 2 soorten !rustige! rotsbewoners en een slakkenhuis cichlide. Er is dan echt wel genoeg te zien.
 
De vissen moeten natuurlijk ook nog wel een beetje goed aan te komen zijn...
Mbuna, is het soort vis... of familie, hoe moet ik dat precies zien?
 
ow ik dacht juist dat dit de soort was die zich tussen de rotsformatie zou begeven...
 
SaskiaZ zei:
Wat ik denk ik in jouw geval zou doen, is het filter vervangen voor en grotere en dan gaan voor een bak vol (1 kleurvorm van) Labidochromis caeruleus. Daarmee heb je nog de meeste kans dat een paar plantjes heel blijven en voor mbuna is dit de makkelijkste qua temperament, voer en de bakbezetting hoeft ook niet superhoog te zijn als je het bij deze soort houdt. Fokken doen ze toch wel, en de jonkies zijn over het algemeen nog wel kwijt te raken (iig makkelijker dan andere mbuna) vooral als ze goed op kleur zijn (bij de gele, geen zwarte vegen of witte stukken op het lijf, begin met goede exemplaren).

wat zou in dit geval een bak vol zijn??
(eet deze soort de alg van de stenen??)
En hier kan dan bijvoorbeeld geen rover bij die desnoods solo leeft en een beetje t kroost in toom houdt??
of een de Synodontis perticola dwarf??
 
Ik denk dat je net goed zat.
Een altolamprologus (solo) en julidochromis koppel willen naar mijn idee nog wel samen in een meter bak.
 
zou er dan eventueel nog wat kleiner grut bij kunnen zwemmen... ( de altolamprologus, die heeft dus slakkenhuizen nodig?) ik dacht dat die zich in de en om de rotsen ophield...)
en de..Synodontis perticola dwarf
 
Cearuleus eten soort van alg, eigenlijk zitten ze er vooral in te neuzen naar hapjes (insectenlarven enz). Ze moeten dus op een malawi dieet maar er mag wat meer kreeftachtig spul bijzitten dan voor andere mbuna. Kun je zien aan de bek: hoe breder de bek (zie bv Iodotropheus) hoe meer groen ze eten, caeruleus heeft in verhouding een veel smaller en puntiger bekje.

Een echte rover in een mbuna meterbak gaat niet. De syno's horen er officieel niet bij (zijn Tanganyika) maar kunnen er wel prima bij. Heb ik ook in mijn malawi bakje.

Je kunt beginnen met 2 harems, of meteen 3 of 4 als je wil. Als je ze er maar allemaal tegelijk inzet (dat geldt voor bijna alle cichlides trouwens).
 
dat zijn 3 vissen in een bak van 1 m... ik begrijp dat ze terretoriaal zijn, maar ik weet dan echt niet meer of dit wel is wat ik wil....:'(
 
smidsy zei:
( de altolamprologus, die heeft dus slakkenhuizen nodig?) ik dacht dat die zich in de en om de rotsen ophield...)

Altolamprologus calvus, compressiceps en fasciatus zijn rotsbewoners, al willen ze nog weleens afzetten in een grote schelp indien die er is, rotsen zijn verder ook prima broedplekken.

De kleinere Altolamprologus bv A. sumbu "shell" (de naam zegt het al...) zijn slakkenhuisbewoners.

Je kunt dus niet alleen aan de geslachtsnaam zien hoe ze leven, en erger nog die geslachtsnamen veranderen nog weleens (Lamprologus vs Neolamprologus bv)...
 

Terug
Bovenaan