Nieuwe verlichting


babysnake

Well-known member
Lid geworden
22 januari 2010
Berichten
8,747
Leeftijd
55
Locatie
Lier Belgie
De TL lampen boven mijn Red sea max 500 zijn weer aan vervanging toe. Dat is een jaarlijkse kost van zo'n 200€.
Mijn idee was om ze te vervangen door ledverlichting, maar ik heb geen idee wat allemaal geschikt is.
Mijn budget is niet zo heel groot, ik zou op een paar jaar de kost van de tl's terugverdiend willen hebben. Ik heb alleen maar leders in mijn bak en ben niet direct van plan om over te gaan op moeilijkere koralen, dus ik heb ook niet de behoefte aan de sterkste verlichting.
Wat is er geschikt om (zouden jullie) boven mijn bak te hangen.
Maten van de bak1m23*54*60
 
Even voor de zekerheid, heb je een open bak of een dichte bak?

Zelf gebruik ik de ai hydra 26 hds, twee zouden voldoende moeten zijn voor een 120cm als je geen moeilijke sps wilt groeien. Deze moeten wel een stuk boven het waterhangen om de juiste spreiding te krijgen. Volgens mij is de nieuwe prijs voor twee stuks rond de 750-800 euro, maar op marktplaats kun je er twee kopen voor rond de 450.

Als je een dichte bak hebt dan zou ik het wellicht bij de tl’s houden. Eigenlijk alle leds moeten redelijk hoog boven het water oppervlak hangen om de juiste spreiding te krijgen.
 
zolang je het houd bij de eenvoudigere, niet zeer licht behoevende koralen dan kun je ook kijken naar LED verlichting van HVP.
 
zolang je het houd bij de eenvoudigere, niet zeer licht behoevende koralen dan kun je ook kijken naar LED verlichting van HVP.
Ik ken de jongens achter dit met merk, en we hebben paar jaren teruf die balken eens getest met een apogee par meter .

De 1w per led balken zijn ongeveer 65% meer output per watt vergeleken met t5 (8x54w sunpower met 6 maanden oude buizen). Dus 5 led balken 1w per led waren kwa par waardes ongeveer gelijk aan een goed t5 armatuur.

Als je alleen leders houdt. Heb je er aan 3, mischien 4 genoeg, en moet prima eronder gaan..

Ik heb zelf philips coralcare, gen 2 2020 modellen, 2 stuks,. De prijs is even slikken (1500€ 2units en controller) maar mijn beweegredenen voor se aanschaf van deze lamp waren:
-kwa spectrum net zo goed of beter dan t5
-minder energie verbruik
-geen lopende kosten meer.

Mij display is 170/70/70 en met 2 unit kan ii een redelijk mixed reef maken (2*180watt, wat in praktijk ongeveer op 2*140 uitkomt) tegen dat ik hiervoor 8*80 t5 zou moeten hangen..
 
Volgens mini-fred kom je al snel op 350 Euro per jaar lagere electra kosten. Alleen op basis daarvan al terugverdientijd van ongeveer 4 jaar. Als je dan ook nog eens de 200€ vervanginskosten van de T5 buizen meeneemt als besparing kom je al snel aan 3 jaar.

Dus toch wel interessant dan ondanks de hoge aanschafkosten,
 

Terug
Bovenaan