Nieuwe verwarming, maar welke?


tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Berichten
428
Locatie
Sneek
Website
www.martijnbouius.nl
momenteel is mijn verwarming defect (het komt ook allemaal tegelijk haha).
Heb er nu 3*55 wat inhangen wat de boel wel even op temperatuur houd. Maar ik heb toch een nieuwe nodig. Maar welke? Er is zoveel keuze.

Een externe valt sowieso af.
Liefst met droogloopbeveiliging voor de zekerheid

Ik had een newatt. Fijne daarvan was dat die volledig zwart was. Maar helaas geen lampje of enige indicatie dat die nog werkte. Gelukkig zei die plof toen die stuk ging dus had ik het door.

De fluval E heb ik momenteel als 50 watt en is erg fijn. Stevig, 5 jaar garantie en een display met de huidige temperatuur. Alleen het constante groene ledje is niet ideaal. Had liever geen lampje als de temperatuur correct was. En ze zijn vrij prijzig.

Iemand nog tips voor de ideale verwarming? Liefst natuurlijk niet te duur. Op Amazon heb je al voor 6 euro maar dat lijkt me toch niet zo veilig.
 
Het aantal watt die je nodig hebt is afhankelijk van jou grote van aquarium .
 
Mooiste optie vind ik met een externe thermostaat maar ja dat kost wel wat meer. Dus voldoet niet aan de eis niet te duur.
 
Jbl protemp en eheim jager voldoen allebei aan je eisen. Hebben een indicatielampje en een droogloop beveiliging. Heb over allebei goede verhalen gehoord. Zijn niet de meest goedkope verwarmingen, maar ook niet echt belachelijk duur.
 
Het aantal watt die je nodig hebt is afhankelijk van jou grote van aquarium .
240 liter met max 10 graden temperatuurverschil in de kamer. Dus 200 watt moet voldoende zijn.

Mooiste is extern ja. Maar ook minder betrouwbaar (lees veel over dat ze sneller stuk gaan) en lastige visuele controle.

JBL vind ik best mooi. Zou een goede optie zijn.
@Erik das niet duur! Maar met verzending alweer 12 euro en geen droogloopbeveiliging. En ik ken mijzelf, dat gaat geen 3 jaar goed. Reviews zijn wel goed.
 
Heb zowel een JBL Protemp als een Eheim Jager. JBL bevalt mij stukken beter.

volgens mij hebben deze ook droogloop beveiliging, moet je even opzoeken.
ook hebben ze standaard een heater guard erbij zitten.

200watt kost je zo´n 20-25euro.
 
240 liter met max 10 graden temperatuurverschil in de kamer. Dus 200 watt moet voldoende zijn.

Mooiste is extern ja. Maar ook minder betrouwbaar (lees veel over dat ze sneller stuk gaan) en lastige visuele controle.

JBL vind ik best mooi. Zou een goede optie zijn.
@Erik das niet duur! Maar met verzending alweer 12 euro en geen droogloopbeveiliging. En ik ken mijzelf, dat gaat geen 3 jaar goed. Reviews zijn wel goed.
Sneller stuk?

Ik heb een Aquamedic titanium kan niet veel aan stuk.
De themostaat met het bimetaal is het kwetsbaars.

Met de vorige externe thermostaat heb ik plm 12 jaar gedaan en is in principe nog steeds ok.
Heb hem niet meer nodig omdat mijn nieuwe controller ph en de temp doet.
 
@Dirk Bazuin met extern bedoel ik geen titanium model. Die zijn juist heel stevig (en prijziger) en daar zit het verwarmingsdeel nog wel in je aquarium. bedoel de Hydor-versies die je tussen de uitstroom van je filter plaatst. Die zijn vaak wel sneller defect en moet je ook reinigen... Oftewel slangen los etc.

Die titanium Aqua medic most 35 en dan moet er nog een controller bij. Terwijl ik een dure fluval E kan kopen voor dat geld, met 5 jaar garantie.
 
Bij mij zit dus alleen een temperatuur voeler in het water.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
momenteel is mijn verwarming defect (het komt ook allemaal tegelijk haha).
Heb er nu 3*55 wat inhangen wat de boel wel even op temperatuur houd. Maar ik heb toch een nieuwe nodig. Maar welke? Er is zoveel keuze.

Een externe valt sowieso af.
Liefst met droogloopbeveiliging voor de zekerheid

Ik had een newatt. Fijne daarvan was dat die volledig zwart was. Maar helaas geen lampje of enige indicatie dat die nog werkte. Gelukkig zei die plof toen die stuk ging dus had ik het door.

De fluval E heb ik momenteel als 50 watt en is erg fijn. Stevig, 5 jaar garantie en een display met de huidige temperatuur. Alleen het constante groene ledje is niet ideaal. Had liever geen lampje als de temperatuur correct was. En ze zijn vrij prijzig.

Iemand nog tips voor de ideale verwarming? Liefst natuurlijk niet te duur. Op Amazon heb je al voor 6 euro maar dat lijkt me toch niet zo veilig.
Een goede meter is vrij eenvoudig te maken met een Arduino zoals ik zelf ook al deed. Het is precies en je werkt met een vrijwel onzichtbare voeler.

En dit? Zelf heb ik hier geen ervaring mee, maar ik lees er wel goede berichten over.

https://nl.aliexpress.com/item/Inte...-e435-47bb-8db7-f89a550a4ff3&rmStoreLevelAB=0
 
Een Aqua Medic titanium heater en een inkbird itc-308 regelaar. Niet 100% extern, maar naar mijn mening wel 100% betrouwbaar. Met de mogeijkheid om evt. meerdere thermostaten aan te sturen en een dag en nacht temperatuur te gebruiken.

En als je slim gaat shoppen, dan is het duurder als een Eheim staaf, maar niet zwaar overdreven, terwijl je er wel VEEL meer voor hebt, in mijn beleving
 
Die titanium is inderdaad top.
Bijkomend voordeel ze zijn een stuk minder lang.

Ik was ook van plan een inkbird te kopen maar toen ik mijn ph controller ging vervangen bleek die ook de temperatuur te kunnen regelen.
 
Dat is inderdaad wel het nadeel van conventionele heaters: Ze zijn zo ontzettend lang....
Ik heb nu even tijdelijk een goedkope heater er in zitten en die doet zijn werk. Maar ik ga zeker kijken voor een titanium variant. Een stuk betrouwbaarder (kan minder stuk want minder electronica onder water), je kan ze plaatsen waar je wilt (uit het zicht, horizontaal, vlak bij de bodem) en je hebt een apart meetgedeelte wat nauwkeuriger is dan in de unit zelf.
 
Exact

En je kan dus de meter een eindje bij de heather vandaan plaatsen
 
Een mogelijkheid met staafverwarming in de filters zijn de Oase Biomaster Thermo filters.
Voordeel tov Eheim met verwarming is dat je de staaf voor 20€ kan vervangen moest deze stuk gaan.
Daarnaast kun je de filter (in goed overleg met de winkel) ook wel met een passende (bijv. kleiner wattage) verwarming kopen zodat het geheel optimaal bij je aquarium past.
 
Een mogelijkheid met staafverwarming in de filters zijn de Oase Biomaster Thermo filters.
Voordeel tov Eheim met verwarming is dat je de staaf voor 20€ kan vervangen moest deze stuk gaan.
Daarnaast kun je de filter (in goed overleg met de winkel) ook wel met een passende (bijv. kleiner wattage) verwarming kopen zodat het geheel optimaal bij je aquarium past.

Dan snap je het nog niet. Goedkope staaf gaat kapot.

Eheim thermofilter. Gaat niet kapot. Is een waterkoker element. Dat dus maar op 10% van zijn kunnen hoeft te werken.
 
Ik wist niet dat een staaf zoveel meer kans had om stuk te gaan dan een verwarming in een Eheim filter. Gelukkig dit zelf nog niet hoeven ervaren. Bedankt.
 
Heb er eentje 20 jaar in gebruik gehad...Nooit enig temperatuurprobleem gehad. deze heb ik pas omgeruild toen ik alweer jaren terug ben overgestapt op (kabel) bodemverwarming.
 
Dan snap je het nog niet. Goedkope staaf gaat kapot.

Eheim thermofilter. Gaat niet kapot. Is een waterkoker element. Dat dus maar op 10% van zijn kunnen hoeft te werken.
Klein detail is dat het prijsverschil tussen een gewoon filter en thermo ca € 140 is.
 
Klein detail is dat het prijsverschil tussen een gewoon filter en thermo ca € 140 is.

Hydor extern kost ca 50 euro. Gaat 1-2 jaar mee. Eheim 10-20 jaar. Praat je over 250 tot 500 euro aan hydor.
Wat is dan die 140 euro extra?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hydor extern kost ca 50 euro. Gaat 1-2 jaar mee. Eheim 10-20 jaar. Praat je over 250 tot 500 euro aan hydor.
Wat is dan die 140 euro extra?
Eheim Jäger heeft het bij mij 10 jaar volgehouden en kost € 20. Voor die € 140 kan ik dus 7 Jägers kopen die samen 70 jaar meegaan.
 

Terug
Bovenaan