Wat is er nieuw

Nieuwe vrienden voor Discus

• Onderwerp starter Onderwerp starter Boarnster
  • Startdatum Startdatum
B

Boarnster

Guest
Hoi allemaal.

Ik ben jaren geleden begonnen met een groepje discussen in mijn aquarium. En zoals het in het leven gaat zit ik na ik denk een 7 jaar met nog maar 1 discus in mijn bak. Zijn of haar vriendje is twee week terug overleden.
Voor dat ik in een aquariumzaak ga kijken naar nieuwe vriendjes, hoop ik toch even van jullie kennis gebruik te maken.
Liefst zou ik kleine discussen erbij willen zetten, maar vraag me af of dit slim is.

Ik zal proberen een foto van mijn discus erbij te zetten.

Het aquarium is met een gemengde groep, waaronder meerval, garnalen en guppies.

De twee discussen hadden een goede band, en omdat ik hou van een rustig aquarium, wil ik die rust ook houden.

Alvast bedankt voor jullie tips.

boarnster10.jpg

Dit is een foto van mij discus.
Ik heb nog niet echt nagelezen hoe en of ik het geslacht van de discus kan zien.
Lijkt me wel slim dat ik dat weet voor dat ik ga zoeken naar nieuwe vrienden, 🙂

Het lijkt mij ook slim om je goed in te lezen over het houden van discusvissen in het algemeen. Wat geef je je vis te eten? Ik vind hem of haar erg mager ogen voor het feit dat het dier volwassen is (er vanuit gaande dat dit dier al 7 jaar oud is)

Als je rust in de bak wilt houden dan zou ik beginnen met het eruit halen van de guppies en het te houden bij alleen een groep discussen. Die zorgen al voor genoeg leven in de bak.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post489590

hoe groot is je aquarium

rust in je bak zul je niet krijgen als je er nieuwe inzet
de hele rangorde moet bepaald worden en dat gaat met gevechten
kan 2 dagen duren maar ook 2 weken

verder mss best ook de guppen eruit

qua temperatuur ook niet de beste match

Twee tips,lees je goed in over discus. En de laatste wil je weer een groep discus,doe je huidige van de hand.
En begin met een niet te klein aantal,opnieuw.

FF vloeken in de kerk 🙂

Stel, je legt discushouden langs de liniaal van de cijfertjes 🙂

10 is op een perfecte manier verzorgt, 18+ in formaat.
7 t/m 9 is goed verzorgt alle dieren tussen de 15-17 cm
6 Kantje boord verzorgt, discus 13-14 cm
Alles daaronder wil ik het niet over hebben.

Nu wil ik erop wijzen dat discus in de natuur maar gemiddeld 14-15 cm groot word met af en toe een uitschieter naar boven.

Met deze wetenschap in mijn achterhoofd en lezende wat TS gepost heeft, zie ik dat de discus in gezelschaps bakkie zwemt.
TS zal dik tevreden zijn als zijn discussen 13-15 cm worden.
Dat haal je op 28 graden, 2x per dag voeren en 1 x per week 50% waterwissel.
Dat haal je zelfs makkelijk als je je discussen alleen granulaat geeft, wat een veel beter uitgebalanceerd voedingsgehalte heeft.

Verder vind ik de vis niet mager, het is zeker geen dikke vette Jumbo maar mager is toch iets heel anders.

Dus heeft TS zijn dieren verkeerd gehouden ?
Gedeeltelijk ! Ik kan maar 1 ding lezen wat absoluut niet de schoonheidsprijs verdiend en dat is dat deze mooie scholenvis niet in een school gehouden is 🙂

Alvast bedankt voor de reacties.

Voor de duidelijkheid, ik wil geen afstand doen van Geer, zo heet hij.
Toen ik hem/haar kocht was het een groepje van 3. Bijna niet te geloven maar dat was toen het advies wat ik kreeg.
Nummer een ging snel dood maar de andere 2 hebben een goed leven gehad tot een paar week terug nummer 2 Goor dood ging.

Mijn bedoeling is nu niet om vissen weg te doen. Ik heb in mijn kleine tijd (35 jaar) dat ik aquaria heb maar 1 keer een vis weg gedaan omdat hij vocht. Geer uit de bak doen en hem afdanken als een gebruiksvoorwerp zit niet echt in mijn aard. Dan heeft dat beestje waarschijnlijk meer stres dan dat ik probeer een nieuwe groep op te bouwen.

Als ik dan wel lees dat ze waarschijnlijk weer een rangorde moeten bepalen, zou het dus wel te overwegen zijn om aan zelfde formaat te denken.

Ik zal eerst eens kijken hoeveel centimeter hij is. En me ook weer wat verder inlezen in opbouw van discus groepen.
Helaas kom je er vaak achter dat advies in winkels niet altijd klopt.

Groeten

ghehehe Geer en Goor

Mocht je een zelfde formaat willen bijzetten, trek je portemonnee dan maar open. Ik vind het een lastige, zeker omdat discussen echt groepsdieren zijn. Geer zit al aan zijn pensioenleeftijd, moet je het dier nu nog belasten met een groep nieuwe frisse jonge ( en felle) discusvissen, of is het beter voor het dier om hem gewoon te laten genieten van zijn oude dag?

Hoe groot is de bak waar Geer in zwemt?

Marcje1968 zei:
FF vloeken in de kerk 🙂

Stel, je legt discushouden langs de liniaal van de cijfertjes 🙂

10 is op een perfecte manier verzorgt, 18+ in formaat.
7 t/m 9 is goed verzorgt alle dieren tussen de 15-17 cm
6 Kantje boord verzorgt, discus 13-14 cm
Alles daaronder wil ik het niet over hebben.

Nu wil ik erop wijzen dat discus in de natuur maar gemiddeld 14-15 cm groot word met af en toe een uitschieter naar boven.

Met deze wetenschap in mijn achterhoofd en lezende wat TS gepost heeft, zie ik dat de discus in gezelschaps bakkie zwemt.
TS zal dik tevreden zijn als zijn discussen 13-15 cm worden.
Dat haal je op 28 graden, 2x per dag voeren en 1 x per week 50% waterwissel.
Dat haal je zelfs makkelijk als je je discussen alleen granulaat geeft, wat een veel beter uitgebalanceerd voedingsgehalte heeft.

Verder vind ik de vis niet mager, het is zeker geen dikke vette Jumbo maar mager is toch iets heel anders.

Dus heeft TS zijn dieren verkeerd gehouden ?
Gedeeltelijk ! Ik kan maar 1 ding lezen wat absoluut niet de schoonheidsprijs verdiend en dat is dat deze mooie scholenvis niet in een school gehouden is 🙂

eens behalve over de punten die je geeft
als een vis in de natuur 14 tot 15 cm word
zou betekenen dat hij volgens jouw punten maar een 6.5 heeft bereikt
ikzelf denk (en das dus mijn aanname )dat wij mensen groot groter grootst willen hebben, en als wij dat bereikt hebben geven wij onszelf een 10 of de vis dat zo vind ????????
de vraag is of dat ook voor de vis geld

Sterrekind je brengt mijn probleem in een paar zinnen naar voren.

Alleen wist ik niet hoe oud discusvissen konden worden. Ik heb vaak de pech/geluk dat de vissen bij mij iets langer leven dan dat ik bedacht had toen ik ze kocht. Grootste voorbeeld hiervan is mijn meervalletje die nu hard op weg is naar de 24 jaar.

Ik ben nog niet echt een plek tegen gekomen waar stond hoe oud ze gemiddeld kunnen worden, zal daar nog even naar kijken en dat laten mee wegen in mijn beslissing.

En even gekeken naar Geer, hij scoort een 7,5 op de schaal van marcje1968. 🙂

Boarnster zei:
Sterrekind je brengt mijn probleem in een paar zinnen naar voren.

Alleen wist ik niet hoe oud discusvissen konden worden. Ik heb vaak de pech/geluk dat de vissen bij mij iets langer leven dan dat ik bedacht had toen ik ze kocht. Grootste voorbeeld hiervan is mijn meervalletje die nu hard op weg is naar de 24 jaar.

Ik ben nog niet echt een plek tegen gekomen waar stond hoe oud ze gemiddeld kunnen worden, zal daar nog even naar kijken en dat laten mee wegen in mijn beslissing.

En even gekeken naar Geer, hij scoort een 7,5 op de schaal van marcje1968. 🙂

dat is dan een 10 in de natuur

alleen stond deze discus niet op marktplaats te koop zo ongeveer 3 weken geleden ?

Nee.

Zoals ik al vertelde visje blijft hier bij mij. wil ik niet kwijt.
Staan er wel eens discussen alleen te koop op marktplaats?

Zou wel iets zijn om te overwegen.

waarom ik het dacht dat er op marktplaats
een in dezelfde kleurslag stond uit oldeboorn
meende dat die het was gezien je naam me doet vermoeden gemeente Boarnsterhim
staan er inderdaad wel eens op
in friesland wat minder,
maar denk erom das wel goed uitzien

moet niet mager zijn niet schuchter en eten

Oldeboorn is wel dichtbij.

Jammer dat ik het niet eerder wist, was wel een bezoekje waard geweest.
Gemeente Boarnsterhim bestaat jammer genoeg niet meer. 🙂

Boarnster zei:
Oldeboorn is wel dichtbij.

Jammer dat ik het niet eerder wist, was wel een bezoekje waard geweest.
Gemeente Boarnsterhim bestaat jammer genoeg niet meer. 🙂

als je vlak bij oldeboorn zit is de kans groot dat je nu bij het veel mooiere ( en duurdere) gemeente heerenveen zit

alleen de enige vraag die je niet beantwoord hebt is hoe groot je aquarium is

gezien een groepje bijplaatsen wel een extra belasting is voor je aqua

Na wat zoek werk op internet moet ik toch gaan nadenken over wat ik deze discus voor wil gaan doen.
Bij het schatten van zijn leeftijd ben ik wat voorzichtig geweest.
Nu kwam ik op veel plekken tegen dat 8 jaar een goede leeftijd is voor een discus.
Met soms uitschieters naar boven natuurlijk.

Bedankt voor ieders reactie tot nu toe. Het is soms goed om gewoon commentaar/inzichten van andere te krijgen.
Hier heb ik meer aan dan opmerkingen van "Pa deze visjes hebben een leuke kleur waarom koop je die niet".

Mocht je een groepje discussen bij willen zetten, en deze via marktplaats aanschaffen dan raad ik je ten stelligste aan om deze dieren een week of zes in een quarantaine bak te plaatsen voor je ze bij opa Geer plaatst. Ik ben zelf geen voorstander van aanschaffen via marktplaats, negen van de tien keer gaat het om een hobby-ist die toch vind dat het teveel moeite is om de dieren fatsoenlijk te verzorgen en hebben ze groeiachterstanden of ziekten bij zich.

Er zijn uitzonderingen op marktplaats, het gebeurt wel eens dat iemand toch wil overgaan op wildvang en zijn kudde nakweek aanbiedt. Mocht je via marktplaats vissen gaan kopen, ga dan eerst goed kijken bij de verkoper, laat hem of haar de dieren voeren, kijk naar het gedrag van de vissen, eten ze allen goed, duiken ze niet weg, zijn ze niet donker van kleur etc.

Pas als je redelijkerwijs kunt stellen dat de vissen er goed uitzien, kun je overgaan tot de koop en dan echt zes weken quarantaine.

Beter kun je je visjes bij een erkende kweker vandaan halen. Deze kunnen je van alles vertellen over de vissen en zullen je ook hulp kunnen bieden als er wel iets mis gaat. Als je vissen wilt bijkopen in het formaat van het dier dat je al hebt zitten , dan kan ik je wel zeggen dat dat een redelijke uitgave zal zijn, 50 per vis is denk ik wel het minimale dat je kwijt zult zijn, meestal ben je duurder uit.

Ik denk dat ik geen nieuwe vissen bij zou plaatsen en het dier een rustige oude dag zou gunnen ( onder voorbehoud dat het dier niet ontzettend te lijden heeft onder het feit dat hij alleen is)

En nog een keer de vraag, hoe groot is je aquarium? Als je maar een 120 liter bakje hebt staan , neem dan echt geen discusvissen er bij.

Sterrekind zei:
Mocht je een groepje discussen bij willen zetten, en deze via marktplaats aanschaffen dan raad ik je ten stelligste aan om deze dieren een week of zes in een quarantaine bak te plaatsen voor je ze bij opa Geer plaatst. Ik ben zelf geen voorstander van aanschaffen via marktplaats, negen van de tien keer gaat het om een hobby-ist die toch vind dat het teveel moeite is om de dieren fatsoenlijk te verzorgen en hebben ze groeiachterstanden of ziekten bij zich.

Er zijn uitzonderingen op marktplaats, het gebeurt wel eens dat iemand toch wil overgaan op wildvang en zijn kudde nakweek aanbiedt. Mocht je via marktplaats vissen gaan kopen, ga dan eerst goed kijken bij de verkoper, laat hem of haar de dieren voeren, kijk naar het gedrag van de vissen, eten ze allen goed, duiken ze niet weg, zijn ze niet donker van kleur etc.

Pas als je redelijkerwijs kunt stellen dat de vissen er goed uitzien, kun je overgaan tot de koop en dan echt zes weken quarantaine.

Beter kun je je visjes bij een erkende kweker vandaan halen. Deze kunnen je van alles vertellen over de vissen en zullen je ook hulp kunnen bieden als er wel iets mis gaat. Als je vissen wilt bijkopen in het formaat van het dier dat je al hebt zitten , dan kan ik je wel zeggen dat dat een redelijke uitgave zal zijn, 50 per vis is denk ik wel het minimale dat je kwijt zult zijn, meestal ben je duurder uit.

Ik denk dat ik geen nieuwe vissen bij zou plaatsen en het dier een rustige oude dag zou gunnen ( onder voorbehoud dat het dier niet ontzettend te lijden heeft onder het feit dat hij alleen is)

En nog een keer de vraag, hoe groot is je aquarium? Als je maar een 120 liter bakje hebt staan , neem dan echt geen discusvissen er bij.
FF vloeken in de kerk 🙂
persoonlijk koop ik liever de discus bij marktplaats
komt al mijn discus weg
en ben 8 keer bij iemand langs geweest
waarvan ik 5 keer gekocht heb
en tot nu toe nog geen een verloren (in 1.5 jaar)
het grote voordeel tov een kweker is dat deze vis al vaak in een gezeldschapaquarium zit waardoor ze al in contakt zijn geweest met meerdere bacterien.Denk daardoor sterkere vis
en natuurlijk de prijs
en dicuskwekers in het hoge noorden zijn er weinig
bij een kweker komt heus wel goede vis weg, alleen soort bij soort waardoor je inderdaad een flinke quarantaine tijd nodig hebt

Jij bent toch die meneer die een zieke vis van zuslief in het aquarium heeft bijgezet zonder quarantaine periode? Of vergis ik me nu?

Dan heb je dus gewoon geluk gehad ik heb er heel andere ervaringen mee in 1 week 9 discussen en een maan vis peiger
En daar werd ik niet vrolijk van ,ook via MP vissen gekocht voor weinig en zonder Q periode toe gevoegd
Stom, ik heb mn les geleerd NOOIT WEER zonder Q periode

En de soort bij soort opmerking is onzinnig. Het zijn allemaal dezelfde soort vissen, al hebben ze een andere kleurslag. Ik heb mijn vissen bij een kweker vandaan en geen quarantaine periode hoeven toepassen omdat ze allemaal bij hem vandaan kwamen. Zou ik echter nu vis weer bij kopen, dan zou ik een quarantaine periode toepassen vanwege het gevaar op kruisbesmetting. Zelfs als ze bij dezelfde handelaar weg komen. Het gevaar van een besmetting zit hem niet in de kleur vis maar in het feit dat je nieuw en oud niet zomaar bij elkaar moet mikken.

Wildvang uitgezonderd overigens, daar weet ik niet genoeg vanaf.

Sterrekind zei:
Jij bent toch die meneer die een zieke vis van zuslief in het aquarium heeft bijgezet zonder quarantaine periode? Of vergis ik me nu?
En de soort bij soort opmerking is onzinnig

vergis je je inderdaad
zou de complete discusie lezen daar

nog nooit bij een kweker gezien dat er tetras of andere vis bij in zat

graag dan adres van de kweker

Leopoldi zei:
Dan heb je dus gewoon geluk gehad ik heb er heel andere ervaringen mee in 1 week 9 discussen en een maan vis peiger
En daar werd ik niet vrolijk van ,ook via MP vissen gekocht voor weinig en zonder Q periode toe gevoegd

En jij hebt pas toch nog twee groepen discusvissen bij elkaar gemikt met twee weken er tussen zonder quarantaine periode , toch? Of haal ik nu weer iemand door de war met een ander?

Jij bent een andere meneer? Ik heb die hele discussie gelezen hoor, dat je de zieke vis hebt bijgezet in je eigen bak en wil weten of de afgevreten vinnen nog terug groeien die zouden zijn ontstaan door vinrot. Dat ben jij toch?

Sterrekind zei:
Leopoldi zei:

En jij hebt pas toch nog twee groepen discusvissen bij elkaar gemikt met twee weken er tussen zonder quarantaine periode , toch? Of haal ik nu weer iemand door de war met een ander?

waren zeker van een kweker ?

lowie1960 zei:
Sterrekind zei:

vergis je je inderdaad

Goh, waar ik mijn visjes kocht daar zaten gewoon corydora's en L nummers bij in de bakken hoor 🙂

lowie1960 zei:
Sterrekind zei:
Leopoldi zei:

waren zeker van een kweker ?

Geen idee, maar hier schrijft ie dat ie nooit meer zonder quarantaine zou doen terwijl ie dat nog geen week of drie geleden nog gedaan heeft.

Aan topicstarter, lees mijn advies met een half oog, ik ben geen kenner, en lees je goed in in het topic dat ik je gaf. Marc hier weet ook wel het een en ander ( ghehe) dus daar kun je ook met een gerust hart naar luisteren.

Sterrekind zei:
Jij bent een andere meneer? Ik heb die hele discussie gelezen hoor, dat je de zieke vis hebt bijgezet in je eigen bak en wil weten of de afgevreten vinnen nog terug groeien die zouden zijn ontstaan door vinrot. Dat ben jij toch?

http://www.discusclubholland.nl/topic/7 ... tel/page:2

http://www.discusclubholland.nl/topic/7 ... post-89156
antwoord van mij
in ieder geval bedankt voor de antwoorden
laat hem nog week in de qbak daarna terug naar mijn zus

alleen domme vraag hoe weet je of de behandeling heeft gewerkt ?
vandaar met nogmaals een ander middel
verdere aantasting is er nu niet

zal hem inderdaad niet in mijn eigen bak doen,
hoewel ik denk dat er niet veel bacterien meer bij hem zullen zijn

Maar inderdaad nog wel in mijn eigen bak

niet alleen naar de sterren kijken
en oordeel pas vellen na alles te lezen

Sterrekind zei:
lowie1960 zei:
Sterrekind zei:

vergis je je inderdaad

Goh, waar ik mijn visjes kocht daar zaten gewoon corydora's en L nummers bij in de bakken hoor 🙂

rare kweker mag ik zijn adres?

kwekers houden de discus apart

denk dat jij een winkel bedoelt

Ah dan heb ik me wat dat betreft inderdaad vergist , mijn excuus.Ik had begrepen dat je het dier in je eigen bak had bijgezet. Gelukkig heb je dat niet gedaan.

lowie1960 zei:
Sterrekind zei:
lowie1960 zei:
Sterrekind zei:

vergis je je inderdaad

Ik denk dat ik een kweker bedoel. Een gerenomeerde kweker overigens, daar was werkelijk niets raars aan.

Sterrekind zei:
lowie1960 zei:
Sterrekind zei:
lowie1960 zei:
Sterrekind zei:

vergis je je inderdaad

Ik denk dat ik een kweker bedoel. Een gerenomeerde kweker overigens, daar was werkelijk niets raars aan.

hobbykweker dan
een echte kweker gaat echt niet het risico nemen dat hij vis verliest door andere vis bij zijn discus neer te zetten

in ieder geval excuus geaccepteerd over mijn zus haar discus
die zwemt trouwens bij mijn zus weer
maar wel graag in vervolg pas oordelen als je werkelijk alles gelezen hebt
ikzelf reageer pas als ik alle berichten heb gelezen

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan