nitraat blijft hoog in dry start bak

S

Steven6670

Guest
Goeiedag beste leden,

zoals de titel het al zegt ik heb een klein probleem.
ik ben een aantal maanden geleden begonnen met een nieuwe bak en hierbij heb ik de dry start methode gebruikt.
heb wat plantjes erin waaronder waterpest (na het vullen)en verder Echinodorus Tenellus, Hemianthus Callitrichoides (HC), Limnophila mini 'vietnam'.
PH verlagende bodem van aqua soil
na 3 maanden dry start heb ik er water bij gedaan.
nu 6 weken later zijn alle waardes tip top in orde behalve de nitraat.
(dus niet de nitriet)

ik heb al meerdere malen water wissels gedaan en ook nitraat minus gebruikt.
verder gebruik ik aqua safe en planted box vloeibare voeding. opstart met easy life en filtermedium van easy life bij water wissel
niets lijkt te helpen en ben bang dat de bak verloren is.
verder geen vissen.

zie ik iets over het hoofd?
 
Wat is er mis mes nitraat dan?
Nitraat minus? Dus je nitraat is te hoog?
 
@rjoemman zoals in de titel staat nitraat te hoog (90-100)
 
Ik zou eens een andere nitraat (druppel) test halen. Als je een 100ppm nitraat meet en je zou bijvoorbeeld een 80% waterwissel uitvoeren dan moet er 20 ppm overblijven, dat kan niet anders (tenzij er nitraat in het water wat je toevoegt zit) . En ik verwacht niet dat er iets is dat zomaar ineens je nitraat weer naar 100 ppm doet stijgen. Ik vermoed dus gewoon een verkeerde of verouderde test.
 
@DanielHoogland
bedankt voor u reactie.
de test bracht mij ook twijfel maar heb deze ook op mijn andere aquariums getest en daar ondervind ik geen problemen.
ook in het kraan water zit geen nitraat.
de test strips zijn een paar weken oud.
 
ook even een foto van de bak, 30 liter
aqua.jpg
 
Ahh kijk daar heb je het al. Teststrips.

Ik denk dat andere een mooi uitleg kan geven.
 
zijn ze echt zo onvertrouwbaar deze stripjes?
 
Onbetrouwbaar zijn die stripjes inderdaad maar of ze het verschil tussen 0 en 100 ppm nitraat niet kunnen zien betwijfel ik.

Wellicht een ander stofje in het water (je voegt best wat zaken toe, plantenvoeding aquasafe, vloeibaar filtermedium) waardoor de nitraat test gaat verkleuren. Als je water ververst en direct daarna meet je weer exact dezelfde nitraat waarde dan is er iets mis met de test of testmethode dat kan niet anders en meet je dus eigenlijk helemaal geen nitraat.
 
Die teststrips wijken meer dan 50% af, zo meette ik in een opstartende kweekstelling met bioloog een nitriet van 0 met teststrips, en met druppeltests een nitriet van 2, beetje groot verschil he
 
ik ga morgen even een andere tester haen en kijken wat die aangeeft.
ik denk eerlijk gezegt dat het aan de test strips ligt
 
Wat zie ik op de foto, is dat blauwalg?
 
@quistero wat er op het raam zit?
dat is geen blauw alg
 
1 van de plantjes die ik over had van het vorige aquarium soort mos. ben de naam ervan kwijt
 
Mochten de druppels hetzelfde verhaal vertellen. Zit er niet gewoon een grote hoeveelheid fosfaat in je voeding en zit je dosering er van goed?

Als je eens een of twee flinke water wissels doet en dan een een paar dagen geen voeding of andere chemische rotzooi toevoegt en dan nog eens meet?

Wij doseren fosfaat en nitraat ook los omdat de standaard voedingen altijd of te veel of te weinig bevatten.
 
Wat zie ik op de foto, is dat blauwalg?

@quistero wat er op het raam zit?
dat is geen blauw alg

Ik zie ook duidelijk blauwalg op de foto.

1 van de plantjes die ik over had van het vorige aquarium soort mos.

Dan bedoelen we misschien iets anders? Maar de groen-blauwe streep (vermoedelijk een slijmerig velletje) voor de linkse steen is sowieso blauwalg imo...
:sorry:
 
nu 6 weken later zijn alle waardes tip top in orde behalve de nitraat.
Logisch dat je nitraat waarden zo hoog blijven. Je pH verlagende bodem zit hier barstensvol mee en dan gebruik je ook nog eens een AIO.
Dus als je wilt dat je NO3 waarden zakken moet je toch echt een andere bemesting gaan gebruiken.
 
Terug
Bovenaan