Wat is er nieuw

Nitraat blijft laag, ondanks extra toevoegen

Op de website van Juwel wordt niet gesproken over organische of anorganische nitraat.
Het zou op biologische wijze nitraat verminderen, en de plantengroei stimuleren:

Nitrax

JUWEL Nitrax vermindert het nitraat in uw aquarium en zorgt voor een duidelijke vermindering van de algengroei. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen voor de afbraak van giftige stofwisselingsproducten (ammonium/nitriet) in uw aquarium. Daardoor wordt het risico op vissterfte verminderd. Daarbij vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.


Eigenschappen van JUWEL Nitrax:

• Vermindert nitraat
• Bevordert de plantengroei
• Verhoogt de vitaliteit van uw vissen
• Werkt puur biologisch
 
Ja dan haalt het niet de nitraat eruit maar de stoffen die normaliter in nitraat worden omgezet. Maar ja die verkooppraatjes klinken altijd te mooi om waar te zijn.
 
Vaak hebben ze bijvoorbeeld bij een tuincentrum een kleine LFS hoek. Kijk maar eens of je daar een blauwe filtermat zie liggen. (medium), deze kun je op maat snijden.
 
Ik had de zwarte spons eerder al uit het filter gehaald, maar ik ben een beetje bang dat als ik de groene er ook uit haal er weinig filter overblijft. Dan zit er nog maar 1 spons in, en intuïtief lijkt dat me te weinig?
Je kunt deze toch vervangen door een andere kleur spons? 😅
 
Vaak hebben ze bijvoorbeeld bij een tuincentrum een kleine LFS hoek. Kijk maar eens of je daar een blauwe filtermat zie liggen. (medium), deze kun je op maat snijden.
Bij de Hornbach hier hebben ze die wel maar ja ik weet niet of die in de buurt zit.
 
Alleen de blauwe spons inlaten. Rest van de ruimte met matrix etc vullen. Dat is heel belangrijk. Goede bacteriën helpen zeker tegen algen groei. In groene spons zit een tablet en verder is een dood gewone spons. Als dat tablet opgelost is kan je het inlaten. Verder geeft het wat meer tijd. Na een jaartje in totaal zal je het merken. Voeg niks toe en doe 30% water wisseling per week. Heb je de standaarde led van juwel? Zo ja dan kan ik je vertellen dat je nog lang algen probleem gaat hebben. Ik heb het vervangen met Juwel Helialux Spectrum met Smart Control. licht sterkte aangepast en 8uur per dag aan. Heeft giga geholpen. Maar goed ik houd discussen en doe 2x per week water wissel. Kan ook goed de oorzaak zijn van bijna geen algen.
Hoe dan ook ziet je bak erg goed uit als je mij vraagt. Heeft gewoon wat tijd nodig.
 
Op de website van Juwel wordt niet gesproken over organische of anorganische nitraat.
Het zou op biologische wijze nitraat verminderen, en de plantengroei stimuleren:

Nitrax

JUWEL Nitrax vermindert het nitraat in uw aquarium en zorgt voor een duidelijke vermindering van de algengroei. Nitrax is een biologisch filtermiddel en bevat speciale micro-organismen voor de afbraak van giftige stofwisselingsproducten (ammonium/nitriet) in uw aquarium. Daardoor wordt het risico op vissterfte verminderd. Daarbij vermindert Nitrax de algengroei door de anaerobe afbraak van nitraat en bevordert zo de vitaliteit van uw vissen.


Eigenschappen van JUWEL Nitrax:

• Vermindert nitraat
• Bevordert de plantengroei
• Verhoogt de vitaliteit van uw vissen
• Werkt puur biologisch
Wanneer de omzetting ammonium naar nitriet goed is, je nitriet waarde op nul, zou je denk ik nauwelijks teveel nitraat moeten hebben en is dit spul overbodig? Want als vissen doodgaan door nitriet (NO2) is er, om te beginnen, al iets fout! Zelf heb ik mij in ieder geval nog nooit met al deze middeltjes bezig gehouden.
 
De producenten raden vaak aan om de sponzen om de haverklep te vernieuwen maar dat is enkel goed voor hun omzet en elke spons werkt na enige tijd als een blauwe spons en die kun je gewoon af en toe uitspoelen.
 
Alleen de blauwe spons inlaten. Rest van de ruimte met matrix etc vullen. Dat is heel belangrijk. Goede bacteriën helpen zeker tegen algen groei. In groene spons zit een tablet en verder is een dood gewone spons. Als dat tablet opgelost is kan je het inlaten. Verder geeft het wat meer tijd. Na een jaartje in totaal zal je het merken. Voeg niks toe en doe 30% water wisseling per week. Heb je de standaarde led van juwel? Zo ja dan kan ik je vertellen dat je nog lang algen probleem gaat hebben. Ik heb het vervangen met Juwel Helialux Spectrum met Smart Control. licht sterkte aangepast en 8uur per dag aan. Heeft giga geholpen. Maar goed ik houd discussen en doe 2x per week water wissel. Kan ook goed de oorzaak zijn van bijna geen algen.
Hoe dan ook ziet je bak erg goed uit als je mij vraagt. Heeft gewoon wat tijd nodig.
hmm, ik heb inderdaad de standaard lampen, eerder had ik deze wat "gedimd" door op een paar plekken wat aluminium folie om de lamp heen te doen, hierdoor was er minder licht. Op eerder aanraden van mensen hier heb ik dit er juist afgehaald en de lamp langer aan gezet.
 
Ik heb nu nieuwe blauwe sponsen gekocht voor in mijn filter, het losse medium heb ik nog niet maar zal ik ook binnenkort bestellen! De groene spons gaat er over een paar dagen uit, als er hopelijk al wat bacterie groei in de nieuwe blauwe spons is ontstaan. (de oude blauwe spons laat ik dan natuurlijk ook nog zitten, anders ben ik denk ik in 1x teveel bacterieen kwijt!). Hopen dat dit gaat helpen over een tijdje! 🤞
 
hmm, ik heb inderdaad de standaard lampen, eerder had ik deze wat "gedimd" door op een paar plekken wat aluminium folie om de lamp heen te doen, hierdoor was er minder licht. Op eerder aanraden van mensen hier heb ik dit er juist afgehaald en de lamp langer aan gezet.
Hier werd mijn advies gegeven om wat drijf planten in te doen. Ik had een mos die op het water dreef. Had goed geholpen met standard led lamp.
 
Misschien het watervorkje oftewel de Riccia?
Denk Riccia?
WhatsApp Image 2022-06-20 at 10.36.12 AM.jpeg
 
Goed nieuws. Het lijkt allemaal weer de goede kant op te gaan, fingers crossed dat het doorzet! 🙂 maar de planten groeien weer, en de algen zijn er nog wel maar veel minder!! Bedankt voor jullie hulp allemaal!
 
Goed om te horen en succes natuurlijk.
 
Ik had een tijd geleden ook geen nitraat in mijn bak en dit kreeg ik maar niet omhoog. Uiteindelijk had ik er alles uitgehaald een voedingsbodem erin en mijn oude filter weer gepakt. Nu heb ik een stabielere nitraat in m'n bak 🙂 Ik probeer altijd te werken met wat ik heb i.p.v wat toevoegen. Dus ik zou zeggen haal alles uit je filter en gebruik je filter alleen voor flow tijdelijk. Kijken wat dat met je nitraat doet.
 
Ik had een tijd geleden ook geen nitraat in mijn bak en dit kreeg ik maar niet omhoog. Uiteindelijk had ik er alles uitgehaald een voedingsbodem erin en mijn oude filter weer gepakt. Nu heb ik een stabielere nitraat in m'n bak 🙂 Ik probeer altijd te werken met wat ik heb i.p.v wat toevoegen. Dus ik zou zeggen haal alles uit je filter en gebruik je filter alleen voor flow tijdelijk. Kijken wat dat met je nitraat doet.
Wat een advies... je filterinhoud verwijderen is het meest domme wat je kan doen want dan filtert het niet meer maar pompt alleen het water rond
 
In je filter zitten juist bacterien die de no2 in no3 omzetten dus haal je de filtermedia eruit dan zal daardoor de nitraat niet stijgen lijkt me zo toe.
Er bestaat ook denitrificatie maar met goed onderhoud zal dat in onze bakken minimaal zijn.
Als je de filter enkel nog gaat gebruiken voor flow dan is er juist een kans dat er te weinig bacterien overblijven om de no2 af te breken.
 
Wat een advies... je filterinhoud verwijderen is het meest domme wat je kan doen want dan filtert het niet meer maar pompt alleen het water rond
ik heb een 60 liter bak bij mijn moeder zonder filter draaien. Rustig aan he ... houd het vriendelijk, want "domme" is niet vriendelijk
 
ik heb een 60 liter bak bij mijn moeder zonder filter draaien. Rustig aan he ... houd het vriendelijk, want "domme" is niet vriendelijk
Met een hele lage bezetting zou het wellicht kunnen zolang er in de bodem voldoende bacterien zitten om alles af te breken.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan