Nitraat en fosfaat


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Door het volgen van EI, voeg ik natuurlijk Nitraat en fosfaat toe.

In de week voorafgaand aan 13 jan heb ik gemeten en kwam ik op hoge fosfaat uit. 3 Mg/l o.i.d
13 jan 50% van de voorgeschreven dosering toegevoegd van Nitraat en fosfaat, na de 50% water verversing.
Daarna wederom gemeten. Nu normale Nitraat en nog steeds lichtelijk hoge fosfaat.
Vervolgen 20 jan weer 50% water ververst. In de week erna geen Nitraat en fosfaat toegevoegd.
Wederom gemeten. Fosfaat eindelijk op 2 Mg/l. Nitraat aan lage kant met 12,5+ Mg/l.
Wederom water ververst 50% op 27 jan en fosfaat en Nitraat niet toegevoegd. Vandaag gemeten. Fosfaat rond 1,5 Mg/l en Nitraat op 12,5 Mg/l. Het lijkt dus toch iets af te nemen, maar ik blijf het meten.

Mijn vraag: met al die snelgroeiers e.d. Hoe is dit mogelijk en moet ik voluit bemesten als ik op den duur weer op PO4 boven 3 Mg/l uit kom?

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Kaliumsulfaat heb ik gewoon voluit door bemest.
 
Ja ik zou de normale dosering toevoegen en in theorie kun je met het verversen nooit boven de 4 mg po4 uitkomen op wat de bak produceert na maar dat is geen ramp.Er zijn bakken met 5 mg po4 of meer en daar kijk je je ogen bij uit.
 
Ikzelf heb de fosfaat dosering gehalveerd omdat je volgens de redfield ratio niet meer dat 2 “nodig” hebt als je nitraat ook niet over de 20 komt.

Afhankelijk van je filteronderhoud en je visvoeding “produceert” je aquarium in meer of mindere mate fosfaat.
 
De RR kun je wel vergeten want die is meer bedoeld voor Phytoplanktons en niet voor onze bakken. Zelfs in de zoutwaterwereld wordt die niet echt gebruikt bij onze bakken. De po4 mag ook wel minder zijn zoals Wouter zegt zolang je maar voldoende voor de planten beschikbaar hebt maar een waarde van 4 of 5 mg kan geen kwaad en met de EI ga je al snel soms die kant op.

De EI staat voor gemak dus ik zou niet te vaak meten en het na een maandje ofzo eens meten.
 
Waarom zou je waterwaardes gaan meten met de EI?
Dat heeft geen enkele zin, heeft geen enkel nut en het gevaar is dat men gaat 'ingrijpen' omdat men denkt dat het wellicht andere waarden zou moeten aflezen. :juggle:

EI is noobproof gemaakt en als men zich netjes aan de voorschreven dosering en waterwissels houdt is het de meest betrouwbare manier om de planten van voeding te voorzien.
 
Dat is ook wat ik bedoel Corne en heel incidenteel doe ik het weleens maar dat is niet vaak. Ik heb weleens een foutje in de stockoplossing gemaakt en dan kom je dat op het spoor maar als je dat met overleg doet dan kan er weinig misgaan bij de EI.
 
Ik had blauwalg aan de oppervlakte terwijl het water voldoende in beweging is daar. Vandaar dat ik aan een disbalans tussen fosfaat en Nitraat zat te denken.

Daar komt bij dat ik kennelijk ook richting een betere CO2 balans ben gegaan. PH rond 6,8 en KH 6. Voorheen was het hogere KH en/of lagere PH.
 
Laatst bewerkt:
Hier kun je iets lezen over de RR en de vaak aanbevolen verhouding van 10:1. Je zult lezen dat dit minder van belang is en dat je gewoon tekorten moet voorkomen.

https://www.aquascaping-blog.com/157/redfield-ratio

En wat over de po4:
https://www.aquascaping-blog.com/988/fosfaat-aquarium-algen

Bedankt. Ik had dit al eens gelezen. Ik zal weer gewoon op de oude manier verder gaan met bemesten. De calculator wijkt kennelijk af in verhouding tot mijn bak. Dat snap ik ook wel. Mijn planten staan nog niet optimaal in de bak. Daar werk ik naartoe. Zolang ik een stof meet, heeft de plant voldoende.

Ik moet nog een aantal vissen gaan kopen voor uitbreiding en ook wil ik steeds meer toe naar Hollandse stijl aquarium. Ik heb echter een probleem wat ik nu niet wil oplossen omdat het meeste goed groeit, de bodem ligt te hoog aan de voorkant en te laag aan de achterkant. Jullie begrijpen dat als ik dat wil oplossen ik of alles eruit moet halen of proberen het langzaam per week die kant op te sturen. Erg lastig denk ik met gras met uitlopers voorin in de bak.
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan