nitraat omzettende planten


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Zou iemand mij kunnen vertellen welke planten snel en veel nitraat opnemen en waarom?
 
In de regel nemen snelgroeiers en drijvers (veel) nitraat op. Ze groeien snel en hebben dan meer nodig.
 
Wij hebben een salvinasoort als drijver en die groeit als kool door het nitraat, en hoornblad doet het ook enorm goed door de nitraat
 
Wordt de salvinia onderdrukt door kroos als je ze beiden als drijver hebt?
Dat is een vorm van concurrentie, mits genoeg zal de kroost het nakijken hebben, maar dat heb ik met meerdere drijvers bemerkt, en uiteraard is dat geen studie maar eigen observatie.
 
Oké, ik had al de indruk dat salvinia het minder deed als er ook kroos in de bak zit.

Het idee dat het kroos zorgt voor de opname van nitraat staat me wel aan, ik heb visjes die een bovenbedekking en wat schaduw ook wel prettig vinden. Als het te veel wordt schep ik het er gewoon van af.
 
Oké, ik had al de indruk dat salvinia het minder deed als er ook kroos in de bak zit.

Het idee dat het kroos zorgt voor de opname van nitraat staat me wel aan, ik heb visjes die een bovenbedekking en wat schaduw ook wel prettig vinden. Als het te veel wordt schep ik het er gewoon van af.
Denk dat je toch beter salvinia ipv kroos kunt doen.
 
Oké, ik had al de indruk dat salvinia het minder deed als er ook kroos in de bak zit.
Afhankelijk van de verhouding en de plaatsen waar het zit, het is een concurrentie strijd zoals ik al weergaf.
En kroos is niet erg populair om dat het soms een plaag kan worden, en lastig om goed te bestrijden, dat vergt een lange adem.
 
Toch heb ik n vraagtekens erbij of drijvers zoveel nitraat moeten hebben want in mn nano s met enkel wat garnalen is er amper nitraat meetbaar en daar doen ze het goed. Gooi ik het Mosselplantje in de bak waar ik de EI volg met veel nitraat dan doen ze het niet.
Drijvers zullen vast veel nitraat kunnen opnemen maar of dat ook echt nodig is dat weet ik niet en ze kunnen ook met veel minder toe volgens mij.
 
Toch heb ik n vraagtekens erbij of drijvers zoveel nitraat moeten hebben
Moeten niet, maar de groei is wat vaak trager, maar ook vaak minder licht waardoor de vraag naar voeding minder word, ook minder planten waardoor er genoeg overblijft voor de drijvers.
 
Dat lastig bestrijden van kroos is misschien wel waar. Maar is dat wel nodig? Het in de hand houden van het woekeren is m.i. ook een optie. Het kost dan wel wat werk, maar dat is in mijn geval (klein aquarium) best te doen. Als het een plaag wordt zal er iets niet optimaal zijn in het systeem, net als plagen met slakken en algen.
 
Als je wekelijks wat wegschept zal het wellicht in de hand te houden zijn maar het is een heel klein rotplantje wat vaak met onderhoud ook aan je blijft kleven en doen.
Er zijn denk ik weinig mensen die deze bewust in de bak hebben.
 
Laat hem gewoon kroos uitproberen. Iets leren uit eigen ervaring is toch vaak het beste.
 
Haha, nou ja het is niet mijn bak natuurlijk maar als ik kan dan behoed ik graag iemand voor problemen;)
 
Dat lastig bestrijden van kroos is misschien wel waar. Maar is dat wel nodig? Het in de hand houden van het woekeren is m.i. ook een optie. Het kost dan wel wat werk, maar dat is in mijn geval (klein aquarium) best te doen. Als het een plaag wordt zal er iets niet optimaal zijn in het systeem, net als plagen met slakken en algen.
Zo gauw je met je arm in de bak steekt en er weer uit trekt, hangt je arm vol kroos. En tijdens een waterwissel wordt het naar beneden gewerkt en hangt het slordig tussen je planten.
 
Haha, nou ja het is niet mijn bak natuurlijk maar als ik kan dan behoed ik graag iemand voor problemen;)
Ik ook. Maar er staan hier geen vissen of garnalenlevens op het spel dus heb zoiets van als je het na waarschuwing er nog steeds in wilt doen, gewoon doen dan.
 
Als je wekelijks wat wegschept zal het wellicht in de hand te houden zijn maar het is een heel klein rotplantje wat vaak met onderhoud ook aan je blijft kleven en doen.
Er zijn denk ik weinig mensen die deze bewust in de bak hebben.
Ja. ik. in zeker 6 bakken.

Moet je het jonge grut zien, die erin vertoeven. lekker eten.

Gewoon on de zoveel tijd wat uitscheppen, kijken of er geen jongen in zitten.
 
Ik moet erkennen dat ik nog maar relatief kort met de hobby bezig ben, maar tot nu toe kan ik het kroos aardig in de hand houden, net als de slakjes. Van algen heb ik eigenlijk nauwelijks last.

Ik heb het idee dat kroos prima werkt om waterkwaliteit te verbeteren en het levert de gewenste schaduw voor de visjes. Salvinia heb ik ook geprobeerd maar dat kwijnt weg, Misschien door de concurrentie van het kroos, of er zit te weinig voeding in het water om het in leven te houden. Een kikkerbeet achtig drijfplantje weet zich enigszins te handhaven maar groeit ook niet erg hard.

Maar misschien denk ik er over een tijdje heel anders over kroos en adviseer ik anderen ook om zo snel mogelijk van het goedje af te komen.
 
Toch heb ik n vraagtekens erbij of drijvers zoveel nitraat moeten hebben want in mn nano s met enkel wat garnalen is er amper nitraat meetbaar en daar doen ze het goed. Gooi ik het Mosselplantje in de bak waar ik de EI volg met veel nitraat dan doen ze het niet.
Drijvers zullen vast veel nitraat kunnen opnemen maar of dat ook echt nodig is dat weet ik niet en ze kunnen ook met veel minder toe volgens mij.
Mosselplantjes werden bij mij steeds kleiner (in een CO2 bak met nitraat en fosfaat in overvloed). Vlotvarentjes deden het een stuk beter en vind ik eigenlijk ook een prettigere drijfplant (met name vanwege de kortere wortels dan bij het mosselplantje).
 
Soms kun je inderdaad niet de vinger op het probleem leggen als ze het niet goed doen. In de ene bak doen ze het goed en in de ander met vergelijkbare omstandigheden weer niet.
 
Ik moet erkennen dat ik nog maar relatief kort met de hobby bezig ben, maar tot nu toe kan ik het kroos aardig in de hand houden, net als de slakjes. Van algen heb ik eigenlijk nauwelijks last.

Ik heb het idee dat kroos prima werkt om waterkwaliteit te verbeteren en het levert de gewenste schaduw voor de visjes. Salvinia heb ik ook geprobeerd maar dat kwijnt weg, Misschien door de concurrentie van het kroos, of er zit te weinig voeding in het water om het in leven te houden. Een kikkerbeet achtig drijfplantje weet zich enigszins te handhaven maar groeit ook niet erg hard.

Maar misschien denk ik er over een tijdje heel anders over kroos en adviseer ik anderen ook om zo snel mogelijk van het goedje af te komen.


Die zijn bij mij 5-10-15 cm. met zij scheuten.
 
En iets van een andere plant ipv drijfplanten? Kroos kan je trouwens best oke mee werken alleen je moet van het begin af aan een cirkelvormig iets in het water later drijven waar geen kroos inzit.
 
De bekende snelgroeiers, cabomba , hoornblad.

er is overigens geen grotere nitraatvreter dan een stevige waterwissel :)
 
En iets van een andere plant ipv drijfplanten? Kroos kan je trouwens best oke mee werken alleen je moet van het begin af aan een cirkelvormig iets in het water later drijven waar geen kroos inzit.


Zo gauw 1 stukje er buiten ligt….
 

Terug
Bovenaan