Wat is er nieuw

Nitraat toevoegen?

Lariss

Active member
Lid geworden
16 oktober 2025
Leeftijd
24
Hoi!

Kan ik deze toevoegen aan het aquarium? Mijn nitraat zit tussen de 0 en de 5 in meer richting de 0 en mijn planten groeien niet goed.

Bijlagen

• IMG20251221103122.jpg
    IMG20251221103122.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 11
Ja dat kan en achterop staat de dosering wel. Ik ken je bak niet maar zou wel richting de 10mg sturen voor de zekerheid.

Ja dat kan en achterop staat de dosering wel. Ik ken je bak niet maar zou wel richting de 10mg sturen voor de zekerheid.
Ah super bedankt! Er staat op dat ik het moet mengen met osmose water, zou het ook met demi water kunnen?

Dat is praktisch hetzelfde.

Ah super bedankt! Er staat op dat ik het moet mengen met osmose water, zou het ook met demi water kunnen?
Ja prima hoor. Met kraanwater kan het sneller bederven. Zelf maak ik het aan in een petfles van 500ml en leg dat koel in de koelkast en daar is het ook donker.

zou het ook met demi water kunnen?

Ik gebruik water uit een luchtontvochtiger (die geeft dagelijks 2 a 3 Liter) heb een voorraad in een 10L jerrycan met een beetje carbo om een eventuele schimmel die mee kan komen uit de condensor te doden.

Condenswater uit een wasdroger zou ik afraden.

Ja prima hoor. Met kraanwater kan het sneller bederven.
Dat ook, maar in kraanwater zit ook altijd nitraat en in sommige gebieden in Nederland best veel. Duinwatergebieden zo rond de 1ppm en in gebieden met veel landbouw kan dit wel oplopen naar 10ppm
Maar gemiddeld is het 5ppm.

Ik vraag me af wie daar rekening mee houd.

Dat ook, maar in kraanwater zit ook altijd nitraat en in sommige gebieden in Nederland best veel. Duinwatergebieden zo rond de 1ppm en in gebieden met veel landbouw kan dit wel oplopen naar 10ppm
Maar gemiddeld is het 5ppm.

Ik vraag me af wie daar rekening mee houd.
Ja dat klopt helemaal maar ja als je 30ml oplossing doseert dan is er weinig over van de nitraat uit het kraamwater dus ik hield daar geen rekening mee maar gebruik nu al heel lang gewoon osmose.

helemaal waar, en in onze omgeving krijgen we er ook gratis 4mg kalium bij het leidingwater

Ja dat klopt helemaal maar ja als je 30ml oplossing doseert dan is er weinig over van de nitraat uit het kraamwater dus ik hield daar geen rekening mee maar gebruik nu al heel lang gewoon osmose.
Ik bedoel meer de eventueel hoge nitraatwaarden van het verversingswater.

Als je meet hoeveel nitraat je hebt na een toevoeging en hoe lang het meegaat, en de toevoeging na de waterverversing doet, maakt dat weinig uit.

Ik werk met halve EI: eens per 2 weken grote ww en elke week toevoeging en dan zijn de bakken stabiel. Meer hoeft het niet voor te stellen: zoals al eerder gezegd, als er geen tekorten zijn, is er niets aan de hand.

Ik bedoel meer de eventueel hoge nitraatwaarden van het verversingswater.
Ja ok duidelijk maar goed vaak is dat inderdaad niet veel en daar let ik ook niet op. Met 10 of 15 mg toevoegen zul je weinig verschil merken.

Ja ok duidelijk maar goed vaak is dat inderdaad niet veel en daar let ik ook niet op. Met 10 of 15 mg toevoegen zul je weinig verschil merken.
Zeker, dat maakt idd niet zoveel uit.
maar als iemand een lean dose gebruikt met een target van 5ppm nitraat en ze gaan je bak verversen met leidingwater wat 10ppm nitraat bevat dan kunnen ze wel eens tot verrassende resultaten komen te staan.

Ik gebruik water uit een luchtontvochtiger (die geeft dagelijks 2 a 3 Liter) heb een voorraad in een 10L jerrycan met een beetje carbo om een eventuele schimmel die mee kan komen uit de condensor te doden.

Condenswater uit een wasdroger zou ik afraden.
Handig!!

Ik heb de nitraat toegevoegd zondag, alleen als ik nu meet is het nog steeds 0. Wel heb ik er drijfplanten in zitten, nemen die alles tot zich dat er niks overblijft voor de rest? Moet ik meer toevoegen?

Je hebt best kans dat je dit dagelijks toe moet voegen. Drijfplanten pakken idd een hoop nitraat weg en zijn daarom ook erg nuttig en natuurlijk schaduwplekken die ermee gecreëerd worden.

Je hebt best kans dat je dit dagelijks toe moet voegen. Drijfplanten pakken idd een hoop nitraat weg en zijn daarom ook erg nuttig en natuurlijk schaduwplekken die ermee gecreëerd worden.
Dan zal ik kijken wat mijn nitraat doet als ik het wat vaker toe voeg! Bedankt!

Als je tussen de 0-5 mg no3 zit ook ik in 1x 10mg per liter toevoegen en dan elke dag meten wat er gebeurt. Een uur na het toevoegen even meten en dan dagelijks en dan kun je ook het dagelijkse verbruik zien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan