Wat is er nieuw

Nitraat waarde leidingwater erg hoog?

Daniel 82

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2010
Leeftijd
42
Beste mede hobbyisten,

Even een vraag.

Nu ik ben verhuisd naar Zuid Limburg heb ik een klein probleempje met mijn water waarden.

In Drenthe waar ik voorheen woonde had ik hier geen problemen mee.

Mijn Nitraat waarde van het aquarium gaat redelijk snel over de 50 heen.
Nu niet direct paniek, ik ververs gewoon altijd elke week een gedeelte water.

Tussen de 15% en 25% ververs ik standaard per week.

Nu staat mijn bakkie nog niet heel lang en weet ik uit jaren ervaring dat dit nog in balans moet komen.

Waarden aquarium water zijn;

(passen goed bij mijn vissen,GH is nog wat laag maar heb zoetwater schelpen en huisjes van waterslakken toegevoegd om dit te verhogen)

PH= 7.5
KH= 3
GH= 8
PO4= 0
NH3= 0
NO2=0.3/0.4
NO3=50
CL2=0

Boven de 50 ververs ik eerder dan 1 keer per week, en ik weet dat dit normaal is bij een startend aquarium.

Maar nu mijn vraag/opmerking:

Ik heb mijn leidingwater gecontroleerd en hier meet ik al 20+ mg/L aan NO3

Nu snap ik wel waarom mijn waardes zo snel de bovengrens bereiken.

Heeft iemand tips? of zal dit uiteindelijk wel door mijn planten etc. worden opgenomen en afgebroken zodat deze waarde iets zakt of meer in balans komt?

Of loop ik mij nergens zorgen over te maken!

Graag jullie reactie.

sinds wanneer draait deze bak precies?
Nu iets meer dan 3 weken, en 1 week met een aantal vissen.

Maar Aquariums opstarten is voor mij geen probleem, heb er al een aantal in mijn jaren opgestart.

Of zie jij iets wat ik nog niet heb opgemerkt?

De wml is niet echt scheutig met informatie over de waterkwaliteit.

De grenswaarde voor nitraat in drinkwater is max 50 mg per liter.

Maar ik vind 20 al erg veel. Is je test nog goed? Is het een druppeltest?

nou alleen omdat planten eerst moeten aanslaan voordat ze goed nitraat op gaan nemen.
had begrepen dat ze de 1e paar weken dat ze erin staan nog niet optimaal voedingstoffen opnemen.

alhoewel ik denk dat ze 50mg/L niet makkelijk terug kunnen dringen...

ze zou dan haast met osmose moeten gaan werken.

De wml is niet echt scheutig met informatie over de waterkwaliteit.

De grenswaarde voor nitraat in drinkwater is max 50 mg per liter.

Maar ik vind 20 al erg veel. Is je test nog goed? Is het een druppeltest?

Ik heb een druppeltest 2x gedaan en een teststrip ter controle.

Zijn nieuwe druppels en strips dus daar zou het niet aan moeten liggen?

nou alleen omdat planten eerst moeten aanslaan voordat ze goed nitraat op gaan nemen.
had begrepen dat ze de 1e paar weken dat ze erin staan nog niet optimaal voedingstoffen opnemen.

alhoewel ik denk dat ze 50mg/L niet makkelijk terug kunnen dringen...

ze zou dan haast met osmose moeten gaan werken.

Normaal heb ik in mijn bakken tussen de 15 en 30 mg/L gehad uitschieters zaten er natuurlijk ook bij.
Maar dat het al met 20 mg/L uit de kraan komt vind ik bijzonder.

ik heb ook een hoge NO3 waarde (grondwater) ik heb er nitraatex in gedaan, dit houd mijn waarde's goed zit er nu denk ik een half jaar in en dat spul kan je gewoon terug regenereren met keukenzout, niet dat ik het al heb moeten doen maar volgens de handleiding zou het zo opnieuw NO3 kunnen opvangen als de korrels vol zitten

ik heb ook een hoge NO3 waarde (grondwater) ik heb er nitraatex in gedaan, dit houd mijn waarde's goed zit er nu denk ik een half jaar in en dat spul kan je gewoon terug regenereren met keukenzout, niet dat ik het al heb moeten doen maar volgens de handleiding zou het zo opnieuw NO3 kunnen opvangen als de korrels vol zitten
Bedankt voor de tip. Zal me eens inlezen betreft filter toevoegingen.

De oplossing.

Bedacht me dat ik nog een pot purigen van seaghem had staan.

Filterzakje er in en nu is alles helemaal in nelans. Kunstmatig dan wel. Maar met osmose of regenwater werken wil ik liever niet. Niet voor maar 10L verversen in de week.

Zover ik weet haalt de Purigen alleen de organische nitraat eruit en niet denitraat die wij toe kunnen voegen. Hou wel in de gaten dat er voldoende in je bak blijft voor de planten.

Zover ik weet haalt de Purigen alleen de organische nitraat eruit en niet denitraat die wij toe kunnen voegen. Hou wel in de gaten dat er voldoende in je bak blijft voor de planten.

Nu snap ik het even niet? Is nitraat uit de leiding geen organische nitraat?

Als mijn waarde op 20 blijft steken dan weet ik dat het nitraat uit de leiding dus blijft zitten, dat is namelijk de waarde wat uit de kraan komt.

Ik voeg ook profito en easy carbon toe. Zijn dat niet genoeg bouwstoffen voor de planten?

Ik weet uit ervaring dat purigen alles uit de bak haalt. Vooral bij een kleine zoals de rekord 600

Nitraat is anorganisch. NO3 ion negatief geladen. Altijd in combinatie met een positief ion. Dan is het een zout.

Wat John bedoeld is dat purigen organisch stikstof (N), dus organische moleculen waar een stikstof atoom in zit kan verwijderen.
Bijvoorbeeld ook ammonium wat uit het organische ammoniak komt. Te denken valt ook aan ureum, een organische stikstofverbinding welke ook in plantenvoeding kan zitten.

Deze zogenaamde organische stikstofverbindingen worden doorgaans in het filter omgezet tot uiteindelijk nitraat.

Dus indirect heeft purigen invloed op het gehalte nitraat. Maar niet op het nitraat als zodanig.

Dus als er al nitraat in het leidingwater zit, gaat dit er niet uit.

Marcel,
Afval en vuil dat wordt omgezet in nitraat is dan toch organisch?? Plantenresten en dergelijke worden omgezet tot nitraat. Noem je dat dan niet gewoon organisch?? Of is dat weer een stukje scheikunde??

Ik lees op Google wel iets over organisch maar dat is me allemaal te ingewikkeld zie ik al wel😉.

Het Nitraat in het leidingwater is dus niet organisch?

Ik test dit een weekje. Als het geen effect heeft dan gaat het zondag bij het onderhoud er weer uit.

Als ik de post van Marcel lees dan is het denk ik een stukje scheikunde en voor mij best ingewikkeld weer. Ik voeg zelf nitraat toe met de EI en zover ik weet is dat anorganisch en haalt Purigen dat er dan ook niet uit.

Marcel,
Afval en vuil dat wordt omgezet in nitraat is dan toch organisch?? Plantenresten en dergelijke worden omgezet tot nitraat. Noem je dat dan niet gewoon organisch?? Of is dat weer een stukje scheikunde??

Ik lees op Google wel iets over organisch maar dat is me allemaal te ingewikkeld zie ik al wel😉.

Plantenresten is organisch. Alleen gaat het dan om organische verbindingen waarin stikstof zit. Dus geen nitraat.
De bacterien eten het organische gedeelte en nitraat is afval. Heel simpel gezegt.
Dus nitraat kan een organische oorsprong hebben, maar is zelf niet organisch.

Heel simpel alle verbindingen waarin een C atoom (koolstof) zit verwerkt zijn organisch.
Dus CO2 is organisch en geeft een organisch zuur. Koolzuur.

Zouten zijn anorganisch. Zit geen koolstof in.

natrium, kalium, magnesium, calcium, ijzer
nitraat, fosfaat, chloride.

Uitzondering. Carbonaat. CO3. Zit koolstof in zeg je dan. Klopt maar heeft een ionbinding. Dat is dan de uitzondering op mijn simplistische regel, van organische verbindingen.

Ik kan er nog wel meer over vertellen, maar ik denk dat het al duizeld.:stars::stars:

Als ik de post van Marcel lees dan is het denk ik een stukje scheikunde en voor mij best ingewikkeld weer. Ik voeg zelf nitraat toe met de EI en zover ik weet is dat anorganisch en haalt Purigen dat er dan ook niet uit.

+1

Je gelooft het vast niet maar ik begrijp je uitleg:thumbs:.

volgens mij moet Marcel werk hebben in Chemie/Scheikunde want als ik dit allemaal op moet gaan zoeken op internet ben ik morgen nog niet klaar 😀

volgens mij moet Marcel werk hebben in Chemie/Scheikunde want als ik dit allemaal op moet gaan zoeken op internet ben ik morgen nog niet klaar 😀

Dat klopt. Ben chemisch analist.

Oke Marcel,

Fijn dat je hier in dit topic aawezig bent 😉

Ik heb de filter zak met purigen als laatste in de filter. En gebruikte dit in mijn oude bak om de verkleuring van het hout uit het water te halen en dat hielp perfect.

De vraag is nu of het heel veel kwaad kan om purigen te gebruiken voor mijn probleem.

Heb er wel goede ervaringen mee, maar dat was in een bak van ongeveer 250ltr.

Als mijn planten er niet onder leiden, zou het geen probleem moeten zijn toch?

Ik vind het nog steeds erg raar dat er meer dan 20 mg/L nitraat in mijn leidingwater zit?

In ieder geval bedankt voot jullie input tot zover.

O purigen kan zeker geen kwaad. Het houd het water mooi helder en kleurloos.
Omdat de purigen als laatste in de filter zit, komen de bacterienniets te kort. De stikstof kring wordt niet aangetast.

Op zich is 20 mg nitraat niet zo herl erg. Alleen zul je wat meer moeten verversen.
En de overige voedingstoffen aanpassen aan de nitraat waarde.

Misschien is het tijdelijk. Nitraat in leidingwater.

Mocht het bezwaarlijk worden, kun je deels osmose water gebruiken.

Of een regenton aanschaffen, daar leidingwater in doen. En een circulatie filter met nitraat hars.
Dan krijg je redelijk goedkoop, nitraatvrij water.

Op je aquarium zelf, zou ik het niet toepassen. Beetje nitraat is wel wenselijk.

Bedankt voor je feedback Marcel.

Ik houd het goed in de gaten.

Heb net getest en mijn nitraat waarde is 20 ipv 50.

Heb net wel het leidingwater getest, dit was weet ruim 20.

De laatse 2 weken was mijn waarde 2 dagen na verversen al over de 50. Dus er is vooruitgang.

Ik test altijd 2 en 5 dagen na verversen, zeker nu ik het in de gaten houd.

Leuk om weer even in de scheikundeles te zitten Marcel! 😀

Bedankt voor je feedback Marcel.

Ik houd het goed in de gaten.

Heb net getest en mijn nitraat waarde is 20 ipv 50.

Heb net wel het leidingwater getest, dit was weet ruim 20.

De laatse 2 weken was mijn waarde 2 dagen na verversen al over de 50. Dus er is vooruitgang.

Ik test altijd 2 en 5 dagen na verversen, zeker nu ik het in de gaten houd.

Deze gegevens zijn op zich erg interessant. Want dit zou betekenen dat je erg veel belasting in je aquarium hebt.
De belastende stoffen eordn nu dus blijkbaar gebonden aan de purigen.

Hoe goed is doorgaans de plantengroei? Want als planten flink groeien, gaat het nitraat ook snel weg.

Leuk om weer even in de scheikundeles te zitten Marcel! 😀

Glukkig dat je het leuk vind. Ik vind het soms best moeilijk om dingen die voor mij erg simpel zijn. Ook simpel uit te leggen aan mensen welke geen chemische achtergrond hebben.
Daarbij probeer het relevante stukje eruit te filteren. De rest wat ook gebeurd, is niet perse noodzakelijk om te benoemen.
Want dan wordt het weer erg complex.

Deze gegevens zijn op zich erg interessant. Want dit zou betekenen dat je erg veel belasting in je aquarium hebt.
De belastende stoffen eordn nu dus blijkbaar gebonden aan de purigen.

Hoe goed is doorgaans de plantengroei? Want als planten flink groeien, gaat het nitraat ook snel weg.

Mijn planten groeien de bak uit. Dat is gelukkig geen probleem. Houd het nu wel in de gaten of de groei niet stagneert nu de purigen de stoffen helpt verwijderen.

Mijn beredenering is dat als er leidingwater in gaat met meer dan 20mg/L in een bak die ook ongeveer 20mg/L per week produceert dan zit ik na het verversen al aan de bovengrens van het toelaatbare aan nitraat.

Ik heb 8 rovertjes in mijn bak die erg veel eten dus ook vervuilen.

Heb ook last gehad van rottende wortel bij een plant. Deze heb ik 5 dagen geleden verwijdert. Hopelijk heeft dat ook effect.

Tot 50mg is in de regel geen probleem bij de meeste bakken.

Zondag weer onderhoud en water meten.

Ik houd jullie op de hoogte.

50 houd ik ook aan als grens.

En wil je voortaan niet enorm veel verversen, dan is onderstaande ook nog een optie. Kan ook een klein vat zijn.

Of een regenton aanschaffen, daar leidingwater in doen. En een circulatie filter met nitraat hars.
Dan krijg je redelijk goedkoop, nitraatvrij water.

Op je aquarium zelf, zou ik het niet toepassen. Beetje nitraat is wel wenselijk.

Met 125gr purigen is mijn bak mooi in balans.

Meet nu tot maximaal 25mg/L / 30mg/L voordat ik water ververs.

Ik ververs 10L dat is ongeveer 15%

De plantengroei is noet gestagneerd, verre van zelfs.

Ik voeg wekelijks 6ml profito en 1.2ml carbo toe. Dat is voor nu voeldoende. Heb gelukkig nog geen opstart algen of iets dergelijks mogen zien.

Verlichting staat nu op 7.5 uur. Gaat woensdag naar 8.5 uur.

Laten we hopen dat deze waarden aanhouden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan