Nitraathars droog bewaren


LunatiC

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2009
Berichten
139
Leeftijd
36
Locatie
Vlaardingen
Ik wil wat nitraathars bewaren wat ik in gebruik heb, regenereren en aan de kant tot ik het weer nodig heb.
Nu kan ik geen duidelijkheid vinden of het wel of niet mag uitdrogen.
Je koopt het droog, dus lijkt me zo dat het weer in opgedroogde staat opgeslagen kan worden.
Ligt momenteel al een maand in een emmer met water en deksel.
 
Ik weet enkel van kation en anion hars dat het vochtig bewaard dient te worden.
Maar kan je dat niet vinden in de datasheets van de fabrikant?
 
De laatste 4l is volgens mij van aquaforte, ik heb 12l totaal, eerdere bestelde harsen weet ik niet meer de afkomst van, is alweer even geleden.
Ik google er wat op los maar kom niet echt verder.
Wat zou de reden erachter zijn dat deze hars merken die je noemt vochtig bewaard moeten worden? Word er iets in de hars geactiveerd wanneer het met water in contact komt wat verloren zal gaan bij uitdroging?
Heb je misschien ook een idee hoelang ik dit in een dichte emmer zou kunnen laten staan?
 
U
De laatste 4l is volgens mij van aquaforte, ik heb 12l totaal, eerdere bestelde harsen weet ik niet meer de afkomst van, is alweer even geleden.
Ik google er wat op los maar kom niet echt verder.
Wat zou de reden erachter zijn dat deze hars merken die je noemt vochtig bewaard moeten worden? Word er iets in de hars geactiveerd wanneer het met water in contact komt wat verloren zal gaan bij uitdroging?
Heb je misschien ook een idee hoelang ik dit in een dichte emmer zou kunnen laten staan?
nee fabrikant vermelde alleen dat droog bewaren afgeraden werd.
Dacht dat ik lenntech harsen had
 
de nitraathars die ik had werd geadviseerd door de leverancier om deze vochtig en koel op een donkere plek te bewaren bv koelkast
 
de nitraathars die ik had werd geadviseerd door de leverancier om deze vochtig en koel op een donkere plek te bewaren bv koelkast
Gaat mn vrouw leuk vinden😁

U

nee fabrikant vermelde alleen dat droog bewaren afgeraden werd.
Dacht dat ik lenntech harsen had
Het vreemde is dat ik hier niets duidelijks over kan vinden, ik kan het altijd in een emmer in het kruipluik laten zakken, maar durf ik dan de emmer nog te openen na een jaar.
Voor een paar 10tjes zou ik niet moeilijk doen, maar de harsen zijn best aan de prijs.
 
Ik heb wat emails rond gestuurd en wat antwoorden ontvangen, ik denk dat ik hier uit wel de conclusie kan trekken dat het nat bewaard dient te worden.
Hierbij wat van de antwoorden van de verschillende aanbieders:

*Beter kun je het niet drogen, nat bewaren is beter anders werkt het niet meer.

*We hebben inmiddels reactie ontvangen vanuit onze leverancier. Zij geven het volgende aan: Nee, dat is niet mogelijk. Je moet nitraathars nat bewaren dan kan het wel. Zuurstof is niet bepaald goed voor dit product en kan zelfs gevaarlijk zijn.

*Ik lees her en der dat gebruikt nitraathars niet mag opdrogen. De reden hiervoor wordt helaas nergens gegeven. Als je het wilt bewaren dan toch maar vochtig houden.

*We hebben het nagevraagd bij de leverancier. Hieronder het antwoord: Er wordt geadviseerd om deze altijd nat te bewaren, dan kan het wel. Droog zou echter gevaarlijk kunnen zijn omdat het spul niet tegen zuurstof kan.

*Dank voor uw mail. Ja dat kan, maar als u het opnieuw weer gaat gebruiken. Eerst afspoelen met water en regenereren met zout. Mocht u nog vragen hebben, horen wij het graag.

*Het nitraathars kun je bewaren buiten de vijver in afgesloten plastic zak zodat het vochtig blijft en daarna kun je het gewoon terug gebruiken als je wil, maar het mag zeker niet opdrogen.

Dan is dat dus duidelijk!
 
Volgens mij moet je de meeste harsen nat bewaren want ook Purigen is volgens mij een hars en dat moet je ook nat bewaren.
 
Volgens mij moet je de meeste harsen nat bewaren want ook Purigen is volgens mij een hars en dat moet je ook nat bewaren.
Ik bewaar dat spul altijd redelijk droog. Niet kurkdroog. Maar vochtig in een zakje.
 

Terug
Bovenaan