Nitraathars


Rikske

Well-known member
Lid geworden
11 april 2013
Berichten
190
Locatie
Belgium
Website
www.instagram.com
Hallo,

Gebruikt iemand hier nitraathars in zijn aquarium en wat zijn de hoeveelheden die jullie dan gebruiken?
Ik heb een Afrikaanse bak zonder planten en wil mijn nitraat naar 0 brengen, wekelijks ververs ik 350L van de 850L.
Als ik het water meet voor de verversing zit ik aan 20 a 25mg/l en mijn leidingwater heeft al 10mg/l.
Ik gebruik momenteel 4L hars maar het nitraat zakt niet onder de 10mg/l en als ik de sites mag geloven zou 1L nitraathars 30Gr. nitraat kunnen vasthouden.
Doe ik nu iets verkeerd?
Bedankt.
Groeten,
Eric
 
lol dat lijkt me omgelijk want je hebt geen planten om je nitraat naar 0 te brengen je zou een klim planten in de rand van je bak kunnen hangen dat zou het moeten op lossen
 
Vreemd dat je nitraat niet wil zakken... welk merk hars gebruik je?

lol dat lijkt me omgelijk want je hebt geen planten om je nitraat naar 0 te brengen je zou een klim planten in de rand van je bak kunnen hangen dat zou het moeten op lossen

de hars is hetgeen de nitraat naar 0 moet brengen, heb je de tekst wel gelezen?
 
Vreemd dat je nitraat niet wil zakken... welk merk hars gebruik je?



de hars is hetgeen de nitraat naar 0 moet brengen, heb je de tekst wel gelezen?
ja heb een op lossing van een paar euro gegeven
 
lol dat lijkt me omgelijk want je hebt geen planten om je nitraat naar 0 te brengen je zou een klim planten in de rand van je bak kunnen hangen dat zou het moeten op lossen
Zelfs in een plantenbak is de opname van nitraat geen 20-25 mg hoor dus ik denk dat een paar planten aan de rand geen effectieve oplossing zullen zijn.
 
ja heb een op lossing van een paar euro gegeven

nee je maakt een insinuatie dat die planten moet gebruiken, wat geen hol gaat helpen.

25mg/l nitraat incl de vervuiling van de vissen ga je niet wegwerken met een paar planten, je denkt teveel vanuit de garnalen gedachte in deze.
 
dan moeten jullie eens goed in het foto album gaan kijken want laats heeft iemand hier zoon setup geplaatst met flinken bezetting hij had bijna geen onderhoud meer vermelden die er bij btw
en dit soort vissen woorden bijvoorbeeld in de us ook gewoon in aquaponic systeem gekweekt/gehouden.
 
Beste Patton ik heb al jaren toch vrij flink beplante bakken en ik kom echt niet verder dan een verbruik van max 5-10mg nitraat hoor. Vergeet niet dat de bak naast wat je dmv verversen toevoegt ook zelf door afvalstoffen nog voor nitraat zorgt.
 
ik heb het niet over jouw beplanten bakken hebt het over een klim plant boven het water??
 
Dat snap ik maar ik wilde aangeven dat planten niet zoveel nitraat verbruiken in de regel tenzij je misschien een palmboom met de wortels in de bak laat hangen.
 
Dat snap ik maar ik wilde aangeven dat planten niet zoveel nitraat verbruiken in de regel tenzij je misschien een palmboom met de wortels in de bak laat hangen.
dat doen ze wel boven water omdat ze daar veel harder kunnen groeien meer zuurstof ga het anders keer op zoeken en dat bakje in het foto album er bij pakken je hebt de ervaring niet met boven water groeien planten
 
Ik heb die ervaring wel opgedaan met Epipremnum aureum, jaren terug en het trok mijn nitraat wel omlaag maar niet significant. Te weinig om een verschil te maken en waterwissels waren toch nog hard nodig om nitraat naar beneden te brengen (en om andere redenen natuurlijk). De plant groeide in een HOB kweekbakje (grote versie). Water werd erin gepompt met een opvoerpompje van 200 liter per uur en liep via een overloopje terug de bak in.
De plant groeide en groeide, veel sneller dan zijn broertje dat ik tegelijk had aangekocht en ik bewust op de kap had gezet om te kunnen vergelijken. En met veel sneller bedoel ik heel erg vee sneller. Ook de bladeren werden groot, sommige zo groot als mijn hand.

Het is zo lang geleden dat ik geen cijfers meer kan geven. Ik heb de plant daar zijn werk laten doen maar vooral omdat ik het een mooi gezicht vond zo aan de achterkant van de bak.
 
 
Dat is wel heel wat anders dan

lol dat lijkt me omgelijk want je hebt geen planten om je nitraat naar 0 te brengen je zou een klim planten in de rand van je bak kunnen hangen dat zou het moeten op lossen
 
Misschien dat iemand het nog leuk vindt om iets over die nitraathars te zeggen. :DD

Ik kan overigens beamen @gpatton @NicoleE dat planten uit de bak hangen goed kan helpen. Op zich geen verkeerde suggestie. Maar je moet echt wel veel planten gebruiken hoor, wil je effect sorteren. Ik heb voor mijn gemiddeld bezette bak ongeveer de helft van het oppervlak aan begroeiing nodig voor stabilisatie van het nitraat. Voor een --ik neem aan aardig bevolkte-- Afrikaanse bak mag je dat wel verdubbelen. En dan kom je je bak haast niet meer in voor onderhoud. šŸ‘€
 
Ik vind het leuk om er iets over te zeggen Gino: wij hebben ook nitraathars geprobeerd maar dat vonden onze slobbers een aanzienlijk minder geschikt plan want alles hing bovenin (in letterlijk alle bakken) dus na een 2-tal dagen de boel er weer uitgehaald en flink ververst en de rust weerkeerde in een week, dus voor mij geen nitraathars meer.

Brand maar los luitjes om mij weer belachelijk te maken
 
Jammer dat de hele thread inmiddels volstaat met nonsens, reacties op nonsens (zelf ook schuldig aan), en nog meer nonsens.. terwijl we eigenlijk naar de kern van het probleem m.b.t niet werkende nitraat hars moeten kijken.
 
Jammer dat de hele thread inmiddels volstaat met nonsens, reacties op nonsens (zelf ook schuldig aan), en nog meer nonsens.. terwijl we eigenlijk naar de kern van het probleem m.b.t niet werkende nitraat hars moeten kijken.
waarom kom je dan niet met oplossing meneer nonsens de kern van het probleem is dat het niet mogelijk is op een anderen manier je nitraten naar 0 te brengen zonder een fortuin uit te gegeven,.......
 
waarom kom je dan niet met oplossing meneer nonsens de kern van het probleem is dat het niet mogelijk is op een anderen manier je nitraten naar 0 te brengen zonder een fortuin uit te gegeven,.......

nou ik heb al een vraag gesteld aan de topic starter en wacht op antwoord.

die ā€œoplossingā€ van jou is ook geen manier zonder een oerwoud te maken van je bak, maar blijf vooral roepen dat het wel werkt!
Fortuin.. tis een hobby toch? Niet alles hoeft altijd zo cheap mogelijk (maar nogmaals, moet dus wel mogelijk zijn)
 
nou ik heb al een vraag gesteld aan de topic starter en wacht op antwoord.

die manier van jou is ook geen manier zonder een oerwoud te maken van je bak, maar blijf vooral roepen dat het wel werkt!
Fortuin.. tis een hobby toch? Niet alles hoeft altijd zo cheap mogelijk (maar nogmaals, moet dus wel mogelijk zijn)
nee dat is niet mijn manier hij kan zijn nitraat hars der in houden en dus een plant toe voegen en de resterend nitraat op te zuigen meschien moet jij eens keer wat met planten gaan doen en dan veder praten je hebt er genoeg bakken voor en de juisten lichten er boven hangen is dit de reden dat we nooit fotos zien omdat de boel vol met alg zit of wa?
 
nee dat is niet mijn manier hij kan zijn nitraat hars der in houden en dus een plant toe voegen en de resterend nitraat op te zuigen meschien moet jij eens keer wat met planten gaan doen en dan veder praten je hebt er genoeg bakken voor en de juisten lichten er boven hangen is dit de reden dat we nooit fotos zien omdat de boel vol met alg zit of wa?

haha zielig dit.
ja er zit redelijk wat alg in mijn bakken, is dat een misdaad?

maar blijf jij lekker geloven dat je met een plantje 25mg/l nitraat gaat wegwerken in de week
 
Beweer jij letterlijk dat de persoon in kwestie met een plantje 25mg/l in de week aan nitraat gaat wegwerken? Dat is namelijk wat je doet.

jij weet hoe de bak in kwestie in elkaar zit? Zoā€™n 800L met Afrikaanse cichliden?
 
Hallo,

Gebruikt iemand hier nitraathars in zijn aquarium en wat zijn de hoeveelheden die jullie dan gebruiken?
Ik heb een Afrikaanse bak zonder planten en wil mijn nitraat naar 0 brengen, wekelijks ververs ik 350L van de 850L.
Als ik het water meet voor de verversing zit ik aan 20 a 25mg/l en mijn leidingwater heeft al 10mg/l.
Ik gebruik momenteel 4L hars maar het nitraat zakt niet onder de 10mg/l en als ik de sites mag geloven zou 1L nitraathars 30Gr. nitraat kunnen vasthouden.
Doe ik nu iets verkeerd?
Bedankt.
Groeten,
Eric
Zijn de harsen te regenereren?
En stroomt het water er niet te snel door?
Stuur je het ververs water ook door de nitraathars tijdens het verversen?

Zijn er andere stoffen die zich binden aan de hars?
Bijv silicaat hars bind ook fosfaat
 
Allemaal bedankt reeds voor de reacties zal proberen zoveel mogelijk antwoorden te geven šŸ˜Š

Qua planten, al zet ik mijn ganse bak vol met planten zal ik nog steeds nitraat hebben en planten bovenop mijn bak met wortels erin is ook no go, niet mooi/katten.

Ik las ook iets over waterwissels, ik doe dit niet om geen waterwissels meer te moeten doen, in het Tanganyika meer is er geen nitraat en wil dit ook in mijn bak.
Mijn nieuwe bak zal met een automatische waterverversing werken door druppelmethode (+-5L/uur) en mijn leidingwater heeft reeds 10mg nitraat dus daarmee dat ik dat hars dacht te gebruiken en dit gewoon wekelijks te wisselen/regenereren.

Ik heb even op de webshop gekeken waar ik het gekocht heb dit is het type hars --> SKU: MB550

Bij mij hangt dit hars in een dubbel schot van mijn bioloog en mijn doorstroom hierin zal 2000L/uur zijn netto.
Voor de regeneratie gebruik ik 200gr zout per liter hars en er zit een zuurstofsteen in (op sommige sites lees ik 500gr/l?) en laat dit dan 48h zitten.
Wanneer ik mijn 2 zakken regenereer ziet het water ook maar zeer licht bruin, wanneer ik fotoā€™s op internet bekijk moet dit water nadien donker bruin zien?

Qua waterverversing trek ik gewoon 350L uit mijn bak en vul dit nadien via mijn bioloog terug met vers water, het vers water moet dan ook via dat schot met nitraathars naar de opvoerpompen.

Ik had ook een site gezien (kan hem niet meer vinden) waar men sprak van 1 liter nitraathars te gebruiken per 100L aquariumwater, ik heb geen probleem om nog bij te kopen maar wil gewoon zeker zijn dat ik dan mijn nitraat naar 0 kan brengen.
 
Gevoelsmatig zeg ik dat 2000 ltr doorstroming op 4 liter hars veel te hoog is.
Een mede discusliefhebber heeft hierin heel wat tijd gestoken, lees zijn website eens aandachtig.
En dan zeker dat hij de hars niet in de bioloog had maar seperaat extern waarbij hij een lichte pompcapaciteit had en de flow deed regelen.

@gpatton Mijn dochter heeft ook dyslexie en gebruikt het NOOIT als excuses.
Zij zorgt dat haar tekst en grammatica gewoon goed loopt door gebruik te maken van oa spellingscontrole die ook op dit forum zit en of op google.
ipv veel filmpjes zoeken en stug anderen napraten kun je beter daar eens naar kijken en of tijd aanbesteden.
 
Als je straks met continu verversing gaat werken zou ik dat door de nitraathars sturen.
Je kan voor een paar euro een filterhuis scoren met kern voor hars.

en net wat Jan al aanhaalt is denk ik de flow simpelweg te hoog waardoor de contacttijd te laag is en dus de hars het nitraat niet kan opnemen.
Je bent ook de eerste die ik ken die zijn harsen zo in het filter doet en bloot stelt aan zoveel flow..
 
Ik ben geen scheikundige maar op mn osmose set heb ik een DI filter met hars en daar gaat het ook vrij vlot door volgens mij maar toch is de geleidbaarheid van dat water niet meer meetbaar eigenlijk.
 
Ik ben geen scheikundige maar op mn osmose set heb ik een DI filter met hars en daar gaat het ook vrij vlot door volgens mij maar toch is de geleidbaarheid van dat water niet meer meetbaar eigenlijk.
En ook geen natuurkundige.
Jouw osmose setje doet 150GPD?
Dat is ongeveer 23L/U.
Een factor 100 lager dan wat Eric erdoor jaagt.
Daarbij komt dat jouw osmose membraan het meeste vuil vangt en je DI-filter er meer voor de show zit.

de harsen van Eric krijgen 100x meer water voor hun kiezen wat stijf staat van de verontreinigingen, dat is een beetje een dag/nacht verschil met het DI-filtertje wat achter een osmose apparaat hangt
 

Terug
Bovenaan