Wat is er nieuw

Nitriet iets verhoogd

Jurrian Hilbink

Active member
Lid geworden
13 april 2025
Leeftijd
29
Beste,

Ik heb nu 1 week vis, de nitriet was heel constant 0. Ik heb gisteren extra vis toegevoegd, nu geeft de chemie test 0,5mg/l aan.

Wat is jullie advies, meteen 25% verversen of zo laten en morgen opnieuw testen?

Meer vis betekend meer poep, dus heb je meer bacterien nodig om dat af te breken.
Het kan een paar dagen duren voor je bacterien bij gegroeid zijn, dus als de waardes verder oplopen kan een waterwissel handig zijn

Het behoort 0 te zijn dus ik zou zeker verversen o de waarde dicht bij de 0 te krijgen.

Ik zou richting de 80% water wisselen bij een waarde van 1mg/l

Hoe lang draait de bak in totaal?

Moet de waarde na verversen direct weer naar 0 gaan?

Bij een 25% wissel ga je van 1mg/l naar 0,75mg/l
0.5mg/l is al schadelijk dus hoe meer je verdund hoe beter het is.

Heb je met de opstart een duidelijke nitrietpiek gemeten?
Jazeker, daarna heb ik diverse wissels gedaan. Heb daarna laten testen bij de winkel deze gaven aan dat het 0 was

Hoeveel vis heb je er ingedaan? Waarschijnlijk teveel in 1x waardoor het filter niet alle afvalstoffen kan verwerken zoals hierboven al werd aangegeven.

Hoeveel vis heb je er ingedaan? Waarschijnlijk teveel in 1x waardoor het filter niet alle afvalstoffen kan verwerken zoals hierboven al werd aangegeven.
Dat zou kunnen. Wat kan ik nu het beste doen?

Vaak meten en bij een verhoogde no2 flink verversen. Zoals Albert al aangeeft misschien teveel vis toegevoegd en de bacteriecultuur moet zich dan aanpassen.

Bedankt voor jullie tips!

Ik blijf het een lastig iets vinden om dit 100% te krijgen

Dat kost gewoon tijd. Je meet, dus je bent er bewust mee bezig, dus je doet het goed. Er gaat iets mis en je lost het op dus je doet het goed.

Het is zaak om het zo laag mogelijk te krijgen dus een flinke wissel mag dan best al zal die het niet op 0 krijgen.

Proberen op 0 te krijgen is naar mijn idee niet handig.
De bak is net wel/net niet ingedraait, dus de bacterien hebben het nog als voedsel nodig om in aantallen te groeien

Proberen op 0 te krijgen is naar mijn idee niet handig.
De bak is net wel/net niet ingedraait, dus de bacterien hebben het nog als voedsel nodig om in aantallen te groeien
Is het dan beter om deze rond de 0,5 te houden?

Helemaal 0 gaat toch niet lukken. Met een 75% waterwissel deel je door 4. Als je dat 3 x kort na elkaar doet heb je gedeeld door 64. Nog altijd 1,5% over. Maar ernaar streven kan. Er komt vanzelf weer nieuw. Die filterbaccies komen uiteindelijk toch wel op stoom.

Zondag en gisteren een grote wissel uitgevoerd, gisteren 70%. Helaas vandaag nogsteeds tussen 0,5 en 1 nitriet, ook is er een beetje ammoniak 0,5.... Ik ga vandaag weer een wissel doen. Wat kan ik nog meer doen? Een luchtsteen en extra bacteriën toevoegen? Dit kom ik op internet tegen

Ja veel verversen in elk geval en wat bacterien kan nooit geen kwaad. De bacteriecultuur moet zich aanpassen aan je nieuwe vissenbestand.

Luchtsteen zal niet heel veel doen naar mijn mening.
Waterwissels zouden wel moeten helpen MAAR LET OP! Hiermee verdun je ook de bacterien die je nu zo hard op probeert te bouwen!
Ik zou daarom ook niet meer dan 25 a 50% per keer wisselen, maar dan wel meerdere keren per dag de wissel doen.

Bacterien uit potje of flesje zou in principe 1x toevoegen zijn.

De bacteriën zitten toch in het filter?

Bacterien zitten echt overal, in je filter, in je bodem, op je planten en ook in je water.
Eigenlijk overal waar een slijmerig laagje op zit, zitten je bacterien

Helder, bedankt! Ik hoop dat het straks gewoon een keer normaal gaat draaien zonder stres haha

Hiermee verdun je ook de bacterien die je nu zo hard op probeert te bouwen!
Volgens mij zitten er maar weinig echt in het water maar meer op de planten, filter, bodem en ornamenten.
Wat wellicht wel van invloed is dat je met verversingen water weggooit met nh3/4 of no2 en dat dit voeding is voor een grotere bacteriecultuur. Wellicht gaat de opbouw dan langzamer maar dat weet ik niet precies.

Op je bodem en je planten en in je filter zitten bacteriën. Als er bacteriën (zeker als het er veel zijn) in je water zitten, gaat er iets fout bij de filtering. Dan zie je ook veel zweefvuil in je bak. Dus waterwissels zouden voor het aantal bacteriën eigenlijk niet uit moeten maken. (Water is niet steriel, maar het aantal bacteriën ivm bodem/ filter etc is peanuts). Wat kan helpen is een aquariaan in de buurt vragen om een filterspons uit te knijpen, zodat je die in je bak kunt doen.
Voedingsstoffen (nitriet en ammoniak) haal je wel uit je water met je wissels, maar aangezien er ook dieren in zitten, kun je niet anders. Dan duurt het indraaiproces totaal maar wat langer, het alternatief is dat je vissen etc het risico lopen dood te gaan. Dat wil je zeker niet.

Is er geen alternatief dan een andere aquariaan vragen?

Is er geen alternatief dan een andere aquariaan vragen?

Het enige andere alternatief is iedere dag een 75% wissel totdat de bacteriën het zelf bij kunnen houden en nitriet niet meer waarneembaar is voor de wissel.
Dat duurt een paar dagen.

Het enige andere alternatief is iedere dag een 75% wissel totdat de bacteriën het zelf bij kunnen houden en nitriet niet meer waarneembaar is voor de wissel.
Dat duurt een paar dagen.
Dan ga ik dat doen, thanks!
Is de verwachting dan dat het uiteindelijk ook 0 word?

Dan ga ik dat doen, thanks!
Is de verwachting dan dat het uiteindelijk ook 0 word?

Ja, gewoon dagelijks blijven wisselen om het onder de 0,5mg/l te houden want dat is een schadelijke hoeveelheid.
De bacteriën vermenigvuldigen zich wel ook bij lager nitriet en het komt gewoon goed.

Testen voor de wissel, bij 1mg/l 75% wisselen (kom je op 0,25mg/l uit na de wissel)
Bij 0,5mg/l 50% wissel (kom je op 0.25mg/l)
Is het hoger dan 1mg/l of zie je veel stress bij de vissen wissel rustig meer water om het te verdunnen.

Niets anders dan een fish in cycle.

Nu zijn er middeltjes zoals seachem prime die het minder giftig maken maar dat is naar mijn mening meer voor een nood quarantaine bak.
Buiten dat zoet water veel goedkoper is duurt indraaien met seachem prime duurt ook nog eens veel langer.

En bij het volgende aquarium langer indraaien en minder snel veel vis toevoegen...

Bedankt allen!

Update: nu net nog een keer getest en deze lijkt 0 ! Dat zou mijns inziens heel bijzonder zijn als ik alles zo lees.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan