Nitriet-piek na toevoegen vissen: Water verversen of niet?


ONiel

Well-known member
Lid geworden
22 september 2020
Berichten
206
Leeftijd
25
Dag allen

Ik ben van plan een totaal van twaalf vissen in mijn bak te houden, sinds een weekje heb ik er al zeven in rond zwemmen. Ik heb gekozen ze helft-per-helft toe te voegen om de bak niet te overbelasten.

Het is wel zo dat mijn nitriet (No2) sinds het toevoegen van de vissen gestegen is van zeer laag (rond de 0,01) naar relatief hoog (rond de 0,1). Wat niet zeer abnormaal is omdat ik nu regelmatig voer en de vissen ook voor vervuiling zorgen.
Ik heb elke dag gemeten en de nitriet-waarde zat voor drie dagen rond de 0,1. Vandaag lijkt het wat gezakt te zijn naar rond de 0,5.

Mijn vraag is nu: Zouden jullie het water voor een klein deel verversen, of de bacteriën in de bak nog even zijn werk laten doen om de nitriet om te zetten?

Wetende dat:
  • Tijdens het indraaien van mijn aquarium had ik ook een nitriet-piek naar 0,1. Deze is snel weer gezakt naar rond de 0,01. Maar is normaal bij indraaien.
  • Ik heb nog maar slechts 1x mijn water deels ververst. Dat was na het indraaien van 4 weken voor ik de vissen in mijn bak zette.
  • Mijn PH-waarde lijkt altijd stabiel rond de 8,0 te zitten. Wat ok is voor Malawi's.
Zouden jullie verversen of het zo laten?
Ik ben ook van plan seffens even het spons-gedeelte van mijn externe filter een beetje af te spoelen en de rotor schoon te maken: Goed idee of niet doen omdat dat de bacteriën in de filter verstoord?

Bedankt!
 
Ik zou eerst nog even wachten met vissen toevoegen totdat het nitriet weer op het oude niveau is.

Zolang je niets aan de vissen merkt (versnelde kieuwbeweging/ ademhaling) zou ik niet verversen..
Dan duurt het indraaien alleen maar langer. Maar zodra je iets merkt aan de vissen zou ik gelijk gaan verversen.

Zodra het nitriet weer op het oude niveau is zou ik sowieso even een verversing doen (bacteriedruk/ andere niet meetbare vervuiling).

Filter pas gaan doen wanneer de boel stabiel is, tenzij ingrijpen noodzakelijk is (verminderde doorstroming bijvoorbeeld).
 
Top, bedankt! Duidelijk antwoord!
 
Ik heb dit bij de start van mijn RIo ook gehad. Ik deed iedere dag testen, omdat ik niet ging wachten tot de vissen ondersteboven gingen zwemmen.
Door het iedere dag testen zie je of het nitriet hoger word of niet. Als het bij mij hoger werd deed ik meteen een waterwissel en dan de volgende dag weer testen.

Met het filter schoonmaken zou ik ook wachten tot je bak stabiel is.
 
Even een tip van mijn kant. Cichliden (Malawi, Tanganyika, Grotere ZA's) zijn zware vervuilers. Om deze reden zou ik altijd wekelijks 1x 50% verversen. Je zit dan altijd save. Je bacterie opbouw zal iets langer duren misschien, maar beter save dan........😉

Van het filter medium zoveel mogelijk afblijven in dit stadium, alleen filterwatten mogelijk vervangen al maak je daar gebruik van.

Gr. Ed
 
@LaLizzerd @jessicapilon Ja dit moet inderdaad 0,05 zijn! Ik pas het even aan!
Bedankt voor de reacties iedereen.
 

Terug
Bovenaan