Wat is er nieuw

Nitriet piek

• Onderwerp starter Onderwerp starter Danny V
  • Startdatum Startdatum
D

Danny V

Guest
Hoi, ik ben een beginneling die eens wat anders wil als alleen maar een visjes bak. Daarom ben ik een garnalen bak aan het opstarten van 60 liter. Deze draait nu 14 dagen in. Ik heb er sinds 2 dagen wat kleine guppy's in zitten om de bacteri�n een beetje wakker te maken zeg maar. Ik heb gisteren eens een strip gebruikt om te zien hoe het water al een beetje goed was.
Dit zijn mijn waarden nu
PH 6
CL2 0,8
KH 3
GH 4
NO2 2
NO3 50
Moet ik nu een waterwissel doen of moet ik gewoon afwachten tot de piek voorbij is?
Groetjes

Normaal gesproken is het voor je bacterie huishouding het beste als je een nieuw aquarium vier weken leeg laat draaien. Je had er beter wat droogvoer in kunnen strooien.

Als je een reserve bak hebt voor je visjes zou ik ze daar in doen, en dan geen water verversen. Heb je die niet, dan zou ik de helft van het water nu verversen. Daarna goed in de gaten blijven en zo nodig vaker verversen.

Als ik die waarden zo bekijk betwijfel ik of er te veel waarde aan moet worden gehecht (zien we wel vaker bij strips helaas).
Een pH van 6, KH van 4 en GH van 4 moet je normaal toch ergens je best voor doen (d.w.z. dat is niet simpel kraanwater zonder ander ingrijpen).
Chloor behoort normaliter niet in het kraanwater te zitten in NL en de NO2 en NO3 zijn wel erg hoog, piek of niet.

Danny: gebruik je gewoon kraanwater? Zonder allerlei toevoegingen? Woon je in NL?

~ Ivo

Hoi, ik gebruik kraantjes water en ik woon in Turnhout (Belgi�). Er zit een akadama bodem in de bak. Hetgene ik gedaan heb is opstartbacteri�n bijgevoegd als ik het water in de bak heb gedaan. Ook doe ik er nog voeding bij voor mijn planten. Deze is van Tropica, en noemt PLANT GROWTH. Deze heb ik meegebracht omdat ze dit aanraden voor mijn planten. Dat is alles wat ik gebruik. Kan het aan de voeding voor mijn planten liggen dan?
Groetjes

Die opstart bacterien zijn er juist voor om het hele proces op gang te brengen.

Kan me niet voorstellen dat het aan de voeding ligt.

De Akadama is het antwoord op de vraag van Ivo.
Plantenvoeding heeft daar weinig mee te maken en is misschien belangrijker of het voor de garnalen die je gaat nemen een probleem kan zijn.
Ik zou de gupjes uit de bak halen want die hebben het niet breed tijdens het indraaien natuurlijk en dan gewoon zonder verversen afwachten tot de boel in balans komt.

Seabait zei:
Ik zou de gupjes uit de bak halen want die hebben het niet breed tijdens het indraaien natuurlijk en dan gewoon zonder verversen afwachten tot de boel in balans komt.

Het feit dat er nu vissen in zitten en als je er die dan weer uithaald,.... heeft dat invloed op je waterwaardes?

Heeft het dan langer of juist korter de tijd nodig om te herstellen?

Kortom: Wat doet dat met je waterwaardes?

Wat kleine gupjes zullen naar mijn mening weinig invloed op dit verhaal hebben maar andersom is nitriet puur vergif en dus schadelijk voor de visjes.

Wat ik bedoel is het volgende:

Je water is nog niet goed ingedraaid en je plaatst al vissen.
Als de vissen laten merken dat dat niet goed gaat en je de vissen er dus weer uit haalt,... hoe gaat het dan verder met het aquarium water?

Heeft het dan gewoon de normale periode nodig die je nog in moest draaien of moet je dan weer opnieuw beginnen met indraaien?

Of verversen en dan gewoon de periode afmaken die je nog moest indraaien?

Visjes eruithalen en verder gaan met indraaien. Niet verversen en over twee weken nog eens meten. Geen no2 gemeten dan wat waterverversen en garnalen erin. Dan heb je 4 weken ingedraaid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan