Wat is er nieuw

Nitrietpiek

Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
mijn tangerine tijgers moesten noodgedwongen verhuizen naar een niet ingedraaide bak. Er zaten wel twee ingedraaide filtersponzen in en de eerste weken heb ik dagelijks een gedeelte van het water ververst (20%). Ook heb ik regelmatig getest (druppeltest) en eigenlijk nooit een nitrietpiek gemeten, zelfs geen verhoging van nitriet. Na een drie weken begonnen de eerste doden te vallen en dat is tot nu toe zo gebleven. Elke dag zeker twee tot vier dode garnalen. Het gaat altijd om de grote volwassen garnalen en inmiddels is mijn eens zo grote groep behoorlijk klein geworden. Gelukkig heb ik in deze bak ook heel veel baby's en zijn er ook nog baby's geboren na de indraaiperiode maar ik baal er wel van. De garnalen scharrelen vrolijk rond, eten goed en dan ineens liggen ze met de pootjes in de lucht. Is er nog iets wat ik kan doen om meer dode garnalen te voorkomen? Kan ik er optimistisch van uitgaan dat de jonge garnalen niet doodgaan omdat ik nooit jonge dode garnalen zie of kan dat ook nog foutgaan?

Je hebt geen nitriet(piek) gemeten lees ik. Ik ben bang dat nitriet dan weleens niet de oorzaak kan zijn van de uitval. Je zou anders ook wel nitriet hebben moeten kunnen meten.

Helaas heb ik niet dagelijks gemeten, ik vermoed dat ik die piek net gemist heb. Ik zou niet weten wat anders de oorzaak moet zijn. De bak is schoon, geen ongedierte (behalve slakjes) en de anatome helena's heb ik eruitgehaald hoewel dat ook moeilijk te zeggen is want ze duiken nu na weken uithalen nog steeds op in al mijn bakken. Verder gaat het in al mijn bakken prima, geen dagelijkse uitval. Hoe belangrijk is een speciale lamp eigenlijk voor garnalen? Eergisteren heb ik de lamp vervangen en nu bleek het een gewone spaarlamp te zijn ipv een lamp voor het aquarium, de bak staat ook op een plek waar geen daglicht komt. Kan dit een reden zijn?

Licht zal de reden niet zijn lijkt mij zo.Garnalen zijn niet zo sterk en ik zou denken dat die bij nitriet eerder gaan omvallen dan pas na 3 weken maar dat is maar een gedachte hoor.
Verder niks bijgeplaatst wat iets kan hebben meegenomen? Ik gebruik boven de Aqua 40 en 60 ook de gewone pl lampen en dat maakt echt niet uit.

Leek mij ook wat vergezocht hoor. Niks toegevoegd en het zijn alleen de oudere dieren. Het is een 54 literbak waar twee dubbele sponsfilters inzitten.

Ja soms is het een raadsel waardoor je uitval hebt bij garnalen.

Ik zou het zo ook niet weten wat de oorzaak kan zijn, behalve een niet ingedraaide bak die bezig is om in evenwicht te komen. Daar zijn garnalen altijd gevoelig voor. De tijgers zijn dacht ik ook nog gevoeliger dan andere garnalen. Ik heb ze zelf niet, dus nog geen ervaring mee.

Dat je geen dode jonkies vind wil niet zeggen dat ze er niet zijn. De oudere dieren kunnen die heel snel oppeuzelen namelijk.

Zie je verder ook niets aan hun uiterlijk?
Eten ze verder goed?
Bewegen ze nog soepel en net zo veel als anders?
Kunnen ze hun zwempoten nog bewegen?

Heel vervelend altijd als je niet weet waar het aan ligt.
Hopelijk overleven de jongen het, zodat je in elk geval de soort kan behouden.

Er is niks aparts te zien aan de garnalen. Dit is de groep tijgers die in de bak zat waar het filter zo van trilde door overbevolking en waar het water steeds zo troebel van was. Het filter is meegegaan naar de nieuwe baknet als de planten, mos en hout. Ze vreten nog steeds als gekken, er zitten massa's jonge garnalen in maar er worden geen nieuwe meer zwanger. Voor het eerst zie ik ook weer vervellingen liggen, deze heb ik ook een tijd niet gezien. De meeste gari's gaan trouwens 's nachts dood.

Even een update. Na weken elke dag dode garnalen (2 of meer) gaat het nu ineens beter. Niet meer dagelijks en dan is het er maar 1. Ik heb de lamp vervangen die in mijn bak zat wat een gewone spaarlamp bleek te zijn en daar een daglichtlamp ingedaan. Nadat de lamp vervangen was had ik de volgende ochtend nog 4 dode garnalen maar de dag erna nog maar 1 en de dagen daarna geen, vanochtend weer 1. Zou het kunnen dat garnalen ook net als mensen bepaalde vitaminen uit uv- licht halen? Het kan natuurlijk toeval zijn maar daar geloof ik niet echt in.

Mooi dat het nu al beter gaat en ik hoop dat de uitval helemaal zal stoppen. De link met licht is nieuw voor mij en ik betwijfel of daar de oorzaak in kan liggen🙂

denk het niet, er zijn mensen die gebruiken garnalen in hun bioloog. deze zullen ook wel niet verlicht zijn.

In de natuur is er onder water veel minder licht dan in een aquarium. Echt iets nodig hebben uit licht kan ik me dus niet zo goed voorstellen.

Ik heb in mijn aquarium ook gewoon een spaarlamp zitten! Lekker goedkoop en werkt prima. Garnalen hebben licht niet per se nodig. Het geeft ze slechts alleen kleur naar mijn weten.

Hopelijk gaat het nu beter met je garnalen.

Het is wel bekend dat garnalen blind kunnen worden door extreem fel licht, maar dat hebben wij gelukkig niet 😉

Hoe gaat het nu met de uitval Yilleke??

denk dat het geen nitriet piek is geweest maar eerder een ammoniak/ammonium probleem veroorzaakt door een niet goed op orde zijn van de bacterie huishouding
ook de veranderende ph zal hier een rol ingespeeld hebben
linkje http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/item/stikstof-in-het-aquarium

groet

jaap

ik heb het ook een tijdje gehad dat al mijn volwassen garnalen om de beurt om vielen toen ook geen nitriet kunnen meten dus denk dat het vaker voorkomt

Bij garnalen is de oorzaak van de sterfte soms niet te achterhalen en toch kan een hele groep omvallen. Een echt aantoonbare oorzaak vindt je dan niet. Dat hoor en lees je zelfs bij ervaren kwekers van garnalen en dat hoort een beetje bij het houden van deze beestjes.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan