Niuewe Malawi Bak inrichten


T

Tom46rossi

Guest
Hoi

Ik heb me net even voorgesteld in het 'voorstellen' gedeelte dus ga dat hier niet meer doen :)

Ik heb sinds begin deze week men nieuwe aquarium binnen. Na wat opzoekwerk zou ik er graag een Malawi-bak van maken. Nu is de eerste vraag of dit kan in een Juwel vision 260? (121*64*36, ong. 260l)

Ik heb al een Eheim 3 professional potfilter gekocht voor deze bak. Ook de achterwand heb ik al in huis. De achterwand is ook van Juwel.

Ik zal hier ook de voortgang van dit aquarium posten.

Alvast bedankt

Tom
 
Ja hoor,malawi in 1.2m kan,mits je de goede soorten uitkiest.

1.2 =m is met name geschikt voor mbuna, niet echt voor andere malawi's zoals aulonocara's/utaka. Als je echt perse aulonocara wil dan kun je 1 of 2 koppels van de kleine en rustig soorten nemen, maar eigenlijk is 1.2m aan de krappe kant daarvoor. Ga mbuna/aulonocara in ieder geval niet mixen daarvoor is je bak te klein.

Geschikte beginners soorten mbuna:
Labidochromis caeruleus
Pseudotropeus socolofi
Pseudotropeus saulosi
Iodotropheus sprengerae

'Medium' soorten (niet uitputtend):
Labidochromis red top hongi en andere Labidochromis
Cynotilapia afra
Metriaclima zebra
Cynotilapia afra
Pseudotropheus sp.kingsizei

Je kunt bovenstaande soorten mixen of voor 1 of 2 soorten gaan.
In 1.2m zou ik gaan voor minimaal 20 mbuna, er kunnen 25-35 mbuna in totaal in. Zet de vissen er allemaal tegelijk in (!!!)

Ongeschikte soorten (niet uitputtend):
Alle Melanochromis soorten
Metriaclima crabro
Metriaclima lombardoi
 
Bedankt voor de uitleg!! Mbuna�s was de bedoeling. Alleen de Soorten was ik �nog niet over uit... Ik kan dus kiezen tussen de bovenste e middelste soorten? Maar beter de bovenste soorten alleen?
Wat bedoel je met �niet uiputtend�?

Al die vissen gelijk? Is datief zeer belastend voor het aquatrium? Zekerlijk een nieuwe bak?

Nogmaals bedankt!!
 
De aantallen die hierboven genoemd worden zijn natuurlijk alleen maar geschikt als je voldoende filtercapaciteit hebt en zeer regelmatig grote hoeveelheden water ververst. Anders krijg je natuurlijk binnen de kortste keren grote problemen. Ik persoonlijk ben er niet zo voor om dergelijke aantallen in een beperkte ruimte te stoppen
 
Wat Is dan voldoende filtercapasiteit? Is heb een eheim potfilter voor 350 l.
 
Gaat met name om de pompcapaciteit, en dan gaat het er nog wel wat af door filtermateriaal etc. Vaak wordt toch wel als voorwaarde gesteld 4 a 5 X de bakinhoud per uur. Dus een bak van 250 liter pompcapaciteit van 1000 a 1250 per uur.

Welk filter heb je van de prof III serie?
 
Ik heb de eheim 350.
 
Type 2074?

Aquaria: 180 tot 350 liter.
Pompcapaciteit: 1500 liter / uur.
Opvoerhoogte: max. 2,2 meter.
Afmetingen:39,8 x 23,8 cm.
Verbruik: 10-35 watt.
Filter volume: 4,5 liter
Slangmaten: aanzuigzijde 16/22 mm, drukzijde 16/22 mm.
Inclusief filtermassa.

Ook rekeninghoudend met minder pompcapaciteit (filtermateriaal, buizen/slangen etc) lijkt me dat die wel voldoet voor een 260liter bak. Mocht je toch met teveel (zweef) afval/poep ontlasting blijven zitten kan je altijd nog een stromingspompje overwegen om het richting je korf van de uitstroom te krijgen.

Maar misschien denkt SaskiaZ daar anders over.
 
Wat eheim aangeeft qua liters is voor een 'normale' bezetting, zeg een gemiddelde gezeldschapsbak. Ik heb zelf al 1800 l/h op mijn 160l bak zitten, voor mbuna's (of roofvissen, grote cichliden etc) is een dergelijke pompcapaciteit geen overbodige luxe.
Een stromingspomp heb ik ook maar daarmee los je dit niet op, beter een tweede filter erbij dan.
 
Bij mijn huidig.aquarium heb ik dat wel dat er nog vuil achterblijft. Maar hier zit ook maar een gewone binnenfiltr in...
 
Vandaag filterzand gekocht voor het aquarium. Nu is het nog enkel zoeken naar de stenen (maar kan nergens ardenner breuksteen vinden in de buurt)

Tom
 
Welke Buurt Tom ?
Anders ff op MP kijken staan zat.
 
Hoi Erwin. Had eerder gereageerd op jou post, maar is blijkbaar niet op het forum gekomen :(

Ik heb uiteindelijk alle benodigdheden gevonden, ook de stenen :) Op de foto's kan je de gelijmde achterwanden zien. Ze zijn vandaag pas gelijmd. Morgen of donderdag vullen met water!! Alle technieken zitten rechts in de hoek achter de 'valse wand'

992843tom46rossi_0_82_20150512_2111191.jpg



518156tom46rossi_0_82_20150512_2111271.jpg


Tom
 
Ziet er al top uit Tom ben benieuwd hoe die is als de bewoners er in zitten veel succes.
Mijn Aquarium staat hier ook op het forum bij zelfbouw projecten en dan Het begint op iets te lijken.

Groet Edwin
 
Ik kan het niet goed zien, maar liggen de stenen gewoon los op het glas?

Voor Mbuna's, mogen/moeten daar nog wel wat stenen bij hoor.

Ze hebben nood aan verstopplaatsen, o.a. aangezien de mannetjes nogal eens achter de vrouwtjes kunnen aangaan. Of mannen onderling die even zin hebben om te vechten
 
Mijn stenen liggen ook gewoon op het glas.
Als je ze gewoon neer leg in een nieuwe bak waar nog geen zand in heb gezeten is er niets aan de hand.
Stenen er in dan vullen met zand komen de stenen ook lekker vast te zitten en ze kunnen niet meer omvallen ook.
 
Als je tenminste malawi mbuna wilt gaan houden dan heb je een behoorlijke hoeveelheid stenen nodig: een opgestapelde 'muur' met gaten ertussen, liefst tot aan de waterlijn zo hoog. Dat kun je echt beter niet zo los op het glas laten steunen hoor... Puntbelasting is te hoog plus deze vissen graven nogal dus op 'steun' van het zand eromheen hoef je niet te rekenen. Dat plaatje piepschuim eronder is bedacht na een aantal lekke bakken, snap echt niet dat je dit zelf ook niet zou doen :stars:
 
Hoi hoi
Bedankt voor de reacties!
De stenen liggen idd gewoon op het glas... maar deze.liggen er gewoon in om de achterwand van Juwel achter tegend de ruit te houden. Anders kwam deze vanonder los van de ruit
Ik ga nu de bodem van.piepschuim op maat snijden, deze erin leggen. Dan stenen, zand en water. Dat zou vanavond moeten lukken.

Groetjes

Tom
 
:thumbs: Benieuwd naar het resultaat, altijd leuk malawi bakken :daisy:





Heb ooit mijn vader een halve hartverzakking bezorgd door een stapel basaltblokken <op> het zand te leggen.... Toen ik de bak een keer leeghaalde zagen we pas hoe de mbuna gangen hadden gegraven ONDER de hele basalt-muur van 40-50 cm hoog :oops:
Mijn vader heeft me toen wel even de les gelezen, hij had vreemd genoeg geen zin in 300 liter water lang de vloer/plafond, heel vreemd :regen:
 
Ja vind ik ook raar SaskiaZ ☺ loopt toch vanzelf leeg, geen.werk.aan

Tom
 
Nou ,kan ook door gewicht,hoor. Als de achterkant van de kast 6 mm door zakt.
En de bodem dan ook met 200kg maansteen erop gestapeld..
Druppels tellen dan ook hard aan ,hoor.
 
Maar metteen de daad bij het woord gevoegd. Bak is gevuld en is in aan het draaien.
Hier volgen wat foto's.
136434tom46rossi_0_82_20150514_1948421.jpg

Piepschuim bodem

348585tom46rossi_0_82_20150514_1959171.jpg

Mijn voorraad stenen

858635tom46rossi_0_82_20150514_2019471.jpg

Beetje de schikking bekijken.

744669tom46rossi_0_82_20150514_2035201.jpg

Beetje experimenteren.

248467tom46rossi_0_82_20150514_2106191.jpg

Klaar!

En toen wou het uploadprogramma het niet meer doen ;)

Tom
 
Of lag het aan de laptop? Geen idee, maar nu werkt hij weer :)

151324_0_82_20150514_213025.jpg

Zand in de bak gedaan.

856478tom46rossi_0_82_20150514_213919.jpg

EN vullen maar!

666781tom46rossi_0_82_20150514_225243.jpg

Bakje vol met het licht aan.

Tom
 
Mooi hoor!
 
Thx Edwin!

Tom
 

Terug
Bovenaan