Niwla's 54L


Dat is inderdaad flink gegroeid! Mooie foto's weer :)
 
Gisteravond flink aan het snoeien geweest. Jaren geleden ook dit aquarium gebruikt, onwetend. Toen kon ik wekelijks de dode plantjes die ik een week eerder (of langer geleden) gekocht had weggooien. Nu gooi ik wekelijks plantjes weg die ik heb moeten snoeien :koud:

eRgeNyiCbt3BD_ZmDyUomNCPA629XQ0I.jpeg
 
Je kan de plantjes ook hier of op Marktplaats aanbieden tegen de verzend- en verpakkingskosten, zonde om weg te gooien!

Erg mooie bak trouwens! Ik had alleen de waterpest of wat het dan ook maar is eruit gehaald, vind ik persoonlijk zonde van de mooie en strakke scape.

Ik zie trouwens dat je co2 gebruikt? De vloeistof in de indicator lijkt alleen wel heel erg donker groen, lijkt me dat je dan teveel co2 in je bak hebt. Of zie ik dat verkeerd?
 
Susanne zei:
Je kan de plantjes ook hier of op Marktplaats aanbieden tegen de verzend- en verpakkingskosten, zonde om weg te gooien!

Klopt hoor, maar de verdiensten wegen voor mij zeker niet op tegen het werk wat ik er van heb en ik ben niet uit op geld maken met m'n bakken. In het verleden ook erg veel gezeik gehad met dingen die gratis weggegeven heb via fb of mp. Maar ik zal het de volgende keer nog eens overwegen.

Susanne zei:
Erg mooie bak trouwens! Ik had alleen de waterpest of wat het dan ook maar is eruit gehaald, vind ik persoonlijk zonde van de mooie en strakke scape.

Dank je! Je bedoelt vast de groene lange plant aan de achterwand. Die heb ik eens in een opwelling bij hornbach meegenomen. Weet niet meer welke dit is.
Ik denk er net zo over hoor. :thumbs: Ik wil me in de scape gaan beperken tot alleen de HCC, naaldgras en drijvers. Dat is alleen een flinke stap en daar hik ik nog even tegen aan.

Susanne zei:
Ik zie trouwens dat je co2 gebruikt? De vloeistof in de indicator lijkt alleen wel heel erg donker groen, lijkt me dat je dan teveel co2 in je bak hebt. Of zie ik dat verkeerd?

De foto vertekend wat en donkergroen is de ondergrens. Bovengrens is geel. 's morgens is hij donkergroen, savonds lichtgroen. Afstelling ben ik nog aan het finetunen maar heb wel het idee dat ik er bijna ben ;)
 
Ik heb het ook niet over verkopen he, maar over weggeven. ;) Maar uiteraard is de keuze aan jou. :) Wat voor gezeik dan?

Klopt, die bedoel ik inderdaad. Mooi streven, ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

O ja, dat bedoelde ik ook inderdaad. Het is toch de bedoeling dat de vloeistof constant dezelfde kleur heeft? Fijn dat je denkt dit bijna bereikt te hebben, succes ermee!
 
Het is toch de bedoeling dat de vloeistof constant dezelfde kleur heeft?
Omdat tijdens de nacht de co2 niet aanstaat denk ik zal de ph weer wat stijgen. Daardoor zal de vloeistof wat donkerder gaan kleuren. Zelf laat ik de co2 zo n 1,5 uur voor het licht al aangaan zodat er al voldoende co2 aanwezig is wanneer het licht aangaat.
 
Ik doe de co2 in principe aan als het licht aan gaat en uit als het licht weer uit gaat, maar soms gaat dat niet en wordt het later of eerder. In het donker zie ik niet welke kleur het heeft, maar overdag is het mooi lichtgroen.
 
Susanne zei:
Wat voor gezeik dan?
Dat je een vuilniszak VOL met gebrande DVD's met (voornamelijk kinder-) films in doosjes weggeeft en je boze mails krijgt dat een paar DVD's het niet helemaal of helemaal niet doen :stom:

jessicapilon zei:
Zelf laat ik de co2 zo n 1,5 uur voor het licht al aangaan zodat er al voldoende co2 aanwezig is wanneer het licht aangaat.

Mijn verlichting gaat nooit helemaal uit dus dat punt is bij mij lastig te bepalen...maar ben er bijna ;-)
 
Wist je dat een aantal het niet of niet goed deden? Ook bij gratis moeten de spullen het natuurlijk wel (goed) doen, tenzij je al had laten weten dat dit (mogelijk) niet het geval was.

Hoezo nooit helemaal uit? Is dat niet slecht voor de planten dan?
 
Susanne zei:
Wist je dat een aantal het niet of niet goed deden? Ook bij gratis moeten de spullen het natuurlijk wel (goed) doen, tenzij je al had laten weten dat dit (mogelijk) niet het geval was.

Het waren er circa 100 tot 120. Die controleer ik niet allemaal voor ik ze weg doe. Had ik dat moeten doen dan hadden ze nu nog op zolder gestaan ;) of allang in de container gelegen. Ik ben dan meer van "een gegeven paard moet je niet in de bek kijken".

Susanne zei:
Hoezo nooit helemaal uit? Is dat niet slecht voor de planten dan?
Zo is dat geregeld in de verlichting en daar kan ik niet veel aan doen. Hij dimt dan terug naar 5% opbrengst (zeg maar maanlicht). De planten doen het super. Die hoor ik niet klagen :rolleyes:
 
Dat zijn er inderdaad wel heel erg veel, snap dat je die niet allemaal gaat controleren. Nou ja, wij krijgen regelmatig spullen van buren en hoe goed bedoeld ook, soms is het echt zooi en zit ik daar gewoon niet op te wachten. Dus ook gratis is niet altijd welkom. ;) Maar bij zoiets is het inderdaad wel anders dan.

Lijkt me wel mooi, vind het altijd zo jammer dat ik toch een aantal uren tegen een zwarte bak aan kijk. Welk aquarium heb jij dan?
 
Dat maanlicht effect kan verder geen kwaad wat er zijn genoeg leden die ook boven de bak dat zo hebben. Ik heb zelf ooit via APO een klein lampje (blauw) met plakker gekocht om maanlicht na te bootsen. Maar echt mooi vond ik het niet omdat het lampje niet de hele bak besloeg.
 
In mijn geval is het geen blauw licht (want dat zit niet in mijn lichtbak) maar gewoon wit. Zit er nog wel eens aan te denken er voor een paar uur een paar blauwe ledjes bij te schakelen.

Dit is de 5% stand (al is de verhouding t.o.v. daglicht erg lastig vanaf een foto te zien maar zo krijg je een idee). Het mooie er aan vind ik dat ik heel zwak licht heb over bijna de hele lengte van de bak.

PeffihBVSq6YR8VwEkLHcHEeJeHSZsDH.jpeg


@Susanne: Het is een "standaard 60x30x30"-bakje
 
Ja ik zie het. Persoonlijk zou ik blauw ook mooier vinden hoor.
Maar ja, smaken verschillen.
 
Het is voor mij roeien met de lichtbak die ik heb ;-).

Ik wist van te voren niet dat ie niet helemaal uit ging.
 
Kan je er geen tijdschakelaar tussen zetten, mijn lichtbak blijft ook op 3% branden maar dat heb ik ook zo opgelost.
 
TonHageraats zei:
Kan je er geen tijdschakelaar tussen zetten, mijn lichtbak blijft ook op 3% branden maar dat heb ik ook zo opgelost.

Mijn verlichting doorloopt een vast geprogrammeerd dagritme waar ik niks aan kan veranderen.

Bihh54JM2o2BsjpNQ-la_JR_OLeNZgDB.jpeg


Uitschakelen via tijdklok is geen probleem. Inschakelen wel. Dan begint het ritme weer op de instelling van 12:00 (dus 100%). Dat is altijd het startpunt van het dagritme. Dit heb ik een tijdje zo gehad vanwege draadalg. Dan schakelde de tijdklok om 13:00 aan en 22:00 uit. Dus was het tussen 22:00 en 13:00 donker. Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Al doende leert men ;)
 
Ik begrijp je, dan heb je dus geen mogelijkheid om dat goed te manipuleren.
 
TonHageraats zei:
Ik begrijp je, dan heb je dus geen mogelijkheid om dat goed te manipuleren.

Nope. Enige optie is handmatig, maar dat wil ik zelf niet. Planten en vissen lijden er niet onder dus dikke prima :thumbs:
 
Vind die 5% stand wel mooi, dan is het niet heel licht, maar zie je toch nog iets in je bak en zit je niet uren tegen een zwart gat aan te kijken.
 
Ik ben niet weg te slaan bij die bak :engel:

ulAh6_ka-c-OItJnsKiDC0SEDfszJ0JY.jpeg


ulAh6_ka-c-OItJnsKiDC0SEDfszJ0JY.jpeg
 
Dat kan ik me voorstellen, je hebt erg mooie garnalen!
 
Mooie foto s hoor van je garries :thumbs:
 
Zo, lekker opgeruimd. Das beter!

Voor en na
UD7lCTy7vpR2n3jxnwQisfqeFhlGtHpX.jpeg
 
Heel leuk bakkie!!
 
Een bezig bijtje

[video]https://www.youtube.com/watch?v=ANr51XxRWcw[/video]

Stiekem hoop ik dat we hier onze eerste nakomelingen van gaan krijgen aangezien dit de dikste van het stel is. :engel:
 
Ik had ook bijna de scaper gekocht, maar omdat ik toch liever een kubus had ben ik daarvoor gegaan.

Geweldig mooie bak Niwla, :smitten: vooral dat drakensteen is heel bijzonder, ik overweeg om daar ook wat van aan te schaffen.
 
Dank je wel!

Drakensteen is inderdaad heel bijzonder. Als je het online besteld moet je er een beetje geluk mee hebben dat je mooie stukken krijgt. En je moet flink de tijd nemen voor het schoonmaken voor je het kan gebruiken.
 
Enorm dikke laag HCC. Morgen maar eens flink snoeien zodat het niet te veel de hoogte in komt. En heb er nu spijt van dat ik naaldgras gekozen hebt. Gaat de hele bak door, dus ook door de HCC.

h3p7L8Nf6AtRDDuUdoECdzgcRKOgnSdp.jpeg
 

Terug
Bovenaan