Wat is er nieuw

Niwla's 54L

Hoe gaat het nu met de groep Alwin?
Btw, wij krijgen morgen in de ingedraaide Expert30 de Yellow King Kong van Jurn.

Ook hier tijd voor een kleine update (eindelijk weer wat meer tijd).

De bak doet het goed en redelijk stabiel. Ben erg blij met de Lily Pipes al heb ik over de inlaat wel een shrimp guard gezet omdat ik er twee keer een garnaal in vast had zitten en twee keer een puntslak.
De staghorn-alg is gelukkig op z'n retour. De plantengroei (Met name de HCC) stagneert wel wat merk ik en moet wat meer Co2 toevoegen om de indicator op het gewenste niveau te krijgen. Als gevolg daarvan afgelopen week na ong. 4 maanden m'n 500gr's Co2-fles leeg.

De jonge CB/CR's kruipen lekker door de bak en dat ik een geweldig gezicht!
De mossen groeien bijna de bak uit. Daardoor weer een erg volle en misschien wat rommelige bak maar ik vind dat zelf niet misstaan.

REiqfnzXrELm9E_HsUmgVjStLkAmwi9z.jpeg

Een welkome hulp bij het "uittellen" van de salvinia natans voor de verkoop :thumbs:

leuk bakje geworden zeg 😉
mooie inspiratie voor mijn 54L bakje als ik hem ga rescapen 😛

geef je EI dosering? zo ja hoe hoog is je ijzer?

Ziet er mooi uit Alwin. Op hoeveel milligram co2 zit je nu dan?

tuinkabouter zei:
leuk bakje geworden zeg 😉
mooie inspiratie voor mijn 54L bakje als ik hem ga rescapen 😛

geef je EI dosering? zo ja hoe hoog is je ijzer?

Dank je wel! Volgens mij is het niet helemaal EI wat ik doe. Ik voeg wekelijks profito en 20/2 fosfaat/nitraat toe en halverwege de week nogmaals de wekelijkse dosis fosfaat omdat het verbruik daarvan behoorlijk hoog ligt bij mij (mede door opname in de bodem). En ik ververs wekelijks geen 50 maar ca. 25%

jessicapilon zei:

Thanx! Vanwege de drukte de laatste tijd zijn mijn laatste metingen al enige tijd geleden maar ga binnenkort weer meten. Dan weet ik weer m'n KH en kan ik het uitrekenen. Ik geef ongeveer 80BPM gok ik.

ahha, ik denk niet dat profito een micro vergiftiging te weeg kan brengen..
met EI kan het namelijk zo zijn dat bij de maximale dosering de ijzer concentratie te hoog oploopt en je planten daardoor zeer slecht gaan groeien, of zelfs afsterven..

Ik denk dat je bodem best veel vasthoud want als je maar 1/4 ververst maar wel 20/2 steeds toevoegt dan zou anders de nitraat/fosfaat vrij hoog liggen. Welke gradatie heb je in deze bak want de hoge gradaties kunnen vaak moeilijk tegen "te" hoge waarden.

tuinkabouter zei:
ahha, ik denk niet dat profito een micro vergiftiging te weeg kan brengen..
met EI kan het namelijk zo zijn dat bij de maximale dosering de ijzer concentratie te hoog oploopt en je planten daardoor zeer slecht gaan groeien, of zelfs afsterven..

Goed om te weten.

Ik zou dan eerder een te kort hebben omdat in de nano cubes (die dezelfde toevoegingen krijgen) de javavarens veel gaten in de bladeren hebben ;-)
Ik sta alleen niet te springen om Ferro toe te voegen bij de TB's

jessicapilon zei:
Ik denk dat je bodem best veel vasthoud want als je maar 1/4 ververst maar wel 20/2 steeds toevoegt dan zou anders de nitraat/fosfaat vrij hoog liggen. Welke gradatie heb je in deze bak want de hoge gradaties kunnen vaak moeilijk tegen "te" hoge waarden.

Klopt! Ondanks 2 toevoegingen fosfaat meet ik het fosfaat niet meer v��r verversing. Wel meet ik dan nog ongeveer de halve dosis nitraat.

Ik heb lage gradatie (A-S)

tuinkabouter zei:
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen

is dan eerder fosfaat waar je een tekort aan hebt lijkt het op..

Ooooowwwww..... Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het ijzertekort was, maar de TB-bak gebruikt dezelfde bodem dus zou het logisch zijn dat die ook m'n fosfaat opneemt. En in die bak voeg ik het maar eens per week toe. Thanx! :thumbs:

Wat een prachtige bak, supergaaf!
Niks rommelig, gewoon mooi!
Ennuh hulp is altijd welkom. Mijn zoontje verkoopt ook altijd de drijfplantjes. En de centjes mag hij delen met z'n zusje. ;-)

jessicapilon zei:

Ik heb nog niet gemeten maar als je dit zo ziet zou je toch denken dat er voldoende Co2 in het water zit (na aansluiten van nieuwe fles)

u8mZ_8Ge3xmWyL7neG4EecHgVvH_aIyM.jpeg

Ja dat lijkt me wel zeker. het zijn ook niet de TB las ik al want die stellen zoveel co2 niet op prijs denk ik.

[size]Foooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooood!!!!![/size]

Alle bewoners van de 54L in 1 bakje:

- CR/CB
- Corydora's
- Posthoornslak
- Puntslak
- Zebraslak

VYCYAt9-uxHDct65LczIP0QZnLlyhb79.jpeg

Leuk eens een ander perspectief 🙂

Erg mooie foto en ontzettend leuk van de belletjes van de co2!

Ook deze bak leek na 10 dagen vakantie ontploft. Vorkjeskruid all over the place. Groeit bijna de bak uit. Afgelopen zondag al een enorm stuk drijvend vorkjeskruid uit de bak gehaald. Het opgebonden vorkjeskruid groeit heel erg omhoog. Ik vraag me af of deze dan wel voldoende licht krijgt?
Ook hier aankomende week maar eens flink tuinieren.

m0f8lFEp3B_OPo1Gdz38uR1zL1uAbzv7.jpeg

m0f8lFEp3B_OPo1Gdz38uR1zL1uAbzv7.jpeg

Mooi hoor. Volgens mij is het Vorkjeskruid meer een drijver dus die zal denk ik snel omhoog groeien om licht te willen meepakken. Daarbij heb jij hier vrij veel licht erboven dus ja dan wil het wel groeien zoals je ziet :thumbs: .

Ik heb het ook gehad maar kreeg het van iemand en daar zat al wat draadalg in dus heb het daarna maar weer weggedaan.

Btw, ik zie ook de bekende slakken van Jurn gaan in je bak. Die hebben wij inmiddels ook van hem gekregen.

jessicapilon zei:
Ik heb het ook gehad maar kreeg het van iemand en daar zat al wat draadalg in dus heb het daarna maar weer weggedaan.

Heb je er nog belang bij dan ? Kan je wel wat van mij krijgen. We moeten sowieso binnenkort weer eens buurten!

Heb net gister een enorm stuk drijvend vorkjeskruid meegegeven aan iemand die mijn Nano-Co2 setje over kwam nemen.

USu9D4uX_bImtRo3UWtckj6c691xtGrB.jpeg

En klopt! Heb een aantal punt- en posthoornslakken van Jurn in de verschillende bakken zitten. Doen het goed! Beter dan de zebra- en geweislakken die ik nog heb zitten. Maar slakken i.c.m. mijn waterwaardes schijnt sowieso niet zo'n lekkere combi te zijn ondanks dat ik speciaal slakkenvoer heb om hun huisjes te versterken.

Door onze lage waarden in de garnalenbakken doen hier ook niet alle slakken het even goed hoor.
Als je wat vorkjeskruid over hebt dan mag je dat best even komen brengen als je in de buurt bent en even bijkletsen 😉.

Zo, dat ruimt lekker op!

vyIMvsrllhyHzfDF-xWW_eqFxvjZ7Xpg.jpeg

Wat een bak Alwin!
Je hebt flink gesnoeid zie ik 😉
Nu komt de hardscape er wat beter uit dat vind ik erg mooi.

Sanneke80 zei:
Wat een bak Alwin!
Je hebt flink gesnoeid zie ik 😉
Nu komt de hardscape er wat beter uit dat vind ik erg mooi.

Dank je wel! Dat opgeruimde bevalt me nu ook wel weer...al heeft dat volle ook wel wat (en bevestigd het dat je toch wel wat goed doet).
Ik overweeg de anubias en overige planten er helemaal uit te halen en me in deze bak te beperken tot HCC, naaldgras, salvinia natans en een klein beetje mos op de achtergrond :koud:

Erg mooi zo weer Alwin. Heb je geen last dat er vuil tussen dat dichte veld gaat zitten??

jessicapilon zei:
Erg mooi zo weer Alwin. Heb je geen last dat er vuil tussen dat dichte veld gaat zitten??

Daar zal vast het nodige in verdwijnen, maar de bak ondervindt daar nog geen nadelige gevolgen van tot nu toe.

Ja en ik bedacht me later dat je garnalen ook wel het nodige zullen opeten zodat het vrij schoon zal blijven.

Precies! :thumbs:

Het is juist een ideale verstopplek voor jong grut

Zo, HCC is niet langer twee kontjes hoog. Wat een klus weer....

1KlFA18DwRPgCjgBuTo5JizagiTtmLSE.jpeg

Ja met wat extra licht en co2 wil dat wel groeien Alwin. Weet je al bij hoeveel mg co2 je dat zo goed houdt??

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan