Wat is er nieuw

No-planaria kuur

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mndy
  • Startdatum Startdatum
M

Mndy

Guest
Vandaag heb ik de no-planaria kuur afgemaakt tegen de planaria in mijn garnalen bakje.
Echter zaten daar ook 2 appelslakken in. Hun heb ik even verhuisd naar de 80cm bak.

Morgen wil ik 50% van het water verversen van de garnalen bak. Kan ik daarna gelijk de slakjes weer terug verhuizen? Of kan ik beter nog even of bv. actieve kool filteren om de no-planaria weer uit het water te halen?

Ik zou voor de zekerheid nog even wachten en de komende tijd niet aan je filter zitten of je moet het kool in een ander filter doen bv.

Zou eerst kijken OF ze dood zijn.

Bertus zei:
Zou eerst kijken OF ze dood zijn.

Bertus bedoeld de planaria natuurlijk

Ah ok ik dacht ff de garnalen... 😉

Slakken zijn niet dood en ook de garnalen hebben het allemaal overleefd!
Helaas zag ik vanmiddag bij het schoonmaken nog wel 1 planariaatje zitten. Dan kan je er natuurlijk donder op zeggen dat er nog meer zitten.
Wanneer zou ik de kuur weer kunnen herhalen?

Volgens mij is het verstandig om 2 weken na de eerste nog een kuur te doen,dan zullen als het goed is de taaie overgebleven wormen doodgaan en hun eventuele nakweek van uitgekomen eitjes.

Dan herhaal ik de kuur over 2 weken nog eens, slakjes blijven zo lang lekker in de 80cm zitten.

Toen ik planaria had heb ik tremazol gebruikt. Werkte perfect. Je moest dat na een week herhalen. In de week tussen de herhalingen in, leek het wel of de wormpjes zich als een dolle aan het vermenigvuldigen waren. Schijnbaar is dat normaal, omdat je ze met een kuur (van Tremazol, flubenol, no-planaria of welk middel dan ook) uithongert en ze dan weer tevoorschijn komen omdat ze honger hebben. Ze zitten er dus nog wel in waarschijnlijk, maar dood gaan ze wel.

Wormpjes zijn Geen Planaria,hoor.

Wormpjes mogen best in de bodem zitten.

Ik heb een foto gemaakt destijds. Volgens mijn LFS expert was het planaria. Het anti-planaria middel wat ik van hem kreeg werkte perfect, dus dan is bij mij al gauw 1+1=2...

Planaria heeft een hoekige kop met oogjes.
Wormpjes heb je meestal bij opstarten.
Dus, opstartwormpjes.
Die onderhouden de bodem.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan