NO2 blijf te hoog.


Yep, Je filters niet schoonmaken als het niet nodig is. Als uitstroom beduidend minder is kun je iets schoonmaken maar vooral niet alles in 1 keer. Even de bovenste sponsen uitspoelen om de zoveel maanden eens een andere spons licht uitspoelen. Als je harde media erin heb zoals steentjes, pijpjes etc die niet schoonmaken.

Bekende beginnersfout dat teveel schoon maken.
 
De filter heb ik nog nooit helemaal schoon gemaakt.
Enigste wat groter is wat ik gedaan heb is de onderste filter vervangen voor een nitraat filter.
Voor de rest doe ik alleen de bovenste filter als er geen luchtbellen meer uit het O2 slangetje komen.
 
Nitraat filter haalt nitraat uit het water.
Is dus niet slim, tenzij je teveel nitraat hebt.

Dat verlaag je met water wisselen .

Filter doe je als er weinig uitstroom is . niet naar je luchtslangetje kijken, dat zit buiten je filter.
 
Ik ga ervan uit dat je een juwel filter heb met al die verschillende sponsen. nitraat, kool etc.

In je sponsen groeien de bacties die je nodig heb. Als je een spons vervang ben je dus ook de benodigde bacterieen van die spons kwijt. Heb je 4 sponzen in filter en je haal 1 eruit ben je z on 25% bacties kwijt.

Zoals bertus aangeeft gebruik je de verschillende sponzen voor verschillende doelen maar is niet nodig bij een goed onderhouden aquarium. Nitraat heb je nodig voor je planten. De zwarte koolspons is ook niet nodig. Dit haalt alles uit het water ook je plantenvoeding. Die gebruik je na een medicatiekuur. Nu niet meteen alles eruit halen. Lekker laten zitten raken vanzelf uitgewerkt anders haal je weer je bacterieen eruit.

Juwel wil graag geld verdienen en adviseerd om na zoveel tijd bepaalde sponzen te vervangen maar je kunt jaren met die sponzen doen. Lees eens wat info bij het filter gedeelte. Beste is nog in z on filter veel "harde"media. bolletjes, pijpjes etc. Groffe spons onderin, bakjes hard en bovenin fijne spons, witte watten meen ik. qua volgorde. Ikzelf heb niet z on filter. Gaat om bacties in filter vast te houden.
 
Wijze woorden van Michelle, maar hoe hoog is je nitraat dan nu?
 
Ik vraag mij af of die bacterie ballen wel goed zijn?

Wrm geen nutrivec of bactoturbo. Vind ik persoonlijk goede spul.
 
Wijze woorden van Michelle, maar hoe hoog is je nitraat dan nu?

Ik moet je eerlijk toegeven dat ik michelle1 haar advies ten harte neem.

Zij neemt de tijd om dingen uit te leggen en ja ja ook onderbouwend.

Of je het leuk vindt te horen of niet. Ze geeft eerlijk advies.

Vind t ook leuk te lezen, hoe ze het uitlegt.

Chappeau @michelle1
 
John. jessicapilon, is denk ik gewoon benieuwd wat zijn NO3 waarde is. :D

De bacti balls gebruik ik al jaren. Komt uit de vijver wereld. Zie het als filterbooster/nitrivec. Is helaas ook geen wonder middel dat aquarium binnen een paar dagen ingedraaid is qua bacterieen. Bij hoge NH3/4 en NO2 waarde en je doe wat van die ballen erin ook geen meetbaar verschil. Wellicht na een paar dagen wel dat heb ik niet getest.

Je heb vele soorten van diverse merken. Ik heb japanse of chinese en mijn japans/chinees is redelijk slecht dus kan niet lezen wat er precies in zit.

Een link over de ballen. Komt allemaal een beetje op hetzelfde neer.

https://dennerle.com/nl/producten/vijver/basisverzorging/bacto-start-filter-balls
 
Bertus:

Daar zeg je een waar woord, ik dacht met die spons de NO2 naar beneden te halen. Maar die spons is voor de NO3.
Had ik ze verwisseld. Stom van me.

—————

Michelle1:

Ik heb mijn filter opgedeeld in 4 lagen.
1. Sera groene watte bol
2. Sera groene watte bol
3. Juwel keramiek granulaat cassette
4. Juwel Nitrax


Als ik de Filter schoonmaak doe ik normaal alleen nummer 1.
Gisteren(16/04/2019)heb ik nummer 1 weggegooid en nummer 2 op de plaats van 1 gedaan en bij nummer 2 een nieuwe watte.

—————

Ancistruz:

Ik gebruik die bacterie ballen vanaf het begin.

—————

Ik heb vandaag(17/04/2019 om 19:00)bij de aquarium een druppeltest gedaan.


Temperatuur: 25,3 graden
PH: 8,0
KH: 5
GH: 7
NO2: 0,05
NO3: 5
NH4: 0
CO2: 12, 11 Bellen per min.

Ik had 2 dagen geleden(15/04/2019 om 18:00) nog een druppeltest van de NO2 gedaan, maar toen was hij nog 0,1. Ik heb geen waterwissel gedaan en vandaag(17/04/2019) was hij 0,05.
 
NO2: 0,05 is een rare maat. 5/100. is niks.

No3 . 5 .

Ik ken die ballen niet, heb zelf easy fllterstart.

Doe er nog een spons bij, en watten 2 eruit.

Doet meer.om baccies vast te houden.
 
Wat voor filter heb je? merk en foto?

Nu je aquarium stabiel draait en je geen NH3/4 en NO2 meet zou ik hem voorlopig even zo houden.

Bertus heeft meer verstand van filters dan mij. Ik ken de Sera sponzen/kleuren niet.

Volgens mij is het beste onderin een groffe spons dan allemaal bakjes "hard media"pijpjes/bolletjes en dan bovenin een fijne spons of filterwatten. De groffe spons neemt het meeste vuil dan door die bakjes met harde media die de meeste bacterieen vast houden dan door de fijne spons/filterwatten om nog het fijne vuil op te vangen.

De bovenste spons/watten spoel je zo nu en dan uit als je zie dat de uitstroom minder word. De bakjes spoel je nooit uit tenzij er hele lagen drek inzitten en de onderste spons ook zo nu en dan maar minder als de bovenste. Als je onderste uitspoel dan niet de bovenste en anders om.

De sponzen met een doel zoals kool/nitraat gebruik je alleen als het nodig is.


Google eens op pond guru. Heeft hele goede en informatieve filmpjes op u tube over filters.
 
Volgorde van stapelen. groen kan eruit.. blauw er bij in.
zwart mag eruit.
 
DC8D91A5-8447-42BA-A093-BB5451C4D721.jpeg
28A3018F-3FC4-4A7E-A3AC-F503785440CF.jpeg
1e Foto:
Deze filter zit in mijn aquarium. Die zat er bij toen ik hen kocht in de winkel.
Ik heb in de filter de 4 lagen die ik daarvoor had geschreven.

2e Foto:
Dat zijn de groene filter ballen/bollen die ik op plaats 1 en 2 in mijn filter heb.
 
Volgens mij is dat een vorm van filterwatten met een speciale structuur zoals ze zelf zeggen. Ik denk dat gewone filterwatten veel goedkoper zijn maar ik heb met deze geen ervaring.
 
Dan haal je er een of twee groene uit, en doe er rolletjes in.

Die witte laag, is anders van structuur.

Heb er een 2 metr van, om zelf te snijden.
 
Die groene... denk dat wat Bertus zegt beter is.
 
Bertus:
Hoe adviseer u de filter in te delen?
Ik ga van het weekend naar een aquarium winkel.

Op de moment heb ik:
1. Sera groene watte bol(die van de Foto hier boven)
2. Sera groene watte bol(die van de Foto hier boven)
3. Juwel keramiek granulaat cassette(plastiek cassette met steentjes)
4. Juwel Nitrax(Groene spons met tablet)

Wat u aangeef of ik begrijp uit eerdere berichten:
1. Sera groene watte bol(of witte)
2. Rolletjes(bedoel u die ronde grove rolletjes/buisjes?)
3. Juwel keramiek granulaat cassette
4. Juwel blauwe grove spons

—————
Wilde ik ook nog vragen of u of iemand weet hoe ik het beste mijn CO2 met O2 kan combineren.
Ik heb mijn CO2 verdeler onder de inloop van de filter hangen, dus als de CO2 bellen omhoog gaan zuig de pomp ze in.
De uitlaat van de pomp geef O2. Zou dat goed zijn?

Of denk u dat het beter is aan de andre kant van de aquarium de CO2 te hangen.
Dan blaas de uitlaat de O2 er naar, maar dan staat er ook stroming op.
—————
Heb sinds vandaag 12 baby visjes erbij, zijn gisteren avond geboren uit een nest gekomen.
 
ER staan toch foto,s . neem je de bovenste.
 
Bertus,

Ik denk dat hij productnamen van boven naar beneden wilt weten :)
 
Je hebt er al vissen in? zou ik nu niet te veel veranderen.
 
Bertus:
12 vissen, 5 garnalen en een mossel, ja en nog een slakken plaag + 3 slak etende slakken.

De foto die u gezonden heb nemen we de bovenste gedeelte.
Alleen dan de zwarte weg en buisjes erin, en de groene eruit en blauwe er in.

Verander ik niet in één keer, weekend één plaats en na een week of zo de 2e plaats.
 
Heb nog een nieuwe topic geplaatst:

CO2 combineren met O2
 

Terug
Bovenaan