No2 blijft hoog


JMKL90

Active member
Lid geworden
25 november 2023
Berichten
28
Leeftijd
34
Hallo allemaal!

Ik heb een aquarium van circa 54L, 60x30x30.
4 weken geleden heb ik mijn binnen filter aquael pat mini vervangen voor de jbl profi i60 omdat de eerstgenoemde te zwak was. Ik heb de oude spons in een emmer aquarium water uitgeknepen en daar de nieuwe spons ook in geknepen zodat ik hopelijk filter materiaal over kon brengen. Alleen heb ik nu sinds die tijd een te hoge no2 waarde. Ik meet ook pas sinds 4 weken om dat ik toen pas een druppeltest in huis had. Daarvoor strips, die gaven aan dat de waardes goed waren.. maar begrijp dat dit niet zo betrouwbaar was. Ik meet om de dag en no2 is dan veel te hoog. Dan doe ik een waterwissel van 50%. 2 dagen later meet ik weer, weer te hoog, weer 50% wissel etc. Kan het zijn dat de filter nog een paar weekjes in moet draaien en kan ik dan het beste zo doorgaan? Ik wil graag mijn grindbodem vervangen voor filterzand omdat de voedingsbodem omhoog komt, kan ik dit dan beter meteen doen? Of wachten..

Het bestand is:
6 rasbora galaxy
8 rasbora maculata
Koppel honing gourami’s
Vuur garnalen
2 renslakken

Gister 50% waterwissel gedaan en no2 lijkt alweer op te lopen. Na 2 dagen loopt het op naar 0,4.
Waterwaardes op dit moment( jbl druppeltest):
No2 : 0,2
No3: 5
Kh: 5
PH: 7,5
NH4: <0,05
 

Bijlagen

  • FullSizeRender.MOV
    33.7 MB
Laatst bewerkt:
Ik zou eerst nog elke dag meten en flink verversen.
 
Zeker vaak verversen omdat je al vissen in je aquarium hebt. Eigenlijk kan je pas vissen in je aquarium uitzetten als de NO2 piek voorbij is.
 
Zeker vaak verversen omdat je al vissen in je aquarium hebt. Eigenlijk kan je pas vissen in je aquarium uitzetten als de NO2 piek voorbij is.
Ok dankjewel. Piek was ook voorbij, het ging allemaal goed. De bak draait sinds december. Sinds ik nieuw filter heb geplaatst deze problemen. Ik ga flink verversen iig!
 

Terug
Bovenaan