Wat is er nieuw

NO2 gaat niet omlaag

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
260 liter, 4 sluierstaarten. JBL 1501,901 en aquael 1000 uv filters.

Verleden week tijdens het water verversen niet opgelet en me JBL pomp 901 liep droog. Ik had wat problemen met schimmel op een sluier dus heb die pomp eruit gehaald en me aquael 1000 uv filter met wat kool erin gehangen ter vervanging van me 2e JBL met puringen. Draait nu dus een jbl 1501 en de aquael 1000 uv. Ook een luchtpompje met de warmte erin gehangen die ik s nacht uitzet.

Vrijdag heeft me sluier met schimmelprobleem een heleboel eieren afgezet. Meteen 60 % verschoont. Bij wat eieren uit de planten te halen zag ik donkere vlekken in me zand bij de terrassen, dus dit ook meteen afgeheveld. Terrassen eruit. Dus flink in de bodem zitten wroeten moest toch weg maar sinds vrijdag verschoon ik 60 a 70 % elke dag maar me NO2 wil niet omlaag. Net bij het meten zag ik tevens dat me KH ook erg laag is.

Net weer gemeten
NO2> 1
NO3> 1
NH4> <0,05
PH > 6.6
KH > 1 druppel licht blauw 2e druppel donker blauw

Vissen actief als ik verschoont heb maar s ochtends zie je ze weer op de bodem hangen. Heb nu dus al 4 dagen achter elkaar veel water ververst en NO2 gaat maar niet zakken. Heb de andere dagen niet alle waardes getest want ik zag de NO2 als eerste en wist ik dat ik toch al weer moest verversen. Word er na 4 dagen wel een beetje moedeloos van.

Elke ochtend en avond stofzuig ik de ontlasting weg, gezien de forse hoeveelheden.

Michelle

De bak staat al een paar maanden en is op de juiste wijze opgestart 4 weken etc.

JBL 1501 staat ook al een paar maanden te draaien en er staat een aquael 1000 met uv sinds verleden week bij te draaien. Normaal staat er een JBL 901 bij maar die is even buiten dienst.

Hoe lang duurt het normaal om je NO2 lager te krijgen na de eitjes en de bodem verontreiniging.
Hoe kan het dat de KH zo laag is? Wat kan ik eraan doen?

Is NO2 op 1 erg hoog want ik zit te twijfelen om vandaag weer te verversen gezien een sluier moeite heeft met zijn balans. Zal komen door het intensieve water verversen neem ik aan.

Michelle

Weet je de kh van je leidingwater ook? Heb je misschien elders nog plekken waar de bodem niet goed is en wellicht rotting vertoont? Een rotte bodem zal ook no2 veroorzaken.

Sorry John, begon al te twijfelen of me druppels nog wel goed waren en heb net weer even getest met het boekje erbij. Meestal doe ik alleen de NO2, af en toe de NO3 en NH4. De rest doe ik maar weinig gezien ik veel moet verversen.

Ik heb de KH bekeken wanneer het blauw was maar je moet druppelen tot het geel wordt. Stom, is dus na 4 druppels geel dit is normaal bij mij.

Moet de NO2 al naar beneden zijn na 4 hele grote verschoningen?

Volgens mij zitten er geen rotte plekken meer in de bodem. Ik heb zaterdag me terrassen weggehaald en het blauwige zand waar me planten in stonden afgeheveld en de verhoging van het zand vlak gemaakt. Heb met een afhevelklok, waar zeg maar tanden aan zitten, langzaam door het zand getrokken en zag geen kleur verschillen meer. Ik heb maar een laagje van 0,5 cm in de bak met uitzondering dan in die terrassen was het een stuk dikker. De sluiers grondelen veel dus die bodem word nu goed door gewroet en zou het zien als er nog rotte plekken in zaten.

Heb wel wat eitjes rond dwarrelen met schimmel maar die vertrekken in me pomp.

Is NO2 van 1 ernstig? Welke waarde begint echt ernstig te worden.

Zal ik toch maar weer verschonen of het even aan zien zodat alles weer een beetje in balans komt. Vissen gaan even op rantsoen, gezien 1 al een beetje op de kop hangt. Al die verschoningen is wellicht ook een beetje teveel voor hem.

Michelle

Je hebt "blauwig" zand? Er is toch niet iets anders aan de hand? Kan je e.e.a. op een foto laten zien?

Groet,
Ben.

Er is inderdaad iets niet pluis in het vissenhuis. Ik zie net dat er ook 2 sluiers een soort schrikbeweging maken en dan met de zijkant langs de bodem gaan. Komen wel om te eten.

Een week of 2 geleden een moor met wat wits op de binnenkant splisting staart. Zeer moeilijk te zien. Zat te denken pokken of schimmel.

Tijdens verschoning 1 pomp stuk dus me uv filter erin gedaan met wat kool. Dacht dat helpt ook meteen voor eventuele parasieten etc. Had gelezen als het schimmel is, veel te maken met waterkwaliteit. Rest van de week alles goed. Waardes gemeten. ipv 1x in de week 2 keer per week verschoont.

Vrijdag eieren van de moor. Dus bedacht, zal het water goed zijn want anders geen eieren. 60 % verschoont ivm vervuiling hom.

Zaterdag test NO2 was 1 dus weer 70 % verschoont en me waterpest uit de grond om wat eieren weg te spoelen. Toen zag ik het zand wat omhoog kwam blauwig was. Niet zwart. Ik heb vrij licht zand dus kon je goed zien. Dus al me planten eruit gehaald met beleid. In een emmer en een beetje gespoeld om de eieren kwijt te raken. Terrassen eruit gehaald de verkleurde plekken afgeheveld met de slang. Zand van achter verdeeld naar voren.

Grote stenen uitgekookt en erin om me planten te kunnen verankeren. De stenen had ik nog heb ik eerder erin gehad. Planten er weer in, heb niet alle eieren er uit gekregen.

Zondag weer gemeten NO2 nog 1, 70% verschoont. Maandag hetzelfde, weer grote verversing. Vandaag dus weer NO2 op 1.

Zit eigenlijk te wachten of iemand kan bevestigen dat NO2 op 1 kan want ik begin nu te twijfelen als al die verversingen wel goed zijn vooral omdat me grote sluier met de kop naar beneden hangt. Hij kan wel gewoon zwemmen maar denk dat hij wat gevoelig is voor de verversingen.

Waar wil je foto`s van want dat blauwe zand is er uit. Dit is met een tuinslang me tuin in gespoeld.

Michelle

Tijdelijk is een no2 van 1 niet zo erg maar dat moet niet heel lang aanhouden natuurlijk.
ik heb het idee dat er toch ergens steeds nitriet wordt aangemaakt. Heb je een foto zoals Ben al vroeg?

986762michelle1_0_82_img_0071.jpg

Nou zoals je zie gaat dat niet al te goed. heb er meerdere naar het forum geupload maar als ik op plakken klik dan komt er maar 1 en nog scheef ook.

285877michelle1_0_82_img_0062.jpg

Lukt het niet om 2 in 1 post te plaatsen dan? gewoon 1 voor 1 uploaden en onderelkaar plaatsen met een ruimte ertussen.

962316michelle1_0_82_img_0064.jpg

Hier had C�dric volgens mij ook last van, hij heeft de oplossing uiteindelijk gevonden :!

TonHageraats zei:
Hier had C�dric volgens mij ook last van, hij heeft de oplossing uiteindelijk gevonden :!

Klopt Ton en vandaar dat ik het ook vroeg 😉.

688147michelle1_0_82_img_0063.jpg

813753michelle1_0_82_img_0069.jpg

359718_0_82_img_0070.jpg

176875_0_82_img_0071.jpg

798452_0_82_img_0067.jpg

Ik hoop dat het zo goed is.

Ja zo is het gelukt. Tenminste meerdere in 1 topic.

Hoeveel zand heb je op de bodem liggen. Lijkt me een vrij dunne bodem namelijk.

411553michelle1_0_82_img_0045.jpg

Deze is wat ouder van de zwarte moor met het wit op de staart en een stukje terras te zien.

Een heel dun laagje zand enkelt om te grondelen. In de terrassen had ik denk een cm of 7.

Michelle

Sorry hoor even niet goed gelezen allemaal. Druk met die foto`s. Staan erop maar wel scheef, ben niet echt van de computer techniek.
De zwarte moor had dus dat wit op de staart toen had ik nog terras met planten. Hier zat dus het blauwige zand in. Die moor heeft de eieren vrijdag afgezet.

De grote orange hangt nu met de kop naar beneden, balansproblemen en heeft ook wat wits op de kop en op zijn staart. Zie 2 af en toe schrikbeweging maken en dan met zijkant over het zand.

Ben ook bang dat het niet allemaal komt door me waterwaardes. Zal vandaag niet verversen en morgen weer meten. Wellicht iemand nog tips tussendoor.

Wat een ellende weer. Ben er al dagen mee druk en het word er niet beter op.

Michelle

michelle1 zei:
Een heel dun laagje zand enkelt om te grondelen. In de terrassen had ik denk een cm of 7.

Michelle

Dan zul je nu bijna geen bacteriecultuur meer in de bodem hebben en ik denk dat de bacteriecultuur in je filter de belasting nog niet echt aankan. Bij meer belasting zal de bacteriecultuur zich gaan proberen aan te passen.

C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:

Ik zal het even oplossen voor jullie.

Volgens mij is dat al opgelost Cedric en kan ze nu wel meer foto s in 1 post plaatsen 😉.

jessicapilon zei:
C�dric Vleminckx zei:
TonHageraats zei:

Ik zal het even oplossen voor jullie.

Volgens mij is dat al opgelost Cedric en kan ze nu wel meer foto s in 1 post plaatsen 😉.

Ah, ik dacht dat het over de gedraaide foto's ging. 😉

Haha, nee dat kwam aan de orde tijdens het verloop van dit topic 😉

Dan is het alvast opgelost 😉

Maar waarom heeft iedereen nu foto's die allemaal schuin staan?

Dan zul je nu bijna geen bacteriecultuur meer in de bodem hebben en ik denk dat de bacteriecultuur in je filter de belasting nog niet echt aankan. Bij meer belasting zal de bacteriecultuur zich gaan proberen aan te passen. [/quote]

Al het zand uit de terrassen heb ik in het aquarium verspreid met uitzondering van die rottige plekken. Ik lees ook dat sommige bare bottom hebben. Ook staan er nog vrij veel planten in voor een sluierbak. Ik heb 2500 aan pompvermogen erop staan. Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn.

Ik hoop nu niet dat je ga zeggen dat het een maand gaat duren eer mijn bacterieen weer in orde zijn. Het is echt geen lolletje om elke dag grote hoeveelheden te moeten verversen. Zowel voor mij niet als de stress voor de sluiers.

Ik heb nog nitrivec staan. Zou dit helpen na de verversing?
Zou het schimmelprobleem dan toch komen door het water kwaliteit en stress?

Michelle

Het mysterie is opgelost. Vandaag weer NO2 opgelopen dus weer verversen.

Meteen maar even me grote JBL filter nagekeken want de ellende moet toch ergens vandaan komen. 2 weken geleden heb ik hier een laagje witte JBL watten in gedaan, een laagje tussen de grote sponsen en een laagje onder de zijkanten sponsen.

Je wilt niet weten hoe dit er uit zag. Het was helemaal door me grote sponsen vervilt en niet meer als iets wit herkenbaars. Wat een drek. Heb het eruit geplozen en me sponzen uitgespoeld in de drek zonder pluizen. Heb verder het water in me filter laten zitten en een dopje nitrivec erin gedaan.

Meteen de sluiers een zoutbadje gegeven voor het schimmelprobleem. Moet een groter schepnetje gaan kopen...... Maar zwemmen weer druk rond.

Zal me waardes voorlopig goed in de gaten houden en ik hoop dat het probleem opgelost is.

Weet niet of dat witte watten probleem komt door het filter, misschien te krachtig en zuigt het de watten door de sponzen of dat gewoon de sluiers teveel vervuilen maar is dus niet aan te raden.

Michelle

dat gewoon de sluiers teveel vervuilen maar is dus niet aan te raden.??
Ja, dat doen ze nou juist wel. zij n grote poeperts.

Dus hou de watten in de gaten. In welke tijd je die nakijkt.

Ja, ik weet dat ze erg vervuilen maar dat de witte watten als ware door de sponzen worden getrokken wist ik niet. Het was geen plak witte watten meer. Ik doe de witte watten niet meer, hou het filter wel gewoon origineel.

Dan blaast hij het vuil weer in de bak. hoor.

Ik zou ook wel filterwatten gebruiken zoals Bertus aangeeft. Welke filter heb je dan?
Ik heb de 901 van JBL en heb ik de bovenste bak een laagje watten en dat kan niet door de sponzen heen worden getrokken als je het alleen in het midden doet. Het gaat via de zijkant de filter in en dan van beneden weer naar boven en zo weer de bak in.

Edit: je hebt ook de JBL zie ik net

Ik denk nog steeds aan dat blauwe zand... Daarom het idee; je hebt toch geen blauwalg? Ontstaat vaak door vervuiling. Te weinig nitraat kan ook een oorzaak zijn. Beide zaken lijken me bij jou mogelijk gezien het vervuilde filter ed. Jammer dat de blauwe kleur niet (meer) te zien is op de foto's.

Groet,

Ben.

Ik heb de JBL 1501. Ik had een laagje in het midden tussen de sponsen. En een laagje links en rechts onder de sponzen. Bovenste bak. Wit zit er 2 weken in.

Het geval is dat ik een JBL 901 erbij had draaien met puringen maar die is tijdens het verversen droog gedraaid. De invoer hing in het midden maar een stuk hoger gezien daar geen uitsparing zit.

Ben net bezig geweest om het geval te bekijken maar hij is overleden. Maakt een hoop herrie en in emmers geprobeerd maar zuigt geen water en geeft ook niets. Heb nu tijdelijk even de aquael met wat kool erin maar wil dit niet blijvend hebben want is nogal een geval in je aquarium.

Zit nu te overpeinzen wat ik ga doen. De puringen in het grote filter in het midden tussen de sponzen en nog maar eentje erbij gaan kopen. Zit te dubben over de 901 of meteen maar een 1501 erbij, dan moet er toch power genoeg zijn.

Is de puringen genoeg ter vervanging van de witte watten? Zal anders een ander merk watten kopen en nogmaals proberen.

Ga volgende week op vakantie en heb het dan liever goed draaien gezien mijn visoppas niet met technische dingen moet komen te zitten en waardes meten gaat ook niet lukken.

Michelle

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan