Wat is er nieuw

NO2 gaat niet omlaag

michelle1 zei:
Ik heb de JBL 1501. Ik had een laagje in het midden tussen de sponsen. En een laagje links en rechts onder de sponzen. Bovenste bak. Wit zit er 2 weken in.

Het geval is dat ik een JBL 901 erbij had draaien met puringen maar die is tijdens het verversen droog gedraaid. De invoer hing in het midden maar een stuk hoger gezien daar geen uitsparing zit.

Ben net bezig geweest om het geval te bekijken maar hij is overleden. Maakt een hoop herrie en in emmers geprobeerd maar zuigt geen water en geeft ook niets. Heb nu tijdelijk even de aquael met wat kool erin maar wil dit niet blijvend hebben want is nogal een geval in je aquarium.

Zit nu te overpeinzen wat ik ga doen. De puringen in het grote filter in het midden tussen de sponzen en nog maar eentje erbij gaan kopen. Zit te dubben over de 901 of meteen maar een 1501 erbij, dan moet er toch power genoeg zijn.

Is de puringen genoeg ter vervanging van de witte watten? Zal anders een ander merk watten kopen en nogmaals proberen.

Ga volgende week op vakantie en heb het dan liever goed draaien gezien mijn visoppas niet met technische dingen moet komen te zitten en waardes meten gaat ook niet lukken.

Michelle

Purigen en witte watten zijn twee verschillende zaken met elk een ander doel! Bij 1 op 1 omruilen krijg je dus niet gelijke resultaat!

Groet,
Ben.

benvo zei:
Ik denk nog steeds aan dat blauwe zand... Daarom het idee; je hebt toch geen blauwalg? Ontstaat vaak door vervuiling. Te weinig nitraat kan ook een oorzaak zijn. Beide zaken lijken me bij jou mogelijk gezien het vervuilde filter ed. Jammer dat de blauwe kleur niet (meer) te zien is op de foto's.

Groet,

Ben.

Ik heb geen idee. Ik ben nog maar een beginner en heb me nog niet echt in algen verdiept. Me hele achterwand zit wel vol met algen maar vind dit niet heel storend en heb kort geleden een appelslak gekocht.

Ik heb er verder ook niet aan gedacht. Ik heb wel gelezen over rotte bodems en mijn eerste impuls was om het weg te hevelen omdat ik toch al aan het hevelen was. Ik heb er ook niet aan geroken. Aan de bovenkant zag je niets, het zat echt aan de onderkant. Weet niet of dit normaal is voor algen.

Nitraatprobleem lijk mij sterk omdat deze juist aan het verhogen was. Hier heb ik een post over geplaatst op het forum en was niet alarmerend, dit is al weer een tijdje geleden.

Zal volgende keer er aan denken om een foto te maken voor je :!

Michelle

benvo zei:
michelle1 zei:
Ik heb de JBL 1501. Ik had een laagje in het midden tussen de sponsen. En een laagje links en rechts onder de sponzen. Bovenste bak. Wit zit er 2 weken in.

Het geval is dat ik een JBL 901 erbij had draaien met puringen maar die is tijdens het verversen droog gedraaid. De invoer hing in het midden maar een stuk hoger gezien daar geen uitsparing zit.

Ben net bezig geweest om het geval te bekijken maar hij is overleden. Maakt een hoop herrie en in emmers geprobeerd maar zuigt geen water en geeft ook niets. Heb nu tijdelijk even de aquael met wat kool erin maar wil dit niet blijvend hebben want is nogal een geval in je aquarium.

Zit nu te overpeinzen wat ik ga doen. De puringen in het grote filter in het midden tussen de sponzen en nog maar eentje erbij gaan kopen. Zit te dubben over de 901 of meteen maar een 1501 erbij, dan moet er toch power genoeg zijn.

Is de puringen genoeg ter vervanging van de witte watten? Zal anders een ander merk watten kopen en nogmaals proberen.

Ga volgende week op vakantie en heb het dan liever goed draaien gezien mijn visoppas niet met technische dingen moet komen te zitten en waardes meten gaat ook niet lukken.

Michelle

Purigen en witte watten zijn twee verschillende zaken met elk een ander doel! Bij 1 op 1 omruilen krijg je dus niet gelijke resultaat!

Groet,
Ben.

Purigen maakt je water helder en filtert veel organische stoffen uit het water. filterwatten houden het fijne vuil tegen.
http://www.seachem.com/purigen.php

michelle1 zei:
benvo zei:
Ik denk nog steeds aan dat blauwe zand... Daarom het idee; je hebt toch geen blauwalg? Ontstaat vaak door vervuiling. Te weinig nitraat kan ook een oorzaak zijn. Beide zaken lijken me bij jou mogelijk gezien het vervuilde filter ed. Jammer dat de blauwe kleur niet (meer) te zien is op de foto's.

Groet,

Ben.

Ik heb geen idee. Ik ben nog maar een beginner en heb me nog niet echt in algen verdiept. Me hele achterwand zit wel vol met algen maar vind dit niet heel storend en heb kort geleden een appelslak gekocht.

Ik heb er verder ook niet aan gedacht. Ik heb wel gelezen over rotte bodems en mijn eerste impuls was om het weg te hevelen omdat ik toch al aan het hevelen was. Ik heb er ook niet aan geroken. Aan de bovenkant zag je niets, het zat echt aan de onderkant. Weet niet of dit normaal is voor algen.

Nitraatprobleem lijk mij sterk omdat deze juist aan het verhogen was. Hier heb ik een post over geplaatst op het forum en was niet alarmerend, dit is al weer een tijdje geleden.

Zal volgende keer er aan denken om een foto te maken voor je :!

Michelle

Zoals ik het lees is je nitriet gehalte aan het verhogen, niet je nitraatgehalte! Dat kan zijn doordat er weinig bacteri�n zijn die het nitriet om zouden moeten zetten naar nitraat! Een hoog, en hoger wordend, nitrietgehalte kan ook komen door een rottingsproces, dode vissen en/of planten bijvoorbeeld. Dat alles klopt een beetje met het beeld dat ik me voorstel bij jou probleem. Blauwalg past daar ook in.

Groet,
Ben.

Klopt Ben, Vanaf vrijdag kreeg ik me nitriet niet omlaag. Dacht in eerste instantie door het eieren afzetten, dit is normaal dat het je water vervuild zoals ik lees. Heb dus elke dag flinke hoeveelheden afgeheveld. Maar ondanks de vele hoeveelheid verversing ging me nitriet niet naar beneden. Zal inderdaad door de bodemverandering en filter zijn gekomen.

Mijn nitraat was enkele weken geleden erg aan het oplopen en mijn nitriet toen niet. Over dat nitraat heb ik toen een post geplaatst en kreeg te horen dat het niet ernstig was. Toen ging ook gewoon alles zijn gangetje.

Normaal hevel ik 50 a 60 % in de week af. Door het gedoe met dat filter dat stuk ging en schimmel op me sluiers heb ik 2 keer in de week ververst, geen verhogingen. Vanaf vrijdag begon de ellende, elke dag z`on 70 a 80 % afgeheveld en ging niet meer omlaag.

Ik zal straks eens kijken wat blauwalg is en kijken of ik dit in me aquarium heb. Ik heb verschillende alg op me achterwand maar nooit in verdiept.

Michelle

John, vandaar ik had bedacht grote filter met watten en kleine filter met puringen. Dan optimaal waterkwaliteit. Ging ook een tijdje goed.

Helaas loopt het allemaal anders. Ga op zoek naar een 2e filter en zal nog een poging wagen met de filterwatten. Dan alleen in het middelste vak?

Michelle

Ik heb ze alleen in het middelste vak zodat het water voordat het de bak ingaat fijn wordt gefilterd. Ik weet dat er ook een lid is die het aan de zijkanten heeft omdat die geen grofvuil in de filter wil hebben. Bij een Eheim zitten de watten ook bovenin dus op de plaats waar het water het laatste passeert.

Als je een paar goede foto's van je algen kan maken dan kunnen we met je meekijken welke het zijn.

Sanneke80 zei:
Als je een paar goede foto's van je algen kan maken dan kunnen we met je meekijken welke het zijn.

Zal ik morgen even doen, het licht is nu uit. Mijn achterwand hoort grijs steen te zijn maar is geheel begroeit. Ik denk dat het merendeel bruin alg is.

Ik ververs zoveel en ga automatisch met wat witte filterwatten over de stenen, ramen, plantjes etc. Dit ook om de sluiers "handtam" te houden. De achterwand doe ik nooit wat aan of er moeten langere algen zitten, daar zet ik dan weleens de slang even op, met afhevelen. Ik vind die begroeide achterwand niet storend. Natuurlijk is het wel storend als het van invloed is op me waterkwaliteit of me bodem om zeep helpt.

Ben er net even voor gaan zitten en vergeleken maar vind het moeilijk te zeggen hoor. Sluiers pakken ook bek vol met zand en sproeien het rond dus zit ook allemaal zand tussen. Ook me achterste tl lamp is wat roodachtig wat wellicht een vertekend beeld geeft qua kleur. Zo veel soorten alg, oorzaken, behandelingen etc. studie op zich.

Zal morgen wat foto`s uploaden en ze in het algentopic zetten anders word dit topic zo lang en afdwalend.

Bedankt voor je aanbod,

Groet
Michelle

Yesss, ik ben zo blij. Gister weer ververst en pomp zover schoon gemaakt. Net gemeten en jawel hoor NO2 0,025. Vandaag voor het eerst weer een rustdagje. Nog niet op 0 maar tenminste naar beneden.

Vissen zien er ook weer een stuk vrolijker uit, hangen niet meer op de bodem en de kop omlaag, dwarrelen weer mooi rond. Zaterdag komt er nog een JBL 1501 op dan moet het helemaal weer goed komen.

Bedankt allemaal voor het meedenken!!!

Ga foto`s oploaden in het algenforum voor het geval het blijkt dat er toch blauwe alg inzit. Beter voorkomen dan genezen.

Michelle

Mooi dat het nu verbeterd is. Hou er wel rekening mee dat de nieuwe filter weer moet indraaien.

Gelukkig weer een lichtpuntje!

jessicapilon zei:
Mooi dat het nu verbeterd is. Hou er wel rekening mee dat de nieuwe filter weer moet indraaien.

Ja zal wel weer even duren. Zal wat nitrivec erin doen. De 1501 die er nu inzit moet de klus grotendeels alleen gaan doen want de aquael gaat er zaterdag uit.

Denk dat het anders teveel power gaat geven en blazen de sluiers tegen de ramen.

Zal kijken of ik de sponsen van de aquael ergens in de nieuwe JBL kwijt kan. Die hangt nog niet zo lang erin maar beter wat baterieen dan niets.

Michelle

Kun je de kracht van de 1501 niet regelen, zodat hij minder hard pompt?

Want als je deze zaterdag gaat aansluiten en je haalt de andere pomp eruit, kan het wel eens helemaal fout gaan met je waterwaarden.
Je kunt wel wat bacterien overzetten van je oude naar je nieuwe pomp, maar ik denk dat dat niet voldoende is. Je hebt de 901 er ook net uit moeten halen.

Ik las dat je op vakantie gaat, een nietrietpiek komt nog al eens na twee weken volgens mij. En als dat net midden in je vakantie is, dan zal de vissenoppas mogelijk dode visjes vinden.

Om deze reden laten mensen vaak hun nieuwe pomp eerst een paar weken mee draaien in de bestaande setting (dus met de bestaande pomp). En pas na die weken halen ze de oude pomp eruit.

Vandaar dat het me beter lijkt om de 1501 er eerst bij te zetten en eventueel de kracht minder hard zetten, als dat kan.

Je kan de kracht regelen met de JBL filters dus ik zo deze eerst een aantal weken laten meedraaien eerst. Sponzen overzetten kan ook maar ik zelf zou hem gewoon eerst mee laten draaien met de huidige filter.
Ben het dus met Sanneke eens.

Sanneke, wellicht verwarrend. Ik heb al maanden een 1501 op de bak staan draaien. De 901 zat er ook op, die is overleden. Ipv de 901 de aquarel 1000 erop gedaan maar dit is een interne dus niet echt om erin te laten. Noodoplossing. Nog een 1501 erbij besteld ipv 901 die kapot is.

Dus zit nu ingedraaide 1501 op en komt nieuwe 1501 bij. Aquarel eruit, anders 3 filters samen 4000 liter, dan golfslagbad denk ik. Liggen me sluiers niet met de kop omlaag maar met de bek tegen het raam denk ik.

Inderdaad wel ellende dat dit net voor vakantie gebeurd maar moet zo goed komen. Doe de dag van vertrek nog een grote waterverversing erin.

Michelle

Aha, het was idd een beetje verwarrend met al die filters 😉
Hopelijk kun je met een gerust hart op vakantie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan