Wat is er nieuw

No2 test slaat hoog uit naar 5 dagen.

• Onderwerp starter Onderwerp starter MaxMun
  • Startdatum Startdatum
in het geval van nitriet is een lading zeoliet in je filter of easy life filtermedium in huis hebben ook een uitkomst!
ik heb easy life filter medidum, zal ik er daar wat van in gooien ?

in het geval van nitriet is een lading zeoliet in je filter of easy life filtermedium in huis hebben ook een uitkomst!
Deze heb ik in huis zal ik dit in het aquarium doen.

Zeker doen, dubbele dosering 🙂

easy life filtermedium (ook wel gemalen zeoliet) bind ammoniak/ammonia (NH3/4) wat op zijn beurt dus weer een hoge nitriet (No2) voorkomt.

als je een hoge nitriet hebt:

eerst 50% wisselen en daarna een dubbele dosering filtermedium.

gedaan tweemaal ververst vandaag voor de zekerheid, na hoeveel uur het beste weet testen ?

Maar wat weerhoudt je ervan om hem NU in de grote bak te zetten?
Zoals gezegd: meer watervolume (=sterkere verdunning) en je zet je huidige pompje er ook bij. Er bestaat daarom geen reden om hem in het kleine aquarium te houden.

Wat zeg je nu? Een vis van 4 cm gaat in een 40 liter aquarium niet constant voor nitriet zorgen. Er zijn 100 redenen om deze vis niet in 40 liter te houden, maar nitriet is daar geen van.

Jij moet goed lezen.

Hij heeft al nitriet.

Dus zet je hem in meer water.

Jij moet goed lezen.

Hij heeft al nitriet.

Dus zet je hem in meer water.
Hij heeft nitriet omdat hij nitriet hoort te hebben, het is de 3e week van de opstart.

In een nieuw aquarium zetten gaat er allen voor zorgen dat hij over 2-3 weken weer een piek heeft in de nieuwe bak, en wat dan? Nog meer water?

De grote bak is aan het indraaien, wacht tot die goed ingedraaid is en houd de vis tot dan in dit bakje. In een kleine bak is het makkelijker om 50 of 70% te verversen, dus zijn de overlevingskansen groter. Daarbij is de vis door deze piek al zwak, je wil niet dat die over twee weken weer een piek moet doorstaan

Laatst bewerkt:
Maar wat weerhoudt je ervan om hem NU in de grote bak te zetten?
Zoals gezegd: meer watervolume (=sterkere verdunning) en je zet je huidige pompje er ook bij. Er bestaat daarom geen reden om hem in het kleine aquarium te houden.

precies het laatste bericht heb ik daar niet zon vertrouwen in, om het nu al te doen wil niet dat hij nog een optater krijgt.
Dan ververs ik liever iedere dag een groot deel dan dat hij nog een stoot krijgt van een nitriet piek.
Heb dit op meerdere forums gevraagd en meeste zeggen dit zelfs een aantal met dezelfde vis, dus hoop hiermee het goede te doen.

In dit geval is de bak niet lang genoeg ingedraaid, je moet gewoon erg veel verversen to alles stabieler is. En zodra de grote bak ingedraaid is moet hij daarin.

Dit zou ik ook doen en de winkel heeft je niet erg goed voorgelicht. Ik hou zelf ook minimaal 4 weken indraaien aan.

precies het laatste bericht heb ik daar niet zon vertrouwen in, om het nu al te doen wil niet dat hij nog een optater krijgt.
Dan ververs ik liever iedere dag een groot deel dan dat hij nog een stoot krijgt van een nitriet piek.
Heb dit op meerdere forums gevraagd en meeste zeggen dit zelfs een aantal met dezelfde vis, dus hoop hiermee het goede te doen.

WElke stoot van Nitrietpiek?????? In de 40 l is het 50 % aan nitriet.
Ververs je 25 % wordt weer 50 %.

In de 180, nog niets. Dan vreemde uitspraak.

Als je Jos Hut leest, die draait helemaal niet in.

Die zet de vissen er zo in.

Maar, het is goed, hoor.
Doe wat je zelf wilt.

Wij weten er toch niets van.

Nou Bertus er wordt in het algemeen wel indraaien aangeraden volgens mij tenzij je veel filtermedia kan overzetten (dan zou het minder lang of soms niet hoeven). De grote en dus de nieuwe bak moet ook nog indraaien bij de TS dus ik zou hem gewoon laten zitten eerst en dagelijks verversen indien nodig. Deze bak draait al 3 weken dus daar zal de ellende snel voorbij zijn verwacht ik.

Wij weten er toch niets van.

Nee jij weet er inderdaad weinig van, je houdt vooral vast aan vooroorlogse ideeën en gaat niet mee met je tijd, het is je leeftijd dat weet ik, maar je mag best een stuk aardiger worden en openstaan voor moderne methodes

Nee jij weet er inderdaad weinig van, je houdt vooral vast aan vooroorlogse ideeën en gaat niet mee met je tijd, het is je leeftijd dat weet ik, maar je mag best een stuk aardiger worden en openstaan voor moderne methodes

Dus je laat de vis in nitriet zwemmen? terwijl er een 180 liter naast staat.

Dat heeft niets met vooroorlogse methoden te maken, hoor, Nivclientje.

Ik ga niet met mijn tijd mee???? Je lult uit je nek, en dat weet je best.

Moderne methodes? een vis in Nitriet laten zwemmen, en elke dag schoon water. met een klein filterje, die die het niet bij kan houden.

Lekker modern , he.

Nou Bertus er wordt in het algemeen wel indraaien aangeraden volgens mij tenzij je veel filtermedia kan overzetten (dan zou het minder lang of soms niet hoeven). De grote en dus de nieuwe bak moet ook nog indraaien bij de TS dus ik zou hem gewoon laten zitten eerst en dagelijks verversen indien nodig. Deze bak draait al 3 weken dus daar zal de ellende snel voorbij zijn verwacht ik.

Met een klein filtertje. Ja, dat lukt wel.

In deze steun ik toch echt Bertus. De belasting in de grote bak is veel minder dus minder piek.

Dus je laat de vis in nitriet zwemmen? terwijl er een 180 liter naast staat.

Dat heeft niets met vooroorlogse methoden te maken, hoor, Nivclientje.

Ik ga niet met mijn tijd mee???? Je lult uit je nek, en dat weet je best.

Moderne methodes? een vis in Nitriet laten zwemmen, en elke dag schoon water. met een klein filterje, die die het niet bij kan houden.

Lekker modern , he.

Omdat Jos Hut niet indraait en meteen zijn vissen erin doet zegt dat niet dat dat een goede methode is, dat bedoel ik met vooroorlogse ideeën.
Vroeger gebruikte men petroleumpitjes om de aquaria te verwarmen, moet je dan ook maar de verwarmingsstaaf eruit halen?

En een vis in nietriet laten zwemmen is inderdaad niet goed, helemaal mee eens, echter de vis in een niet ingedraaide bak zetten is slechter want dan krijgtie totaal verkeerd water voor zijn kiezen en ook weer een nietrietpiek op het moment dat de bacteriecultuur aangemaakt word.

Volgens mij is het filter voor bakken tot 60 liter dus die zou op een bak van 40 liter geen probleem moeten zijn als alles op orde is.

Ik ben het met allebij eens. En ook allebij hebben ze voor en nadelen.

De vis in de kleine bak laten.

Voordeel.

De ammonium omzetting is al gaande.
De nitrificatie is halverwege. Dus is over 1-2 weken compleet.
50% water wissel is slechts 2 emmers.

Nadeel.

Minder buffer, dus water gaat snel achteruit.

De vis overzetten naar de grote bak.

Voordeel.

Er is geen nitriet.
De buffer is groter, dus minder stijging nitriet.

Nadeel.

Ammonium afbraak is nog niet in orde. Oploop ammonium.
De nitrificatie is nog niet opgestart. Dus over 1-2 weken alsnog een nitrietpiek.
Als er dan 50% ververst moet worden, veel sjouwen met water.

Dus resumerend.

Allebij de opties zijn te doen, maar wel met elk hun valkuilen.
Dus waakzaamheid blijft gedurende 2-4 weken nodig.

In de kleine en huidige bak draait alles al 3 weken dus ik denk dat daar wel met een week de nitriet weg zal zijn.

Heel erg bedankt voor al jullie hulp.
Bertus het spijt mij maar ik vind je een verschrikkelijke droef toeter, als je hier komt om mensen de les te lezen in plaats van normaal een gesprek te voeren dan hou aub je reacties voor jezelf.
Ik moet zeggen dat ik van jou reacties echt uitslag krijg, nitriet waarde is nu prima heb een grotere filter die ik nog had liggen erin gezet met deze filter die er al in zat om extra te zuiveren.
ook heb ik extra bacteriën toegevoegd en ik controleer het water iedere dag 2 maal.
Nogmaals de rest echt bedankt, ik zocht hulp en die heb ik gevonden maar niet iemand die me de les leest school is inmiddels een aantal jaren terug en was blij dat ik van mij zure leraren af was.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bertus het spijt mij maar ik vind je een verschrikkelijke droef toeter, als je hier komt om mensen de les te lezen in plaats van normaal een gesprek te voeren dan hou aub je reacties voor jezelf.
Ik moet zeggen dat ik van jou reacties echt uitslag krijg, nitriet waarde is nu prima heb een grotere filter die ik nog had liggen erin gezet met deze filter die er al in zat om extra te zuiveren.
ook heb ik extra bacteriën toegevoegd en ik controleer het water iedere dag 2 maal.
Nogmaals de rest echt bedankt, ik zocht hulp en die heb ik gevonden maar niet iemand die me de les leest school is inmiddels een aantal jaren terug en was blij dat ik van mij zure leraren af was.

Je moet de reacties van Bertus altijd met een korreltje zout nemen.😉
Hij bedoelt het goed, komt gewoon wat fel/lomp uit het toetsenbord haha. Maar zn advies is regelmatig heel nuttig!
Geen uitslag van krijgen. Gewoon overheen lezen als je het vervelend vindt.😉

Laten we in elk geval elkaar en elkaars mening respecteren hier zodat het leuk blijft. Iedereen kan en mag zijn mening hebben en vaak zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden😉.

Tja, dat is zo, he.

Ware het niet zo zijn, wat jullie allemaal willen, ik al 100 gedaan heb.

Als er raad gegeven wordt, en je wordt door een ander neer gehaald, vraag ik meestal hoe oud ze zijn.
En dan zeg ik, ik ben 74. zien jullie nou dat je dat ook haalt.

Wat ik in die jaren gedaan heb. komen jullie nog maar kijken.

En voor de rest zal ik je niet meer storen, want ik ben toch een droeftoeter.

En Bertus, vaak wordt er gewoon elkaar nagepraat en niet uit eigen ervaring. Zo was het met de nitriet eerst 3 weken opstarten, toen 6 en nu zie ik al mensen hebben over 2 maanden.
Je zegt het misschien niet altijd even handig maar uit een goed hart en dat is ook heel wat waard.
Uit alle adviezen die worden gegeven neem je die waar je het meeste aan hebt maar tegenwoordig moet je wel heel erg op je woorden letten .....

Iedereen, ik dus ook, geeft hier bij wijze van advies dikwijls een mening. Omdat het ónze mening is zien we dit als een waarheid. Maar een mening hoeft niet altijd een feit te zijn. Daarom respect voor ieders mening! Ze zijn in elk geval met een goede bedoeling gegeven én... ze zijn ook vrijblijvend!

opa.png

Iedereen, ik dus ook, geeft hier bij wijze van advies dikwijls een mening. Omdat het ónze mening is zien we dit als een waarheid. Maar een mening hoeft niet altijd een feit te zijn. Daarom respect voor ieders mening! Ze zijn in elk geval met een goede bedoeling gegeven én... ze zijn ook vrijblijvend!

Bekijk bijlage 266688
+1:thumbs::thumbs:😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan