Karper
Well-known member
Kan iemand mij vertellen waarom het waterleidingbedrijf bij Nitraat aangeeft 4.98 mg/l N terwijl ik als ik met de druppel test meet op kleiner als 0.5 kom (diverse malen herhaald)
Het zal ook afhangen van de meet manier, vermoed ik? Wordt er gemeten in grotere waterhoeveelheden? Eigenlijk weet ik het niet. Zelf haal ik regelmatig de waterwaarden op uit nieuwsgierigheid. Bij ons zit er een variatie in van tussen de 17 mg/l en 20 mg/l. Het water komt hier overigens uit verschillende gebieden en wordt gemengd misschien om een stabielere mix te verkrijgen? In mijn bak zorg ik voor een level rond of lager als 10 mg/l. Maar dit bereik ik toch alleen wanneer ik nitraat toevoeg. Dus de hierboven gestelde vraag van @Karper is interessant!De rapportages die je kunt opvragen zijn momentopnamen en er kunnen verschillen in zitten. Vaak zie je daar gemiddelde waarden en ook de uitschieters (max). Vooral in mengebieden waar je soms water van A hebt, soms van B en soms van beide tegelijk kan er behoorlijk verschil zitten in wat er uiteindelijk uit de kraan komt.
Kan iemand mij vertellen waarom het waterleidingbedrijf bij Nitraat aangeeft 4.98 mg/l N terwijl ik als ik met de druppel test meet op kleiner als 0.5 kom (diverse malen herhaald)
Het gaat hier over de waarde van het 2e kwartaal dus ik neem aan dat dan het gemiddelde is, het gaat overigens om mg/l waar de hoofdletter N voor staat weet ik niet. Maar ik vind het toch vreemd dat als het 4.98 mg/liter gemiddeld is ik telkens kleiner als 0.5 mg/l meet. misschien verklaard de N iets. of zou het 0.498 moeten zijn dat is kleiner als 0.5.De rapportages die je kunt opvragen zijn momentopnamen en er kunnen verschillen in zitten. Vaak zie je daar gemiddelde waarden en ook de uitschieters (max). Vooral in mengebieden waar je soms water van A hebt, soms van B en soms van beide tegelijk kan er behoorlijk verschil zitten in wat er uiteindelijk uit de kraan komt.
Zo uitgebreid geven ze dat niet hier. zie het blad leidingwaterkwaliteitHier zie je de waterwaarden bij ons tot en met september 2020. Met een gemiddelde nitraat waarde van 20,5 mg/l.
Bekijk bijlage 311974
N staat voor het stikstof atoom. NO3 voor het nitraatmolecuul. Het nitraatmolecuul heeft uiteraard meer gewicht omdat er 3 zuurstofatomen bij aan zitten.Het gaat hier over de waarde van het 2e kwartaal dus ik neem aan dat dan het gemiddelde is, het gaat overigens om mg/l waar de hoofdletter N voor staat weet ik niet. Maar ik vind het toch vreemd dat als het 4.98 mg/liter gemiddeld is ik telkens kleiner als 0.5 mg/l meet. misschien verklaard de N iets.
De N staat achter mg/l zie tab leidingwaterkwaliteitN staat voor het stikstof atoom. NO3 voor het nitraatmolecuul. Het nitraatmolecuul heeft uiteraard meer gewicht omdat er 3 zuurstofatomen bij aan zitten.
De N staat achter mg/l
Kijk even op het tabblad dan begrijp je wat ik bedoel met de positie van de N wat betekend die daar.Dat was een grapje toch? 😛
Want ik bedoelde uiteraard dat N = stikstofatoom. En niet de volgorde van de letters/woorden
Ik heb gekeken maar wat bedoel je nu? mg/L N is gewoon de normale notatie en betekent hetzelfde als mg N / L, waarbij N dus het gewicht van het stikstofmolecuul is en niet van Nitraat.Kijk even op het tabblad dan begrijp je wat ik bedoel met de positie van de N wat betekend die daar.
Ja dat is lastig te zeggen.Ik bedoel wat voor waarde moet hechten aan de uitslag van de druppel test als deze telkens Kleiner dan 0.5 mg/l en het waterleidingbedrijf gem 4.98 mg/l opgeeft
Ik vraag dit omdat ik in mijn Aquarium de No3 waarde van de druppeltest gebruik om eventueel fosfaat toe te voegen dus ga ik er vanuit dat de waarde een beetje klopt anders kan de verhouding wel erg mank lopenJa dat is lastig te zeggen.
Het is goed mogelijk dat het leidingwater regelmatig een lager NO3 gehalte heeft want het is niet de hele tijd stabiel. Het fluctueert.
Tegelijkertijd zijn druppeltesten niet erg nauwkeurig en is de uitvoering en aflezing ook niet heel robuust/goed.
Maar los daarvan. of het nu 0.5 of 5 is, wat maakt het uit? Ik zou proberen je NO3 tussen de 10 en de 50 mg/L te houden, maar hoger is ook geen ramp. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit, zolang het maar geen 0 wordt want dan krijg je algen.
Met Fosfaat bedoel je nitraat neem ik aan? Als je NO3 te laag is voeg je extra nitraat toe.Ik vraag dit omdat ik in mijn Aquarium de No3 waarde van de druppeltest gebruik om eventueel fosfaat toe te voegen dus ga ik er vanuit dat de waarde een beetje klopt anders kan de verhouding wel erg mank lopen
Bij mij heeft de hobby een tijdje op een laag pitje gestaan dus is mijn kennis misschien niet helemaal bij de tijd maar ik ga er vanuit dat de verhouding tussen nitraat en fosfaat er wel toe doet maar misschien is dat ouderwets. Dank voor de reactiesMet Fosfaat bedoel je nitraat neem ik aan? Als je NO3 te laag is voeg je extra nitraat toe.
Als je fosfaat te laag is, voeg je extra fosfaat toe.
De verhouding tussen nitraat en fosfaat is verder niet relevant voor plantengroei.
De verhouding tussen nitraat en fosfaat is verder niet relevant voor plantengroei.
Ik denk dat Meneer Redfield zich in zijn graf zou omdraaien als hij wist dat zijn bevindingen op zo'n grote schaal verkeerd geïnterpreerd worden.Laat dit meneer Redfield maar niet horen (;
Over het algemeen is een 1 op 10 (RR /redfield ratio) fosfaat/nitraat aangeraden. Dit blijkt een optimum te zijn die veel wordt gevonden in de natuur.
Misschien een interessant onderwerp voor een EU.Ik denk dat Meneer Redfield zich in zijn graf zou omdraaien als hij wist dat zijn bevindingen op zo'n grote schaal verkeerd geïnterpreerd worden.
Het feit dat veel organismen uit een 1 op 10 ratio fosfaat/nitraat bestaan, wil niet zeggen dat dat ook de concentratie is die je toe moet dienen aan je water voor optimale groei. Iemand is dat ooit gaan roepen en haalt daarbij de Redfield ratio aan, maar dat is nergens op gebaseerd.
Die Redfield ratio zou ik laten voor wat hij is. Een op zeewater gebaseerd onderzoek, zelfs niet eens bedoelt voor aquariums. En daar was dan ook nog eens een omrekening voor opgezet om aan een nitraat/fosfaat 10:1 verhouding te komen. Maar de EI adepten weten dat er van de een of de ander ook wel meer toegevoegd kan worden als er maar voldoende voeding is. Zelf hou ik wél rond die verhouding aan, niet zozeer vanwege dat Redfield verhaal maar omdat dit toevallig een verhouding is die goed bij me werkt. Mijn Nitraat ligt onder de 10 en mijn Fosfaat onder de 1.Laat dit meneer Redfield maar niet horen (;
Over het algemeen is een 1 op 10 (RR /redfield ratio) fosfaat/nitraat aangeraden. Dit blijkt een optimum te zijn die veel wordt gevonden in de natuur.
Hierboven heb ik een vrij uitgebreide waterwaarde uitgifte van Vitens laten zien zien waaruit blijkt dat bij ons er een gemiddelde is van 18 mg/l NO3 in het aangeboden water. Mijn metingen wijzen in mijn bak altijd wat anders uit. Dus de opmerkingen hierboven zijn wel interessant en bij mij vragen doen opkomen. Hoe meet men op tot deze cijfers te komen? Is dit een gemiddelde vanuit monsters of meet men vanuit een grotere watermassa? Bij welke temperaturen wordt er gemeten? Deze zullen in onze bakken veelal hoger liggen wat andere resultaten op kan leveren? En misschien zijn er nog wel meer vragen te stellen.Ja dat is lastig te zeggen.
Het is goed mogelijk dat het leidingwater regelmatig een lager NO3 gehalte heeft want het is niet de hele tijd stabiel. Het fluctueert.
Tegelijkertijd zijn druppeltesten niet erg nauwkeurig en is de uitvoering en aflezing ook niet heel robuust/goed.
Maar los daarvan. of het nu 0.5 of 5 is, wat maakt het uit? Ik zou proberen je NO3 tussen de 10 en de 50 mg/L te houden, maar hoger is ook geen ramp. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit, zolang het maar geen 0 wordt want dan krijg je algen.
Ik klam me ook niet vast aan de RR, maar gezien de meeste mensen succes hebben met dergelijke waterwaarden, waaronder ik, durf ik de RR wel aan te bevelen. Zolang er gewoon maar altijd voldoende voeding is.Die Redfield ratio zou ik laten voor wat hij is. Een op zeewater gebaseerd onderzoek, zelfs niet eens bedoelt voor aquariums. En daar was dan ook nog eens een omrekening voor opgezet om aan een nitraat/fosfaat 10:1 verhouding te komen. Maar de EI adepten weten dat er van de een of de ander ook wel meer toegevoegd kan worden als er maar voldoende voeding is. Zelf hou ik wél rond die verhouding aan, niet zozeer vanwege dat Redfield verhaal maar omdat dit toevallig een verhouding is die goed bij me werkt. Mijn Nitraat ligt onder de 10 en mijn Fosfaat onder de 1.
Ik klam me ook niet vast aan de RR, maar gezien de meeste mensen succes hebben met dergelijke waterwaarden, waaronder ik, durf ik de RR wel aan te bevelen. Zolang er gewoon maar altijd voldoende voeding is.Die Redfield ratio zou ik laten voor wat hij is. Een op zeewater gebaseerd onderzoek, zelfs niet eens bedoelt voor aquariums. En daar was dan ook nog eens een omrekening voor opgezet om aan een nitraat/fosfaat 10:1 verhouding te komen. Maar de EI adepten weten dat er van de een of de ander ook wel meer toegevoegd kan worden als er maar voldoende voeding is. Zelf hou ik wél rond die verhouding aan, niet zozeer vanwege dat Redfield verhaal maar omdat dit toevallig een verhouding is die goed bij me werkt. Mijn Nitraat ligt onder de 10 en mijn Fosfaat onder de 1.
Hierboven heb ik een vrij uitgebreide waterwaarde uitgifte van Vitens laten zien zien waaruit blijkt dat bij ons er een gemiddelde is van 18 mg/l NO3 in het aangeboden water. Mijn metingen wijzen in mijn bak altijd wat anders uit. Dus de opmerkingen hierboven zijn wel interessant en bij mij vragen doen opkomen. Hoe meet men op tot deze cijfers te komen? Is dit een gemiddelde vanuit monsters of meet men vanuit een grotere watermassa? Bij welke temperaturen wordt er gemeten? Deze zullen in onze bakken veelal hoger liggen wat andere resultaten op kan leveren? En misschien zijn er nog wel meer vragen te stellen.
Dat is zeker zo maar wanneer in je drinkwater gemiddeld 18,5 mg/l en soms nog veel meer wordt aangegeven terwijl in je bak waardes van 10 of minder voorkomen is er toch iets meer aan de hand veronderstel ik.Onze simpele druppeltesten meten niet zo accuraat als de testen bij een drinkwaterbedrijf.
Welke testset kan trouwens nitraat (NO3) meten onder 0,5?
Is dat dat niet gewoon door verbruik van je planten?Dat is zeker zo maar wanneer in je drinkwater gemiddeld 18,5 mg/l en soms nog veel meer wordt aangegeven terwijl in je bak waardes van 10 of minder voorkomen is er toch iets meer aan de hand veronderstel ik.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.