Wat is er nieuw

Nog even een vraag over de keuze voor een extern filter: Eheim of JBL?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Inmiddels is de kogel door de kerk: Ik ga een extern filter zetten op mijn Lido 120. Ik twijfel echter nog tussen JBL en Eheim, waarbij het dan zou gaan tussen de JBL e701i Greenline en de Eheim Ecco Pro 200 (Dat is, denk ik, de 2333?).

Groot voordeel van de Eheim vind ik het hele lage stroomverbruik van 5 watt, dat is zelfs nog minder dan van mijn huidige Juwel pomp. Aangezien het stroombverbruik van mijn bakken nogal eens discussies oplevert hier in huis, is dat iets wat me erg aanspreekt.

Wat ik me echter afvraag is hoe het zit met de degelijkheid van beide pompen (ik lees her en der dingen over lekkende Ecco Pro's) en of de capaciteit ook wanneer ze vervuild raken toereikend is. En natuurlijk gebruiksgemak en geluidsniveau.

Heeft er iemand ervaringen die me verder kunnen helpen? Mijn LFS was erg gecharmeerd van JBL, ook al verkopen ze die daar niet. Aan de andere kant is Eheim HET merk, en daar ben ik dan ook wle weer gevoelig voor. Lastig, lastig...

En lekkende Ecco,s? nooit van gehoort.
Puntje onderhoud, vaseline aan de ring.
Vergeten ze nogal,dus alles gaat stroef.

Ik heb op een 125 literbak de Eheim 2213 en die bevalt prima hoor. Niks geen problemen mee. Net als met de 2215 die op de meter bak zit.

Oh, al die nummers van Eheim... Dat is ook echt hogere wetenschap om daar wijs uit te worden. 😉

@Bertus: Het leek me al dat dat een kwestie van onderhoud zou zijn, kon me niet voorstellen dat Eheim een slecht product zou leveren. Zou jij, als Eheim expert, me dit filter ook adviseren voor deze bak? Qua liters per uur zit hij namelijk heel wat lager dan de JBL die ook voor tot 200 liter staat. En heb je ook ervaring met het geluidsniveau van de Ecco?

@John: Heb jij alleen Eheim, of ook JBL? En wat zou jij zeggen van de capaciteit die ik voor deze bak nodig heb?

Heb zelf een Eheim 2224. Heb hem nu een jaar en ben er nog zeer tevreden over.

Had een paar maanden geleden een buitenfiker van JBL gekocht.Type weet ik niet meer.
De prijs vond ik in ieder geval een pluspunt.Vind de filter well 'gebruiksvriendelijk'. Grote filterinhoud. En er zit een pomp in zodat je hem niet meer hoeft aan te zuigen, vind ik wel handig.
Alleen ��n nadeel..ik vond de buizen van mindere kwaliteit invergelijking met die van Eheim.Lieten makkelijk los en er zat al een scheurtje in.

Heb het teruggestuurd, want had geen vertrouwen in die buizen.
Misschien een fabricage fout of zo. Want ik hoor toch veel positieve ervaringen met JBL.

Ik vind dat niet aan hoeven zuigen ook een groot voordeel, vandaar dat ik bij Eheim ook naar de Ecco Pro neig. Ik blijf het alleen zo bijzonder vinden dat het ene filter (Ecco Pro 200) met 600l/u geschikt is voor bakken tot 200 liter, terwijl je bij andere filters daar een capaciteit van 700-800 l/u voor hebt (bijvoorbeeld de JBL e700i). Dat zorgt er voor dat ik het heel lastig vind om te bepalen wat ik nodig heb en het is ook net de vraag waar blijkbaar niemand me antwoord op kan geven. :help:

Ik kan niet uit ervaring zeggen met welke pomp je beter af bent maar ik heb hier bv de 2213 van Eheim en staat dat deze geschikt is voor bakken tot 250 liter,wat eigenlijk vreemd is want hij geeft maar 440 liter per uur.
In de praktijk vind ik h'm te krap voor de bruto 180 liter die m'n vision heeft (een hoop andere mensen bij zichzelf ook trouwens)
M'n gevoel zegt dat je met de 600 liter per uur van de Eheim voor je bruto 120 liter bak wel goed zit.

Dankjewel, John! Dat gevoel had ik zelf ook, maar je ziet zulke verschillen dat ik echt door de bomen het bos niet meer zag... En als mensen dan beginnen over het nodig zijn van overcapaciteit e.d. dan krijg ik al snel het gevoel dat ik er ook een zware pomp op moet zetten, terwijl het nu met een 500 liter/uur Juwel Bioflow ook goed gaat. Om er dan 7-800 op te zetten leek me eigenlijk overkill.

Nog 1 dingetje: De Ecco Pro 200 heeft een filterinhoud van 2,3 liter, terwijl mijn huidige Bioflow 3 liter heeft. Is dat nog iets om rekening mee te houden?

In principe is meer filterinhoud altijd beter maar als je de Ecco met de juiste filtermaterialen inricht is het prima.

Heb zelf in mijn aquarium van 240 liter nog gewoon de Bioflow van Juwel, hier doe ik o.a. turf in want dat past meestal niet in een externe filter. En ik heb dus ook de Eheim 2224.Zou goed moeten zijn voor een bak van 240 liter. Achteraf had ik wel spijt dat ik geen zwaardere pomp/filter had gekocht, want zonder die Bioflow was het wel te weinig geweest denk ik.

Afgelopen zaterdag sprak ik weer iemand die de filters van JBL erg goed vond. Beter dan die van Eheim. Ik denk dat het nog een keer ga proberen met JBL.

Tja de een vind de Eheim beter en de ander weer de JBL. Het is net als met auto s denk ik 😉.
Ik heb goede ervaring met de Eheim maar ken de JBL niet om eerlijk te zijn.

Dat laatste is zeker waar: Iedereen is 'fan' van zijn eigen merk. Ik denk zelf ook dat het meer een kwestie is van het juiste filter bij je bak zoeken. Je leest namelijk over vrijwel alle filters goeie recensies. Ik vind zelf het hele lage stroomverbruik van de Eheim toch wel een groot pluspunt, naast dat het een bewezen erg goed merk is. Maar als het verbruik hetzelfde was geweest, was ik misschien wel voor JBL gegaan omdat die qua inhoud weer wat groter is en verstelbare slangen heeft. Maar goed, op mijn bakje moet de Ecco Pro 200 wel voldoende stroming leveren, lijkt me. Als er teveel stroming in komt worden mijn bijlzalmpjes ook niet heel blij. 🙂

Hoezo niet?
Leven ze dan in stilstaand water?

Neu, maar er is een verschil tussen stroming en een wildwaterbaan. Ik merk dat ze nu meestal op een rustige plek hangen en af en toe gaan spelen in de uitstroom van de Bioflow. Ik heb dus belang bij voldoende stroming, maar wil de boel niet perse af hoeven te knijpen.

But anyway, de 2034 is besteld bij Veldhuis en komt hopelijk morgen binnen, als ze inderdaad bestellingen voor 14 uur de volgende dag leveren. 🙂

Het is inderdaad de 2034 Ecco Pro 200, met de specificaties zoals ze op de site van Eheim staan vermeld. Dus 600 l/h en een opvoerhoogte van 1,40m. Ik heb er even achteraan gebeld en de informatie die op de site stond klopte idd niet. Mevrouw aan de telefoon heeft het zelfs nog op de verpakking nagekeken en het was het filter dat ik wou hebben, dus hem direct besteld. Als het goed is komt hij morgen binnen.

Edit: Kreeg net een mail van Veldhuis dat ze de info op de site ook aan hebben gepast en die strookt nu ook helemaal met Eheim. Dat hebben ze daar goed op orde! 🙂

Netjes om een terugkoppeling te geven. :thumbs:

Alleen,Lex, zie je dit niet terug,in door koppeling.

Van jou en mij komt niet door.

Vond ik ook heel netjes van ze! 🙂 Maar wat zie je niet terug, Bertus?

Dit,in de begin pagina van jouw topic.

Geef ik antwoord,, dan,,
If (B)> dan A. then else Go to begin ! werkt niet.
DE loop.
B ,is mijn antwoord op jou, dus groter dan A ,moet hij weer terug naar A gaan ,MET mijn antwoord.

Komt er een ander ,is het weer B........> dan A.

Dat gebeurt nu niet..

Ah, ok. Zou dat kunnen komen door de nieuwe forum-software? Er is namelijk ook een deel van dit topic compleet verdwenen.

Het filter heb ik in ieder geval binnen, dus daar kan ik mee aan de slag. Is het trouwens de bedoeling dat ik ook echt het Eheim filtermateriaal gebruik? Of kan ik de wattenschijven tzt vervangen door gewone filterwatten, zoals ik in mijn Juwel filter ook doe?

Kan gewoon. Losse matten en watten zijn nog altijd het goedkoopste. Lekker zelf knippen

Ik gebruik ook de echte dure wattenschijven niet hoor maar gewoon filterwatten.
Zoals Bergje ook al zegt is dat veel goedkoper.

Bertus zei:
Dit,in de begin pagina van jouw topic.

Geef ik antwoord,, dan,,
If (B)> dan A. then else Go to begin ! werkt niet.
DE loop.
B ,is mijn antwoord op jou, dus groter dan A ,moet hij weer terug naar A gaan ,MET mijn antwoord.

Komt er een ander ,is het weer B........> dan A.

Dat gebeurt nu niet..

Wie weet de oplossing van deze puzzel 😉

Die ouwe zal wel weer wat gedronken hebben... 😀

Een echte heldere Schiedammer denk ik John 😀.

Dat is gewoon een computer programma,tje.

Stel dit topic. Hij begint met A.
Krijgt hij antwoordt is het A +1.

Die je na een antwoord +1 doet en terug stuurt naar het begin.
Dus A1.
Geef ik antwoordt is het A1 +1 =A2.
A2 goto A.

Heb in extendet basic programma,tjes geschreven, voor de Texas instruments.

The Texas Instruments TI-99/4A was an early home computer, released in June 1981, originally at a price of US$525. It was an enhanced version of the less successful TI-99/4 model, which was released in late 1979 at a price of $1,150. The TI-99/4A added an additional graphics mode, "lowercase" characters consisting of small capitals, and a full-travel keyboard. Its predecessor, the TI-99/4, featured a calculator-style chiclet keyboard and a character set that lacked lowercase text.

ZAt en cassetterecorder bij.
Had je zeg aardig wat getikt,kon je het opslaan.

Vergat je dat,was je alles kwijt.

Bertus zei:
Dat is gewoon een computer programma,tje.

Stel dit topic. Hij begint met A.
Krijgt hij antwoordt is het A +1.

Die je na een antwoord +1 doet en terug stuurt naar het begin.
Dus A1.
Geef ik antwoordt is het A1 +1 =A2.
A2 goto A.

Heb in extendet basic programma,tjes geschreven, voor de Texas instruments.

The Texas Instruments TI-99/4A was an early home computer, released in June 1981, originally at a price of US$525. It was an enhanced version of the less successful TI-99/4 model, which was released in late 1979 at a price of $1,150. The TI-99/4A added an additional graphics mode, "lowercase" characters consisting of small capitals, and a full-travel keyboard. Its predecessor, the TI-99/4, featured a calculator-style chiclet keyboard and a character set that lacked lowercase text.

ZAt en cassetterecorder bij.
Had je zeg aardig wat getikt,kon je het opslaan.

Vergat je dat,was je alles kwijt.

Ja dat wist ik ook wel hoor bertus 🙄

Ja,je zult ze ook wel kennen.
Die Home,PC,s. Peperduur.

Ja, dat het een programmaatje was snapte ik ook nog, alleen zag ik niet helemaal wat het met mijn topic te maken had....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan